Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota avensis 07 2.0 D4D tap av motorkraft/napping


Anbefalte innlegg

Har vært plaget med «napping» på turtallet ved 30-50% gasspådrag. Spesielt ved turtall under 2000. Ved avlesing av feilkoder har A/F lamdasonde, internat fuel leak og kamakselposisjonsensor kommet frem. Har vært hos Toyota brønnøysund hvor de ikke har kommet frem til noe logisk forklaring på det hele. Luftmengemåler og kamakselposisjonsensor har blitt byttet i mitt eie. Tidligere eier har fått byttet A/F lamdasonde. Tankene om hva som faktisk er galt har strukket seg fra turbo, dyser, dieselpumpe, dieselfilter og div. Sensorfeil. Fellesnevneren her er at problemet ville vært mer konsekvent, noe som det ikke har vært.

Ved å provosere frem «nappingen» kan det av og til hende at jeg mister nesten all motorkraft slik at bilen så vidt holder tomgang, men kveles med en gang jeg prøver å sette den i gir igjen. Ved akselerasjon er det noen ganger napping mellom 1800-2100 omdreininger. I det turtallet napper det ganske voldsomt, dog ikke like ille som ved LMM feil, før turtallet stiger og bilen akselererer med full kraft over dette.

 

Om det er noen som kjenner igjen problemene og har noen gode forslag settes det stor pris på da jeg har hørt om lignende tilfeller hvor så å si alle komponenter i motorrommet har vært byttet uten bedring, likeså som tilfeller hvor alt har vært løst ved å fjerne en kortslutning i tilhengerkontakten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det automat kasse? Viss ja, ta en service på denne, da mangel på service av kasse kan forårsake lignende symptomer viss man ser vekk i fra feilkodene.

 

Du kan jo også ta en dyserens, Bilxtra selger en som er veldig god, betalte vel rundt 400kr, men ble anbefalt på det sterkeste å kjøre hardt en halv time til en time etter man hadde hatt dette i tanken da de hadde vert borti biler som hadde stoppet pga dyserensen (de hadde kjørt him fra butikken, ish 10 min tur)

Det kan også virke som falsk luft. Sjekket alle turbo slanger? intercooler etc for sprekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...