Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lavere pris på leilighet enn takst - Ulovlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91040587

 

 

Lurer på om denne pris som ligger på markedet er lovlig? Den har ganske så lav pris enn det som blir beregnet for takst i dette området. Jeg aner at megleren kommer til å lokke folk til visning med falske forhåpninger. Hva kan man gjøre i dette tilfellet når man ser at megleren driver med uærlig og kynisk strategispill? 

 

 

Mvh

 

 

 

 



Anonymous poster hash: bd3c8...02c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man ikke lov til å legge ut noe for salg til den prisen man selv vil?

Er jo frivillig både å se på og å evt handle.

 

Forøvrig enig i at det var mer enn dyrt nok....!

 

Edit: Fikk litt "snikreklameringsvibber" av hele innlegget...

Endret av daruu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tipper TS kun har sett på prisantydning og ikke total pris.

   Å joda. Og det stemmer ikke overens med hva resten av boliger i dette området takseres for. Det er bevisst manpulering fra meglerens side.    Anonymous poster hash: bd3c8...02c

Hvorfor mange millioner er riktig pris da, etter din mening?

Lenke til kommentar

Det vil være i strid med god meglerskikk (og dermed eiendomsmeglingsloven) dersom en megler annonserer en bolig til en pris eier ikke vil selge for.

 

Hvilke organ burde man henvende seg til dersom megleren eller meglerforetaket har et vane for gjøre det altfor ofte? Hva kan man konkret gjøre i dette tilfellet eventuelt? 

Anonymous poster hash: bd3c8...02c

 

Anonymous poster hash: bd3c8...02c

Lenke til kommentar

 

Det vil være i strid med god meglerskikk (og dermed eiendomsmeglingsloven) dersom en megler annonserer en bolig til en pris eier ikke vil selge for.

 

Hvilke organ burde man henvende seg til dersom megleren eller meglerforetaket har et vane for gjøre det altfor ofte? Hva kan man konkret gjøre i dette tilfellet eventuelt? 

Anonymous poster hash: bd3c8...02c

 

Anonymous poster hash: bd3c8...02c

 

 

Du er klar over at totalprisen på denne leiligheten er  4.045.000,- ? Altså du må ha en inntekt tilsvarende 810.000 i året for å få lån til den. (Minus EK) 

Dette er absolutt ikke billig. Prisantydning er lav fordi leiligheten er høyt belånt via borretslaget.

Endret av Dapp47
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså en eier kan fint og helt lovlig velge å selge en bolig for 1 kr.  eieres privilegium er fint her

Den er TS linker til er en ANDELS bolig, noe som betyr at i motsetning til selveier, så kjøper du en bolig som er belånt av andelslaget her på lit over 2 mill, isteden for å betale med nå ordinært lån via bank, betaler du ned på dette via andelslaget ifrom av økte felleskostnader som er på snaue 9000kr.

 

Alt dette er 100% lovlig og gjøres av mange. 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Har man ikke lov til å legge ut noe for salg til den prisen man selv vil?

Jo, men megler skal ikke publisere en pris han vet selger ikke vil akseptere. Hvis selger sier "jeg selger ikke for under 4mill" skal ikke megler legge den ut til 3,8, selv ikke om han mener 4 mill er for høyt.

 

Hvis selger i OPs tilfelle vil være villig til å akseptere bud på 4 mill er alt i orden.

Lenke til kommentar

Du viser jo helt tydelig at prisen er ganske høy, Dapp47. Kvadratmeterprisen på dine 4 eksempler er alle mellom rundt 75 000 (rett under for den største, litt over for de tre små) mens leiligheten TS linker til har en kvadratmeterpris på under 65 000.

Du har helt rett. Her var jeg altfor kjapp. 

 

Nå som man er inne på emnet - jeg var i en budrunde for ikke så lenge siden på ett hus. Vi startet og by under takst og de vi bydde mot endte til slutt opp på prisantydning hvor jeg ga meg. Men her nektet kjøper å godta summen og budgiver måtte by mot selger. Vil dette si at megler hadde satt en ulovlig prisantydning? 

Lenke til kommentar

Du viser jo helt tydelig at prisen er ganske høy, Dapp47. Kvadratmeterprisen på dine 4 eksempler er alle mellom rundt 75 000 (rett under for den største, litt over for de tre små) mens leiligheten TS linker til har en kvadratmeterpris på under 65 000.

 

 

hahahaha... latterlig tråd... stinker jo reklame på langt avsted .Helt absurd hva oslofolka tar for bolig nå for tida.

Lenke til kommentar

Nå som man er inne på emnet - jeg var i en budrunde for ikke så lenge siden på ett hus. Vi startet og by under takst og de vi bydde mot endte til slutt opp på prisantydning hvor jeg ga meg. Men her nektet kjøper å godta summen og budgiver måtte by mot selger. Vil dette si at megler hadde satt en ulovlig prisantydning? 

 

Hvis du har en kopi av budprotokoll som viser at dette skjedde kan du jo ta kontakt med Forbrukerrådet og høre hva de mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...