Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fine priser i prisguiden også på mtron disker :p

https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price

 

En liten forsmak på fremtiden :) (forhåpentligvis)

 

Screenshot:

http://img179.imageshack.us/img179/215/91835520zv7.jpg

Alle butikkene har oppdatert prisene sine.

Til Andrvas, du skulle ventet litt med å installere windows på de.

Hvis du har en annen disk så installer windows på den og benchmark litt mer med SSDene dine.

Hvis du reduserer block og stripe size får du mye bedre random read/write stats, og det er det som teller for praktisk bruk.

Alt over 60-70 MB/s får du bare utbytte i ved kopiering av filer med dine disker, siden random talla dine er så lave. Stikkordet med SSD er nettop høy RANDOM read og write, og det er det du burde optimalisere for. Hvor ofte skal du kopiere store filer på 1gb+ til og fra disken? Du sparer lite tid på dette i forhold til hva du gjør ved at de er raskere til generell bruk.

 

Du nevnte stuttering, har du flyttet tempfiler til en annen disk, deaktivert pagefile, og skrudd av bakgrundsdefragmentering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Hvordan tror du det blir med en flash disk bare til spill, og en tradisjonell harddisk for OS'et og alt søplet? Vil det ha mye å si på spilleytelsen i forhold til å hatt en ssd med både os'et og spillene på? (Regner med at man da slipper å fintrimme windows registeret for å få unngått hakkingen med ocz core da også, eller?) Er ikke akkurat alpha omega å ha oppstartstid på 5 sec da maskinen står på nesten døgnet rundt uansett. Og samtidig en intel atom + tradisjonell harddisk er mer enn nok ytelse til surfing.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Ny SSD-serie fra Toshiba

 

512 GB SSD i 2,5"-format

256 GB SSD i 1,8"-format

 

Dette er nye kapasitetsrekorder for de formatene.

 

240 MB/s read, 200 MB/s write. Samples i 1.kvartal. Masseproduksjon fra 2.kvartal.

Feil. Det er ikke kapasitetsrekord for 2,5".

Sjekk tidligere i tråden. Det finnes en større, og som har fiber link.

 

Men dette er likevell veldig gode nyheter, fremgang hos flere produsenter er fint.

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig på første "mainstream" SATA-disk som passer i en vanlig laptop. Såvidt jeg husker er 160 GB maks for 1,8" og 500 GB for 2,5" når det kommer til tradisjonelle disker foreløpig. Litt morsomt at SSD allerede har tatt igjen de på kapasitet. Tipper vi ser noen 3,5"-disker med rundt 2 TB kapasitet og enorm ytelse i løpet av 2009.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at vi får se 2TB mainstream 3,5" SSd i løpet av 2009, men det er lov å håpe.

Selv håper jeg at ioXtreme blir tilgjengelig i norge, og at prisen ikke blir alt for høy. Å bruke SATA protokoll på SSD er egentlig veldig begrensende, og vil bare fungere midlertidig. SSD som sitter direkte på bussen får lavere responstid, og mulighet for mye høyere overføringshastigheter.

 

som jeg tenkte jeg skulle dele med dere. Det er et interview fra storage mojo med CTO av fusion IO, der det blir forklart hvorfor de har valgt PCI-e som grensesnitt. Den forklarer også indirekte fordelen med SSD over HDD pga latency.

 

Og det er heller ikke noen tilfeldighet at Micron også har valgt å lage PCI-e SSD.

.

 

Hvis jeg kan få tak i en ioXtreme på nyåret så kommer jeg ikke til å nøle. Selv om det blir til 100kr/GB

Lenke til kommentar

Simen1, etter det jeg har forstått fra Andrvas, og det jeg har lest et par andre plasser, er Value serien bare Core V2 med nytt navn. Muligens med en firmware fiks og ny innpakning, men det fikset ikke problemet med arkitekturen og kontrolleren.

 

De gjør dette sansynligvis fordi folk flest har fått med seg at core V2 har problemer, og setter ned prisen og gir den et nytt navn i håp om å få solgt ut de produserte diskene før Vertex serien kommer (som sansynligvis har fikset problemet, men det må vi vente å se).

 

 

Etter min mening er de beste kjøpene for øyeblikket:

Mtron Mobi 3500-serien eller Intel MLC hvis man skal ha en enkelt-disk oppsett. (Mtron for 16-32GB, Intel hvis du trenger mer plass)

Mtron Pro 7500-serien eller Intel SLC for raid. (Disse er designet for raid i servere og koster deretter)

 

Nå må det sies at begge alternativene jeg har nevnt for enkelt-disk oppsett vil være raskt nokk i massevis for de fleste. èn enkelt Mobi er 5-10 ganger raskere enn en Velociraptor i generell bruk. Intels MLC har noe bedre sekvensiell leseytelse, men de er i praksis omtrent like raske i generell bruk med variasjoner i forskjellige oppgaver (Mtron er SLC og har lavere accesstime, mens Intel har høyere bandwidth). Ikke alle trenger 80GB for en C: partisjon, men har heller ikke lyst til å bla opp 4000-5000 for en 32GB server SSD som ikke gir SÅ mye bedre ytelse som enkelt-disk, så derfor har jeg nevnt både Mtron og Intel.

Lenke til kommentar

OK folkens. Jeg har fortalt dere hvor mye bedre ytelsen blei i gaming-riggen min når jeg gikk fra velociraptor til 2x SSD i raid-0. Nå kommer resultatet av èn Mtron SSD i stue-PC'n til foreldrene mine og hvordan ytelsen økte i generell bruk.

 

Med generell bruk mener jeg daglidagse oppgaver der det leses fra disken.

Disse inkluderer:

*Oppstart av windows

*Åpning av programmer

*Installasjon av programmer og drivere

*Åpne mapper og diverse windows-funksjoner

*Åpning av spill og level loading der disse opplever en flaskehals pga lesing av mange små filer (gjennstår å teste, kommer tilbake til dette)

 

 

I går installerte jeg en Mtron Pro 7025 32GB SSD i maskinen til familien hjemme. Denne er en ferdigbygd maskin fra Multicom som ble kjøpt for 3500kr (kabinett med innhold) i våres.

4GB ddr2, Athlon64x2 4800+, 690 mobo.

 

Etter å ha installert windows og programmer på SSD'en føltes den som en ny maskin, og den var omtrent like rask som min maskin som står i signaturen når jeg hadde windows på velociraptoren.

 

Siden foreldrene mine kun bruker PC'n til slike dagligdagse ting har de nå en PC som har kostet 6500kr, og som yter like godt som en PC til 20.000+ til deres bruksområde.

 

Plass er ikke noe problem. De har fortsatt den samme 500GB harddisken som nå brukes til lagring, og en ekstern harddisk på 500GB til.

 

 

Som en oppsummering kan jeg si at dette er en oppgradering som KLART er verdt pengene dersom man bruker 2-3 timer ved maskinen hver dag. Dette er omtrent det familien hjemme bruker ved stue-pc'n, men jeg ved også at pappa HATER å vente 20-30 sekunder på at ting skal åpne eller at maskinen "henger" mens den venter på disken, og da er det verdt så mye mer når disse tingene nå åpner på et par sekunder eller momentant i stedet.

Man kan få den samme ytelsen fra en Mobi 3500-serie ved bruk som enkel-disk til C: og disse koster ca 1800-2000kr for 32GB på multicom. http://www.multicom.no/SearchResult.aspx?q=kw:mtron

 

EDIT:

Jeg fikk ikke gjort benchmark på disken før jeg installerte windows, men jeg kan sikkert få lastet opp et SS av disken mens den kjører windows med alle oppdateringer, drivere, og programmer.

Fort oppsummering av tallene, SS kommer senere:

Crystal Diskbench, 5 serier 100MB lengde. Alle tall er MB/s

Sekvensiell: 110 les, 70 skriv

512KB random block: 70 les, 40 skriv

4KB random block: 18 les, 1,2 skriv

Med tanke på at dette er mens windows Vista kjører fra disken, og alle oppdateringer, SP1, antivirus, og alle nytteprogrammer er installert, så er dette et kjempebra resultat

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...