Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips om 4G-ruter med 'utvidede' konfigurasjonsmuligheter?


Anbefalte innlegg

Jeg har bare såvidt begynt å se på 4G-rutere, men det jeg så langt har sett fra brukermanualer, så kan det virke som at de mangler litt på konfigurasjonsfronten i forhold til min Android-telefon.

 

Primært tenker jeg på mulighet for å...:

 

* slå av/på data roaming

 

* se tilgjengelige nettverkstilbydere og velge (og låse) ruteren til én av dem

 

Det er de to viktigste tingene.

 

Men i tillegg hadde det vært kjekt også med...:

 

* SMS forwarding (altså at dersom ruteren mottar SMS-er, så sendes de videre til et valgfritt nummer)

 

* remote aksess (at jeg kan administrere ruteren utenifra, både GUI men kanskje også f. eks. med SMS-kommandoer..?)

 

* SMS-varslinger (at jeg kan få SMS-er fra ruteren, både for å varsle om feil eller dataforbruk, men gjerne også rutinemessige statusrapporter)

 

 

 

Men dette med å velge nettverk (for de som ikke har skjønt det, så er det snakk om å låse ruteren til Ice sitt eget såkalte Ice+ -nettverk for å dra nytte av 1.000GB/mnd-abonnementet) og/eller å slå av muligheten for data roaming (igjen, for at ruteren skal holde seg til Ice+ og ikke roam'e på Telia selv om Telia har sterkere signal) som er aller viktigst.

 

Er det hyllevare-rutere som har disse funksjonene?

 

Er det alternative firmwares, tenker f. eks. på OpenWRT, som vil gi meg disse funksjonene om routeren er OpenWRT-kompatibel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare såvidt begynt å se på 4G-rutere, men det jeg så langt har sett fra brukermanualer, så kan det virke som at de mangler litt på konfigurasjonsfronten i forhold til min Android-telefon.

 

Primært tenker jeg på mulighet for å...:

 

* slå av/på data roaming

 

* se tilgjengelige nettverkstilbydere og velge (og låse) ruteren til én av dem

 

Det er de to viktigste tingene.

 

Men i tillegg hadde det vært kjekt også med...:

 

* SMS forwarding (altså at dersom ruteren mottar SMS-er, så sendes de videre til et valgfritt nummer)

 

* remote aksess (at jeg kan administrere ruteren utenifra, både GUI men kanskje også f. eks. med SMS-kommandoer..?)

 

* SMS-varslinger (at jeg kan få SMS-er fra ruteren, både for å varsle om feil eller dataforbruk, men gjerne også rutinemessige statusrapporter)

 

 

 

Men dette med å velge nettverk (for de som ikke har skjønt det, så er det snakk om å låse ruteren til Ice sitt eget såkalte Ice+ -nettverk for å dra nytte av 1.000GB/mnd-abonnementet) og/eller å slå av muligheten for data roaming (igjen, for at ruteren skal holde seg til Ice+ og ikke roam'e på Telia selv om Telia har sterkere signal) som er aller viktigst.

 

Er det hyllevare-rutere som har disse funksjonene?

 

Er det alternative firmwares, tenker f. eks. på OpenWRT, som vil gi meg disse funksjonene om routeren er OpenWRT-kompatibel?

 

 

Det er vel bare ICE sine egne rutere, innenfor "normale prisklasser", som støtter LTE bånd 31 (450 Mhz bånd).

 

Men ellers kan jeg anbefale Digi sine rutere.  De kan leveres med støtte for LTE bånd 31 (i tillegg til alle andre aktuelle LTE bånd i Norge), men de vil koste deg nærmere 10000 tipper jeg.  Norsk distributør er Nettec.no 

 

Denne dekker 450, 800, 1800 og 2600 Mhz, men IKKE 4G+ https://www.nettec.no/shop/productpdfs/ds_digitransportwr21.pdf 

 

Alternativt kan du høre med Emcom.no.  De har mange typer på lager.

 

Alternativer: https://nettbutikk.emcom.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=25783&WebSiteMapNodeID=1005005

Lenke til kommentar

Presisering: ruteren skal ikke kjøres på Ice sitt 450-nett, men skal ha et vanlig Ice mobiltelefoni-abonnement. ;-)

 

 

Da er utvalget større, men skal du ha avanserte funksjoner må du uansett sjekke med Nettec.no eller Emcom.no.  De er leverandører av denne type rutere i Norge.   Huawei har rutere i normal prisklasse og disse kan løses til operatør men ikke så mye annet.

Lenke til kommentar

Da er utvalget større, men skal du ha avanserte funksjoner må du uansett sjekke med Nettec.no eller Emcom.no.  De er leverandører av denne type rutere i Norge.   Huawei har rutere i normal prisklasse og disse kan løses til operatør men ikke så mye annet.

 

Jeg vil kunne slå (data) roaming av/på.

Og/eller ha mulighet til å se tilgjengelige network providers og velge én som ruteren låses til.

Synes egentlig ikke dette er så avanserte funksjoner, da begge deler finnes på min Android-telefon...

 

Gull om noen med standard "Elkjøp-mobilrutere" kan sjekke om de har noen av disse funksjonene!

Lenke til kommentar

Jeg vil kunne slå (data) roaming av/på.

Og/eller ha mulighet til å se tilgjengelige network providers og velge én som ruteren låses til.

Synes egentlig ikke dette er så avanserte funksjoner, da begge deler finnes på min Android-telefon...

 

Gull om noen med standard "Elkjøp-mobilrutere" kan sjekke om de har noen av disse funksjonene!

 

 

Disse funksjonene fungerer på Huawei rutere.  Jeg har den forrige uten 4G+ (den gamle hvite Telia-ruteren) og den kan låses til 2G/3G/4G (og 800/1800/2600 Mhz) samt ta roaming av og på.  I tillegg kan en selv definere APN.

Lenke til kommentar

Disse funksjonene fungerer på Huawei rutere.  Jeg har den forrige uten 4G+ (den gamle hvite Telia-ruteren) og den kan låses til 2G/3G/4G (og 800/1800/2600 Mhz) samt ta roaming av og på.  I tillegg kan en selv definere APN.

 

B593-s22 kan alt uten om låse til bestemt mhz (har ikke funnet det i alle fall)

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

B593-s22 kan alt uten om låse til bestemt mhz (har ikke funnet det i alle fall)

 

 

Jeg har B593-S22 og der kan jeg låse den til LTE 800/1800/2600.  Det gjøres i samme drop-down meny hvor jeg velger 2G/3G/4G.   Velger jeg 4G så velger ruteren frekvens selv (den støtter også LTE på 900 og 2100 båndet) men jeg kan velge LTE800, LTE1800 eller LTE2600 for da vil den låse seg på denne frekvensen.

 

Kjører på standard programvare som levert fra Telia i sin tid (noen år siden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er å låse ruteren til en konkret operatør, i mitt tilfelle Ice+

Nå kan det se ut til at jeg har løst det, ved å putte inn Rooter (en avart av OpenWRT) på ruteren, der jeg kan låse til operatør (jeg skrev feil i feltet i screenshot'et, riktig for Ice+ skal være 242 14).

 

53439577_10155937463256746_3349534244123

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse funksjonene fungerer på Huawei rutere.  Jeg har den forrige uten 4G+ (den gamle hvite Telia-ruteren) og den kan låses til 2G/3G/4G (og 800/1800/2600 Mhz) samt ta roaming av og på.  I tillegg kan en selv definere APN.

 

 

B593-s22 kan alt uten om låse til bestemt mhz (har ikke funnet det i alle fall)

 

 

Jeg har B593-S22 og der kan jeg låse den til LTE 800/1800/2600.  Det gjøres i samme drop-down meny hvor jeg velger 2G/3G/4G.   Velger jeg 4G så velger ruteren frekvens selv (den støtter også LTE på 900 og 2100 båndet) men jeg kan velge LTE800, LTE1800 eller LTE2600 for da vil den låse seg på denne frekvensen.

 

Kjører på standard programvare som levert fra Telia i sin tid (noen år siden).

 

 

Kan en Huawei B593-S22 låses til en operatør?

Er usikker på om dere har svart på akkurat dét.... ;-)

 

Finner ikke noen bruksanvisning på nett (har ikke lett veldig lenge), men for å sikre mest mulig at ruteren holder seg til Ice+ (242 14) og ikke hopper over til Telia (AKA 'Ice') så skulle jeg helst sett at jeg kan låse ruteren til 242 14, da jeg ikke er 100% sikker på om det å slå av roaming har helt samme effekt.

 

Takker for svar så langt!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk du dette til å fungere slik du ville? Nå har vi plutselig fått det som ser ut til å være passe stabil ice+ dekning her så dette hadde vært en grei løsning.

Det funker greit.

Har to steder hvor dette kjører nå, det ene er hos mine foreldre i Oslo som bor utilgjengelig både for god xDSL (måler 1mbit/s på linja), fiber og kabel.

De har nå en Huawei som gir dem 7-8 Mbit/s i følge fast.com og speedtest. Kun ~500 meter til nærmeste Ice-sender i følge finnsenderen.no

 

Jeg befinner meg nå på hytta på fjellet, der avstanden til nærmeste Ice-sender er hele 15km, men en Huawei (se bilde) plassert rett ved vinduet som er i retning senderen gir mellom 1 og 3 Mbit/s (men har bare testet noen få døgn).

 

Vurderer å skaffe utendørs antenne® for å forhåpentligvis øke hastighet og stabilitet noe.

 

Huawei'ene kan låses til én leverandør (akkurat som en telefon) men her i går kveld hadde den plutselig likevel hoppet over til Telia. Det er ikke så bra. Må se om det skjer flere ganger.

 

Har også en "Kina-ruter" her kjøpt fra Ali, med OpenWRT. Gir masse ekstra tuning-muligheter men usikker på om den gir bedre oppkobling mot Ice+.

post-107594-781978_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk du dette til å fungere slik du ville? Nå har vi plutselig fått det som ser ut til å være passe stabil ice+ dekning her så dette hadde vært en grei løsning.

 

 

Det funker greit.

Har to steder hvor dette kjører nå, det ene er hos mine foreldre i Oslo som bor utilgjengelig både for god xDSL (måler 1mbit/s på linja), fiber og kabel.

De har nå en Huawei som gir dem 7-8 Mbit/s i følge fast.com og speedtest. Kun ~500 meter til nærmeste Ice-sender i følge finnsenderen.no

 

Jeg befinner meg nå på hytta på fjellet, der avstanden til nærmeste Ice-sender er hele 15km, men en Huawei (se bilde) plassert rett ved vinduet som er i retning senderen gir mellom 1 og 3 Mbit/s (men har bare testet noen få døgn).

 

Vurderer å skaffe utendørs antenne® for å forhåpentligvis øke hastighet og stabilitet noe.

 

Huawei'ene kan låses til én leverandør (akkurat som en telefon) men her i går kveld hadde den plutselig likevel hoppet over til Telia. Det er ikke så bra. Må se om det skjer flere ganger.

 

Har også en "Kina-ruter" her kjøpt fra Ali, med OpenWRT. Gir masse ekstra tuning-muligheter men usikker på om den gir bedre oppkobling mot Ice+.

 

Oppsummering nå etter noen måneder.

 

Huawei sine rutere (dette gjelder ihvertfall 2 forskjellige modeller) er IKKE til å stole på når det gjelder manuelt valg av network provider.

Både jeg (med en B715) og mine foreldre (med en litt rimeligere variant) opplever nå flere ganger i måneden at ruterene bytter fra Ice til Telia på eget initiativ, til tross for at signalstyrkene er tilnærmet like mellom Ice og Telia (burde ha mindre å si) OG at begge ruterne er satt til manuelt valg av operatør (burde ha ALT å si).

 

Dette er skuffende.

Huawei sin support, som riktignok er responsive på chat, viser liten forståelse og ber meg forsøke med en annen nettverksoperatør (jeg forsøker da å forklare at ingen andre norske operatører har nasjonal roaming slik Ice har med Telia, men det virker det ikke som at supportpersonellet (i Sverige?) helt skjønner).

 

APN kommer hardkodet på ruteren med en default setting, og i tillegg kan man opprette et eget APN-oppsett (men ikke som erstatning for default, det hadde kanskje hjulpet, jeg vet ikke).

Jeg har da et oppsett som rett og slett er

 

navn: ice.net

APN: ice.net

 

 

Så jeg er nå på utkikk etter en annen 4G-router (eller USB stick), helst med LTE CAT 9 eller høyere og selvsagt inntak for eksterne antenner. Denne må kunne låses til en operatør, men da helst på NW Provider Code-nivå (242 14 for Ice+) som kanskje er mer 'sticky' - jeg vet ikke.

Mottar veldig gjerne anbefalinger!

 

Jeg har en 8dbi 800mhz-antenne på taket av hytta, og opplever nå nokså jevnt ned/opp på 7-8mbits som må sies å være bra når Data Frihet er maks 10mbit og senderen er 15km unna.

Dette da for 398,- per mnd (1006GB per mnd data)

Lenke til kommentar

Vi testet dette her i huset også, med Huawei e5186s router og Xpol 16 8dBi panelantenne med 2.5 km til 800MHz sender.

Dette fungerte fint i begynnelsen av mai, men utover mai fungerte det greit på formiddagen, men på ettermiddag og kveld var det ubrukelig. Vi måtte derfor over på Chili.

Vi hadde Ice+ såvidt over en måned, og det var kun en gang routeren byttet over til Telia. Ikke veldig familievennlig å måtte logge inn på routeren for å skifte operatør.

Lenke til kommentar

Vi testet dette her i huset også, med Huawei e5186s router og Xpol 16 8dBi panelantenne med 2.5 km til 800MHz sender.

Dette fungerte fint i begynnelsen av mai, men utover mai fungerte det greit på formiddagen, men på ettermiddag og kveld var det ubrukelig. Vi måtte derfor over på Chili.

Vi hadde Ice+ såvidt over en måned, og det var kun en gang routeren byttet over til Telia. Ikke veldig familievennlig å måtte logge inn på routeren for å skifte operatør.

 

Har ikke merket variasjon i løpet av dagen, så jeg er foreløpig fornøyd hvis jeg bare får løst det jäkla problemet med at ruteren bytter til Telia.

Måtte lage en instruksjons-pdf til mine foreldre om hva de gjør når ruteren har byttet over, men det er ikke veldig greit, nei.

 

Jeg har lagt mye penger ned i dette nå og hadde helst sluppet å kjøpe/teste enda en 4G-ruter, men er litt fristet til å forsøke Netgear Nighthawk M1* for å se om den holder bedre på tilkoblingen mot Ice.

 

Tar gjerne andre innspill også!

 

Om jeg kommer opp med en god og stabil løsning, så er dette faktisk en nokså god (om man ikke opplever hastighetsreduksjonene du gjør, selvsagt - må vel ha med belastning på senderen å gjøre?), og rimelig, bredbåndsløsning for de som ikke har voldsomme krav til båndbredde, og som bor slikt til at de ikke kan få gode løsninger via fiber/xdsl/kabel eller slikt.

 

*: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4678379

Endret av grenness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...