Gå til innhold

Snø, is, sørpe - vinter; hva bør man huske?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Hvis bilen din har litt åpne alufelger vil det feste seg vann og is på bremseskivene. Dette skjer ofte i regn og slaps. Når jeg kjører i slikt føre pleier jeg ca. hvert 5.-10. minutt å sjekke at bremseklossene tar godt nok. Gjør de ikke det bremser jeg svakt for å dytte unna vannet og isen. De dyreste og mest moderne bilene gjør visst dette automatisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tja, litt småpensjonert tråd, men har noen tillegg.

 

En kompis kom i en brå sving i 70-sona mellom to tettsteder her i Lofoten. Rompa la seg ut, og han gjorde som han trodde var rett, trykte inn clutchen. Rompa retta seg, men han fikk "kontra" og smalt inn i autovernet.

 

Det er så spesifikt hvilken bil det er at man burde fått lov til å teste dette med egen bil på glattkjøringsbane.

 

Pappa sin Corolla (2000-mod stasjonsvogn) leggre rompa ut bare jeg svinger LETT (er moro på natta da), det kan bli farlig på dårlig føre, særlig med spor som krysser, da bakhjula kan ta de andre sporene.

 

Min bil, en 97-modell Passat er så understyrt at jeg kan svinge med fullt grep på forhjula og null grep på bakhjula og ikke få rompa ut en millimeter.

 

Men som det trangsynte landet vi er, får vi ikke kjøre på glattkjøringsbane med privat bil lengre.

 

Og, man girer opp fra 1. til 2., uansett hvordan tannhjulene er. Ellers hadde det ikke het (faens verbbøyning, hett kanskje :p) 1. og 2., men 2. og 1. (om man har to gir vel og merke). Og man starter i første, det er det logiske å si, for det er lav utveksling på det

Lenke til kommentar

jeg vil tippe MYE.

sikkert noen tusenlapper.

Bare glattkjøring med kjøreskole er dyrt, og da er det flere på banen samtidig, + at privatpersoner sikkert betaler en god del mer leie en trafikkskoler.

Hva koster det pr. time?

Alt for mye til at investeringen er verdt det, i alle fall når det ligger store, åpne plasser de fleste steder i landet. Ut og tut på industriområder, man lærer mye av det.

Ja, men en fordel og ikke være for lenge på ver plass, da det er ulovlig å skli på snø. Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Hva koster det pr. time?

Alt for mye til at investeringen er verdt det, i alle fall når det ligger store, åpne plasser de fleste steder i landet. Ut og tut på industriområder, man lærer mye av det.

Ja, men en fordel og ikke være for lenge på ver plass, da det er ulovlig å skli på snø.

Korrekt, man må selvsagt også bruke skjønn for hensyn til omgivelsene på stedene man trener.

Lenke til kommentar
Tja, litt småpensjonert tråd, men har noen tillegg.

 

En kompis kom i en brå sving i 70-sona mellom to tettsteder her i Lofoten. Rompa la seg ut, og han gjorde som han trodde var rett, trykte inn clutchen. Rompa retta seg, men han fikk "kontra" og smalt inn i autovernet.

 

Det er så spesifikt hvilken bil det er at man burde fått lov til å teste dette med egen bil på glattkjøringsbane.

 

Pappa sin Corolla (2000-mod stasjonsvogn) leggre rompa ut bare jeg svinger LETT (er moro på natta da), det kan bli farlig på dårlig føre, særlig med spor som krysser, da bakhjula kan ta de andre sporene.

 

Min bil, en 97-modell Passat er så understyrt at jeg kan svinge med fullt grep på forhjula og null grep på bakhjula og ikke få rompa ut en millimeter.

 

Men som det trangsynte landet vi er, får vi ikke kjøre på glattkjøringsbane med privat bil lengre.

 

Og, man girer opp fra 1. til 2., uansett hvordan tannhjulene er. Ellers hadde det ikke het (faens verbbøyning, hett kanskje :p) 1. og 2., men 2. og 1. (om man har to gir vel og merke). Og man starter i første, det er det logiske å si, for det er lav utveksling på det

Det holder ikkje å trykke inn clutchen, du må vite kva du skal gjere med rattet også.

 

Hvis faren din sin bil oppfører seg slik du beskriver er det noko galt med køyrestilen din eller med bilen.

 

Hvis du ikkje får skrens korleis veit du da at du har mista grepet på bakhjula?

Lenke til kommentar

Den vil ikke slippe på bakhjula, så jeg får ikke skrens. Såfremst ikke jeg tvinger baken ut med brekket, men da retter den seg inn veldig raskt.

 

Passat er også kjent som en av verdens mest understyrte biler.

 

Og faren min sin bil er en bil på 1100kg, samt stasjonsvogn, ingen antiskrens, og veldig lett bak. Derfor drar den ut på rompa. Selvfølgelig, det kan ikke være snø på veien, men er det brøyta/holke/sørpe ol. så er den raskt ute, og det er nok å svinge normalt for en 90 graders sving (den er slak, men går 90 grader selvom. Er vel heller et gigantisk gatekryss uten te to andre veiene, bare svingen)

Lenke til kommentar

En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig.

 

...let me rephrase:

De med forhjulstrekk bør ut å prøve dette. Hvis de kjører i sving og plutselig må slippe gassen så kan rompa komme mye mer enn de er klar over. Er lurt å være obs på det.

Lenke til kommentar
Det har jo vært nevnt før, dette med at styring og akselrasjon skjer på samme akse...

Noe som bør minne oss på at styring og akselerasjon ikke bør finne sted på samme tid på glatt føre. Det samme kan hevdes om bremsing og styring, spesielt på biler uten ABS.

 

Jeg prøver å gasse på før en sving, og gasse så lite som mulig gjennom svingen :)

Men det gjør ikke noe med litt gass da, hvertfall så lenge svingen ikke er for krapp.

 

En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig.

 

...let me rephrase:

De med forhjulstrekk bør ut å prøve dette. Hvis de kjører i sving og plutselig må slippe gassen så kan rompa komme mye mer enn de er klar over. Er lurt å være obs på det.

 

Feilhjulstrekk = forhjulstrekk? Ville ikke sagt det er feil, heller stort sett riktig ;)

 

Men uansett, tror faktisk det var det som skjedde da jeg kjørte hjem fra en kompis på lørdag. Jeg gassa på litt, svingte ut i veien, også er det mulig jeg slapp gassen litt for sent eller noe så jeg mista litt kontrollen på bilen - men er usikker på om det var ræva som slang eller ei.

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
En fin måte å få ut rompa på en feilhjulstrekket bil er å slippe gassen ganske brått i en sving på glatta. På noen biler er det overraskende lett (feks A6), mens på andre er det mer vanskelig.

Jeg tror det er fordi motoren bremser. På store motorer, blant annet 2,5-literen i Audi A6, kan motorbremsen være såpass stor at man må være forsiktig med å slippe helt opp. Da er det faktisk bedre å slippe halvt opp slik at hjulene ruller med veien.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er fordi motoren bremser. På store motorer, blant annet 2,5-literen i Audi A6, kan motorbremsen være såpass stor at man må være forsiktig med å slippe helt opp. Da er det faktisk bedre å slippe halvt opp slik at hjulene ruller med veien.

 

Uten at jeg vet det, så tror jeg det kommer av en kombinasjon mellom:

- forflyttning av tyngdepunkt slik at marktrykket på bakhjulene minker

- når bakhjulene har mistet litt feste, så blir bevegelsen intensivert av at framenden bremser

 

Det er utvilsomt motorbremsen som forårsaker dette, men det er viktig å merke seg at det samme vil ikke skje om man bare bremser i en sving. (Det vil si at jeg enda ikke har fått det til..) Vi kommer da tilbake til teorien jeg nevnte om at et vinterdekks gripeevne på snø er på det høyeste ved ca 10% gli-ing (i den grad det ordet finnes :) ).

 

Det var forresten 1.8t det var snakk om på A6-en, så stor er den ikke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...