Gå til innhold

Forretningsidé. Har du en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Svarer" meg selv her for å samle opp ressurser for den som har noen gode iddeer.

Dersom noen har lyst å gjøre noe ut av ideene sine, kan jeg anbefale en kikk på websidene til VentureCup i Norge. De beste forslagene permieres, men det er mye arbeide som ligger bak en seier. Mye.

5646640[/snapback]

Jeg så nettopp at også DnBNOR også har en innovasjonspris. Her kan den lykkelige vinner ta med seg noen hundretusen kroner. Påmelding innen 1. april.

Lenke til kommentar

Her er en ide:

 

Mange synes det er stress å kjøpe klær hele tiden. Hva om du gikk til en butikk og der befant det en person som kunne hjelpe deg med å velge klær. Cluet her er at denne "veilederen" skal innrede en garderobe til deg slik at du ikke trenger kjøpe klær selv hele tiden.

 

De tar kanskje litt mer betalt, men du kan si hva du liker og de vil (sannsynligvis har de også god smak når det gjelder tøy, de hadde ikke fått jobben om ikke) gi deg en ferdig garderobe hver periode. Dere kan selv bli enige om perioden, kanskje hver 3 måned eller litt og litt.

 

Dette er iallefall starten på noe...kaanskje...;)

Lenke til kommentar
Her er en ide:

 

Mange synes det er stress å kjøpe klær hele tiden. Hva om du gikk til en butikk og der befant det en person som kunne hjelpe deg med å velge klær. Cluet her er at denne "veilederen" skal innrede en garderobe til deg slik at du ikke trenger kjøpe klær selv hele tiden.

 

De tar kanskje litt mer betalt, men du kan si hva du liker og de vil (sannsynligvis har de også god smak når det gjelder tøy, de hadde ikke fått jobben om ikke) gi deg en ferdig garderobe hver periode. Dere kan selv bli enige om perioden, kanskje hver 3 måned eller litt og litt.

 

Dette er iallefall starten på noe...kaanskje...;)

5653903[/snapback]

Superstjerner og slik har jo slike ;) Ellers likte jeg best SirWinston sin ide.. pluss at en person klarer da mer enn 50postkasser.. si han hver dag går innom en 100-200hus, det klarer han fint på en time eller to.. så ansetter man ungdommer over 18 med bil :D Da får du 200*200= 40.000 i inntekt i måneden pr ansatt. Hver ansatt jobber to timer pr dag, hver dag. Det blir da 2timer*7dager*4uker=56timer pr måned. Vi betaler stakkaren 150kr timen. 150*56= 8400 i lønn pr måned. Itillegg gir vi bilgodtgjørelser på 50kr timen. 50*56=2800,-

 

40.000-(8400+2800)=28.800 :D Brevene leverer man bare i postkassen på rimien :thumbup:

 

Itillegg kan man tjene penger på salg av frimerker o.l. ;) Nei nå ble jeg litt gira selv på denne ideen :p

Lenke til kommentar

Min foretningside er ganske lik en som er tidliggere nevnt. Jeg kjøper en tomt, søker stortinget om løsrivelse fra Norge :D Kroner meg selv til Konge.. eller fyrste. Bygger svært kjøpesenter, med superlave priser :p Pengene jeg tjener bygger jeg meg et STOOOOORT slott av stein, ala dem i tegneseriene :yes:;)

Lenke til kommentar
Jeg tror den er funnet fra før opp, men jeg går for en viderutviling. Jeg lager en databrikke, men diverse sendere og motakere av forskjellige singnal. hvis det skal bygges en ny by et eller annet sted i verden så foreslårejeg ideen min for dem som skal bygge byen.

 

Man instalerer en "liten datamaskin" i nesten alt som bygges. Denne "datamaskinen" har en sender og og mottaker. Hvet menneske i denne byen får en egen brikke som er unik for seg selv. På denne brikken, kan hver enkelt menneske lagre innstillinger som de liker best. F.Eks: romtempratur, hvor sterkbelysningen skal være, luftkvalitet. Disse maskinen som  mottar signal regner ut gjennomsnittet av alle i rommet og stiller seg inn etter det.  + at de kan bruke den som bankkort. Da blir det et tråløst bankkort der du slipper å "dra", du kan bare taste inn koden. Du kan også få dører til å åpne seg atomatisk med denne brikken. Hvis du plaserer den på barne ditt, kan du få den til å overvåke hvor barnet beveger seg.

 

Dette er en idé som må sies å være beregnet på folk med mere penger enn gjennomsnittet. Den vil nok ikke bli lønnsom med de først årene.

5650261[/snapback]

Forestiller meg at jeg kunne gått sammen med noen andre og laget yallainnstillinger, og så gå sammen inn i et rom. Vips blir det dempet belysning, 26 grader, og litt trekk.

Lenke til kommentar
Jeg kommer aldri til å implementere dette likevel, så:

 

Mange mennesker hater å styre med å få pc'r til å fungere, de vil bare bruke. OK. Hva med å selge enkle idiotsikre tynnklienter, pluss abonement til en "sentral" hvor man kunne kople seg på? Drifting - dvs. programmvareinnstallasjon, backups, maskinvarevedlikehold etc. blir bare "ordnet". Krever selvsagt en bra linje, har noen begrensinger, og er ikke på topp ang. privatliv, men...

5643302[/snapback]

 

Det er vel det systemet vi har på jobben. Fullstendig ubrukelig om du spør meg. Fungerer nok for en total pcidiot, men for meg er det ikke brukervennlig i det hele tatt. Man kan ikke installere flash eller oppdateringer av adobe reader, eller andre små nyttige tillegg og program uten admin rettigheter og da tar det ikke lang tid før man går glipp av mye info.

Lenke til kommentar
Her er en ide: Mange synes det er stress å kjøpe klær hele tiden. Hva om du gikk til en butikk og der befant det en person som kunne hjelpe deg med å velge klær. Cluet her er at denne "veilederen" skal innrede en garderobe til deg slik at du ikke trenger kjøpe klær selv hele tiden.

 

De tar kanskje litt mer betalt, men du kan si hva du liker og de vil (sannsynligvis har de også god smak når det gjelder tøy, de hadde ikke fått jobben om ikke) gi deg en ferdig garderobe hver periode. Dere kan selv bli enige om perioden, kanskje hver 3 måned eller litt og litt. Dette er iallefall starten på noe...kaanskje...;)

5653903[/snapback]

Det finnes allerede. I storbyer som London, Paris, New York osv er det vanlig at hvert kjøpesenter leier ut personlige kjøpeassistenter med peiling på mote, klær, stiler, og hva som passer til hvilke kropper og sånn. Kjøpeassistentene koster riktignok flesk (jeg antar fra ca 50$ kr/time og oppover) men de finnes i hvertfall. Hvis jeg ikke tar feil så har det så smått begynnt å dukke opp slike kjøpeassistenter i norge også. Hvis jeg hadde drevet et stort kjøpesenter ville jeg sikkert investert i et par slike for å staturere at kjøpesenteret har trendy tilbud til kundene og trekke kunder med mye penger og for å skape et slags status-image av kjøpesenteret som trekker til seg ennå flere kunder med tykke lommebøker.

 

mobil med digitalvekt

5668284[/snapback]

Kan du ikke selge hasjen hjemmefra?

5682257[/snapback]

Mulig oppfinnelsen er inspirert av eget behov men jeg antar at forretningsplanen hans er å bli rik på å deale digitalvektmobiler (lovlig) til dealere.

Lenke til kommentar

Her er en av mine idéer (en som jeg aldri kommer til å gjennomføre): Utstyre alle biler og personer i landet med GPS, 3G (eller noe tilsvarende) og kombinere dette med en server som gir styringssignaler til alle trafikklys i landet. Hensikten er at alle trafikklys skal kunne forutse hvor mange personer, biler osv som kommer fra alle retninger slik at det kan optimalisere trafikken. (f.eks at grønn mann slutter så snart alle er over uansett om det bare er syklister som er over på 3 sekunder eller pensjonister med rullator som bruker et par minutter på ferden over de hvite stripene. Og sånn at f.eks ikke en person skal kunne lage rødt lys like før 4 semitrailere som kommer på rad i en 60-sone. Det gir jo unødvendig mye bruk av bremser, drivstoff og eksos om disse må bremse ned for en eneste person og så aksellerere opp igjen. Sa synes jeg heller at systemet "ser" situasjonen og gir semitrailerene grønnt lys slik at den ene personen må vente. Altså et avansert system for avansert trafikkstyring. Formålet er å gi mindre gjennomsnittlig ventetid, mindre unødvendig stansing av trafikken og fotgjengere, og mindre eksos og mindre drivstofforbruk.

 

Det er selvfølgelig litt ambisiøst å utstyre samtlige biler og personer i landet med et slikt system og forvente at en eneste server skal være nok driftssikker til å styre alle trafikklys i hele landet, men det går an å starte i det små med å tilby dette som en tjeneste på mobiler med GPS (Jeg ser for meg at slike mobiler blir populære om ca 5 år fra nå) og der alle som har dette får så godt som mulig tilpasset tidene for grønt lys (enten som fotgjenger eller bilist). Hvis det blir vanlig med GPS og alltid oppkoblet 3G på mobilene om f.eks 10 år så tror jeg dette kan bli en populær tjeneste som folk vil ta i bruk.

 

Systemet kan selfølgelig utvides til å gi ennå mer avansert trafikkstyring eller trafikkinformasjon. F.eks ulykkesvarsling flere kilometer før man kommer dit man har satt som destinasjon på kjørecomputeren slik at man kan velge de mest effektive veiene. Evt. automatisk veivalgstrategi for å komme raskest mulig frem. Automatisk trafikktilpassning (be alle biler å kjøre inn til siden) i tilefelle det kommer utrykningskjøretøy, automatiske fartsgrenser basert på oppdaterte føreforhold. (F.eks at en 90-sone settes ned til 50 hvis det er sinnsykt glatte veier, eller at 90-sonen settes opp til 120 hvis det er perfekt, tørt sommerføre og lite trafikk. Myndighetene kan utnytte systemet til å gi fartsbøter til folk som kjører for fort etter forholdene (og ikke etter alt for stasjonære fartsgrenser). F.eks mener jeg at det å kjøre i 90 i dagens 90-soner på såpeglatt føre er minst like alvorlig som å kjøre i 140 i dagens 90-sone på tørt og nydelig sommerføre. Bare fantasien setter grenser for mulighetene med et slikt system.

Lenke til kommentar

Min idé er ganske simpel...

 

Ost på rull, kanskje noe slikt som bruntape kommer på. Dermed kan man f.eks. legge ost på en hjemmelaget pizza uten å høvle den 20 ganger, men istedet ruller man bare over den 5-6 ganger. Denne skal også kunne monteres i kjøleskapet som en slags ostedispancer.

Lenke til kommentar

Genial den siste der. Jeg hadde garantert kjøpt noe sånt. Bare rive av et passe stort flak over en skarp kant akkurat som på en tapedispenser når man skal lage seg en brødskive eller ta et knekkebrød. (Ser for meg at det legges lag med plastfolie i mellom)

 

Produksjonen er sikkert ikke vanskelig. Ost lages jo i digre runde stykker så da er det vel bare snurre rundt osten som en trådsnelle mens en høvel lager en lang kontinuerlig skive. Rett og slett genialt Dj_eLmO :yes:

Lenke til kommentar
Her er en av mine idéer (en som jeg aldri kommer til å gjennomføre): Utstyre alle biler og personer i landet med GPS, 3G (eller noe tilsvarende) og kombinere dette med en server som gir styringssignaler til alle trafikklys i landet. Hensikten er at alle trafikklys skal kunne forutse hvor mange personer, biler osv som kommer fra alle retninger slik at det kan optimalisere trafikken. (f.eks at grønn mann slutter så snart alle er over uansett om det bare er syklister som er over på 3 sekunder eller pensjonister med rullator som bruker et par minutter på ferden over de hvite stripene. Og sånn at f.eks ikke en person skal kunne lage rødt lys like før 4 semitrailere som kommer på rad i en 60-sone. Det gir jo unødvendig mye bruk av bremser, drivstoff og eksos om disse må bremse ned for en eneste person og så aksellerere opp igjen. Sa synes jeg heller at systemet "ser" situasjonen og gir semitrailerene grønnt lys slik at den ene personen må vente. Altså et avansert system for avansert trafikkstyring. Formålet er å gi mindre gjennomsnittlig ventetid, mindre unødvendig stansing av trafikken og fotgjengere, og mindre eksos og mindre drivstofforbruk.

 

Det er selvfølgelig litt ambisiøst å utstyre samtlige biler og personer i landet med et slikt system og forvente at en eneste server skal være nok driftssikker til å styre alle trafikklys i hele landet, men det går an å starte i det små med å tilby dette som en tjeneste på mobiler med GPS (Jeg ser for meg at slike mobiler blir populære om ca 5 år fra nå) og der alle som har dette får så godt som mulig tilpasset tidene for grønt lys (enten som fotgjenger eller bilist). Hvis det blir vanlig med GPS og alltid oppkoblet 3G på mobilene om f.eks 10 år så tror jeg dette kan bli en populær tjeneste som folk vil ta i bruk.

 

Systemet kan selfølgelig utvides til å gi ennå mer avansert trafikkstyring eller trafikkinformasjon. F.eks ulykkesvarsling flere kilometer før man kommer dit man har satt som destinasjon på kjørecomputeren slik at man kan velge de mest effektive veiene. Evt. automatisk veivalgstrategi for å komme raskest mulig frem. Automatisk trafikktilpassning (be alle biler å kjøre inn til siden) i tilefelle det kommer utrykningskjøretøy, automatiske fartsgrenser basert på oppdaterte føreforhold. (F.eks at en 90-sone settes ned til 50 hvis det er sinnsykt glatte veier, eller at 90-sonen settes opp til 120 hvis det er perfekt, tørt sommerføre og lite trafikk. Myndighetene kan utnytte systemet til å gi fartsbøter til folk som kjører for fort etter forholdene (og ikke etter alt for stasjonære fartsgrenser). F.eks mener jeg at det å kjøre i 90 i dagens 90-soner på såpeglatt føre er minst like alvorlig som å kjøre i 140 i dagens 90-sone på tørt og nydelig sommerføre. Bare fantasien setter grenser for mulighetene med et slikt system.

5698669[/snapback]

 

Vil tippe at enkelte ville vært meget glade for et slikt system som til enhver tid sporet alle biler og svært mange personer. Personlig tror jeg jeg i et slikt tilfelle hadde i langt større grad heiet på datatilsynet, og heller ventet litt lenger på grønt lys. (grønn mann - jeg er fotgjenger :) )

 

Men osteidéen var genial :)

 

Til cbs77: Jeg er er også storbruker av tilsvarende systemer (i mitt tilfelle: ikke-tynne unix-klienter jeg definitivt ikke har admin på, universitetet i oslo). Og vet du hva: Det funker. Punktum. De har stort sett all den programmvaren jeg trenger installert, og om ikke, så er det jo alltid mulig å slenge noe inn i hjemmekatalogen (om det er plass da - men hadde jeg betalt for å ha en klient hjemme hos meg selv, så hadde jeg hatt mer enn 250 mb diskplass... ;) ). Man måtte seff ha trikset litt for å få til eksterne lagringsmedie etc, men dette finnes det allerede løsninger på (for unix/linux i alle fall, har ikke peiling på windows-tynnklienter bortsett fra at folk sier at det er dyrt og at det suger...). Kort sagt: kjør et OS som er beregnet for flerbrukeropplegg, og ha kompetente admins så er ikke det noe problem.

 

Og tross alt: I målgruppa - hvor mange løper rundt og installerer alle mulige sære programmer? Er hovedsakelig tenkt som en totalt bekymrings&vedlikeholdsfri surfe/skrive-maskin. Tom. backups ordnes. Eneste problemet jeg ser er "privatliv", men for noen vil det nok være en god løsning.

Lenke til kommentar
Vil tippe at enkelte ville vært meget glade for et slikt system som til enhver tid sporet alle biler og svært mange personer. Personlig tror jeg jeg i et slikt tilfelle hadde i langt større grad heiet på datatilsynet, og heller ventet litt lenger på grønt lys. (grønn mann - jeg er fotgjenger :) )

5701174[/snapback]

Hmm.. Ja du sier noe der. Systemet er forsåvidt ikke avhengig av at folk identifiserer seg med navn, telefonnummer eller noe sånt, men jeg ser klart faremomentene du vil frem til.

 

Ennå en idé: Hvor mange av alle filene i hele verden er lagret et utall kopier av? En del filer er unike (finnes ingen kopier), mens en rekke andre filer finnes det helt vanvittig mange kopier av. F.eks mange musikk og film-filer, programfiler etc. Idéen min går ut på at man kan kjøre samtlige harddisker i verden i en slags kollektiv raid-konfikurasjon via internett. Litt mer konkret: Man registrerer seg på verdens kollektive harddisk (K:) via en nettjeneste. Denne tjenesten går ut på at man må tilby harddiskplass til andre samtidig som andre tilbyr harddiskplass til deg. F.eks setter du av 10GB til deling med resten av verden. På K: ligger det et filsystem (mapper og undermapper) som du selv har satt opp et system på. Hver enkelt fil kan enten ligge fysisk på stasjonen eller ligge på en helt annen harddisk i verden. Et problem er om andre brukere logger seg av nettet, men det løses ved at systemet selv kopierer rundt filer slik at det ligger f.eks minst 5 eksemplarer tilgjengelig i verden til en hver tid. På denne måten kan man ha f.eks en 100GB musikksamling på K: (som bare er 10GB), der 10GB er noen av låtene, mens de siste 90GB bare er linket til andre harddisker rundt om i verden. Hver fil ser ut til å ligge der, men er kun en link til der filen egentlig befinner seg.

 

Formålet er at man får plass til sinnsyke musikksamlinger og filmsamlinger på en ganske liten partisjon (i bytte mot lang responstid på mange av filene, så det er en fordel om filene er relativt små og man har god internettlinje) Man får også kontroll over hvilke filer man vil ha hvor (ikke som i P2P-programmer der hauger av uinnterresante filer flyter villt og ustrukturert om hverandre og ikke kan aksesseres direkte av andre programmer).

 

Altså en slags kombinasjon av en partisjon med et eget filsystem, bit torrent, hotlinkede filer og Raid1 på filnivå med ekstremt mange andre harddisker i verden. Alle med det samme programmet og nettjenesten og som er online.

 

Hmm.. Det var visst ikke helt lett å forklare, men håper det er noen av dere som forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Den internett idéen er kanskje litt langt fram i tid, men den er absolutt god.

 

For at det skal fungere så må man kanskje ha minst 10 mega bit opplastnings hastighet, om ikke mer. Det ville vært synd om en meget populær fil tar en måned å laste ned fordi at bare 5 pc'er og en overbelastet server har den fila. Men det kan jo også fikes ved at serdeles populære filer legges på flere maskiner, men di mindre populære blir liggende på færre maskiner.

 

Og, forresten, det finnes jo et lignende system i dag, kanskje ikke like langt utviklet. Men det er i allefall Bittorrent, som har en del svakheter siden man trenger en tracker for at man skal få lastet ned noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...