Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg har et litt ambivalent forhold til akkurat konsoller. Plutselig er det bare Battlefield eller Fifa for alle penga og så går jeg lei, ingen kule spill er ute som jeg ikke har prøvd og da står bare driten der og samler støv. Og så kommer plutselig Forza og da har jeg plutselig lyst på det osv osv og sånn går dagene..

 

Onlinestats og det accomplishmentgreiene og trophys gir jeg så langt faen i at jeg får ikke beskrevet det - men jeg får plutselige tranger til å måtte klare et spill 100% bare for å ha gjort det. Ikke fordi jeg har eksponeringsbehov overfor en gjeng som driter i at jeg har sittet 100 timer med et spill, men fordi jeg liker spillet og synes det er en forlokkende utfordring å klare det hele veien ut..

Lenke til kommentar

Det kan du si, men for de aller fleste vil nok spørsmålet om Playstation eller Xbox ikke være så viktig, fordi til tross for noen få og meget gode eksklusiver, så deler disse 95% av sitt spillbibliotek - og du skal være rimelig diehard fan av den ene eller andre for å velge å betale feks 1000 kroner mer for en tilsvarende konsoll med disse eksklusivene. Kort sagt, for oss her inne vil nok hvilken maskin som kan vise det neste Halo eller Little Big Planet kunne ha en avgjørende betydning (men vi ender jo opp med alle konsollene uansett), men for massemarkedet er det meningsløst med både Xbox og Playstation. Og siden Sony er på randen av ruin, tror jeg de fleste kunder da vil se den bedre verdien i neste generasjons Xbox - gitt at de fortsetter å selge den med tap.

Tja, det kan kanskje være, men den mindre inteligente saueflokken kan ha den dårlige dømmekraften for seg selv, de er irrelevant for hva jeg vil ha. Casuals kommer nok mest sansynlig til å gå mest for Wii U uansett. Å kapre det publikumet fra Nintendo tror jeg blir for mye styr for Xbox og Sony, og bare se hva det forsøket har gjort med Xbox. *grøss*

 

Hvis det blir slik du sier med spillutvalget og prisforskjellen ikke blir veldig stor så kommer jeg til å gå for PS4 fordi jeg er best kjent med sony, og fordi jeg vet av erfaring at de er flinke på å lage unike spill og eksklusiver det er verdt å ha. Gode eksklusiver på Xbox har nærmet seg en utrydningstruet art.

 

Jeg er sånn som må ha, bare MÅ ha. Om ikke annet så bare for å ha det.

Dette har resultert i at ved release har jeg alltid kjøpt det nye som har kommet, helt uavhengig av at jeg allerede har eid rivalen.

NES & Sega

SNES & Sega Megadrive

PS1 og 3do og hva det nå enn var

PS2 og Xbox

PS3 og Xbox 360

..

Blir det samme nå: kjøper både PS4 og Nextbox og selger det vel når jeg går lei og kjøper det igjen når jeg plutselig får lyst på det igjen osv osv.. Idag er jeg på min tredje PS3 og vurderer å kjøpe 360 for tredje gang også.

Wow, jeg kjøpte min PS3 i 2008, og har hatt den siden. Aldri solgt en ensete konsoll, og knapt et spill.

Lenke til kommentar

Ja jeg har et litt ambivalent forhold til akkurat konsoller. Plutselig er det bare Battlefield eller Fifa for alle penga og så går jeg lei, ingen kule spill er ute som jeg ikke har prøvd og da står bare driten der og samler støv. Og så kommer plutselig Forza og da har jeg plutselig lyst på det osv osv og sånn går dagene..

 

 

Ja, skjønner den, men det er jo ikke vits i å selge konsollen hver gang ingen (for deg) gode spill er ute. Og så kjøpe konsoll og spill når spillet kommer ut igjen vell? Er jo greit å bare pakke den ned heller og ta den fram igjen, er jo mye lurere og du sparer en del penger ;) (Om ikke du må ha noe å skryte av hele tiden da)

Lenke til kommentar

Ja, skjønner den, men det er jo ikke vits i å selge konsollen hver gang ingen (for deg) gode spill er ute. Og så kjøpe konsoll og spill når spillet kommer ut igjen vell? Er jo greit å bare pakke den ned heller og ta den fram igjen, er jo mye lurere og du sparer en del penger ;) (Om ikke du må ha noe å skryte av hele tiden da)

 

Ha ha bra siste stikk der ;)

 

Nei det er ikke lett å være voksen ("Nå er spillinteressen min borte for godt, kommer aldri til å spille igjen og kan like gjerne selge shaiten") når plutselig gameren i meg våkner til live igjen ("Oooooooooooooh Far Cry 3 woot woot", "GTAV blir episk - ikke lenge igjen") etc etc..

Lenke til kommentar

Ha ha bra siste stikk der ;)

 

Nei det er ikke lett å være voksen ("Nå er spillinteressen min borte for godt, kommer aldri til å spille igjen og kan like gjerne selge shaiten") når plutselig gameren i meg våkner til live igjen ("Oooooooooooooh Far Cry 3 woot woot", "GTAV blir episk - ikke lenge igjen") etc etc..

Men for å spare litt penger så kan du jo pakke vekk PSen i stedet for å selge den, så bare tar du den fram når gameren i deg våkner igjen. Penger spart, og tid spart. Smart.

Lenke til kommentar

Tja, det kan kanskje være, men den mindre inteligente saueflokken kan ha den dårlige dømmekraften for seg selv, de er irrelevant for hva jeg vil ha. Casuals kommer nok mest sansynlig til å gå mest for Wii U uansett. Å kapre det publikumet fra Nintendo tror jeg blir for mye styr for Xbox og Sony, og bare se hva det forsøket har gjort med Xbox. *grøss*

 

Hvis det blir slik du sier med spillutvalget og prisforskjellen ikke blir veldig stor så kommer jeg til å gå for PS4 fordi jeg er best kjent med sony, og fordi jeg vet av erfaring at de er flinke på å lage unike spill og eksklusiver det er verdt å ha. Gode eksklusiver på Xbox har nærmet seg en utrydningstruet art.

 

Hva du vil ha er irrelevant hvor hvor mye suksess Sony vil ha neste generasjon, som var det jeg diskuterte i utgangspunktet. Selvsagt finnes det folk som meg (som kjøper alle konsollene), folk som deg (som foretrekker Sony), fanboys og en del andre. Men for å få suksess, trenger Sony å selge til dem som kjøper Call of Duty og Fifa og Madden og Assassins Creed hvert år - dette er det største markedet i dag - også på PS3. Hvis du tror "casuals" bare holder seg til Nintendo tar du feil, Sony og MS har solgt totalt ca 150 millioner konsoller denne generasjonen, og et flertall av disse kjøper ikke Uncharted eller God of War - de kjøper Fifa. Cod. Madden. Spill som er å finne på alle plattformer. I en situasjon hvor Sony lanserer sin konsoll for 4000 og MS sin for 3000, de er likt speccet og deler alle de store tredjepartsspillene, så vil PS4 selge elendig - og Sony vil mest sannsynlig forlate konsollbransjen. Dette var mitt poeng - og hvorfor jeg er redd for Sonys fremtid med den økonomien de har nå. Alt avhenger dog av at styret i MS ønsker å fortsette å selge sine konsoller med tap som de har gjort så langt. Gjør de det, vil fordelingen av de 150 millionene bli kraftig forskjøvet neste generasjon.

Lenke til kommentar

Tja det er ikke mulig å si det sikkert. PS står jo soleklart sterkest her i Norge, til tross for prisforskjellen. Så tviler på at Sony vil stå i noen umiddelbar fare i spillverdenen med det første, selv med prisforskjell. Jeg tror fremdeles at det å levere et bedre produkt trumfer prisforskjell. Slik at den som leverer et bedre produkt vinner på lang sikt. Det er en fullstendig objektiv observasjon å si at Sony nå, og de siste to årene har gjort det bedre enn Microsoft.

 

Fremtiden til Sony avhenger nok mye mer av at de får snudd tvsalget til sin favør, enn av prisen p den kommende konsollen.

 

Mener det var du som nevnte at du håper de tre produsentene fokuserer i forskjellige retninger, og det håper jeg også, det ville gitt en grunn til å kjøpe alle konsollene.

 

Jeg innser at bruken av ordet "casuals" kanskje opptrer litt ofte og betydningene har blitt mange, det jeg tenkte mest på var den typiske barnefamilien eller de som ikke er interessert i spill, men har en konsoll fordi det er en ting å ha. Slike som kun kjøper barnespill eller maks 1-2 spill i året, den typen casuals. jeg tenkte ikke over at beskrivelsen casuals også kan passe til de som kjøper den ørtede utgaven av EA's sportsspill eller nyeste CoD. De er jo selvfølgelig en stor inntektskilde, men der de kjøper kanskje 3 spill i året så kjøper slike som meg 30, så hvis min gruppe er bare en tiendel av mengden "casuals" så står vi for like mye inntekt på spill. Og spillinntektene overgår konsollinntektene vil jeg tro.

 

Jeg tviler på at vi kommer til å få se en like enorm prisforskjell dette året, noe jeg tror vil gi PS en ennå større ledelse på det norske markedet (for å følge trenden denne generasjonen), men vi er jo ikke så mange da. Det jeg derimot tror er at jo bedre tilbudet på eksklusive spill er, jo større er grunnlaget for å velge en konsoll over en annen og dermed kjøper du også multiplatformspill til den konsollen du har.

 

Men mye kan selvfølgelig skje. Vi kan spekulere alt vi vil, men det er hva de velger å gjøre som har noe å si, og det må vi vente på å se. Jeg gleder meg til å få vite hva de forskjellige fokuserer på fremover. Så lenge vi forbrukere får det best mulig så er jo det andre mindre viktig, eller hva? :p

 

Men ellers er jeg helt enig i det du sier. Det er Sony som har det største presset på seg.

Lenke til kommentar

Sony kommer neppe til å bli tatt på sengen denne gangen. De er ikke i den samme posisjonen som de var i i 2005/2006, så de kommer til å stille med en konkurransedyktig konsoll og et knippe konsollselgende spill.

 

Jeg er mest spent på lanseringsdatoen, for de kan ikke ta seg råd til å gi et nytt forsprang til konkurrenten(e) denne gangen også. Om den ikke blir lansert i 2013, så kommer den sannsynligvis veldig tidlig i 2014.

 

Det er en fullstendig objektiv observasjon å si at Sony nå, og de siste to årene har gjort det bedre enn Microsoft.

Nei, snarere tvert imot. Det er en veldig subjektiv påstand.
Lenke til kommentar

Det er likevel ikke objektivt på noen fornuftig måte etter min mening. Personlig synes jeg også det har kommet flere interessante spill til PS3 enn 360 de siste to årene, men det er ikke så mye takket være Sonys egne studioer, og mer takket være at nisje-ting fra Japan av en eller annen grunn fremdeles er eksklusivt.

Lenke til kommentar

Det er likevel ikke objektivt på noen fornuftig måte etter min mening. Personlig synes jeg også det har kommet flere interessante spill til PS3 enn 360 de siste to årene, men det er ikke så mye takket være Sonys egne studioer, og mer takket være at nisje-ting fra Japan av en eller annen grunn fremdeles er eksklusivt.

Vel, jeg tenker ikke på eksklusive spill som sådan, men derimot spill som Sony/MS publiserte selv.

Lenke til kommentar

Tja det er ikke mulig å si det sikkert. PS står jo soleklart sterkest her i Norge, til tross for prisforskjellen. Så tviler på at Sony vil stå i noen umiddelbar fare i spillverdenen med det første, selv med prisforskjell. Jeg tror fremdeles at det å levere et bedre produkt trumfer prisforskjell. Slik at den som leverer et bedre produkt vinner på lang sikt. Det er en fullstendig objektiv observasjon å si at Sony nå, og de siste to årene har gjort det bedre enn Microsoft.

 

Fremtiden til Sony avhenger nok mye mer av at de får snudd tvsalget til sin favør, enn av prisen p den kommende konsollen.

 

Mener det var du som nevnte at du håper de tre produsentene fokuserer i forskjellige retninger, og det håper jeg også, det ville gitt en grunn til å kjøpe alle konsollene.

 

Jeg innser at bruken av ordet "casuals" kanskje opptrer litt ofte og betydningene har blitt mange, det jeg tenkte mest på var den typiske barnefamilien eller de som ikke er interessert i spill, men har en konsoll fordi det er en ting å ha. Slike som kun kjøper barnespill eller maks 1-2 spill i året, den typen casuals. jeg tenkte ikke over at beskrivelsen casuals også kan passe til de som kjøper den ørtede utgaven av EA's sportsspill eller nyeste CoD. De er jo selvfølgelig en stor inntektskilde, men der de kjøper kanskje 3 spill i året så kjøper slike som meg 30, så hvis min gruppe er bare en tiendel av mengden "casuals" så står vi for like mye inntekt på spill. Og spillinntektene overgår konsollinntektene vil jeg tro.

 

Jeg tviler på at vi kommer til å få se en like enorm prisforskjell dette året, noe jeg tror vil gi PS en ennå større ledelse på det norske markedet (for å følge trenden denne generasjonen), men vi er jo ikke så mange da. Det jeg derimot tror er at jo bedre tilbudet på eksklusive spill er, jo større er grunnlaget for å velge en konsoll over en annen og dermed kjøper du også multiplatformspill til den konsollen du har.

 

Men mye kan selvfølgelig skje. Vi kan spekulere alt vi vil, men det er hva de velger å gjøre som har noe å si, og det må vi vente på å se. Jeg gleder meg til å få vite hva de forskjellige fokuserer på fremover. Så lenge vi forbrukere får det best mulig så er jo det andre mindre viktig, eller hva? :p

 

Men ellers er jeg helt enig i det du sier. Det er Sony som har det største presset på seg.

 

Jeg er bare redd for at i en situasjon hvor MS velger å selge sin konsoll med tap, så vil ikke Sony ha råd til å slå følge - og da forsvinner et viktig strategisk ledd for dem i alle tre generasjonene de har vært på markedet. At Sony fremdeles gjør det best i Norge og en del andre land er interessant og kan ha mange grunner, men er i det store og det hele ikke veldig relevant.

 

Ellers har du rett i at jeg personlig helst ser tre maskiner som gjør litt ulike ting, og selv om jeg ikke tror Sony deler denne forståelsen, så tror jeg at den beste sjansen de har nettopp er ved å gi ut noe som skiller seg sterkt fra Xbox3 - for i direkte konkurranse vil de nok hos de aller fleste komme dårlig ut.

 

MEN: Mye kan selvsagt skje, det er sant :) Dette er bare basert på at Sony's økonomiske situasjon i 2013 dessverre er veldig mye dårligere enn i 2006.

 

Vel, jeg tenker ikke på eksklusive spill som sådan, men derimot spill som Sony/MS publiserte selv.

 

Jeg forstod det, men ble vel litt rotete. Jeg forsøkte å formidle to ting ovenfor: At jeg ikke er enig i at vi kan bruke metacritic eller noe slikt på en "objektiv" måte (siden det er en sum av subjektive meninger), og at min subjektive mening likevel er at PS3 kommer best ut. Dog ikke takket være førstepartsspill.

Lenke til kommentar

Jeg er bare redd for at i en situasjon hvor MS velger å selge sin konsoll med tap, så vil ikke Sony ha råd til å slå følge - og da forsvinner et viktig strategisk ledd for dem i alle tre generasjonene de har vært på markedet. At Sony fremdeles gjør det best i Norge og en del andre land er interessant og kan ha mange grunner, men er i det store og det hele ikke veldig relevant.

 

Ellers har du rett i at jeg personlig helst ser tre maskiner som gjør litt ulike ting, og selv om jeg ikke tror Sony deler denne forståelsen, så tror jeg at den beste sjansen de har nettopp er ved å gi ut noe som skiller seg sterkt fra Xbox3 - for i direkte konkurranse vil de nok hos de aller fleste komme dårlig ut.

Sony tapte praktisk talt alt de hadde tjent med PS1 og 2 på PS3 de første årene, men det er viktig å huske at Xbox-avdelingen hos Microsoft har vært et tapsprosjekt fra dag en, og det var vel ikke før i 2007 eller 2008 at endelig begynte å tjene penger. Men de har på langt nær tjent inn hele Xbox-historien siden starten, og jeg tviler på at situasjonen med et PC-marked som er i jevn tilbakegang og Windows 8 som er forhatt av samarbeidspartnere og gjerne blir regnet som en flopp på tross av brukbare salgstall gjør at ledelsen i Microsoft ønsker å tape mer penger på Xbox-avdelingen.

 

Ingen av dem vil være interessert i å selge med tap, men i starten vil de nok ta et lite tap, dog ingenting sammenlignet med PS3 som hadde nye og feilutsatte komponenter. Noe 360 også hadde, men Microsoft valgte jo som kjent likevel å kjøre disse konsollene på markedet.

Endret av Samaritan
Lenke til kommentar

Jepp, som sagt, alt avhenger av at MS fremdeles er villige til å subsidiere Xbox-avdelingen slik de har gjort så langt. Personlig tror jeg de vil det, siden de ligger så langt bak i nettbrett og telefon-markedet, men hvem vet. Sony vil ihvertfall ha vanskeligheter med å følge om MS først bestemmer seg for dette.

Lenke til kommentar

Jepp, som sagt, alt avhenger av at MS fremdeles er villige til å subsidiere Xbox-avdelingen slik de har gjort så langt. Personlig tror jeg de vil det, siden de ligger så langt bak i nettbrett og telefon-markedet, men hvem vet. Sony vil ihvertfall ha vanskeligheter med å følge om MS først bestemmer seg for dette.

Jeg tror uansett ikke det kommer til å spille noen særlig stor rolle under neste runde av konsollkrigen.

Lenke til kommentar

Nei, snarere tvert imot. Det er en veldig subjektiv påstand.

Ok, du kan godt stryke objektivt, jeg tror ikke på at det finnes noe sånt uansett. Det jeg derimot mente er at jeg har observert at nesten alle jeg har snakket med er enig i at PS som helhet har hatt det klart beste fremskrittet de siste to årene, og spesielt 2012, mens Xbox har stått på stedet hvil eller gått ned. Og du har rett, da snakker jeg ikke bare om salg av konsoller, men det pluss salg av spill, kvaliteten på spillene som kommer, opplevelsen av konsollen, og syn på dens fremtid.

 

Jeg er bare redd for at i en situasjon hvor MS velger å selge sin konsoll med tap, så vil ikke Sony ha råd til å slå følge - og da forsvinner et viktig strategisk ledd for dem i alle tre generasjonene de har vært på markedet. At Sony fremdeles gjør det best i Norge og en del andre land er interessant og kan ha mange grunner, men er i det store og det hele ikke veldig relevant.

 

Ellers har du rett i at jeg personlig helst ser tre maskiner som gjør litt ulike ting, og selv om jeg ikke tror Sony deler denne forståelsen, så tror jeg at den beste sjansen de har nettopp er ved å gi ut noe som skiller seg sterkt fra Xbox3 - for i direkte konkurranse vil de nok hos de aller fleste komme dårlig ut.

 

MEN: Mye kan selvsagt skje, det er sant :) Dette er bare basert på at Sony's økonomiske situasjon i 2013 dessverre er veldig mye dårligere enn i 2006.

Det har du rett i, men Sony har hatt en trend til å jobbe best under press, og gjøre sine beste ting i nedgangstider. Og det er som sagt ikke så mye spillavdelingen som er skyld i at Sony taper penger.

 

Det er heller ikke automatisk sant at om MS presser prisen ned på konsollen, så vil Sony tape, men det er klart en fordel. Derimot vil jo PS ha en fordel når det kommer til online-spilling (siden det er gratis) hvis begge kjører samme system som denne generasjonen.

 

Til slutt der er du inne på det synet jeg har observert at de fleste i spillverdenen har, og som var grunnlaget til at jeg sa det var en "objektiv" observasjon at PS har gjort det bedre.

 

Edit: Men det er godt mulig jeg er enda mer skeptisk enn deg til hvordan det kommer til å gå, når mer informasjon kommer. Jeg er flink til å fokusere på det negative. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...