Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på biltema-olje og "merkevare"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fyller biltemaolje på alle mine biler. Så lenge de tilbyr en olje som er godkjent til den aktuelle motoren er det godt nok for meg.

 

Jeg skifter dog ut oljen etter maks 10 000km, og velger her å fravike produsenters forslag om såkalt longlifeintervall.

 

Me2, men bruker Mobil-olje fra Europris. Bilen har intervaller pr. 15K men bytter hver 9-10K, sammen med oljefilter.

Lenke til kommentar

 

 

Anekdotiske bevis er det beste  :love:

 

Kan komme med et jeg og:

 

Kjørt nærmere 300'km med Castrol Edge 5W-30 på en B5 1.8T aldri hatt noe problemer med oljepickup eller noe, hadde intervall på 10'.

 

Som vanlig forbruker blir det egen erfaring man kan vise til, med mindre man har test og analyse laboratorium i garasjen :)

Og det er vel der svaret ligger i en analyse av motorolje etter 10-15' km på veien?

 

Helt enig.

 

Enn så lenge foreligger den ingen kildehenvisninger i denne tråden til uavhengige analyser om at billigolje er like bra som dyr olje, eller motsatt.

Blackstone Labs er en av de få jeg vet som har gjort en analyse av motorolje som brukere har sendt inn ved ulike intervaller. Nå er dette for det Nord-Amerikanske og Canadiske markedet, men er litt interessant for de spesielt interesserte :

 

https://thegarage.jalopnik.com/why-expensive-oil-is-a-waste-of-money-1797241527

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv som ny på forumet, så kaster jeg meg inn i olje tråden.

 

For TS så trur jeg Biltema olje, som har rett spes. er helt ok.

Men som flere har sagt: Fordelen ved å holde seg til samme oljen.. Dette støtter jeg også, jeg trur at samme olje gang etter gang (vel, merke og type, byttet etter bilens anbefallinger)

Her vil en vel ikke komme i "mål" med Biltema oljen?

 

Dem shopper jo oljen med gjevne mellomrom, slik at en risikerer en halt annen fabrikant av oljen neste gang en kjøper Biltema olje.

Og da får en jo ikke fordelen med "samme olje" år etter år....

 

På en annen side, de andre merke oljene kommer jo til stadig med "forbedret" utgave. Og dermed samme oljen år etter år..... Tja får vi egentlig det?

Lenke til kommentar

Selv som ny på forumet, så kaster jeg meg inn i olje tråden.

 

For TS så trur jeg Biltema olje, som har rett spes. er helt ok.

Men som flere har sagt: Fordelen ved å holde seg til samme oljen.. Dette støtter jeg også, jeg trur at samme olje gang etter gang (vel, merke og type, byttet etter bilens anbefallinger)

Her vil en vel ikke komme i "mål" med Biltema oljen?

 

Dem shopper jo oljen med gjevne mellomrom, slik at en risikerer en halt annen fabrikant av oljen neste gang en kjøper Biltema olje.

Og da får en jo ikke fordelen med "samme olje" år etter år....

 

På en annen side, de andre merke oljene kommer jo til stadig med "forbedret" utgave. Og dermed samme oljen år etter år..... Tja får vi egentlig det?

 

 

Forskjellene er ikke så store at det gjør noe. Poenget er å ikke bytte mellom f.eks mineral og syntetiske oljer eller oljer uten tilsetninger og oljer med mange tilsetninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i høyeste grad et tema i dag å skifte olje oftere enn ultra longlife intervaller på 30-40 tusen kilometer dersom man vil at motoren skal vare noe særlig lenger enn garantitiden.

Om man ønsker å kjøre longlife-intervaller på bilen sin bør man undersøke hvilke kriterier bilprodusenten har for å kjøre disse intervallene.

 

Da jeg sjekket dette opp hos min vw forhandler kunne jeg umiddelbart konkludere med det at bare det å bo i Norge bryter med flere av kriteriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Spørsmålet er om oljen "akkurat" når spesifikasjonene, og/eller overgår. Ikke nødvendigvis at oljen går opp i spesifikasjon.

 

Det er så lite å hente på å velge billig olje fremfor dyr olje (4-500kr for 4 liter?) at den utgiften er ubetydelig sett opp mot motorhavari pga. man var gjerrig på handel av olje.

 

For noe tull...

 

Riktig spec er riktig spec. Folk har vel fått motorhavari når de har brukt mobil1 også. Tviler på at biltema hadde solgt noe særlig olje dersom det var sånn at folk ofte fikk motorhavari. Selv bytter jeg olje/filter vår og høst.

 

Det er vel heller sånn at det er svakheter med motorene som gjør havari evt. at oljen ikke er byttet ofte nok.

 

Det er også en del som mener at 5-6 år gamle biler ikke trenger service og da kan det blir moro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv som ny på forumet, så kaster jeg meg inn i olje tråden.

 

For TS så trur jeg Biltema olje, som har rett spes. er helt ok.

Men som flere har sagt: Fordelen ved å holde seg til samme oljen.. Dette støtter jeg også, jeg trur at samme olje gang etter gang (vel, merke og type, byttet etter bilens anbefallinger)

Her vil en vel ikke komme i "mål" med Biltema oljen?

 

Dem shopper jo oljen med gjevne mellomrom, slik at en risikerer en halt annen fabrikant av oljen neste gang en kjøper Biltema olje.

Og da får en jo ikke fordelen med "samme olje" år etter år....

 

På en annen side, de andre merke oljene kommer jo til stadig med "forbedret" utgave. Og dermed samme oljen år etter år..... Tja får vi egentlig det?

 

 

Dette med "samme olje år etter år" er vel veldig vanskelig å få til. Hvordan vet du at verkstedet gjør dette de fem første årene når det er garanti på bilen? Spesifiserer du hvilken olje de skal bruke? Og hvilken oljefabrikkant er det fabrikken bruker i motoren, vet du det?

 

Det å blande helsyntetisk olje med halvsyntetsik eller mineralolje går helt fint. Eller å blande alle tre typene. Det skader ikke oljen og oljen blander seg fint.

 

Poenget med helsyntetisk olje er at de er designet for å være i en motor. De er designet for å smøre og rense motoren godt. Det er derfor man skal bruke riktig spesifikasjon på oljen man bruker. Har den riktig spesifikasjon er det ok å bruke den.

 

Samme som om du skal kjøpe melk. Dersom du får beskjed om å kjøpe helmelk, så kjøp helmelk. Altså en melk som har høyt innhold av fett :p Du kan trygt velge å kjøpe fra Tine eller Q-melk. Valget er ditt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe tull...

 

Riktig spec er riktig spec. Folk har vel fått motorhavari når de har brukt mobil1 også. Tviler på at biltema hadde solgt noe særlig olje dersom det var sånn at folk ofte fikk motorhavari. Selv bytter jeg olje/filter vår og høst.

 

Det er vel heller sånn at det er svakheter med motorene som gjør havari evt. at oljen ikke er byttet ofte nok.

 

Det er også en del som mener at 5-6 år gamle biler ikke trenger service og da kan det blir moro :)

 

Påstår absolutt ikke at man ofte får motorhavari. Men jeg påstår at sannsynligheten er større med bruk av, f.eks., Biltema olje enn f.eks. Castrol.

 

Spec sier ingenting om koksing/avleiring f.eks.

 

 

Dette er en test med to forskjellige leverandører av oljer, men samme specc, og man kan enkelt se hvilken olje som kokser lettest/fortest.

 

Sidenote: BMW bruker Shell som sin leverandør. Om det er så stor forskjell på Castrol og Shell så kan man spørre seg selv om BilTema er like god vel?

 

Selvfølgelig kan man kritisere slike tester, men resultatene av oppheting taler for seg selv. Temperatur der olja smører, f.eks. ved stempelringer etc. når disse temperaturene relativt fort.

Lenke til kommentar

 

Påstår absolutt ikke at man ofte får motorhavari. Men jeg påstår at sannsynligheten er større med bruk av, f.eks., Biltema olje enn f.eks. Castrol.

 

Spec sier ingenting om koksing/avleiring f.eks.

 

 

Dette er en test med to forskjellige leverandører av oljer, men samme specc, og man kan enkelt se hvilken olje som kokser lettest/fortest.

 

Sidenote: BMW bruker Shell som sin leverandør. Om det er så stor forskjell på Castrol og Shell så kan man spørre seg selv om BilTema er like god vel?

 

Selvfølgelig kan man kritisere slike tester, men resultatene av oppheting taler for seg selv. Temperatur der olja smører, f.eks. ved stempelringer etc. når disse temperaturene relativt fort.

 

Jeg har ikke brukt bmw original, har aldri hatt bmw. Men jeg har brukt olje fra castrol , mekonomen, biltema, shell og mobil1. Jeg bytter olje to ganger i året (ca ved 10 000 km) og har ikke merket noe forskjell. Jeg kjøper den billigste oljen med riktig spec. Bilen min er nå over 5 år og da tar jeg alt av servicer selv.

 

Andre må gjøre hva de vil :) 

 

God Jul! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt bmw original, har aldri hatt bmw. Men jeg har brukt olje fra castrol , mekonomen, biltema, shell og mobil1. Jeg bytter olje to ganger i året (ca ved 10 000 km) og har ikke merket noe forskjell. Jeg kjøper den billigste oljen med riktig spec. Bilen min er nå over 5 år og da tar jeg alt av servicer selv.

 

Andre må gjøre hva de vil :)

 

God Jul! 

 

Ikke uenig at andre må gjøre som de vil. Du har en grei intervall på skiftene dine.

 

Men, du glemmer TS opprinnelige spørsmål:

 

Hei, er det reell forskjell på Biltema-olje og annen type dyrere olje?

 

Skal gjøre oljeskift på en bil fra 2001 så tipper ikke det utgjør veldig mye.

Eller tar jeg feil? Bør man være ekstra nøye når bilen har registerkjede?

 

Jeg påstår ja på første spørsmål. Ja på neste. Og angående kjede så er det å sørge for riktig spec på oljen.

Lenke til kommentar

Hei, er det reell forskjell på Biltema-olje og annen type dyrere olje?

 

Skal gjøre oljeskift på en bil fra 2001 så tipper ikke det utgjør veldig mye.

Eller tar jeg feil? Bør man være ekstra nøye når bilen har registerkjede?

Er det en forskjell som betyr at noe går i stykker med den billigere oljen, neppe. Det eneste på en bil som er sannsynlig å ryke relatert til olje er turboen og der er mitt beste tips å unngå de tynneste syntetiske oljene som brukes nå for å oppgi forbruk som er noen promille lavere. Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Det å påstå at Biltemaolje er lik som alle andre oljer bare fordi specs på flasken er lik er rett og slett vås. 

 

Det betyr imidlertid ikke motoren går istykker av bruke Biltemaolje. Så lenge de oppfyller specs så skal de fungere. 

 

I motorolje så er ikke selve oljen det dyreste. Det er alt det andre. Biltema kan kjipe inn på emballasje og profitt, men det er det er ikke sistnevnte de gjør. De kjiper inn på tilsetningene og R&D rundt dette. Disse tilsetningene gjør at motoren kan få mindre friksjon, bedre egenskaper utenfor det ideelle,  at oljen holder lengre selv utenfor normalt skiftintervall, fuktig av pakninger osv osv osv osv osv osv. 

 

Det er en hel haug med tilsetninger i oljene fra merkevarene som jeg tviler på at Biltema har fordi de rett og slett ikke har noen R&D avdeling og tilsetningene er ofte forretningshemmeligeter. 

 

Jeg har per d.d. ikke funnet ett eneste produkt på Biltema som holder samme kvalitet som dyrere alternativer. Selv ikke spiker, tørkepapir, klesklyper, blyanter, bolter osv osv osv. Jeg har derfor ekstremt liten tro på at akkurat oljen fra Biltema skulle være unntaket. Når jeg har unger som skal snekre kan de gjerne få bruke Biltema-spiker og skruer, men jeg gidder ikke å bruke ekstra tid (og få dårligere resultat) for å spare 5-10%. Jula og Byggmax har omtrent samme priser på slikt, men er av en helt annen kvalitet. Jeg tipper det samme gjelder oljen fra Biltema. Dette er nok absolutt laveste kvalitet de lovlig kan selge. 

 

Selv ville jeg aldri i livet brukt biltemaolje i noe jeg ønsket å beholde. Jeg brukte en periode totaktsolje fra Biltema. Det ble det slutt med etter at jeg oppdaget at det ble gele i forgasseren når motoren ble stående over vinteren. Da fikk jeg plutselig en mulig forklaring på hvorfor en av motorene hadde skjært seg høsten i forkant. Og oljen oppfylte jo specs....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: Skal Biltema ha lov til å sette produsentenes spesifikasjoner på flaskene så må de faktisk innfri disse spesifikasjonene også.

 

Biltema hadde aldri fått lov (av BMW) å selge olje merket med f.eks. BMW LL-04 hvis den ikke holdt (minst) disse spesifikasjonene. De hadde blitt saksøkt herfra til München. Samme med de andre produsentene.

 

Og så lenge en følger normale skiftintervaller, hva har en igjen for grisedyre oljer til 10x prisen? At motoren kunne ha holdt 1.000.000km hadde det ikke vært for at resten av bilen er søppel etter 300.000km?

 

Da tar jeg heller de pengene og legger i bedre dekk eller andre ting som faktisk betyr noe.

 

Edit: Biltema har ingen R&D på oljene fordi det er ikke de som produserer de. De kjøper fra hvem en som kan levere billigst og slapper på et Biltema-klistremerke.

Endret av sedsberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen: Skal Biltema ha lov til å sette produsentenes spesifikasjoner på flaskene så må de faktisk innfri disse spesifikasjonene også.

 

Biltema hadde aldri fått lov (av BMW) å selge olje merket med f.eks. BMW LL-04 hvis den ikke holdt (minst) disse spesifikasjonene. De hadde blitt saksøkt herfra til München. Samme med de andre produsentene.

 

Og så lenge en følger normale skiftintervaller, hva har en igjen for grisedyre oljer til 10x prisen? At motoren kunne ha holdt 1.000.000km hadde det ikke vært for at resten av bilen er søppel etter 300.000km?

 

Da tar jeg heller de pengene og legger i bedre dekk eller andre ting som faktisk betyr noe.

 

Edit: Biltema har ingen R&D på oljene fordi det er ikke de som produserer de. De kjøper fra hvem en som kan levere billigst og slapper på et Biltema-klistremerke.

 

har også med forbruk å gjøre, drivstoff, hvor lett motoren faktisk går. m.m

 

For å dra sammenligningen din mot bildekk:

 

Hvorfor kjøpe Continental/Nokian/Michelin/Goodyear/Etc. når Wan-Li har samme merking, men er betydelig billigere?

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at olja var like bra. Jeg spurte hva har du igjen for det? Marginalt mindre drivstofforbruk som du knapt klarer å måle?

 

For dekk har man kortere bremselengde, bedre grep på is/snø/whatever, mindre sjanse for vannplaning, dekk som ikke går i oppløsning etter 2 sesonger, mindre støy, mindre sporing osv osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sett videoen jeg linket til? Denne viser klar forskjell på bl.a. sludge oppbygning mellom to forskjellige leverandører av oljer som fyller samme spec krav. Dette vil ha en del å si for ytelse, smidighet, slitasje, etc.
 
At resten av en bil generelt kun varer i/blir søppel etter 300'km sier mer om eier/eierskapet enn om bilen i mange tilfeller.
 
Om vi fortsatt skal gå nedover veien angående merking så vil jeg påstå da at dette dekket er bedre enn dette dekket.
 
Men jeg velger å tro, lager en hypotese, om at en gjennomsnittelig kunde får valget mellom disse to så bil de gå for dekk nr. 2? Men basert på merking vil dekk nr. 1 være bedre på vått føre, ha mindre rullemotstand og støye mindre.
 
Eller kan vi være enige om at merking/spesifisering/krav kun oppfyller et spesifikt minstekrav for å oppnå gradering, men produsenter står fritt til å overgå spesifiseringene med f.eks. additiver?

Igjen, et av spørsmålene til trådstarter er:
 

Hei, er det reell forskjell på Biltema-olje og annen type dyrere olje?
 
Skal gjøre oljeskift på en bil fra 2001 så tipper ikke det utgjør veldig mye.
Eller tar jeg feil? Bør man være ekstra nøye når bilen har registerkjede?

 

Og det er det.

Lenke til kommentar

Jeg kan også lage en urealistisk test for å "bevise" at olje A er bedre eller dårligere enn olje B. Jeg bruker olje for å smøre motoren. Ikke koke den i noen glass. Hadde nettopp oppe toppdekselet på min bil for å bytte pakning. 220.000km hvor minst 100k på biltemaolje. Ikke antydning til avleringer eller noe. Skinnende rent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...