Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uføretrygd, barnetillegg og behovsprøvd omsorgslønn


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er gift, far til ett barn og ufør. Jeg mottar barnetillegg, mors inntekt er akkurat over grensen til reduksjon i barnetillegget. Har mottatt ny beregning som viser at jeg mottar 80,- for mye per mnd, ny beregning 3249,- er mnd. Dette er helt greit og i tråd med tidligere erfaring.

 

Fra fjor høst fikk vi innvilget behovsprøvd omsorgslønn fra kommunen vi bor i. Dette med grunnlag i særlige utfordringer som vår datter sliter med og som har vært veldig vanskelig å håndtere for oss. Dette var en lang prosess som endelig gav et positivt vedtak med ca 3150,- per mnd. 

 

I dag fikk jeg et brev fra NAV med de nye utregningene som viste som overfor, 80,- for mye per mnd. Da først kom tanken, gjelder omsorgslønna som grunnlag for inntekt som fastsetter barnetillegget? Etter en telefon med NAV får jeg dette bekreftet. Det vil si at "alt" vi har fått fra kommunen som en behovsprøvd støtte, tar NAV tilbake.

 

På spørsmål til saksbehandler NAV om dette gikk an å påklage fikk jeg svar om at det er et "politisk vedtak, påvirk politikerne".

 

Er det virkelig slik, har vi noen mulighet til å få dette omgjort? Er løpet kjørt, og vi må tilbakebetale alt vi har fått? Hva er egentlig da intensjonen med ei slik behovsprøvd støtte? Vi har jo beviselig større utfordringer enn sammenlignbare familier som ikke mottar omsorgslønn. Den er jo der av en grunn. 



Anonymous poster hash: 84acc...6f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en telefon med NAV får jeg dette bekreftet. Det vil si at "alt" vi har fått fra kommunen som en behovsprøvd støtte, tar NAV tilbake.

Mulig jeg har misforstått noe, men barnetillegg til uføretrygd reduseres med 50% (ikke 100%) av inntekten over fribeløpet.

 

Grensen for hva du kan tjene før barnetillegget blir redusert, kalles for fribeløp. Barnetillegget reduseres med 50 prosent av den inntekten som er over fribeløpet. Hvis for eksempel inntekten er 30 000 kroner høyere enn fribeløpet, reduseres barnetillegget med 15 000 kroner i året.

 

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uf%C3%B8retrygd

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...