Gå til innhold

Slik er det å spille Red Dead Redemption 2


Anbefalte innlegg

 

Jeg er helt enig i at hardware tatt i betraktning er konsoll spill konge, og jeg ser helt klart en plass for det. Jeg har ikke konsoll idag men har eid de fleste opp til nå, sist en Xbox One.

 

Det sagt, om du bruker penger på en skikkelig PC kombinert med en god skjerm er ikke konsoll i nærheten en gang. Det betyr ikke at PC er bedre enn konsoll på noen måte, og RDR2 ser helt fantastisk ut.

Du har ikke konsoll lengre, men er sikker på at de ikke kommer i nærheten av en god PC? Merkelig da, at svært mange av oss som faktisk har det nyeste fra alle leire mener konsoll holder tronen for best grafikk den siste tiden... Handler ikke om FLOPS og benchmarks, det handler om hva de beste utviklerne får til når de optimaliserer mot en spesifikk hardware bygget for spill.

Sjekk ut denne videoen, så ser man at noen spill er mindre pixelerte på PC enn på PS4 og Xbone.

 

 

Ja man klarer seg med en PS4 eller Xbone, men grafikken og ytelsen kan fortsatt være hakket bedre på PC. og ulempen i noen tilfeller, er at det tar litt tid å optimalisere spillene på PC, da man har ulik hardware og ikke kan fokusere på et bestemt skjermkort, cpu, minne osv og at driverne til de respektive skjermkortene må være oppdatert for spillene.

 

Ikke er jeg en fanboy av PC kontra konsoll. Jeg har en rimelig ny gaming-PC som er fullspecca og har en PS4 Pro, men jeg sparer til en 4K QLED-TV med HDR, for å bruke denne sammen med PS4 Pro, film og TV generelt. Det er først da jeg kan sammenligne det jeg ser med mine egne øyne, kontra en PC. Ville bare poengtere at det er visse forskjeller mellom konsoll og PC for spill, og de kresne folk går ned på detalj. For å være ærlig så synes jeg uansett at konsollene begynner å bli såpass gode i grafikk og ytelse, til å tilfredsstille de fleste.

 

For å sammenligne slik jeg tenker, blir det nogenlunde slik:

 

PS4 Pro med en 4K-TV som støtter HDR10 kontra en 1440p/4K PC-skjerm koblet til en gaming-PC = Begge setupene tilfredsstiller meg godt nok, men en PC vil være hakket i forveien på detaljrik grafikk.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut denne videoen, så ser man at noen spill er mindre pixelerte på PC enn på PS4 og Xbone.

 

 

Ja man klarer seg med en PS4 eller Xbone, men grafikken og ytelsen kan fortsatt være hakket bedre på PC. og ulempen i noen tilfeller, er at det tar litt tid å optimalisere spillene på PC, da man har ulik hardware og ikke kan fokusere på et bestemt skjermkort, cpu, minne osv og at driverne til de respektive skjermkortene må være oppdatert for spillene.

 

Ikke er jeg en fanboy av PC kontra konsoll. Jeg har en rimelig ny gaming-PC som er fullspecca og har en PS4 Pro, men jeg sparer til en 4K QLED-TV med HDR, for å bruke denne sammen med PS4 Pro, film og TV generelt. Det er først da jeg kan sammenligne det jeg ser med mine egne øyne, kontra en PC. Ville bare poengtere at det er visse forskjeller mellom konsoll og PC for spill, og de kresne folk går ned på detalj. For å være ærlig så synes jeg uansett at konsollene begynner å bli såpass gode i grafikk og ytelse, til å tilfredsstille de fleste.

 

For å sammenligne slik jeg tenker, blir det nogenlunde slik:

 

PS4 Pro med en 4K-TV som støtter HDR10 kontra en 1440p/4K PC-skjerm koblet til en gaming-PC = Begge setupene tilfredsstiller meg godt nok, men en PC vil være hakket i forveien på detaljrik grafikk.

 

4K med HDR er utrolig herlig selv om jeg sitter med 34" Ultrawide på PCen. Men sitter nesten å vurderer Xbox One X. Mistenker Red Dead Redemption 2 ikke blir native 4K på PS4 Pro. Faktisk mange spill på PS4 Pro hvor jeg knapt så forskjell på 4K og 1080P og tenkte bare det var avstandsforskjell, men ser jo spillene har sånn checkerboard oppskalering til 4K. 

 

Så spent hvordan native 4K spill faktisk ser ut. 

Lenke til kommentar

4K med HDR er utrolig herlig selv om jeg sitter med 34" Ultrawide på PCen. Men sitter nesten å vurderer Xbox One X. Mistenker Red Dead Redemption 2 ikke blir native 4K på PS4 Pro. Faktisk mange spill på PS4 Pro hvor jeg knapt så forskjell på 4K og 1080P og tenkte bare det var avstandsforskjell, men ser jo spillene har sånn checkerboard oppskalering til 4K.

 

Så spent hvordan native 4K spill faktisk ser ut.

Ja, det var det da :D

Får håpe fremtidige spill kommer i native 4K.

Det er jo ikke så lenge siden bluray-filmer kom i 4K, så det er bare et tidsspørsmål for når native 4K blir standarden innenfor konsollspill i tillegg, for de av oss som har 4K-TV/skjerm såklart.

 

Edit: Fikset svaret.

Endret av Jazz89
Lenke til kommentar

Faktisk mange spill på PS4 Pro hvor jeg knapt så forskjell på 4K og 1080P og tenkte bare det var avstands forskjell, men ser jo spillene har sånn checkerboard oppskalering til 4K. 

 

Så spent hvordan native 4K spill faktisk ser ut. 

 

Native 4K ser ikke spesielt bedre ut en 1800~2160p med checkerboard rendering. Forskjellene er relativt små mens resursene som blir frigjort er store. Og er endel av grunnen til at PS4 eksklusive ser så bra ut.

 

Selv synes jeg spill i 1440p uten temporal injection og bare ren oppskalering ikke ser spesielt bra ut. Og ofte synes jeg ikke oppløsning hoppet er verdt det overhode. Dem kunne heller ha brukt resurser på annet en oppløsning på dem titlene... Dessverre er det alt for mange 1440p spill på PS4Pro. 

 

Men ikke forvent noen åpenbaring med 4K spill om du har spilt noen av spillene på PS4Pro som kjøres i 1800~2160p med checkerboard rendering.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke spilt eneren.

 

Det kan godt være at det meste i denne traileren er in-game, men spørsmålet om det faktisk er "game" eller om det bare er en slags "on rails"-greie der du utløser en scriptet sekvens som du geleides gjennom. Altså mye film og lite spill.

 

Du har tydeligvis fått HELT feil inntrykk av disse spillene. Har du spilt GTA5? Dette er samme opplegg, bare i western setting. Det er ikke noe som ligner på on-rails engang. Det er et åpent sandkassespill med oppdrag, stor natur, online multiplayer og generell utforsking. Anbefaler deg å sjekke Let's Play-videoer av enern på Youtube. Eller enda bedre, kjøp deg enern og spill gjennom det. Det er ikke uten grunn at folk går helt bananas i påvente av spillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen vits å spekulere i om nyere hardware og kraftigere hardware har mulighet til bedre grafikk og ytelse. Det er en selvfølge. Det er forskjell på en PS3 og en PS4, det kan alle være enige i.

 

Grunnen til at fremskrittene i dagens spill virker mindre mellom plattformer er hva utviklere prioriterer.

 

Skal man dedikere ressurser på å lage teksturer med super resolution og benytte tunge teknikker som kun et mindretall av forbrukerene har mulighet til å oppleve? Dette spørsmålet får enda mer vekt dersom det er snakk om en multiplattform tittel.

 

Dersom en utvikler sikrer at spillet kjører bra på konsoller, så har de dekket mesteparten av forbrukerene sine. Og tro meg, det er nok arbeid bare der.

 

Til og med gjengen bak Crysis som fremdeles er banebrytende på PC, utgitt i 2007, har valgt å "tjene penger" ved å dekke en større gruppe forbrukere.

 

For min del, så er innholdet i spillet det viktigste. Og Red Dead Redemption 2 ser ut til å levere på den fronten :)

Lenke til kommentar

Native 4K ser ikke spesielt bedre ut en 1800~2160p med checkerboard rendering. Forskjellene er relativt små mens resursene som blir frigjort er store. Og er endel av grunnen til at PS4 eksklusive ser så bra ut.

 

Selv synes jeg spill i 1440p uten temporal injection og bare ren oppskalering ikke ser spesielt bra ut. Og ofte synes jeg ikke oppløsning hoppet er verdt det overhode. Dem kunne heller ha brukt resurser på annet en oppløsning på dem titlene... Dessverre er det alt for mange 1440p spill på PS4Pro. 

 

Men ikke forvent noen åpenbaring med 4K spill om du har spilt noen av spillene på PS4Pro som kjøres i 1800~2160p med checkerboard rendering.  :)

 

Ja var det jeg tenkte. Jeg har sammenlignet Horizon Zero Dawn f.eks fra 4K til 1080p på en 65" OleD 4K HDR TV og så ingen forskjell. Men ytelseshoppet var insane da. Og ihvertfall i spill som Red Dead hadde jeg foretrukket 1080P + performance enn 4K.  4K er lett å se forskjell på med PC siden man sitter klistret inni skjermen men på TV flere meter unna så ser jeg det ikke.

Lenke til kommentar

 

Native 4K ser ikke spesielt bedre ut en 1800~2160p med checkerboard rendering. Forskjellene er relativt små mens resursene som blir frigjort er store. Og er endel av grunnen til at PS4 eksklusive ser så bra ut.

 

Selv synes jeg spill i 1440p uten temporal injection og bare ren oppskalering ikke ser spesielt bra ut. Og ofte synes jeg ikke oppløsning hoppet er verdt det overhode. Dem kunne heller ha brukt resurser på annet en oppløsning på dem titlene... Dessverre er det alt for mange 1440p spill på PS4Pro. 

 

Men ikke forvent noen åpenbaring med 4K spill om du har spilt noen av spillene på PS4Pro som kjøres i 1800~2160p med checkerboard rendering.  :)

 

Ja var det jeg tenkte. Jeg har sammenlignet Horizon Zero Dawn f.eks fra 4K til 1080p på en 65" OleD 4K HDR TV og så ingen forskjell. Men ytelseshoppet var insane da. Og ihvertfall i spill som Red Dead hadde jeg foretrukket 1080P + performance enn 4K.  4K er lett å se forskjell på med PC siden man sitter klistret inni skjermen men på TV flere meter unna så ser jeg det ikke.

Nå er det jo nettopp det som er problemet med 4k tv.

En 55" skal man sitte under 1,8 meter i avstand fra.

Men gjennomsnittlig i Norge sitter man noe lengre vekk fra tv, så man trenger et større.

80" ved 3 meters avstand for å se noen ordentlige forskjeller...

Lenke til kommentar

Synes ikke grafikken i denne videoen er spesielt imponerende, selv om den sikkert er rendret på en PC. :p Tror forøvrig de fleste som spiller på PC synes denne tråden er ganske fornøyelig med tanke på hvor mye rart enkelte kan skrive. Kunne tenkt meg å lese en god studie av noen som har forsket på fanboys. Jeg skjønner ingenting av det.

Lenke til kommentar

Synes ikke grafikken i denne videoen er spesielt imponerende, selv om den sikkert er rendret på en PC. :p Tror forøvrig de fleste som spiller på PC synes denne tråden er ganske fornøyelig med tanke på hvor mye rart enkelte kan skrive. Kunne tenkt meg å lese en god studie av noen som har forsket på fanboys. Jeg skjønner ingenting av det.

 

Det er bekreftet at dette er fra PS4 Pro. Jeg syns det er ganske imponerende når en ser omfanget av verdenen Rockstar ønsker å formidle. 

 

https://nordic.ign.com/red-dead-redemption-2/17762/news/red-dead-redemption-2-confirmed-to-run-in-4k-on-ps4-pro

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Sjekk ut denne videoen, så ser man at noen spill er mindre pixelerte på PC enn på PS4 og Xbone.

 

 

Det jeg fikk ut av den videoen der var hvor latterlig mye bedre Xbox One X så ut over PS4 Pro. Da gleder jeg meg til å sammenligne RDR2 og finne ut hvilken maskin det blir kjøp av :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det jeg fikk ut av den videoen der var hvor latterlig mye bedre Xbox One X så ut over PS4 Pro. Da gleder jeg meg til å sammenligne RDR2 og finne ut hvilken maskin det blir kjøp av :)

 

Så knapt forskjell på flere av de sammenligningene der, enkelte var det mer pixellert på PS4 Pro men dette er jo zoomet inn ekstremt. Du må jo sitte klistret inni tv'en skal man legge merke til noe sånt. Kjøper ikke en maskin til 4500 kroner bare for å få mer smoother blomst og trær i spill :p

 

Det har jo også vært artikler om at PS4 Pro kan ende opp med å se best ut med Red Dead Redemption 2. Xbox må bruke vanvittig gpu kraft for å rende native 4K mens PS4 Pro sparer mye kraft ved å bruke sin checkboard 4K oppløsning. De kan legge til flere effekter så bildet blir seende bedre ut .......   gjenstår å se men.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Så knapt forskjell på flere av de sammenligningene der, enkelte var det mer pixellert på PS4 Pro men dette er jo zoomet inn ekstremt. Du må jo sitte klistret inni tv'en skal man legge merke til noe sånt. Kjøper ikke en maskin til 4500 kroner bare for å få mer smoother blomst og trær i spill :p

 

Det har jo også vært artikler om at PS4 Pro kan ende opp med å se best ut med Red Dead Redemption 2. Xbox må bruke vanvittig gpu kraft for å rende native 4K mens PS4 Pro sparer mye kraft ved å bruke sin checkboard 4K oppløsning. De kan legge til flere effekter så bildet blir seende bedre ut .......   gjenstår å se men.

 

 

Tja, zoom eller ikke, jeg synes nå det så rimelig mye bedre ut på XB1X, og ikke så reint lite heller (men det burde da ikke være overraskende tatt den oppgraderte hardwaren i betraktning). Hva som er teoretisk mulig bryr jeg meg absolutt ingenting om, til syvende og sist er det min egen opplevelse jeg bryr meg om :) Nå er jeg åpen for å kjøpe begge to, så jeg er ikke farget engang.. men det gjenstår å se. Jeg er spent uansett.

 

Og så kjører jeg uansett bare 1080p, så for min del er 4k uinteressant.. :p

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Blæææ, så mye kjedelig snakk om grafikk og ytelse. Mer interessert i selve spillet, gleder meg til å se mer gameplay.

Gameplay? Mitt inntrykk av spillet er:

 

Slik er det å spille Red Dead Redemption 2: Som å kjøre tog (On Rails)...

 

Du har tydeligvis fått HELT feil inntrykk av disse spillene. Har du spilt GTA5? Dette er samme opplegg, bare i western setting. Det er ikke noe som ligner på on-rails engang. Det er et åpent sandkassespill med oppdrag, stor natur, online multiplayer og generell utforsking. Anbefaler deg å sjekke Let's Play-videoer av enern på Youtube. Eller enda bedre, kjøp deg enern og spill gjennom det. Det er ikke uten grunn at folk går helt bananas i påvente av spillet.

Så innholdet i videoen denne tråden handler om er misvisende?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...