Gå til innhold

Hvordan dør fugler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Magnesium er nokså ufarlig. Jeg har en barre på noen kilo stående som dørstopper i leiligheta. Det selvantenner slett ikke. Historien må enten ha forvekslet magnesium med Kalium, (eller noe tilsvarende) eller være en skrøne. (Aner jeg høy fantasi-faktor og "fiskeskrøner" blandt sjømennene i lunsjen og solstikk?)

Lenke til kommentar

Min fugl (undulat) døde av en eller annen sykdom.. :cry:

 

Ellers har jeg lest at det å befinne seg i gjennomtrekk, spise avocado og være i nærheten av gass som utvikles fra tørrkokte teflon-kjeler er dødsfarlig for undulater.

 

For "villfugler" er vel kulde og sult en vanlig dødsårsak kan jeg tenke meg

Lenke til kommentar
Ellers har jeg lest at det å befinne seg i gjennomtrekk, spise avocado og være i nærheten av gass som utvikles fra tørrkokte teflon-kjeler er dødsfarlig for undulater.

I gamle dager ble små fugler (undulater/papegøyer ?) brukt som gassalarm i gruver. Hvis fuglen daua så var det så mye gass at det var på tide for mannskapet å komme seg ut av gruvegangen. Det ble holdt strengt oppsyn med fuglen.

 

Ellers så var jeg på seiltur mellom sckottland og Bergen for noen år siden. Der møtte vi på en utmattet svale som tydeligvis ikke hadde spist eller drukket på en stund. Egentlig et under at den hadde kommet seg så langt ut på sjøen siden den bare spiser fluer og sånt, og de som kjent holder til kun på og i nærheten av land. Fuglen satt seg ned like forran roret og satt og "halvsov" mens den fikk gratis transport til land. Den ville ikke ha noen form for mat eller drikke som vi satt på et tefat forran den. Den hadde problemer med balansen selv om dette var en av de skjeldne dagene med vindstille og nesten helt flat nordsjø. Hvis ikke vi hadde kommet så beleilig med båten så hadde den sikkert sultet/tørstet i hjel ute på havet og deiset i vannet.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg lest at det å befinne seg i gjennomtrekk, spise avocado og være i nærheten av gass som utvikles fra tørrkokte teflon-kjeler er dødsfarlig for undulater.

I gamle dager ble små fugler (undulater/papegøyer ?) brukt som gassalarm i gruver. Hvis fuglen daua så var det så mye gass at det var på tide for mannskapet å komme seg ut av gruvegangen. Det ble holdt strengt oppsyn med fuglen.

Jeg har også hørt kanarifugl. De er så små at det ikke skal mye gass til før de dør av oksygenmangel.

Lenke til kommentar

Kanskje!

 

kanskje er fugler egentlig fra verdensrommet!

Jeg tror at fugler er fra verdensrommet, jeg mener,

bare se på måkene! de er jo tvers igjennom onde!

Også er det bare andre fugler som spiser dem når de dør

for og forhindre at man finner de små grønne mennene

som sitter inni.

De ler sikkert av oss i hemmelighet........(!)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Mange fugler blir spist av katter og liknende.

Men de som dør en naturlig død... nei, forresten, det er jo naturlig å dø, så jeg bruker et annet uttrykk.... de som dør av alderdom, går vel gjennom samme prosess som mennesker? De blir svakere og svakere og til slutt tåler de ikke mer og dør en stille død.

Undulaten min døde for ikke lenge siden, den var syk og satt bare stille i noen dager før den bare døde.

 

Det hender forresten også at det blir så kaldt at fugler fryser i hjel mens de flyr! :!:

En gang i England ble det sendt ut varsel over radio (før tv'ens tid) om at man burde passe på om man gikk ut, da døde fugler hadde skadet mange og knust ruter og liknende. Må være som de haglkorna i "The day after tomorrow", svære som fugler. Bare ikke like mange, selvfølgelig.

 

De fleste fugler dør i skogen og blir spist eller noe sånt, så det er ikke så ofte at man finner mange fuglelik. Det hender jo også at de ligger på gata og råtner. Ekkelt..

Lenke til kommentar
men magnesium brenner ganske bra om det først blir anntent, gjør det ikke?

Jepp, voldsomt. Men det skal nye til å antenne det. Må vel opp i nærmere 1000'C før det antenner, og det er vanskelig hvis det er store biter. Tråder, bånd og pulver antenner uten mye vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Jepp, voldsomt. Men det skal nye til å antenne det. Må vel opp i nærmere 1000'C før det antenner, og det er vanskelig hvis det er store biter. Tråder, bånd og pulver antenner uten mye vanskeligheter.

Jepp, husker demonstrasjonen av magnesium på lab'en for en tid tilbake. Måtte ha gassbrenner for å få fyr på Mg-biten, mener at fyrstikk ikke holdt. Det som er greia med magnesium er at dersom man prøver å slukke brennende stoff med vann, så er det stor sannsynlighet for at det eksploderer. Hvorfor husker jeg ikke, men det kan ha noe med at magnesiumet spalter vannet til en høyeksplosiv blanding av hydrogen og oksygen. Correct me if I'm wrong.

 

Edit: hadde vært fett om natrium var såpass stabilt at måka kunne spise mye av det før det eksploderte. Hadde vært så kult å se en fornøyd måke ta av med magen full av natriummetall og og vann og plutselig bare eksplodere. :lol:

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Må bare adde at noen fugler dør pga mennesker som kaster søppel.

Eller restemat, da...

om du kaster ukokte nudler, spaghetti, ris eller liknende.

Som vi alle vet utvides ukokte nudler og riskorn seg når de kommer i kontakt med vann. Så tenk deg hva som skjer med en fugl som spiser seg god og mett på nudler og så går for å drikke litt... Ja, akkurat. Den spjærer :S

Lenke til kommentar
Må bare adde at noen fugler dør pga mennesker som kaster søppel.

Eller restemat, da...

om du kaster ukokte nudler, spaghetti, ris eller liknende.

Som vi alle vet utvides ukokte nudler og riskorn seg når de kommer i kontakt med vann. Så tenk deg hva som skjer med en fugl som spiser seg god og mett på nudler og så går for å drikke litt... Ja, akkurat. Den spjærer :S

Derfor vi ikke bør kaste ris etter folk som er nygiftet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Må bare adde at noen fugler dør pga mennesker som kaster søppel.

Eller restemat, da...

om du kaster ukokte nudler, spaghetti, ris eller liknende.

Som vi alle vet utvides ukokte nudler og riskorn seg når de kommer i kontakt med vann. Så tenk deg hva som skjer med en fugl som spiser seg god og mett på nudler og så går for å drikke litt... Ja, akkurat. Den spjærer :S

Derfor vi ikke bør kaste ris etter folk som er nygiftet ;)

Joda, det er en fin tradisjon, man må bare koke den først :yes:

Og avkjøle den, selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
skjeletter varer i ca. 30 år før de er borte

Kanskje, kanskje ikke. Det finnes bakterier som spiser knokler og gjør de om til jord. Under gunstige forhold går denne nedbrytingen fort. Hvis skjelettet derimot synker ned i bunnslammet i en innsjø og det ikke finnes oksygen i dette bunnslammet, eller dyret blir begravd i et leirras, så kan skjelettet overleve mye lengre. Faktisk er det visse mulighheter for at slike skjelett til slutt kan bli til fossiler. Men de aller fleste skjeletter blir altså relativt raskt spist av bakterier. Hvis ikke hadde vi faktisk vasset i tykke lag av gamle skjeletter, det har jo eksistert dyr med skall og skjeletter på denne planeten i snart en milliard år nå.

 

Fugler som dør blir fort funnet av rovdyr og spist og restene forsvinner relativt raskt. Derfor er det skjelden man finner døde dyr og fugler.

 

For litt over et år siden filmet jeg selv ei due akkurat i det den døde, rett utenfor soveromsvinduet mitt. I løpet av få minutter var den borte, det eneste som lå igjen på stedet var noen fjær:

Lenke til kommentar
Dæven. Man burde jo finne døde fugler overalt! :dontgetit: .. <snip>

Hehe :!:

 

"Jøss, fugler dør faktisk". Jepp, de gjør nok det. Mennesker også, men det betye ikke at menneskelig ligger og slenger her og der, samme hvor tett befolket et område er.

 

Døde måser, spurv osv, .. <Snip>

Tenke seg å finne en oppblåst hest. Det lukter nok ille og ser sikkert ganske ekkelt ut, hvis du ikke er spyflue da. Har sett en død oppblåst gris. Det er ekle greier.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg lest at det å befinne seg i gjennomtrekk, spise avocado og være i nærheten av gass som utvikles fra tørrkokte teflon-kjeler er dødsfarlig for undulater.

Det er snodig det der, når luft beveger seg utendørs så kalles det vind og da er det både friskt og sunt. Men når luft beveger seg inndørs kalles det trekk, og da er det usunt og potensielt livsfarlig? Forstå det den som kan ... :roll:

Lenke til kommentar

SeaLion: Godt poeng. En kan jo faktisk bli litt syk av gjennomtrekk. Men samtidig kan en stå med gode klær på seg og bart hode i ganske sterk vind, og ganske lenge uten å bli syk av det. Se bare på fiskere som er ute på sjøen i timesvis, skjønt det er nok lurt å ha lue på hode om trekken varer lenge nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...