Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Har fått pengekrav om NRK-lisens, men har ikke engang TV.


Aiven

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et lite hyggelig brev fra Statens Innkrevningssentral for noen uker siden.

 

"Du har ikke betalt kringkastingsavgiften til NRK Lisensavdelingen. NRK har dermed bedt Statens innkrevingssentral (SI) om å ta utlegg, slik at de skal få pengene sine. Dette betyr at det nå er for sent å få avdrag eller betalingsutsettelse. Du kan betale denne regningen for å bli ferdig med saken."

 

De vil ha TV-lisens for de siste to åra. Jeg hadde ikke  tenkt over at NRK (antakelig) logger hvem som får utdelt digital-tv mottakere og ønsker penger fra disse. Det var først da jeg fikk dette brevet og så på tidsperioden (en tid jeg har hatt en digital-tv og internett pakke fra Get), at jeg skjønte tegninga.

 

Jeg har ikke hørt et kvidder fra NRK om at de vil ha penger av meg, før nå. Det er nokså underlig, ettersom det er bare å søke meg opp om man ønsker adressen min eller telefonnummeret mitt. Om de hadde kontaktet meg, ville de fått vite at min Get-mottaker har ligget i kjelleren i disse to årene, fram til i september i år da jeg leverte den inn. De ville også fått greie på at jeg ikke har noen TV å koble denne mottakeren på, jeg har ikke eid en TV på 10 år. Eneste grunnen til at jeg har hatt mottakeren, er at den er en del av internettavtalen som borettslaget har med Get.

 

 

Jeg har betalt kravet på ca 7000, fordi jeg ikke vil ha SI etter meg. Hvordan skal jeg gå fram for å få tilbake pengene mine?

Endret av Aiven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har betalt kravet på ca 7000, fordi jeg ikke vil ha SI etter meg. Hvordan skal jeg gå fram for å få tilbake pengene mine?
Du skulle ikke ha betalt. Nå er det nok for sent.

 

 

Det står i kravet at de kan ta beslag i inntekt, eiendom etc., noe som også gir betalingsanmerkning. Syntes ikke det hørtes spesielt fristende ut.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle ha protestert umiddelbart. Når du betaler erkjenner du at kravet er legitimt. At de tar beslag i inntekt betyr bare at de tar de 7000 kronene, som du nå uansett har betalt.

 

Mulig det er riktig, men litt sent nå. Har hatt eksamensperiode, så har ikke fått fulgt opp før nå, var tre dager over fristen og jeg betalte. Noen jurister som kan kommentere dette? Betalingsanmerkning er jo skikkelig kjipt (uten at jeg har hatt det noen gang).

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre er ikke Norsk Rikskringkasting AS en offentlig forvaltning. Således er det begrenset med hvilken veileding du kan forvente å få. SI derimot er en offentlig forvaltning. Imidlertid har jeg hatt den del kontakt med NRK og må si at de er relativt samarbeidsvillige innenfor hva de kan bruke i skjønnsvurderinger. Bestemmelsene i lov er dog ganske rigide, der er det ikke mulig å nå gjennom.

Ditt første spørsmål må være hvor de har sendt din post?

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme suppa, og interessant nok fikk jeg melding i retur når jeg opprettet en sak hos de at: faktura settes på vent så lenge saksbehandling pågår, så anmerkning hadde du nok ikke fått.

 

Hvordan få pengene tilbake; Det kan bli vanskelig, du sier selv her at du har hatt TV avtale hos GET i denne perioden, kan bli vanskelig å overbevise de om at du ikke har hatt og brukt TV i perioden.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan få pengene tilbake; Det kan bli vanskelig, du sier selv her at du har hatt TV avtale hos GET i denne perioden, kan bli vanskelig å overbevise de om at du ikke har hatt og brukt TV i perioden.

 

Jeg skjønner det, men det er en del av avtalen som borettslaget har med Get om bredbånd. Man får altså ikke borettslagets rabatt, om man ikke har med TV-biten i avtalen.

Lenke til kommentar

Men nå har du jo hatt TV-mottaker da, selv om du ikke har hatt TV, og da skal du jo betale på lik linje med alle andre.

 

Jeg har hatt tv-mottaker i boden ja. Og var ikke klar over at en tv-mottaker førte til lisensplikt, jeg trodde at det var kun tv-apparater som ga lisensplikt. I retrospekt kan jo se at jeg kanskje burde tenkt over det, men nå snakker du altså med en fyr som ikke har hatt tv i stua på ti år, så da er det kanskje ikke så rart at jeg ikke har så god greie på tv-regler heller?

 

Såvidt jeg vet har folk før sluppet å betale avgift på utstyr som ikke er i bruk. Det litt spesielle her er jo at de ikke tar kontakt før to år senere og da via statens innkrevningssentral. Hadde det vært kun én betalingsperiode på 6 mnd, så er det ikke sikkert jeg ville giddet å protestere.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Du slipper å betale for utstyr som ikke er i bruk, men da må du melde fra om at det ikke er i bruk (det har ikke noe å si hva lisensavdelingen tror om det, slik enkelte har antydet). Hvis du ikke har gjort det, er jeg redd det ikke er så mye vits i å ta opp kampen her. Jeg er ikke sikker på om det hadde vært noen vits uansett - siden du nå har betalt, må du vel omtrent gå til sak for å få penger ut av dem.

 

Når kravet ble fremstilt på den måten, uten at du har sett noen regning tidligere, kommer det kanskje av at de har mulighet til å kreve penger tilbake i tid hvis de har bevis for at du har eid utstyr i en periode du ikke har betalt for. Situasjonen kan kanskje oppstå hvis de oppdager forholdet gjennom en kontroll av borettslaget, og får beskjed om at jo, Aiven fikk utdelt dekoder for to år siden.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du slipper å betale for utstyr som ikke er i bruk, men da må du melde fra om at det ikke er i bruk (det har ikke noe å si hva lisensavdelingen tror om det, slik enkelte har antydet). Hvis du ikke har gjort det, er jeg redd det ikke er så mye vits i å ta opp kampen her. Jeg er ikke sikker på om det hadde vært noen vits uansett - siden du nå har betalt, må du vel omtrent gå til sak for å få penger ut av dem.

 

 

Du mener altså også at jeg burde latt være å betale?

Lenke til kommentar

Hvis du bestrider et krav, vil du ikke få noen betalingsanmerkning før saken er avgjort i din disfavør. Med mindre staten har rett til å hoppe over forspillet og gå rett til rævpulingen, noe jeg ikke skal utelukke.

Du ville stilt sterkere ved å nekte å betale hvis du hadde noen sak, men siden du ikke faktisk har meldt fra om at utstyret ikke var i bruk, har du nok ikke det. Så jeg ville kanskje bare lagt det bak meg.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ringte lisensavdelingen der fikk jeg beskjed om å sende en mail.(husker ikke adressen) sende en mail der jeg egentlig bare skrev at jeg ikke hadde tv så fikk jeg en mail i retur som bekreftet min status eller no. Har ikke hørt noe siden. Dette var vel i 2010 mener jeg.

Måtte betale den siste regningen jeg fikk uansett å orket ikke krangle men var mye mindre beløp. Mener det bare var for et halvt år.

Lenke til kommentar

... Det holder at du går innom en butikk og kjøper en DVD-spiller ...

Feil. DVD-spillere er ikke lisenspliktige. Men en DVD-opptaker vil være lisenspliktig fordi de har tuner (mottaker).

 

 

.... de prøvde å sende egen faktura til min samboer etter at hun hadde kjøpt meg ny TV i julegave...

Det er korrekt. Hvis hun kjøper i eget navn og ikke har lisens fra før vil kjøpet medføre krav om lisens. Enkleste løsning ville vært å oppgi deg som mottaker av varen da hun handlet. Da ville TV-en bli registrert på deg uten at det hadde skjedd noe. Alternativt må hun melde fra til lisenskontoret at TV er gitt videre til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...