Gå til innhold

Investere i bitcoin/kryptovaluta


ole59

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har tenkt å investere litt i kryptovaluta, eventuelt drive litt med trading. For å gjøre dette er jeg nødt til å bruke en såkalt exchange for å kjøpe og selge. Ut i fra det jeg har lest virker det som om coinbase er den mest populære og anerkjente av dem. Problemet er at de krever at jeg sender inn bilde av id for å verifisere meg. I mitt tilfelle må det være pass ettersom jeg ikke har et førerkort. Føler meg ikke helt komfortabel med å laste opp bilde av passet mitt på internett, ettersom dersom det skulle komme på aveie kan det i verste tilfelle føre til id-tyveri. Jeg har forsåvidt tiltro til coinbase, men dersom de skulle blitt hacket, ville passet mitt kunne havne i gale hender. Kan hende jeg bare er paranoid, men iallefall lurer jeg på hva dere mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøper du ikke bare via bankoverføring fra Sturle eller andre på localbitcoins.com? 

Har brukt siden flere ganger, mindre avgifter er det også. 

Kan jo sanktens gjøre det. Men på på coinbase har man muligheten til å veksle mellom fiat og krypto. Blir en del raskere og greiere dersom jeg driver med trading. I tillegg har man jo også muligheten til å handle flere kryptovalutaer enn bare bitcoin. 

Lenke til kommentar

Regner med dere sensurerer vesentlig informasjon fra ID'ene dere sender inn?

 

Da blir det ikke godkjent vil jeg tro. Hele poenget er vel KYC? Know You're Customer. Coinbase prøver å følge strenge reguleringer, slik som bankene gjør.

 

 

Hvorfor kjøper du ikke bare via bankoverføring fra Sturle eller andre på localbitcoins.com? 

Har brukt siden flere ganger, mindre avgifter er det også. 

Kan jo sanktens gjøre det. Men på på coinbase har man muligheten til å veksle mellom fiat og krypto. Blir en del raskere og greiere dersom jeg driver med trading. I tillegg har man jo også muligheten til å handle flere kryptovalutaer enn bare bitcoin. 

 

 

 

Coinbase er en dårlig plass om du vil trade litt, høye fees og stor spread. Kjøp evt på Coinbase, ha en lommebok typ Nano Ledger S, desktop wallet som exodus kanskje. Bruk exchange som Binance til kjøp og salg.

Ikke ha kryptoene dine på exchange med mindre du er villig til å tape de pengene.

Lenke til kommentar

 

Kan jo sanktens gjøre det. Men på på coinbase har man muligheten til å veksle mellom fiat og krypto. Blir en del raskere og greiere dersom jeg driver med trading. I tillegg har man jo også muligheten til å handle flere kryptovalutaer enn bare bitcoin.

 

Coinbase er en dårlig plass om du vil trade litt, høye fees og stor spread. Kjøp evt på Coinbase, ha en lommebok typ Nano Ledger S, desktop wallet som exodus kanskje. Bruk exchange som Binance til kjøp og salg.

 

Ikke ha kryptoene dine på exchange med mindre du er villig til å tape de pengene.

Erfaringar med eToro? Trygt å senda kopi av legitimasjon til dei? Ser ut som dei har eit par klare fordelar over Coinbase (sjølv om ein framleis treng ein konto hos Binance for å handla nokre altcoins som eg er interessert i). Treng ein verifisering med ID hos Binance?

 

Kvifor bør ein ha pengane i ein separat wallet meiner du? Fare for at børsen stenger butikken med alt av verdier?

Endret av MKap
Lenke til kommentar

 

 

Kan jo sanktens gjøre det. Men på på coinbase har man muligheten til å veksle mellom fiat og krypto. Blir en del raskere og greiere dersom jeg driver med trading. I tillegg har man jo også muligheten til å handle flere kryptovalutaer enn bare bitcoin.

Coinbase er en dårlig plass om du vil trade litt, høye fees og stor spread. Kjøp evt på Coinbase, ha en lommebok typ Nano Ledger S, desktop wallet som exodus kanskje. Bruk exchange som Binance til kjøp og salg.

 

Ikke ha kryptoene dine på exchange med mindre du er villig til å tape de pengene.

Erfaringar med eToro? Trygt å senda kopi av legitimasjon til dei? Ser ut som dei har eit par klare fordelar over Coinbase (sjølv om ein framleis treng ein konto hos Binance for å handla nokre altcoins som eg er interessert i). Treng ein verifisering med ID hos Binance?

 

Kvifor bør ein ha pengane i ein separat wallet meiner du? Fare for at børsen stenger butikken med alt av verdier?

 

 

eToro har jeg ingen erfaring med så kan ikke svare der. Jeg brukte ikke noe for å verifisere ID'en min hos Binance som jeg husker, men er en stund siden og det kan ha endret seg. Gikk veldig enkelt slik jeg husker det. 

 

Ja, en egen wallet hvor du kontrollerer Privat Key. Uten Privat Key er det ikke du som eier kryptoene. En børs kan stenge ned og stikke av med dine kryptoer, de kan bli hacket slik som mange børser blir stadig vekk. Mange ting som kan gå galt. 

Krypto er et veldig uregulert marked så det er lite backup å få om du roter det til. Stay safe :D

Lenke til kommentar

Jepp. Best å holde seg borte fra børser. Har litt stående på en børs for øyeblikket ettersom at jeg har investert i en coin som har litt forskjellig på gang i nærmeste fremtid. Så fort "eventene" er over så kommer jeg mest sannsynlig til å trade over til noe annet og lagre i wallet. 

Lenke til kommentar

 

 

Kan jo sanktens gjøre det. Men på på coinbase har man muligheten til å veksle mellom fiat og krypto. Blir en del raskere og greiere dersom jeg driver med trading. I tillegg har man jo også muligheten til å handle flere kryptovalutaer enn bare bitcoin.

Coinbase er en dårlig plass om du vil trade litt, høye fees og stor spread. Kjøp evt på Coinbase, ha en lommebok typ Nano Ledger S, desktop wallet som exodus kanskje. Bruk exchange som Binance til kjøp og salg.

 

Ikke ha kryptoene dine på exchange med mindre du er villig til å tape de pengene.

 

Erfaringar med eToro? Trygt å senda kopi av legitimasjon til dei? Ser ut som dei har eit par klare fordelar over Coinbase (sjølv om ein framleis treng ein konto hos Binance for å handla nokre altcoins som eg er interessert i). Treng ein verifisering med ID hos Binance?

 

Kvifor bør ein ha pengane i ein separat wallet meiner du? Fare for at børsen stenger butikken med alt av verdier?

 

eToro er en CFD-forhandler. Du kjøper ikke kryptovaluta som sådan der, men du gjør veddemål med eToro om prisen på kryptovaluta. Det har sine fordeler og ulemper, men det er ikke sammenlignbart med handel på exchange.
Lenke til kommentar

 

Regner med dere sensurerer vesentlig informasjon fra ID'ene dere sender inn?

 

Da blir det ikke godkjent vil jeg tro. Hele poenget er vel KYC? Know You're Customer. Coinbase prøver å følge strenge reguleringer, slik som bankene gjør.

 

Selvfølgelig blir det jo det. Er jo helt høl i huet at man sender feks pass uten at man sensurerer enkelte deler av det.

 

Coinbase har ekstremt mange nye brukere, som vil si at de som godkjenner papirene har blitt tatt inn i all hu og hast. Gudene vite hva enkelte av de kan finne på :)

Lenke til kommentar

eToro er en CFD-forhandler. Du kjøper ikke kryptovaluta som sådan der, men du gjør veddemål med eToro om prisen på kryptovaluta. Det har sine fordeler og ulemper, men det er ikke sammenlignbart med handel på exchange.

Så det vil seia at ein ikkje kan ta ut pengane til sin eigen wallet, eller senda til t.d. Binance? Forstår det sånn at du meiner at ein kjøper eit virtuelt "papir" påskrive t.d. 0,1 bitcoins til dagens USD/BTC kurs, og sel det tilbake seinare til den aktuelle kursen, utan at ein faktisk ser "fysisk cash"?

Lenke til kommentar

Det er nettopp cash du får. Du kjøper ikke bitcoin, du inngår en avtale om at du skal betale eller motta til/fra etoro forskjellen mellom verdien på kjøpstidspunket og på et senere tidspunkt. Du kan dermed ikke ta ut kryptovaluta. Du kan ta ut cash. Vil du ha kryptovaluta må du ta ut cash og kjøpe det annet sted.

Lenke til kommentar

Det er nettopp cash du får. Du kjøper ikke bitcoin, du inngår en avtale om at du skal betale eller motta til/fra etoro forskjellen mellom verdien på kjøpstidspunket og på et senere tidspunkt. Du kan dermed ikke ta ut kryptovaluta. Du kan ta ut cash. Vil du ha kryptovaluta må du ta ut cash og kjøpe det annet sted.

Då trur eg me er på bølgelengde. Å bruka "cash" i overført tyding om faktiske bitcoins, ethereum etc. skapte kanskje litt forvirring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...