Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav om betaling etter 1 år.


throwaway2017

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger ett par juridiske råd.

 

For ett år siden var jeg så vidt borti bilen til naboen når jeg skulle parkere.

Det var ingen synlige merker som jeg så i mørket, men jeg ga uansett beskjed til

bileier.

Bileier virket ikke noe interessert i å bli med opp og se på bilen.

 

Nå ett år senere så motar jeg ett håndskreve brev, der hun krever 10 000,- og videre skriver at bilen er taksert for mellom 12 000 og 15 000 Kr, og krever videre at jeg betaler kr 10 000,- innen 14 dager.

Det er ikke lagt ved noen takseringsrapport eller kvittering.

 

Det er over 1 år siden jeg var borti bilen. En stund etterpå va bilen avskiltet, og sto feilparkert i nærheten av noen trær og busker, og jeg har ikke sett bilen siden før sommeren.

Det området hun mener er taksert er heller ikke der en eventuell skade kunne ha skjedd.

 

Hvordan skal jeg gå fram? Har hun et legetimt krav?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke svare på dette.

Hvis du inngår i dialog med henne eller argumenterer kan du risikere å innrømme skyld. Om du for eksempel skriver "det er et år siden jeg var borti bilen din og det kom ingen skader eller merker" så er det kanskje alt hun trenger for å drive inn pengene fra deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg sagt minst mulig, helst ikke svart noe i det hele tatt.

Hvis det blir sak av det går det til Forliksrådet, der må henne eventuelt dokumentere at kravet er legitimt. Får du innkalling til Forliksråd må du sende inn eventuell dokumentasjon om du har noe, spar alle argumenter til den anledningen. Inntil videre er det bare henne som kan tjene på at du svarer på meldinger eller deltar i samtale/dialog med henne. 

 

 

Jeg går utifra at du ikke har skadet bilen hennes og at hun prøver å lure penger fra deg.
Det neste skrittet hun tar hvis hun ikke hører mer fra deg kan være innkalling til Forliksråd, her bør du stille og si det som det er, du har ikke skadet bilen hennes og forstår ikke hvorfor hun skulle kreve penger fra deg. Hun kan ikke bevise at du har gjort det (med mindre du har innrømt det på en melding til henne eller lignende). 

Saksomkostninger koster ca 1000kr i Forliksrådet så det trenger du ikke være redd for, hvis du i det hele tatt må betale det.

Det er ikke lov å ta med nye opplysninger til Forliksråd under mekling, alt skal være sendt inn på forhånd slik at begge parter kan ta stilling til alt. Du for altså vite om samtlige beviser på forhånd, og du kan velge å gjøre opp utenom Forliksrådet hvis du tror du kan tape saken.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
 

 

Ga du beskjed til bileier muntlig eller skriftlig? Har du sagt det muntlig, er det ikke noe annet påstand mot påstand. Jeg kan tenke meg at hun har skadet bilen sin selv, og ønsker nå ikke å stå for dette selv, så da er det jo greit å legge skylda på deg 1 år etter. :p Du kan jo si om hun dukker opp.. at dette har jeg aldri gjort eller snakket med deg om tidligere.. så får hun selv bevise at dere har hatt denne samtalen for 1 år siden! :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg trenger ett par juridiske råd.

 

For ett år siden var jeg så vidt borti bilen til naboen når jeg skulle parkere.

Det var ingen synlige merker som jeg så i mørket, men jeg ga uansett beskjed til

bileier.

 

Hvordan skal jeg gå fram? Har hun et legetimt krav?

 

Hvorfor gjør du det? Ofte lønner det seg å ikke være plikt etiker. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ga du beskjed til bileier muntlig eller skriftlig? Har du sagt det muntlig, er det ikke noe annet påstand mot påstand. Jeg kan tenke meg at hun har skadet bilen sin selv, og ønsker nå ikke å stå for dette selv, så da er det jo greit å legge skylda på deg 1 år etter. :p Du kan jo si om hun dukker opp.. at dette har jeg aldri gjort eller snakket med deg om tidligere.. så får hun selv bevise at dere har hatt denne samtalen for 1 år siden! :)

 

Muntlig.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor gjør du det? Ofte lønner det seg å ikke være plikt etiker. 

Det lønner seg å være en løgnhals og drittsekk, samt svindler. så fremt du ikke blir tatt. Men er det det eneste som betyr noe her i livet, at det lønner seg? Hva med selvrespekt, eller er det et fremmedord?

 

TS er ingen av delene. Jeg forumulerte meg slik fordi TS gjorde ingen skade da er det ikke vits å gi beskjed.

Lenke til kommentar

Dette er en bilskade? I så fall kan du avvise kravet, opplyse om hvem som er ditt forsikringsselskap, og vise til skadeserstatningsloven § 4-2 -- hun kan ikke kreve deg for erstatning uten å ha krevd forsikringsselskapet ditt først og eventuelt fått avslag. Meld da fra til ditt forsikringsselskap slik at de vet om at det vil komme et krav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TS er ingen av delene. Jeg forumulerte meg slik fordi TS gjorde ingen skade da er det ikke vits å gi beskjed.

Trådstarter er en hedersmann, han meldte fra at han var borti bilen. Om det ble synlig skade, vites ikke sikkert, da det var mørkt. Mine nedsettende ord var følgelig ikke myntet på trådstarter, men på den som anbefaler andre å ta en "Bulke-Jens" (Stoltenberg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg trenger ett par juridiske råd.

 

For ett år siden var jeg så vidt borti bilen til naboen når jeg skulle parkere.

Det var ingen synlige merker som jeg så i mørket, men jeg ga uansett beskjed til

bileier.

 

Hvordan skal jeg gå fram? Har hun et legetimt krav?

 

Hvorfor gjør du det? Ofte lønner det seg å ikke være plikt etiker. 

 

Fordi man har et marginalt håp om en smitteeffekt, slik at den dagen noen skraper borti deg selv, sier de fra istedet for å stikke? Eller bare fordi man er en en redelig person. Jeg hater folk som bulker og stikker intenst - og selv om mange har gjort det mot meg, kommer jeg alltid til å legge igjen en lapp selv, uansett hva det koster.

Når det er sagt bør man alltid ta bilder - ta bilde av treffsted på begge biler, og behold dem i tilfelle du treffer på noen som prøver å suge mer ut av deg enn du er skyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en bilskade? I så fall kan du avvise kravet, opplyse om hvem som er ditt forsikringsselskap, og vise til skadeserstatningsloven § 4-2 -- hun kan ikke kreve deg for erstatning uten å ha krevd forsikringsselskapet ditt først og eventuelt fått avslag. Meld da fra til ditt forsikringsselskap slik at de vet om at det vil komme et krav.

så lenge hun ble kjent med skaden for mer enn ett år siden vil vel kravet uansett bli avslått, så dette kan TS gjøre ganske trygt.

 

TS, har du noen form for måte å backe opp påstanden om at det er gått mer enn et år? Var du på vei hjem fra noe som foregikk en spesifikk dato, fortalte du det til andre etc?

Lenke til kommentar

Erstatningskrav foreldes etter tre år, ikke etter ett. At meldefristen til forsikringsselskapet er oversittet betyr ikke at erstatningskravet er foreldet.

 

Fristen i forsikringsavtaleloven § 8-5 er forsikringstakerens frist, ikke skadelidtes. Forsikringstakeren ble først kjent med kravet da skadelidte sendte regning, og det er først fra dette tidspunktet at ettårsfristen begynner å løpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..Men jeg mener på skadelidte også er pliktig å melde fra til sitt selskap innen fristen, dersom dette skal håndteres gjennom forsikringssystemet? Altså plikt til å melde om skade/hendelse i seg selv, ikke bare krav.

 

Nå er det dog som du sier ikke til hinder for normalt erstatningskrav utenom forsikringssystemet.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom skadelidte har en forsikring som dekker skaden, ja. Det er ikke gitt - hvis det var en billig bil kan det hende skadelidte bare har ansvars- eller delkaskoforsikring. Da vil ikke skadelidte kunne reise krav mot sitt eget forsikringsselskap, og hennes forsikringsselskap vil heller ikke nødvendigvis ta saken for henne mot skadevolders forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

 hennes forsikringsselskap vil heller ikke nødvendigvis ta saken for henne mot skadevolders forsikringsselskap.

Denne biten var ny for meg, jeg trodde forsikringsselskapene alltid "fungerte som advokater" for sine kunder når andre har skadet den forsikrede gjenstanden, uavhengig av dekning.

Lenke til kommentar

 

 hennes forsikringsselskap vil heller ikke nødvendigvis ta saken for henne mot skadevolders forsikringsselskap.

Denne biten var ny for meg, jeg trodde forsikringsselskapene alltid "fungerte som advokater" for sine kunder når andre har skadet den forsikrede gjenstanden, uavhengig av dekning.

Neida. Jeg ble påkjørt av en tysker (53000 kr), og hadde ikke kasko. Sendte skademelding, men mitt selskap mente jeg var uten skyld og toet sine hender; dette ble min jobb. Det var oppgitt feilaktig tysk forsikringsselskap og ble litt kluss, men etter et halvt år kom nå pengene. Hadde jeg hatt kasko, ville selskapet mitt tatt saka for meg samt lagt ut for reparasjonen. Som det var, hadde jeg ikke problem med å legge ut selv, så jeg angrer ikke på at jeg droppet kaskoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...