Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare deg, men det inkluderer deg også ja.

 

Jeg er ikke uenig i ting som negerboller og black boy ikke er av en ondsinnet art, men det er en helt annen debatt, da det har med sosiale samfunnsendringer å gjøre.

 

Det er rimelig arrogant å snakke om krenkelse i en tråd der TS ventilerer sin frustrasjon over å bli kalt en "neger med HIV", som om TS ikke har sin rett til å protestere dette, og at han ikke må glemme de hvite snøflakene (no pun intended) som blir kalt for fiskeboller.

 

 

TS er helt i sin rett til å bli forbannet over å bli kalt "neger med hiv", men for det første så bør ikke "mottaker" være fasit for hva som er akseptabelt eller ikke. Det er derfor andre har dratt opp "fiskeboller" som skjellord for vise at noen ganger må man rett og slett la være å føle seg krenket. "Neger med hiv" er etter min mening helt klart uakseptabelt, akkurat som fiskebolle. Poenget er at rasisme er rasisme uansett hvem som rammes. 

 

Dette med Negerboller og Black Boy er faktisk relevant her fordi det viser at man kanskje har blitt for følsom for krenkelser. Jeg synes det er veldig snodig at TS som har afrikansk opprinnelse føler seg krenket av at han omtales neger. (Dette blir selvsagt rasistisk med en gang det brukes negativt. Akkurat som Asiat, indianer osv osv osv blir rasistisk hvis man legger på "jævla" foran ordet.)

Lenke til kommentar

Det er temmelig konsensus om at når man bruker enhver beskrivelse i en negativ sammenheng så er det ikke helt greit. Det er en vesensforskjell mellom å omtale et menneske som "neger" og "neger med hiv" (såfremt vedkommende faktisk da ikke har HIV). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det? For slik jeg tolket førstepost så likte ikke TS hverken det å bli kalt for en "neger", eller det å bli kalt for en "neger med HIV". Det er snarere du som prøver å legitimere nedlatende ordbruk, og delegitimerer TS sin reaksjon på ordbruken. Du var enig i at kontekst var viktig, men likevel så er du totalt blind ovenfor konteksten som TS beskriver.

 

For å gjenta meg selv: Kan ikke du bare passe på dine egne følelser, istedet for å fortelle andre hva de skal føle? Dette er ikke Toten i herrens år 1963, så her har faktisk "negerbolle" en konsekvens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Neger = svart. På skip frem til begynnelsen av 70 tallet sto det Negro på lysbryteren, av den grunn at det betydde svart, altså avslått/mørkt.

 

Personlig har jeg aldri oppfattet selve ordet neger som negativt, men jeg ser jo også at kan kan brukes negativt, på samme måte som at mange andre ord kan vinkles i negative vinkler. 

I fra Wikipedia:

 

Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginer, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginer alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginer og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk nègre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.[1]

 

 

 
Leksikon

1912:«Neger (lat. niger, sort), mennesker av den race, negerracen, der befolker størstedelen av Afrika. Eiendommeligt for racen er den dolichocefale hovedform med det prognate kjæveparti og de tykke læber, endvidere det sorte uldagtige haar og den mørke hudfarve [...] Racen har en ringe udbredelsestrang, og vilde sikkert ikke have udbredt sig udenfor Afrika av egen drift; gjennem slavehandel er den nu overført til Amerika [...]»[5]
1935:«Negerrasen (den negrittiske rase) mennesketype som finnes utbredt over hele det centrale Afrika inntil Sahara i nord. Dens viktigste kjennetegn er: stor legemshøide (den voksne mann gjennomsnittlig 170-180 cm), meget lange armer og ben i forhold til kroppen, øinene mørkebrune, håret sort, kort og kruset, hudfarven blåsort til brunsort, hodet smalt og langt, sterkt fremspringende kinnben, lav neseryg.»[6]
1958:«Neger (fra lat. niger), mennesketype karakterisert ved sterk pigmentdannelse i huden, svart kruset hår, brede nesevinger.[...]»[7]
1973:«Neger (lat. niger, svart) betegnelse for den høyvokste befolkning med svart el. svartbrun hudfarge som befolker Sentral-Afrika fra Sudan til S.-Afrika. Også betegnelse for etterkommerne av negerslaver overført til Amerika. Rasepregene er mest typiske på Guineakysten og i Sudan: prognat kjeveparti, tykke lepper, bred nese og kruset, spiralkrøllet hår.[...]»[8]
1980: «Neger (lat. niger, svart), betegnelsen for den meget uensartede befolkning med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Sentral-Afrika fra Sudan til Sør-Afrika. Også betegnelse for etterkommere av negerslaver overført til Amerika. I afrikanske land foretrekkes ord som afrikaner eller svart framfor neger, som oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse. […]»[9]
1998: «Neger (lat. niger, svart), betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, og for etterkommerne av afrikanske slaver overført til Amerika. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) framfor neger, som oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse.»[10]

 

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Neger

 

Så en gang i mellom 1980 og 1998 gikk ordet i fra vanlig dagligtale og over til å bli rasistisk. Skulle gjerne har visst hvorfor?

Lenke til kommentar

Åja selvsagt. Det er du som bestemmer hvilke ord som er nedlatende. Det er jo også selvsagt slik at det er mottaker som ensidig kan avgjøre om ordbruken er nedlatende eller ei. 

 

Jeg skal huske på det neste gang noen kaller meg for "mann". Jeg synes det er nedlatende og ønsker at folk skal omtale meg som "herre".  Jeg synes også det er nedlatende å bli kalt "nordmann". Jeg vil heller bli omtalt som "norskfødt etnisk nordmann". 

 

Og hvilken konsekvens har "negerbolle"??? At snøflak blir støtt?  (Og da snakker jeg ikke om bruken av ordet synonymt med "kokkosnøtt"), men at noen omtaler den klissete sjokoladetrukne sukkergreia med kjeksbunn som negerbolle. 

Lenke til kommentar

Åja selvsagt. Det er du som bestemmer hvilke ord som er nedlatende. Det er jo også selvsagt slik at det er mottaker som ensidig kan avgjøre om ordbruken er nedlatende eller ei.

 

Det er nettopp mottaker som bestemmer det. Å observere at noen er overvektige er ikke det samme som å bemerke at noen er overvektige, samme hvor mange ordbøker og historiske merkevarer man peker til.

 

Og hvilken konsekvens har "negerbolle"??? At snøflak blir støtt?  (Og da snakker jeg ikke om bruken av ordet synonymt med "kokkosnøtt"), men at noen omtaler den klissete sjokoladetrukne sukkergreia med kjeksbunn som negerbolle.

 

Du argumenterer mot deg selv, da det er bare du som diskuterer matvarer med ordet "neger" i seg. Jeg har hverken sagt at det er ondsinnet, eller relevant til TS sin sak.

 

 

Så en gang i mellom 1980 og 1998 gikk ordet i fra vanlig dagligtale og over til å bli rasistisk. Skulle gjerne har visst hvorfor?

 

Det er mer fruktbart om du spør rasistene om hvorfor de har valgt å bruke ordet, fremfor å spørre de som respekterer samfunnsnormene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er fordi folk har ikke nok reelle problemer og håndfaste saker å være korsfarer for og dermed må man mer eller mindre selv produsere et problem ut av semantikk og resten av samfunnet skal liksom stå og nikke og smile mens hysteriet pågår. Da får man "social justice" hvor folk mister jobbene sine over ikke-saker og folk får livene sine revet i stykker av lynsje-tilstander som "me-too".

 

Man får jo masse gratis likes av å publisere en enkel politisk korrekt påstand på fjasbok :)

 

Ordet bruker man fordi det er hva det betyr, uavhengig av om en gruppe har bestemt seg for at nå vil de ha revolusjon i ordboka :). Løk kan beskrive mat eller en kompis på humoristisk vis eller en person du ikke liker. Kontekst og tonefall er avgjørende for vår evne til å kommunisere på et voksent nivå med alle nyansene vi har.

 

I byen jeg kom fra var det i gamle dager et hjem for tilbakestående. Eier eller daglig leder het lillebo til etternavn og dermed ble det kalt lillebo hjemmet. Siden er lillebo blitt et vanlig brukt ord for å beskrive noen som er dumme/hjerneskadet i den byen. "Er du helt lillebo?".

Sånn er er det bare. Løsningen til disse politisk korrekte poppisene da blir å bannlyse et helt uskyldig navn bare fordi noen velger å bruke det feil.

 

Blir ikke livet lettere om man bare gror litt hardere hud og velger å ikke la seg fornærme av absolutt alt man ikke nødvendigvis selv liker?

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke ordet «neger» og kaller ingen mørke folk det ordet uansett. Da spør jeg heller hvor de kommer fra og hvor jeg ikke vet, så sier jeg «han mørkhudede». Men vitser, hmm.. jeg ser at du kan synes det gjerne blir litt mye, om dette skjer ofte, men det vitses om så mangt at vi kan liksom ikke ta oss nær av alt... Ignorering pleier å funke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi det er det det heter.

Neger stammer fra ordet som beskriver en farge - "din" farge. På samme måte som at det er ingen hvite som blir støtt av å bli kalt hvit. Det er bare blitt kjempepoppis for enkelte å bli støtt av alt mellom himmel og jord og når man ikke finner noe bra å bli støtt av, ja da finner man på noe og bestemmer seg for å ta et helt normalt ord og vri og vrenge på betydningen for å prøve å få lagt seg inn i offerrollen eller stige opp på podiet for å få en mestringsfølelse igjennom å sørge for ar alle får vite at man har en crusade og man får sine 5 minutes of fame fordi samfunnet vårt er så svakt og vi skal være så politisk korrekte, høflige og respektfulle at vi skal tillate små grupper å totalt overkjøre helt fornuftige holdninger.

 

Nå kan man diskutere hvorfor vi bruker et fornorsket fremmedord til å beskrive en farge isteden for vårt "eget" ord for det samme men da kan man likesågodt ta for seg ordboka og kritisere nesten samtlige ord i vårt språk ettersom så å si alle våre ord stammer fra andre språk.

Du er så tøff at bare lurte på om du holder meets and greets?

Lenke til kommentar

Det er fordi folk har ikke nok reelle problemer og håndfaste saker å være korsfarer for og dermed må man mer eller mindre selv produsere et problem ut av semantikk og resten av samfunnet skal liksom stå og nikke og smile mens hysteriet pågår. Da får man "social justice" hvor folk mister jobbene sine over ikke-saker og folk får livene sine revet i stykker av lynsje-tilstander som "me-too".

 

Man får jo masse gratis likes av å publisere en enkel politisk korrekt påstand på fjasbok :)

 

Ordet bruker man fordi det er hva det betyr, uavhengig av om en gruppe har bestemt seg for at nå vil de ha revolusjon i ordboka :). Løk kan beskrive mat eller en kompis på humoristisk vis eller en person du ikke liker. Kontekst og tonefall er avgjørende for vår evne til å kommunisere på et voksent nivå med alle nyansene vi har.

 

I byen jeg kom fra var det i gamle dager et hjem for tilbakestående. Eier eller daglig leder het lillebo til etternavn og dermed ble det kalt lillebo hjemmet. Siden er lillebo blitt et vanlig brukt ord for å beskrive noen som er dumme/hjerneskadet i den byen. "Er du helt lillebo?".

Sånn er er det bare. Løsningen til disse politisk korrekte poppisene da blir å bannlyse et helt uskyldig navn bare fordi noen velger å bruke det feil.

 

Blir ikke livet lettere om man bare gror litt hardere hud og velger å ikke la seg fornærme av absolutt alt man ikke nødvendigvis selv liker?

Hva om selvsentrerte degoser istedet forsøkte å ta inn litt folkeskikk, istedet for at andre må skjerpe seg?

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Fordi det alltid vil finnes drittsekker. Du kan bruke masse energi på å hisse deg over dem og idiotien deres eller velge å ikke la det ha så mye å si. 

Jeg vet, jeg vet, ord sårer og bla bla bla, men det er det de er; ord. Hvis de sårer deg så ignorer personen som sårer deg, og gå videre i livet. Som de sier så er den beste hevn ett liv godt levd, du viser det motsatte når du lar deg hisse opp over idioter. 

Du kan ikke kontrollere idiotene. du har bare kontroll over deg selv og hvordan du velger å reagere (NB! Er IKKE det samme som å si at det er OK, du kan synes det de sier er teit uten å flippe ut og gi eventuelle mobbere tilfredsstillelsen av å ha fått reaksjonen de fisket etter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er så tøff at bare lurte på om du holder meets and greets?

Usikker på hva du sikter til, men som vanlig regner jeg med at du bare er rundt å troller igjen som du pleier så jeg begrenser min involvering mot dine innlegg med mindre du for en gangs skyld har noe saklig å komme med.

 

Try again.

Lenke til kommentar

Usikker på hva du sikter til, men som vanlig regner jeg med at du bare er rundt å troller igjen som du pleier så jeg begrenser min involvering mot dine innlegg med mindre du for en gangs skyld har noe saklig å komme med.

 

Try again.

Jeg troller aidrl, mer usikker på deg som sitter å forsvarer bruken av et ord som er på flere kontinent sosialt akseptert at kun brukes av de man referer til.

 

Minner om de som forsvarer nazi symboler med at det er jo bare et solkors.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...