Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo v40 dørproblematikk


Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt en volvo v40 siden februar 2014. Aldri hatt noen problemer med den. Men nå har jeg to litt irriterende problemer.

 

1, Venstre bakdør går ikke ann å åpne utenifra (går fint innenifra). For meg føles det ut som vaieren inni håndtaket enten er røket eller hoppet av. 

 

2, Bakdøra går plutselig ikke ann å åpne (ikke elektrisk). Etter å ha vært på fjellet og ryddet ut alt som var med lukket jeg bakdøra på vanlig måte som jeg alltid gjør, men når jeg idag skulle åpne den gikk det ikke. 

 

Spørsmål: Er det en mulighet for meg å sjekke hva som har skjedd evt utbedre dette selv uten for store problemer? I så fall hvor kan jeg få kjøpt vaieren/deler om det viser seg at den er røket (punkt 1) og ideer til å finne ut hva som har skjedd til punkt 2 og evt fikse det? Ringte volvo og de skulle ha 1500-2000 bare for å diagnostisere problemet (noe jeg synes var litt i overkant).

 

Er over snittet handy (tror jeg) og har fikset litt diverse på biler før, men aldri skrudd opp dører/paneler. Alle tips/triks tas imot med takk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2, Bakdøra går plutselig ikke ann å åpne (ikke elektrisk). Etter å ha vært på fjellet og ryddet ut alt som var med lukket jeg bakdøra på vanlig måte som jeg alltid gjør, men når jeg idag skulle åpne den gikk det ikke.

 

Snakker vi om bakluka, her? Dvs. inn til bagasjerommet?

Kan det være at det har kommet vann/fuktighet inn i låsen og at det har frosset?

I så fall vil litt mildere vær løse problemet i første omgang, og deretter bør låsemekanismen tilføres en god porsjon fuktavvisende smøring i en eller annen form. ("Verktøykasse på boks", e.l.)

 

En annen mulighet er at det ligger et lag med is på gummilistene som i praksis "limer" døra/luka fast. Igjen, mildvær fikser det akutte problemet, og vekktørking av is/vann med klut/papir etterfulgt av påføring av silikon fra silikonstift løser det på lang sikt. (En fordel å gjøre om høsten, når kulda setter inn.)

 

Er dette snakk om en V40 av nyere tapning, eller er det en fra 12-15 år tilbake?

Lenke til kommentar

Snakker vi om bakluka, her? Dvs. inn til bagasjerommet?

Kan det være at det har kommet vann/fuktighet inn i låsen og at det har frosset?

I så fall vil litt mildere vær løse problemet i første omgang, og deretter bør låsemekanismen tilføres en god porsjon fuktavvisende smøring i en eller annen form. ("Verktøykasse på boks", e.l.)

 

En annen mulighet er at det ligger et lag med is på gummilistene som i praksis "limer" døra/luka fast. Igjen, mildvær fikser det akutte problemet, og vekktørking av is/vann med klut/papir etterfulgt av påføring av silikon fra silikonstift løser det på lang sikt. (En fordel å gjøre om høsten, når kulda setter inn.)

 

Er dette snakk om en V40 av nyere tapning, eller er det en fra 12-15 år tilbake?

 

Hei.

Takk for svar.

Ganske sikker på at det ikke er noe is/frost da det har vært 10-12 plussgrader siste dagene her i Oslo og det ikke føles slik ut heller.

Bilen er en 2013 modell v40. Tatt godt vare på og kun kjørt 55.000km (ikke at det har noe å si for dør problematikken, men tar godt vare på bilen). Vet du om det er mulig å åpne døra innenifra (slik eldre biler hadde mulighet for) eller om det kun er mulighet utenifra?

 

edit: Snakker om 2 forskjellige dører. punkt 1 er venstre dør inn til baksetene, punkt 2 er bagasjedøra.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det var en eldre generasjon av V40 som ble etterfulgt av V50, og i noen år var det ingen nye V40 til slags, før de dukket opp igjen for 6-7 år siden.

 

Det skal vel være mulig å åpne bakluka ved å fjerne noen av dekor-panelene og trekke i en rød (?) snor eller noe sånt.

Låseproblemet er også nevnt her, så du er ikke alene: https://www.volvov40club.com/forums/13-exterior/26185-unable-open-tailgate.html

Du kan jo søke på det forumet og se om noen har funnet noen gode løsninger.

(For både bakluke og v.bakdør.)

Og det finnes YT-videoer for det meste.

Lenke til kommentar

Forresten. Fikk beskjed forrige gang at jeg måtte bytte bremseklosser (foran) ved neste service. Er dette noe som er ganske rett frem å gjøre selv? Og burde man da evt bytte skiver samtidig? Bilen har kun gått 50k på 6 år.

 

Hvis ikke skivene er nedslitt, skjeve eller hardt angrepet av rust, så er det ingen grunn til å skifte dem.

Bytte av bremseklosser er hakket vanskeligere enn å skifte hjul, men ikke stort verre enn det for en person med egen verktøykasse. Det finnes YouTube-videoer som viser fremgangsmåten.

 

edit: F.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=jhAzfLivBjs

 

MEN: Ettersom bremsene er noe av det mer viktige utstyret på en bil, så kan det jo hende at det er greit å la fagfolk gjøre jobben...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Å skifte bremseklosser på v 40 er ganske ordinær operasjon, ikke ulik mange andre biler. Men en ting er viktig!: gjør ren anlegget for bremseklossene og sett berøringspunktene for bremseklossene inn med høytemperaturpasta! Kontroller også at caliperene går fritt på styrepinnene og at gummibelgene er hele. På biler som har gått noen år er det vanlig at gummibelgene sprekker opp og vann kan komme inn og forårsake rust.  Jeg har nå kjørt godt over 100.000 kilometer med mine originalklosser, men jeg er bilmekaniker og kontrollerer mine bremser vår og høst ved hjulskift. Dessuten brukes bilen hovedsaklig til langtur, 80 km +.

Obs! Trege bremsecalipere forårsaker øket forbruk og kort levetid for klossene!  Mitt totalforbruk er 3,4 l pr 100 km!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...