Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Obos eierskiftegebyr, 5000 kroner for å bytte et navn i en liste?


Paxofrouken

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for råd på denne linken. Slapp og betale 5000,- og endte med å betale momsen. Det er litt ubehagelig når det trues med inkasso, men var jo verdt det i mitt tilfellet. Jeg har tenkt å ta dette litt videre likevel, for jeg mener det er urimelig at forrettningsførere som tar seg veldig godt betalt i utgangspunktet tar 5000 kr for og oppdatere sitt eget register. Det har jo ingen betydning for forbrukerne i et bitte lite sameie som har litt gressplen sammen. Fant ett gammelt vedtak i sameiet hvor det ikke stod noe om eierskiftegebyr. Jeg surfet på det, men forrige uke sendte Obos ut forslag til nye vedtekter hvor dette med eierskiftegebyr var uthevet i kursiv. Jeg tror Obos sine dager er talte i små sameier som i utgangspunktet ikke trenger revisor, men kun noen til å ta regnskapet. Nestegang jeg blir styreleder (har vært det i 3 år før) så er de ferdige her. Mvh Dorthe

 

Anonymous poster hash: 93d8f...cac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for råd på denne linken. Slapp og betale 5000,- og endte med å betale momsen. Det er litt ubehagelig når det trues med inkasso, men var jo verdt det i mitt tilfellet. Jeg har tenkt å ta dette litt videre likevel, for jeg mener det er urimelig at forrettningsførere som tar seg veldig godt betalt i utgangspunktet tar 5000 kr for og oppdatere sitt eget register. Det har jo ingen betydning for forbrukerne i et bitte lite sameie som har litt gressplen sammen. Fant ett gammelt vedtak i sameiet hvor det ikke stod noe om eierskiftegebyr. Jeg surfet på det, men forrige uke sendte Obos ut forslag til nye vedtekter hvor dette med eierskiftegebyr var uthevet i kursiv. Jeg tror Obos sine dager er talte i små sameier som i utgangspunktet ikke trenger revisor, men kun noen til å ta regnskapet. Nestegang jeg blir styreleder (har vært det i 3 år før) så er de ferdige her. Mvh Dorthe

 

Anonymous poster hash: 93d8f...cac

 

Hei Dorthe, det var godt å høre at du slapp å betale 5000,-. Nå er denne tråden nummer 1 når man googler "obos eierskiftegebyr" ! Det er kult :-) Jeg har forsøkt å finne informasjon om eierskiftegebyr på Obos sine sider. Finner ingenting. Jeg syns det er stygt å ikke synliggjøre gebyret på nettsiden deres med en ordentlig forklaring osv. Føler at de holder det skjult med vilje. 

Lenke til kommentar

Det virker jo bare som lureri! De utnytter sin maktposisjon overfor naive og godtroende boligeiere som ikke har noen forutsetning for å forstå slike prosesser, og dermed gjøre seg opp en mening om det er relevant eller ikke.

 

Det forteller meg at når de så enkelt bare kan godskrive både summen for parkering OG leiligheten av "kulansehensyn" (nok et ord folk flest ikke forstår: https://jusleksikon.no/wiki/Kulanse),så viser det meg at de driver med useriøs praksis.

 

Du er én person som fikk dette igjennom. Jeg finner ingen statistikk ved enkelt googlesøk på hvor mange som eier ved samme forhold som deg, men en forsiktig antagelse er kanskje 50 000? De omsetter for milliarder, så de er store. 50 000 x 5000 = 250 000 000. 250 millioner kroner de antageligvis ikke hadde behøvd å kreve inn, som folk kunne fått godskrevet av "kulansehensyn". Det blir jo svært vage antagelser, men gjør litt forskning og ta det til avisen. En så enkel prosess kan spare så mange for så mye penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

jeg kom i akkurat samme situasjon som dere nå for ett par uker siden. Jeg bor i en leilighet som vi har hatt i mange år. Da vi registrerte den sto den i min tidligere ektefelles navn, selv om vi eier den begge to, halvparten hver, tinglyst.

Jeg sendte e-post og ba obos endre navn på fakturaen slik at den sto i mitt navn, jeg tenker det er greit, siden det er tross alt er jeg som bor der og betaler regningene, ikke han, men det nekter de å gjøre, med mindre jeg betaler 5000kr.

Hva er dette? Jeg syns det er helt hårreisende at et seriøst, stort norsk selskap kan holde på slik.

Hva og hvem kan gjøre noe med dette? Jeg syns det er så galt at jeg ønsker å gjøre mitt for å få ryddet opp i dette, men hva kan jeg gjøre?

Kan dette være en sak for forbrukerrådet?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Nå er jeg havnet i lik situasjon. 

 

Jeg eier 35% av en andel i en obos-leilighet. Hun jeg har eid sammen med krever at jeg nå trekker meg ut av leiligheten, og har ringt OBOS for å be de sende papirene om eierskifte til henne. OBOS ringte meg da og fortalte at de skulle sende henne papirene, og når jeg signerer vil det påløpe et eierskiftegebyr på i underkant av 5700 kroner.

 

Jeg mener jeg IKKE skal betale denne, men syntes det er vanskelig å formulere meg ovenfor OBOS. OBOS sier dette dekker tinglysningsbegyr til kartverket, o.l.

 

Kan dere hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Det er tull, tinglysningsgebyr til Kartverket faktureres deg direkte når dere sender overdragelsen til tinglysning.

 

Det følger av forarbeidene at borettslaget kan kreve et vederlag "som står i rimeleg høve til dei kostnadane laget blir påført på grunn av eigarskiftet".

 

Å kreve fullt gebyr av overdragelser mellom sameiere er i strid med denne forutsetningen. Det kan ikke gjøres gjeldende forkjøpsrett ved slik overdragelse, og det skal heller ikke skje noen godkjennelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tull, tinglysningsgebyr til Kartverket faktureres deg direkte når dere sender overdragelsen til tinglysning.

 

Det følger av forarbeidene at borettslaget kan kreve et vederlag "som står i rimeleg høve til dei kostnadane laget blir påført på grunn av eigarskiftet".

 

Å kreve fullt gebyr av overdragelser mellom sameiere er i strid med denne forutsetningen. Det kan ikke gjøres gjeldende forkjøpsrett ved slik overdragelse, og det skal heller ikke skje noen godkjennelse.

 

Nå har hjemmesiden til borettslaget blitt tatt ned, så jeg får ikke lest hva enn det er vi har skrevet under på.

 

 Er det det jeg har markert i blått som jeg kan svare til obos? Evt hva er det andre her har skrevet?

Lenke til kommentar

"Jeg viser til følgende fra Ot.prp.nr. 30 (2002-2003) s. 262:

 

Heile utvalet meinte at krav om vederlag til laget i samband med eigarskifte må ein sjå i samanheng med andre vilkår for eigarskifte. Laget kan ikkje stå fritt til å krevje kva vederlag som helst. Eit fleirtal av utvalet - som departementet sluttar seg til - meinte vidare at

 

«... laget bør kunne krevje eit vederlag som står i rimeleg høve til dei kostnadene laget blir påført på grunn av eigarskiftet. Det er tale om ajourføring av andelseigarregister, utskriving av nye betalingsblankettar m.m. og behandling av godkjenningsspørsmålet. Laget må i alle høve rekne med å dekkje dei kostnadene forretningsføraren har med dette, [...]

Ut fra dette mener jeg det er direkte urimelig av OBOS å fakturere fullt eierskiftegebyr når det på langt nær påløper tilsvarende kostnader som et fullt eierskifte. Dersom borettslaget skulle være av en annen oppfatning må borettslaget dokumentere medgått tid og kostnader."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Jeg viser til følgende fra Ot.prp.nr. 30 (2002-2003) s. 262:

 

Heile utvalet meinte at krav om vederlag til laget i samband med eigarskifte må ein sjå i samanheng med andre vilkår for eigarskifte. Laget kan ikkje stå fritt til å krevje kva vederlag som helst. Eit fleirtal av utvalet - som departementet sluttar seg til - meinte vidare at

 

«... laget bør kunne krevje eit vederlag som står i rimeleg høve til dei kostnadene laget blir påført på grunn av eigarskiftet. Det er tale om ajourføring av andelseigarregister, utskriving av nye betalingsblankettar m.m. og behandling av godkjenningsspørsmålet. Laget må i alle høve rekne med å dekkje dei kostnadene forretningsføraren har med dette, [...]

Ut fra dette mener jeg det er direkte urimelig av OBOS å fakturere fullt eierskiftegebyr når det på langt nær påløper tilsvarende kostnader som et fullt eierskifte. Dersom borettslaget skulle være av en annen oppfatning må borettslaget dokumentere medgått tid og kostnader."

 

 

Som alltid: Du er en knupp Krikkert, tusen takk.

 

Ja, hun eier jo tross alt den største andelen i leiligheten fra før, så det at hun overtar min lille andel kan jeg ikke fatte og begripe skal ha så mye å si. Iallfall ikke 5000 kroner.

Lenke til kommentar

Muligens OBOS har oppdaters nettsidene sine? LINK

 

 

I forbindelse med overføringen påløper det som regel et eierskiftegebyr på 5245 kroner og gebyr for tinglysning og Grunnboksutskrift på 630 kroner. For eierskifte i forbindelse med dødsfall der gjenlevende ektefelle skal sitte i uskifte er det ikke gebyr.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 4 måneder senere...

Hei. Vi har solgt en leilighet hvor Bate har fakturert oss kr.5990 for eierskiftegebyr. Jeg sendte Mail til de og påpekte at dette var et høyt gebyr for å endre et navn i en liste, men de mener at dette er helt innafor og at de med lov kan gjøre nettopp dette. Er det muligheter for å slippe unna et slikt gebyr?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Karsten said:

Hei. Vi har solgt en leilighet hvor Bate har fakturert oss kr.5990 for eierskiftegebyr. Jeg sendte Mail til de og påpekte at dette var et høyt gebyr for å endre et navn i en liste, men de mener at dette er helt innafor og at de med lov kan gjøre nettopp dette. Er det muligheter for å slippe unna et slikt gebyr?

Borettslagsloven: 

§ 4-6.Gebyr o.l.

For arbeid med eigarskifte og eventuell godkjenning, kan laget krevje eit vederlag på opp til fire gonger rettsgebyret av den som avhender andelen. Det kan ikkje gjerast avtale om at andre enn den som avhender andelen, skal betale vederlaget.

 

Rettsgebyret er vel for tiden på kr 1199.

Lenke til kommentar
Karsten skrev (14 timer siden):

Hei. Vi har solgt en leilighet hvor Bate har fakturert oss kr.5990 for eierskiftegebyr. Jeg sendte Mail til de og påpekte at dette var et høyt gebyr for å endre et navn i en liste, men de mener at dette er helt innafor og at de med lov kan gjøre nettopp dette. Er det muligheter for å slippe unna et slikt gebyr?

Det er mulig at du kan vinne fram med at gebyret er for høgt. Eit vederlag kan ikkje være høgare enn den motytelsen som er gitt. Lova setter ei øvre grense for gebyret, så om kostnaden for burettslaget er lavare så vil eit gebyr på lovens makssum være urimeleg. 

Du vil ikkje kunne sleppe unna gebyret heilt, men det kan tenkast at du kan sleppe unna med ein lavare sum. 

Det sagt så er det nok ikkje veldig sannsynleg at du vil vinne fram. At det går med arbeidstid i samband med eigarskiftet, samt at styret må bruke tid på å styrebehandle godkjenning av ny andelseigar. Så eigarskiftet har ein kostnad, det einaste du kan krangle på er om kostnaden tilsvarer 6000 kr, og om burettslaget har rett til å kreve differansen mellom reell kostnad og innkrevd gebyr som forteneste under begrepet vederlag opp til lovens maksgrense. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...