Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Obos eierskiftegebyr, 5000 kroner for å bytte et navn i en liste?


Paxofrouken

Anbefalte innlegg

Heisan folkens.

 

Jeg prøver å finne ut hva andre syns om Obos sitt eierskiftegebyr. Jeg føler at 5000 kroner er veldig høyt i forhold til jobben de gjør og hva jeg faktisk får ut av det. Dette er et langt innlegg, alt for langt. Beklager på forhånd.

 

Bakgrunnsinformasjon:

 

Jeg har bodd i selveier leilighet siden 2009. Min far la ned depositum leiligheten og når den var ferdig bygget kjøpte vi den sammen, 50-50. Vi tinglyste leiligheten på meg.

 

Obos drifter her, og har tydeligvis ikke fått dette med seg siden min fars navn sto på alle brevene (div. info, felles utg. etc) jeg fikk. Kontaktet dem i 2009 og sa at det var jeg som bodde her.

  

De neste brevene hadde både mitt og min fars navn. Tenkte ikke noe mer over det.

 

Spol frem til november 2016.  Brev i posten fra Obos, en oppsummering fra et sameiermøte, pluss en håndskrevet lapp.

 

Der sto det. «Hei, denne leiligheten står på «pappas navn». Det må foretas et eierskifte hvis det er du som eier leiligheten. Kontakt «mailadresse».

 

Jeg visste ikke at et eierskifte skulle medføre ekstra kostnader for meg. Tok kontakt på mail og sendte over tinglyste dokumenter.

 

I mitt hode tenkte jeg; nå har de bevis på hvem som eier, og så oppdaterer sitt datasystem. Enkelt og greit.

 

Kort tid etter fikk jeg eierskiftegebyr på leiligheten, 5000 kroner og parkeringsplass 700 kr.

Sjokkert og forvirret sendte jeg en ny e-post og spurte hva dette var for noe. Så fort at jeg hadde misforstått. Det hadde blitt sagt allerede i første mail at eierskiftet ville koste 5000 kroner.

 

Jeg trodde det var kostnader knyttet til tinglysning og ikke gjaldt meg. Sløvhet fra min side, I know.

 

Uansett, jeg spurte om de kunne forklare hvorfor kostnaden var så høy. Her er svaret jeg fikk, pluss mine tanker (Obos i anførselstegn, mine tanker i rødt).  

 

«Vi er som forretningsfører forpliktet til å melde fra til myndighetene om fordeling av ligningsposter m.m. Dermed må vi ha en oppdatert oversikt over eierne i selskapet.»

Okay, altså trykke send i et datasystem?

 

«Kostnadene dette medfører, er ikke dekket gjennom det ordinære forretningsførerhonoraret som boligselskapet betaler, men blir belastet den enkelte eier eventuelt kjøper. Det er grunnen til at du må betale gebyr.»

Hvilke kostnader?

 

«Gebyret du betaler, går til å dekke utgiftene vi har til arbeidsoppgaver som 
å registrere i datasystemer og kvalitetssikre opplysningene å holde selskapets eierliste a jour»

Okay? Åpne opp datasystem, bytte ut et navn, trykke lagre. Sjekke tinglyste dokumenter som jeg fant frem. Høres veldig tidskrevende og omfattende ut.

 

«Alternativ til å ta eierskiftegebyr er å øke det generelle forretningsførerhonoraret som sameiet betaler, og det har boligselskapet ikke ønsket. Dersom du er uenig i dette kan du ta dette opp med styret.

Det er vår klare oppfatning at når man blir eier i et boligselskap, så blir man også forpliktet av de økonomiske avtaler boligselskapet har inngått.

 

Standard eierskiftegebyr for boligen er for tiden kr 5 000,- inkl. mva. Av kulansehensyn kan vi frafalle gebyret for garasjen på kr 663,-.

Vi håper dette var oppklarende, og at du betaler gebyret for boligen innen forfall.»

Hvorfor er dette en greie i det hele tatt? Det tar vel ikke mer enn 10-15 min å gjøre jobben. Hva er det jeg får ut av dette? 500 spenn høres mer riktig ut. Slipper å betale for garasjen i alle fall, men 5000 kroner… denne måneden blir tøff.

 

Jeg ringte dem. Pratet med en veldig hyggelig saksbehandler men kom ingen vei. Ble fortalt «det er den prisen som er satt». Igjen prøver jeg å grave i hvilke arbeidsoppgaver de gjør som kan rettferdiggjøre å fakturere meg 5000 kroner. Får det samme svaret som jeg fikk på e-post.

 

 

Jeg skyter inn når hun forklarer. «Okay så du trykker lagre og sender til myndighetene? Høres ut som en enorm kostnad for dere». Ja, jeg var litt kjip, men jeg er jo irritert.

 

Hører mye nøling på den andre siden, vanskelig for kundebehandler å svare meg når jeg forklarer hvordan jeg ser saken. Virker nesten som at saksbehandler er enig i at 5000 kroner er drøyt. Ren spekulasjon fra min side….

 

Jeg gir opp og spør om de kan dele regningen opp i 30 så jeg ikke ville merke kostnaden. Det gikk ikke. Okay, del den opp i 12 måneder da. Gikk ikke. Fikk tilslutt delt den opp i 4.

 

Takket for hjelpen og sa «jeg er sint på Obos, ikke deg».

 

 

Et spørsmål til poppet inn i hodet mitt, jeg ringte opp igjen og samme saksbehandler svarte.

 

«Du, et siste spørsmål. Hva hadde skjedd hvis jeg hadde ignorert det håndskrevne brevet jeg fikk fra dere. Hvilke konsekvenser ville det hatt for meg?»

 

Lang pause. Tilslutt sa kundebehandleren «Ingen ting egentlig».

 

Jeg bare ristet på hodet og sa «wow, det lønner seg ikke å være hjelpsom visstnok».

 

 

 

Så det er min historie. Jeg får bare betale, men er det bare meg eller er dette litt maktmisbruk fra Obos?  

Kan de virkelig sette et så høyt gebyr for noe jeg tror er minimalt med arbeid?

 

 

Er det noe jeg ikke har forstått som kan rettferdiggjøre den prisen så vil jeg veldig gjerne høre det.

 

 

 

   

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tar gjerne feil her, men tror ikke du skal betale en eneste krone? 

 

Leiligheten ble jo tinglyst på deg og du som eier på halve leiligheten. 

 

Du bør virkelig sjekke ut om du faktisk skal betale før du betaler. tror det blir vanskeligere å få igjen penger om du først betaler dem inn.

 

så lenge du ikke får inkasso og drit på deg da. Smi mens jernet er varmt.

Lenke til kommentar

De hadde min far registrert i sitt eierregister. Det har nok skjedd da han la ned depositum tenker jeg. Derfor de ser på dette som et eierskifte.

 

Noe jeg ikke har sjekket er om leiligheten var tinglyst på min far i starten, det tror jeg faktisk ikke. Da er jo jeg den første eieren egentlig og da kan man ikke kalle det et eierskifte. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har ikke sameiet, ei heller sameiets forretningsfører, adgang til å belaste den enkelte sameier med noe som helst av særutgifter.

 

Slik du beskriver saken faktureres du med maksimalt beløp av hva en forretningsfører kan fakturere for eierskifte i borettslag (4R pluss merverdiavgift, dvs. litt over 5000 kr). Det er overraskende med tanke på at i borettslag er det ganske mye mer arbeid med et eierskifte enn i sameier.

 

Seksjonerte sameier har ikke direkte hjemmel for å kreve gebyr for dette arbeidet slik borettslag har i burettslagslova § 4-6. Slik innkreving må eventuelt foretas med hjemmel i eierseksjonsloven § 23, det vil si:

 

- med hjemmel i vedtektene, jf. esl § 23 annet ledd

- med hjemmel i "særlige grunner", jf. esl § 23 første ledd annet eller tredje alternativ

 

Begge forutsetter vedtak på sameiermøtet. Men den grunnen de oppgir, at man "aksepterer sameiets avtaler ved å kjøpe seg inn i sameiet", forutsetter at sameiets avtaler er innenfor eierseksjonsloven.

 

Du kan derfor, hypotetisk sett, bestride adgangen til å fakturere deg dette beløpet i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt den  :)

 

Du skriver "Seksjonerte sameier har ikke direkte hjemmel for å kreve gebyr...". Jeg leser kanskje feil men seksjonerte sameier, er ikke det meg? 

 

Og når det gjelder å bestride adgangen til å fakturere. Det er vel kun noe som kan gjøres hvis sameiets avtaler ikke er innenfor eierseksjonloven? 

 

Sameiets avtaler kan jeg sikkert få av styret eller? 

 

En liten sidenote. Prøv å google obos + eierskiftegebyr. Står ingenting om det noe sted. 

 

Søk inne på obos sine hjemmesider gir også null. Virker som de med vilje ikke vil synliggjøre gebyret. 

 

En annen ting. Jeg må nok betale dette tullegebyret uansett men jeg har litt lyst til å kontakte media angående dette gebyret, bare for å få det litt frem. Jeg syns det virker svært høyt i forhold til arbeidsmengden knyttet til et eierskifte i et sameiet.

 

Tror dere OBOS setter gebyret så høyt bare fordi de kan? er ikke det litt maktmisbruk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Seksjonerte sameier" er sameiet du bor i (et eierseksjonssameie, flere eierseksjonssameier). Du er en sameier i et seksjonert sameie.

 

Du kan bestride sameiets adgang til å fakturere deg. Det blir en vurdering av om sameiet har hjemmel til å fakturere deg i eierseksjonsloven. Sameiet kan ikke overlate til forretningsfører å fakturere deg i større utstrekning enn sameiet kan gjøre selv.

 

Sameiets avtaler kan du få innsyn i via styret, men ikke regn med at de vil gi deg det frivillig.

 

OBOS setter gebyret høyt fordi de kan, og fordi avtalemotpartene (sameier, borettslag, grendelang, veilag, mv) har en fellesinteresse med OBOS i at disse gebyrene skal være høye for å redusere felleskostnadene sameiet blir fakturert.

 

I en dom fra Indre Østfold tingrett ble for øvrig eierskiftegebyret til OBOS underkjent som uten hjemmel (OBOS krevde gebyr for å registrere eierskifte i grendelag). Jeg er derfor ikke overbevist om at OBOS vil vinne frem hvis du velger å protestere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig interessant! Tusen takk for denne informasjonen. 

 

Har veldig lyst til å protestere. Det jeg er usikker på er hvordan jeg best burde gå frem, hvilke argumenter jeg burde bruke.

Har ikke så mye kunnskap rundt dette feltet.

 

Burde jeg kontakte en advokat? Eller burde jeg kontakte enten OBOS eller Styret og referere til den saken du nevnte nå (indre østfold). Hvor fant du den informasjonen forresten? Setter virkelig pris på denne informasjonen!

 

Har forresten fått utsatt gebyret til 1 mars. Så har litt bedre tid nå :-) 

Endret av Paxofrouken
Lenke til kommentar

Indre Follo tingrett, ikke Indre Østfold. Fra Nettavisen. Du kan sikkert få dommen fra Follo tingrett (slått sammen fra Indre Follo og Ytre Follo) ved å spørre etter dommer avsagt rundt november 2003 med Forvaltor AS eller Ødegården skog/Sofiemyr grendelag som parter.

 

Hvis du har lyst til å protestere kan du gjøre det selv, det trenger du ikke advokat til. I utgangspunktet trenger du ikke bedre argumenter for den innledende protesten enn "Dette gebyret har ikke sameiet hjemmel til å ilegge meg som eier, og da har heller ikke forretningsfører adgang til det." Så sparer du henvisninger til dommer osv. til du finner ut av om de gir seg med en gang eller ikke.

 

Men du løper en viss risiko - et hevnaktig styre kan finne på å prøve å true med salgspålegg etter eierseksjonsloven § 26. Men her må det advarsel til først, så det er ikke noe de kan overraske deg med.

 

Her som ellers er det alltid en fordel å involvere profesjonell bistand så tidlig som mulig. Men ut fra en kost-nytte-vurdering bør man alltid vurdere å protestere selv først. Det er den som mener å ha et pengekrav mot noen andre som må begrunne påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er i en ganske tilsvarende situasjon som deg, Paxofrouken.  Har gått fra to eiere av en leilighet i sameie, til én (altså meg).  Sendte mail til Obos og opplyste om at nå trenger de bare å forholde seg til ett navn, ikke to.  Fikk regning på 5000 i fleisen :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kjedelig å høre. Her er det jo du som er kul å sier ifra til Obos så de kan ha et oppdatert register. 

Blir så oppgitt av denne praksisen.

 

Uansett, jeg slapp i alle fall å betale :-) Jeg sendte e-post der jeg bestride kravet. Mitt argument var at det bare har vært meg i grunnboken fra starten av. Ingen andre har tidligere vært tinglyst på leiligheten og derfor er ikke dette et skifte av eiere. Det at min far sto registrert hos dem forandret ikke dette, skrev jeg. 

 

Jeg skrev også at hvis de mente de fortsatt hadde rett, da måtte de vise meg dokumentasjon på det.

 

Så jeg tror de droppet det fordi da måtte det gjøres litt arbeid :-P

 

De svarte og mente de fortsatt hadde rett men av kulansehensyn kunne jeg se bort i fra det. 

 

Ikke helt samme situasjon som deg ja. Håper du finner noe nyttig info i denne tråden som kan hjelpe. 

Endret av Paxofrouken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i en ganske tilsvarende situasjon som deg, Paxofrouken.  Har gått fra to eiere av en leilighet i sameie, til én (altså meg).  Sendte mail til Obos og opplyste om at nå trenger de bare å forholde seg til ett navn, ikke to.  Fikk regning på 5000 i fleisen :(

 

 

Kulansehensyn betyr "det vil koste oss mer å drive inn dette enn vi har lyst til å bruke".

 

 

Lurer på om ikke du også skal prøve deg på ca samme måte som TS da Krikkert ( som alltid ) kommer med nyttig informasjon du kan bruke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...