Gå til innhold

Tips til kamera og linse for actionbilder


Anbefalte innlegg

Har nå slått i fra meg det å bytte til Canon, da jeg endelig har innsett at linsa til Canon ikke er så mye bedre enn Nikon sin. Så planen min er da å først kjøpe nytt kamera hus men fortsette å bruke den gamle tamron linsa inntil jeg har fått spart opp til ny. Jeg tenker da å investere i den nyeste 70-200 mm linsa til Nikon, ser at det ligger noen pent brukte på Finn.no. Men har sett at denne linsa er anbefalt til bruk med fullformat kameraer. Betyr dette at jeg "må" kjøpe fullformat kamera eller kan jeg fint bruke linsa sammen med f.eks Nikon D500?

Tamron-objektivet du har nå er også designet for FX-bildesirkel. Eneste konsekvensen av at et objektiv er designet for 135-format (FX) heller enn APS-C-format (DX) er at det blir litt større og tyngre for å kunne projisere på en større sensorflate, men stort sett alt du får av lyssterke teleobjektiver til Nikon er uansett designet for FX-bildesirkel.

 

Forskjellen på å bruke objektivet på et FX-kamera heller enn et DX-kamera merkes på bildevinkelen. Hvis du bruker objektivet på et FX-kamera, så gir det en videre bildevinkel enn det du er vant med, e.g. 70mm brennvidde på FX tilsvarer ca. 45mm brennvidde på DX med tanke på bildevinkel.

 

Hvis du er fornøyd med komposisjonen (altså mulighetene du har til å plassere motivet i bildet) du har i dag med DX-kamera og 70-200, så ser jeg ikke noen grunn til å gå for noe annet enn DX-kamera videre. Og da er nok D500 det beste valget med tanke på rå ytelse til ditt bruksområde. Det er bygget fra grunnen og opp som et actionkamera med veldig bra følgefokus og mulighet til å ta mange bilder på kort tid. Men som tidligere nevnt, autofokusen til Nikon yter best hvis du tar deg tiden til å lære å stille den inn. Denne guiden er et bra sted å starte.

 

Kan ikke sånn veldig mye om fullformat men er det noen klare fordeler med det, eller klarer jeg meg like godt uten?

Det er to hovedfordeler med større sensorer: De gir deg potensiale til å samle inn mer lys (med den rette optikken), og de har potensiale for høyere oppløsningsevne. Jo større optikken og sensoren din er, jo mer detaljer kan du i prinsippet fange i motivet. Så spørs det hva som er "bra nok" for et bestemt bruksområde. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per nå har jeg et Nikon D5100 og en Tamron 70-200 mm f/2.8 linse.

Budsjett tenker jeg rundt 15-20 000 kr, vil helst kjøpe brukt.

Må også legge til at det må være raskt til å ta bilde da jeg trykker på utløserknappen!

Er det noen som har noe forslag? Klarer virkelig ikke å bestemme meg :hmm:

Kjøp et nytt Nikon i D5xxx serien på tilbud eller brukten....

Budsjettet ditt er altfor høyt...

Kjør Factory Reset på kamerahuset ditt......

Slik du beskriver "treghet"....er en innstilling, eller flere, feil i kombinasjon

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så tråden din på foto.no sitt forum. 

Har du funnet ut hva du går for? Er du fornøyd med Nikon, og du ikke går for Nikon D500 ville jeg gått for D7500 som har blitt satt ned til rundt 8000. Vil nok få mer glede av D7500 og objektiver det åpner opp for (med tanke på pris). Håper å høre fra deg hva du ender opp med! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...