Gå til innhold

Hvorfor er det så få tenåringer og barn ute i Oslo?


Anbefalte innlegg

Mods, om det finnes et bedre sted å poste dette er det bare å flytte det dit

 

I sommerferien 2018 reiste jeg med en venn til hjemlandet hans, som jeg helst ikke vil nevne, men det er et sted i Øst Europa. Vi var i et stort by, som har litt over en million innbyggere og omtrent samme arealstørrelse som Oslo.

 

En ettermiddag dro vi ut litt for å sjekke ut nabolaget, evt finne på noe å gjøre, og da ble jeg positivt overrasket - i parken ved blokka var det barn/tenåringer overalt, de eldre stod i store grupper og snakket mens de yngre brukte lekeplassen.

 

Det var liksom 20-30 personer der, et utrolig sosialt miljø. Vi gikk bort til dem og fikk i gang småprat. Innen 1 time føltes det som om jeg har kjent dem i flere dager eller uker. Helt nytt for meg. Går man 5-6 km til et annet nabolag finner man en lignende miljø der også. Det er ikke et isolert tilfelle.

 

Jeg har en vane å gå rundt i Oslo, ikke jogge, men gå. Dette er noe jeg driver med ganske ofte, men aldri har jeg gått forbi et nabolag og sett noe slikt. Jeg er villig til å tro at det finnes slike nabolag i Oslo, men poenget er at jeg ikke har sett det på månedsvis.

 

Det jeg lurer på er: hvorfor er det sånn? Vi har jo massevis av fester, vi er ikke antisosiale individer. Vi har hundrevis og tusenvis av venner på Facebook, en god del av dem kjenner vi i virkeligheten. Masse venner fra skolen. Hvorfor er nabolagene så jævlig tomme, da? Hvor er alle sammen liksom?

Endret av Andreas2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men poenget er at jeg ikke har sett det på månedsvis.

 

 

Idag skriver vi første mars. tidsrommet "månedsvis" betyr da fra november/desember? Så altså de kaldeste og mørkeste månedene vi har i året? Hvor det i store deler av tiden er mørkt når en står opp og mørket når en kommer hjem fra skole eller jobb.. Og du lurer på hvorfor ikke det er flust av barn ute og leker i mørket? Jeg vil si det i store deler er takket være oppegående foreldre...

Lenke til kommentar

Medianalderen i Norge er 39.2. Medianalderen i verden er 30.4. Dette trur jeg er hovedgrunnen. Vi har rett og slett ikke så mange barn og unge.

 

Jeg har også veldig lignende erfaring, som det du opplevde i Øst-Europa: Her hvor jeg bor (Filippinene) er medianalderen så lav som 23,5. Da jeg først flyttet hit ble jeg sjokkert over hvor ekstremt mye høyere kvalitet det var på damene her kontra hjemme i Norge. Etter hvert innså jeg at alder har mye med det å gjøre. Selvsagt går det mange flere fine damer rundt på gata her, når den vanligste alderen i landet er 23-24 år.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...