Gå til innhold

Bo på guesthouse/dormitory under reise


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger en reise til Seoul, Sør-Korea til våren. Jeg vurderer å booke et guesthouse/dormitory som overnatting i stedet for vanlig hotell iom. at jeg regner med å bruke mye penger på flybilletter og opphold i en ukes tid.

 

I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere har erfaring med å bo på slike hospits, da spesielt i Seoul, men også ellers i Øst-Asia.

 

Anbefaling og råd/tips tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd på slike steder i mange land og de fleste stedene så synes jeg det faktisk fungerer bedre enn hotell. På et hotell så sitter man da der og koper for seg selv, mens på et guesthouse/dormitory så treffer man folk som har reist alle mulige steder i verden.

 

Den eneste byen som jeg har vært i og som jeg synes har vært litt "spesiell" i så måte, det er Hong Kong. Hvis man booker inn på et billig overnattigssted der, så kan man risikere at det for eksempel er booket inn 9 personer på en "sovesal" på bare 10 m2. Da blir det utrolig trangt. Jeg ville nå sagt at det dreier seg om 9 personer i et lite rom som passer til en eller to personer.

 

Bortsett fra Hong Kong som har mye dette litt spesielle "sild i tønne" opplegget, så har denne overnattingsformen fungert meget bra de fleste stedene. (Det fungerer i Hong Kong også, men det krever "tilvenning".)

 

Edit: Har aldri vært i Seoul, men gjorde et oppslag på et par guesthouses. Det ser ut som romstørrelsen og faciliteter er forholdsvis likt det man finner ellers i sør-øst Asia slik at et rom på 9-10 m2 typisk er et dobbeltrom. Da bør det fungerer bra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Book på hostelworld.com - der er utvalget størst, og du betaler "bare" 16% depositum og resten ved ankomst. De fleste hostels (som jeg antar du snakker om) finner du ikke på booking.com og hotels.com o.l. 

 

Les anmeldelsene på hostelworld. Noen hostels er rene partyplasser, andre er for backpackere, andre igjen er kun for folk som foretrekker rolige omgivelser o.l. Det er mange underkategorier av hostels. Alt etter hva du selv ønsker. Personlig foretrekker jeg de som ligger litt utenfor bykjernen og som har et typisk backpacker-preg. 

 

Så ville jeg ikke valgt de absolutt billigste. Personlig foretrekker jeg dorms med 4-6 senger. Det koster kanskje 20 kr mer pr natt, men er absolutt verd det. Ørepropper er et must! Det er ALLTID en dust som snorker som en dieselmotor i rommet. :p

 

Jeg har bodd på 50+ hostels, og det er mye kjekkere enn hotell. Enkelt å komme i kontakt med folk. Men les anmeldelsene GODT på hostelworld for å finne de beste plassene. 

 

Selv om jeg har bodd på over 50 plasser og sikkert over 300 netter totalt på hostels har jeg aldri møtt en eneste nordmann på slike plasser. Jeg tror vi er litt for bortskjemte og foretrekker hotell. Har møtt mange svensker vel å merke.  :tease:

Lenke til kommentar

Her var det atter igjen mange gode tips fra "MellomAlt". Vil si meg enig i det meste, men noe er da også "smak og behag".

 

Bestiller selv mye gjennom Agoda.com Her betaler man 100% på forhånd, men erfaringen er at dette fungerer veldig bra når man kommer fram midt på natten og slike ting. Man bare viser bestillingen og så får man rommet eller sengen med en gang.

 

Jeg bor ofte midt i sentrum på grunn av at det er mest lettvint og ofte på litt større sovesaler typisk 8-12 personer, og synes det fungerer bra. (Sover greit uansett hvor jeg er og bruker aldri øreplugger.)

 

Når den problemstillingen nevnes .. Har jeg noen gang møtt en nordmann på slike hostels i utlandet .. Nei faktisk ikke. Ikke en eneste gang av det jeg kan huske.  :eek:

 

Når det gjelder det å lese anmeldelser så har jeg tabbet meg ut noen ganger ved at jeg har nøyd meg med å se på hvor mange "poeng" et overnattingssted har fått. Man bør også lese teksten i anmeldelsen og hva de tidligere gjestene faktisk skriver. Man bør heller ikke stole på bildene noe særlig og man bør sjekke opp hvor store rommene egentlig er.

 

Ellers så er jo det kjedeligste man kan gjøre å ta inn på et billig hotell. Her sier man "god kveld" til resepsjonisten og så sitter man der og kikker i veggen. Skal man ha en reise med opplevelser, så bør det absolutt være hostel. Det er billigst og best.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er selvsagt fordeler og ulemper å bo med andre og alene. Dersom du bor med andre så kan du få nye venner. Lære om interessante plasser å dra osv. Bor du alene får du kanskje litt mer "ro". Lettere å dra med dame hjem osv.

 

Er dette din første gang ville jeg enten booket litt av begge deler. Eller gjøre som meg. Jeg booker første natta en plass igjennom agoda. Så finner jeg plass å bo resten av dagene når jeg er kommet der.

Lenke til kommentar

En sak som jeg har lagt merke til, det er at dersom man bruker Agoda.com eller andre, etter at man har kommet fram, i Asia eller hvor det måtte være, så får man opp bedre priser enn når man søker der enn når man søker hjemmefra. (IP adresse?)

 

Det å nøye seg med å bestille første overnatting fra Norge, og så ta det resterende etter at man har kommet fram, det er absolutt en god ide. 

 

Noen ganger så har jeg også først funnet "det perfekte overnattingssted" etter at jeg har kommet fram, og så har jeg kikket på det og spurt etter prisene. Så har jeg satt meg ned, logget inn via Internett og bestilt via Agoda og fått den samme overnattingen til en lavere pris enn ved "kontant betaling i resepsjonen".

 

(En del steder har forskjellige priser for "walk-in" og "bestilling via Internett.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

En sak som jeg har lagt merke til, det er at dersom man bruker Agoda.com eller andre, etter at man har kommet fram, i Asia eller hvor det måtte være, så får man opp bedre priser enn når man søker der enn når man søker hjemmefra. (IP adresse?)

 

Det å nøye seg med å bestille første overnatting fra Norge, og så ta det resterende etter at man har kommet fram, det er absolutt en god ide. 

 

Noen ganger så har jeg også først funnet "det perfekte overnattingssted" etter at jeg har kommet fram, og så har jeg kikket på det og spurt etter prisene. Så har jeg satt meg ned, logget inn via Internett og bestilt via Agoda og fått den samme overnattingen til en lavere pris enn ved "kontant betaling".

 

Jeg bruker VPN og gjerne en IP fra et lavkostland når jeg bestiller. Er ikke helt sikker. Men mener at bookingselskapene må betale mva til Norge dersom man bestiller fra Norge?

 

Virker som prisene er like for alle på hostelworld. Men kan lønne seg å bestille via VPN både hotell og leiebil. Tror Forbrukerinspektørene på NRK hadde en sak om dette. Der kom de også frem til at type media du bruker til å søke opp priser avgjør prisene. En dyr laptop/mobil gir høyere pris enn dersom du søker fra en billig pc. Hadde vært interessant å sett hva slags algoritmer de bruker til å styre priser. ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...