Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Livsopphold NAV


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4850kr stemmer nok bra med livsopphold. Det har steget litt den siste tiden. Livsopphold skal dekke mat, klær, telefon og andre slike ting i hverdagen. 

 

Tror du skal være veldig fornøyd om du fortsatt bor hjemme og får mat av dine foreldre. 

 

Du har med andre ord 161kr og bruke daglig. Personlig synes jeg det er altfor mye, siden dette skal være en nødløsning for de som virkelig trenger det. Jeg klarer meg fint på 50kr / dagen i mat. Ha i bakhode at mobil og bredbånd også skal dekkes av livsopphold. Det samme gjelder klær, kinobilletter, buss, lege og alle andre utgifter du måtte ha. Vanlig at de som står i klisteret får livsopphold + husleie og strøm opp til ett gitt beløp som varierer litt fra sted til sted mtp leiepriser. 

Endret av Silje Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

4850 er jo utrolig høyt? for å ikke gjøre noe som helst? 

 

Hallo, les førsteposten før du kommenterer om du er grei! :)

 

Har faste arbeidsoppgaver i tiltaket jeg er i:

 

Leverer og henter post til/fra alle skolene og barnehagene daglig.

 

Hjelper eldre med diverse ting,

f.eks levering og montering av vaskemaskin etc.,

tar da også med den gamle og kaster leverer den til gjenvinning.

 

Osv.

 

Skal ikke påstå at det er fullt kjør alle timene jeg er på tiltaket,

men jeg gjør ihvertfall noe som er nyttig. :)

Anonymous poster hash: 95c80...b21

 

Anonymous poster hash: 95c80...b21

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du ikke klarer å spare 500,- / mnd av 4850,- når du bor hjemme, så burde du tenke litt mer på hva du bruker penger på. NAV vil ikke ta fra deg pengene, men i det øyeblikket du har penger på bok, er du pliktig å opplyse NAV om dette.

 

Skal nok klare å spare mer enn det, var bare ett eksempel,

NAV får vite om de pengene uansett,

må levere kontoutskrift hver gang jeg skal søke om nytt vedtak,

som er hver andre mnd.

 

Kanskje jeg ordla meg litt feil,

men tenkte heller på viss jeg skulle klare å spare om,

tja, la oss si 10.000,- ,

om jeg da vil få avslag på livsoppholdet,

evt. om jeg får senket summen pr. mnd med tanke på at jeg ikke har "bruk" for alle de pengene.

 

Planen er å spare opp nok til førerkort.

 

Anonymous poster hash: 95c80...b21

Lenke til kommentar

 

 

Dette har ingenting med NAV å gjøre. Lenken forteller bare hva statens innkrevings sentral ser på som fornuftig livsopphold hvis de skal kreve penger av deg. 

 

 

Du har helt rett, jeg så bare på livsoppholdssatser. Rart det skal være så forskjellig, egentlig. 

Lenke til kommentar

 

Om du ikke klarer å spare 500,- / mnd av 4850,- når du bor hjemme, så burde du tenke litt mer på hva du bruker penger på. NAV vil ikke ta fra deg pengene, men i det øyeblikket du har penger på bok, er du pliktig å opplyse NAV om dette.

Skal nok klare å spare mer enn det, var bare ett eksempel,

NAV får vite om de pengene uansett,

må levere kontoutskrift hver gang jeg skal søke om nytt vedtak,

som er hver andre mnd.

 

Kanskje jeg ordla meg litt feil,

men tenkte heller på viss jeg skulle klare å spare om,

tja, la oss si 10.000,- ,

om jeg da vil få avslag på livsoppholdet,

evt. om jeg får senket summen pr. mnd med tanke på at jeg ikke har "bruk" for alle de pengene.

 

Planen er å spare opp nok til førerkort.

 

Anonymous poster hash: 95c80...b21

 

 

 

Snakk med din veileder. I utgangspunktet er du pliktig å opplyse NAV dersom du har sparepenger. Det skal ikke være attraktivt for deg å være under NAV. 

Lenke til kommentar

Er mulig jeg er helt på jordet her, men skal du ikke få tiltakspenger når du er under tiltak? Selv har jeg vært på tiltak i 1 år pga psyken, og fikk tiltakspenger fram til AAP søknaden var klar.

 

Visste ikke at det var noe som het tiltakspenger engang,

jeg ble ihvertfall ikke informert om det når jeg søkte.

 

Får søke om det noen uker før vedtaket går ut,

istedet for livsopphold.

 

Anonymous poster hash: 95c80...b21

Lenke til kommentar

 

Hei,

fikk godkjent søknaden min om livsopphold på 4850,-

 

Er ikke dette litt vel lavt?

 

Og for de som lurer,

nei, jeg sitter ikke på ræva forran pcen hele dagen,

er i tiltak hver dag 09.00 - 15.00 ;)

 

Anonymous poster hash: 95c80...b21

 

4 850,- virker som helt normal stønad når man bor hjemme. Nå skal det poengteres at kontoutskrift hver 2. måned ikke er noe du må finne deg i. Det anses som et uforholdsmessig byrdefullt vilkår og gir saksbehandleren et direkte innsyn i ditt privatliv. 

 

Statens Innkrevingssentral bruker helt andre satser enn NAV. NAV har bare veiledende satser å forholde seg til, og de kan innvilge høyere og lavere støtte alt etter som hva som passer. Ved de fleste NAV-kontor har man kommunale retningslinjer hva økonomisk stønad til livsopphold angår. 

Lenke til kommentar

Livsopphold skal dekke livsopphold, ikke boutgifter. Boutgifter er en egen stønad. Livsopphold er en supplerende stønad, og egenkapital skal derfor brukes før det innvilges livsopphold. Så ja, hvis NAV finner ut at du har 500 kr, så vil de avkorte stønaden med 500,- eller stoppe utbetalingen.

Satsen settes av den enkelte kommune, og følger ikke SISMOs satser.

 

Livsopphold er ikke en nødløsning. Nødhjelp er en nødløsning.

 

Det er også viktig å skille tiltak (mao. arbeidspraksis) og aktivitetsplikt.

De som mottar livsopphold har aktivitetsplikt uavhengig av arbeidsførhet, og må utføre arbeid kommunen ikke har lyst til å ordinær lønn for. Dette kan være alt fra sneipplukk til gartnerarbeid (snømåking for hånd om vinteren).

Husk at trådstarter jobber 120 timer i måneden for 4850 kr. Det utgjør en timelønn på 40,4 kr.

 

Tiltak har mange navn. De to vanligste er arbeidspraksis og kurs. De på tiltak er som regel på AAP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...