Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjell på biltema-olje og "merkevare"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er viktigere å bruke riktig olje og bytte oftere, enn å bruke dyr olje. Kjøp olje som er sertifisert for din bil (f.eks. BMW LL-XX eller MB XXX.XX) på Biltema, eller kjøp merkevare om det får deg til å sove bedre om natta.

 

Oljespesifikasjoner stiller strenge krav til kvalitet, så det finnes ingen "dårlig" olje spesifisert og sertifisert for din bil. Det kan derimot hende at du mister noen gode tilsetningsstoffer, men det er neppe noe som avgjør levetiden på en 15 år gammel bil.

Endret av Gavekort
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om oljen "akkurat" når spesifikasjonene, og/eller overgår. Ikke nødvendigvis at oljen går opp i spesifikasjon.

 

Det er så lite å hente på å velge billig olje fremfor dyr olje (4-500kr for 4 liter?) at den utgiften er ubetydelig sett opp mot motorhavari pga. man var gjerrig på handel av olje.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Akkurat når spesifikasjonene? Spesifikasjoner er at oljen skal klare en gitt temperatur, en gitt lengde og beholde en gitt viskositet. 95% av det man klassifiserer som en god olje kan overgås ved å bytte olje oftere, og resten er kanskje litt bedre beskyttelse mot korrosjon eller mer fancy tilsetninger som hindrer lekkasjer, oljebrenning og whatnot.

 

Havari pga. olje fra Biltema ser jeg ikke på som et reelt problem. Det er skrekkelig mye FUD ute å går når det kommer til motorolje. Jeg skjønner at mange er engstelige til hva de putter i motoren sin, men det er nok av eksempler på motorer som har gått veldig langt bare på olje fra Biltema.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med mindre du skal drive med racing eller har en Kawasaki-motor som pusher 14.000 omdreininger ser jeg ikke poenget med en dyr olje. Bruk rett viskositet, skift etter intervallene og alltid bruk den samme oljen så er det mer enn godt nok.

 

For 40 år siden var dette sikkert et tema på personbiler, men ikke i dag.

Endret av Benny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uenig, men hva er poenget med å spare på 100-lappene på noe som faktisk skal smøre motoren? Billig forsikring kaller jeg det. At ingen ras uomtvistelig har skjedd pga. billigolje betyr ikke at det ikke har innvirkning. Spesifikasjoner er som alt annet, minimumkrav.

 

Ikke uenig at oftere oljeskift er en god idé, men tror ikke det var det ts spurte om.

Lenke til kommentar

Hei, er det reell forskjell på Biltema-olje og annen type dyrere olje?

 

Selvfølgelig. Om det er reèlle forskjeller på samma type olje i et annet merke er en annen sak.

 

Olje er generellt sett så billig og byttes så sjelden at du har lite å spare på å ikke bruke det som står at man skal bruke. Det er forskjell på motorer og jeg har hørt om folk som har biler ikke liker Biltemaolje og andre der bilen liker Biltemaolje bedre enn samma type av et dyrere merke.

Lenke til kommentar

Kjørte med Biltema olje på den forrige bilen min, dro vel rundt 160' km med 15' km intervall uten problemer for min del. Det inkluderte også lange strekk på Autobahn med tilsvarende hastighet og temperatur opp mot 40 grader.

 

Eneste oljeproblem jeg hadde med den bilen var bruk av en Total olje som det lokale verksted benyttet seg av ved en service. Har aldri brukt det merket siden.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

 At ingen ras uomtvistelig har skjedd pga. billigolje betyr ikke at det ikke har innvirkning.

 

Det var du som fremmet argumentet med at Biltema kunne gi motorras/motorhavari, så det er din bevisbyrde. Dette er bare frivole spekulasjoner.

 

 

Spesifikasjoner er som alt annet, minimumkrav.

 

Minimumskrav til holdbarhet og smøreevne. Å bytte Biltemaolje på halvparten av intervallet i din Audi vil forårsake mindre kontaminering, og mindre nedbrutt og brent olje. Helsyntetisk olje faller naturlig utenfor spesifikasjoner etterhvert som polymerene i oljen blir nedbrutt, oljen blir mer viskøs og smører dårligere, og implisitt er dårligere for motoren. Dyrere oljer streber etter å utsette denne prosessen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kjørt nærmere 300'km med Castrol Edge 5W-30 på en B5 1.8T aldri hatt noe problemer med oljepickup eller noe, hadde intervall på 10'.

Imponerende, er ikke disse kjent for å bli utslitte ganske tidlig?

 

 

Stemmer, de er kjent for å kokse igjen om man slurver med olje. 

 

 

 At ingen ras uomtvistelig har skjedd pga. billigolje betyr ikke at det ikke har innvirkning.

 

Det var du som fremmet argumentet med at Biltema kunne gi motorras/motorhavari, så det er din bevisbyrde. Dette er bare frivole spekulasjoner.

 

 

Spesifikasjoner er som alt annet, minimumkrav.

 

Minimumskrav til holdbarhet og smøreevne. Å bytte Biltemaolje på halvparten av intervallet i din Audi vil forårsake mindre kontaminering, og mindre nedbrutt og brent olje. Helsyntetisk olje faller naturlig utenfor spesifikasjoner etterhvert som polymerene i oljen blir nedbrutt, oljen blir mer viskøs og smører dårligere, og implisitt er dårligere for motoren. Dyrere oljer streber etter å utsette denne prosessen.

 

 

*Jeg* har aldri påstått at Biltema sin olje gir motorhavari. Det jeg påstår er: Hvorfor spare inn på 100-lappene når en tidlig slitasjeskade kan potensielt koste 1000-lappene? Du som spesifikt nevner Biltema-olje = billigolje, jeg har aldri skrevet biltema i mine innlegg så vidt jeg kan huske :hmm: Regner med du kjenner til oljemarkedet og de forskjellige "produsenter".

 

En annen påstand vil være, som du sier selv i slutten at dyrere oljer vil strebe etter å utsette, oljeskiftet. Muligens sparte penger i det lange løp?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Anekdotiske bevis er det beste  :love:

 

Kan komme med et jeg og:

 

Kjørt nærmere 300'km med Castrol Edge 5W-30 på en B5 1.8T aldri hatt noe problemer med oljepickup eller noe, hadde intervall på 10'.

Som vanlig forbruker blir det egen erfaring man kan vise til, med mindre man har test og analyse laboratorium i garasjen :)

 

Og det er vel der svaret ligger i en analyse av motorolje etter 10-15' km på veien?

Lenke til kommentar

 

Anekdotiske bevis er det beste  :love:

 

Kan komme med et jeg og:

 

Kjørt nærmere 300'km med Castrol Edge 5W-30 på en B5 1.8T aldri hatt noe problemer med oljepickup eller noe, hadde intervall på 10'.

Som vanlig forbruker blir det egen erfaring man kan vise til, med mindre man har test og analyse laboratorium i garasjen :)

 

Og det er vel der svaret ligger i en analyse av motorolje etter 10-15' km på veien?

 

 

Helt enig.

 

Enn så lenge foreligger den ingen kildehenvisninger i denne tråden til uavhengige analyser om at billigolje er like bra som dyr olje, eller motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...