Gå til innhold

Jakt med rovfugler


Vaniman

Anbefalte innlegg

For noen år siden fikk jeg se jakt med trenede rovfugler i Tyskland. Kom til å tenke på dette da jeg nylig så en YouTube-video av falkonerer. Det er en fascinerende og imponerende jaktform.

Jeg ville ikke tatt meg bryet med å jakte slik selv, men jeg ble litt skuffet da jeg hørte at det var ulovlig i Norge. Noen av disse rovfuglartene er tross alt ikke truet, slik som hønsehauk og spurvehauk. Det er visst også mulig å drive med oppdrett på vandrefalk.

 

Burde jakt med rovfugler være lov i Norge? Noen som har synspunkter på dette?

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å se om fuglen kunne ta det viltet man vil ha den å jakte om ikke annet. Jeg er i ny og ne med å jakter rev med hund, men det blir litt andre og langt mer kontrollerbare forhold. Vi skyter reven for hunden, og lar helst ikke hunden få kontakt med reven før etter at den er død. Gitt det regelverket vi har i Norge så kan det bli litt vanskelig med fugl.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Wow, måtte ha vært fantastisk å se en sådan jaktform i levende live. Jeg deler din skuffelse over at det ikke er lov her til lands, men finner litt trøst i at vi ikke har tradisjon for det her oppe i nord. Ikke som jeg vet da, anyone care to fill in knowledge gap?

Lenke til kommentar

Wow, måtte ha vært fantastisk å se en sådan jaktform i levende live. Jeg deler din skuffelse over at det ikke er lov her til lands, men finner litt trøst i at vi ikke har tradisjon for det her oppe i nord. Ikke som jeg vet da, anyone care to fill in knowledge gap?

Vi har ikke kultur og tradisjon for dette i Norge. Men kanskje det er en jaktform som vil bli populær internasjonalt på grunn av videoer og informasjon som sprer seg på Internett. Man kan jakte nær bebyggelse, ingen våpen eller lyder skremmer folk, og det er underholdende.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å se om fuglen kunne ta det viltet man vil ha den å jakte om ikke annet. Jeg er i ny og ne med å jakter rev med hund, men det blir litt andre og langt mer kontrollerbare forhold. Vi skyter reven for hunden, og lar helst ikke hunden få kontakt med reven før etter at den er død. Gitt det regelverket vi har i Norge så kan det bli litt vanskelig med fugl.

Rovfuglene kan vel ta fredede fugler, og det er et minus. Men kanskje det ville vært mulig å jakte målrettet mot bestemte arter, f. eks. mot rype eller orrfugl.

 

Trenede rovfugler kan også brukes til annet enn jakt: Skremme vekk fugler på flyplasser, turistattraksjoner, angripe militære overvåkningsdroner etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...