Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan NAV komme på døra?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Da vi befinner oss i den situasjonen at den ene av oss må betale så mye bidrag, at det ikke lønner seg økonomisk sett for oss å være samboere lenger, flytter vi nå hver for oss nå.

I den sammenheng lurer jeg nå på om NAV kommer på døra for å sjekke hjemmene våre, for å forsikre seg at vi har flyttet hvert til vårt? Har de mulighet til det?

Skjekker de evt annet for å forsikre seg?

Noen som har vært i samme situasjon?

 

 

 

Anonymous poster hash: 6f8a9...653

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det dere spekulerer i er trygdesvindel såvidt jeg forstår av deg.

 

Det skal mye til for å påvise at han bor hos deg og ikke bare er på besøk. I all hovedsak blir slik svindel avdekket når noen rapporterer det (en nabo, venn eller familie). Folk flest liker ikke når andre stjeler pengene våre.

 

Det er også mulig å "anse" seg selv som samboere selv om man har to adresser så jeg vil anta at dette fungerer begge veier.

 

Jeg mistenker også at en slik sak vil føre til regress hvor dere må betale en større sum for den tid det er antatt at dette har pågått

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ts her:

Forklarte meg ikke helt riktig kanskje men far må betale så mye bidag når han bor med meg, fordi jeg tjener så godt og min lønn regnes med i forhold til utregningen.

Slik at vi nå blir tvunget til å flytte fra hverandre, slik at utregningen blir lavere..

Men vi er fortsatt glad i hverandre og ønsker å fortsette sammen, men ha hver vår bopel. Men vi ønsker jo å være mye sammen og sove sammen og av den grunn lurte jeg på om NAV kan komme på døra og prøve å bevise noe annet!! Helt tragisk at NAV tvinger mennesker fra å bo sammen pga økonomi..

 

Anonymous poster hash: 6f8a9...653

Lenke til kommentar

Din lønn påvirker ikke fars barnebidrag til andre barn.

 

Det at han bor sammen med noen andre påvirker barnebidraget, fordi det øker hans bidragsevne med 4722,- kr per måned (per 1. juli 2016; differansen mellom hva som skal avsettes til livsopphold og boutgifter for en enslig sammenlignet med hva som skal avsettes for en ektefelle/samboer).

 

Hvis dere skal flytte fra hverandre er det altså et tapsprosjekt hvis den månedlige kostnadsøkningen for dere begge samlet er på mer enn 4722,- kr. Da betaler dere mer i bo- og leveutgifter enn han sparer i barnebidrag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi vet ikke om det er trygdesvindel før TS sier noe om hvor han har sin døgnhvile, noe som er avgjørende for hvor man skal regnes som bosatt utover folkeregistrert bostedsadresse.

 

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-11-09-1268/KAPITTEL_5#§5-1

Sant nok, og jeg bør kanskje forklare litt nærmere. Når min sønn ble født hadde vi to adresser - mitt hus og hennes hus. Jeg måtte da fylle ut et skjema som jeg ikke kan huske om jeg fikk hos nav eller folkeregisteret. Det var det et punkt hvor jeg kunne krysse av at vi "anså oss selv som samboere" selv om vi hadde separate folkeregistrerte adresser og ikke per definisjon bodde sammen.

 

Jeg antar at når man kan gjøre dette selv så kan også staten ta denne avgjørelsen på deres vegne dersom de anser det som sannsynlig.

 

Men det er bare min resonnering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...