Gå til innhold

Verksted ikke gjort jobben sin


Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde en VW Passat på verkstedet for en sjekk da det var ulyder når jeg svingte til høyre og noen ganger venstre, 500,- senere sa de bærekulene var dårlige og kom til å koste 6-8 tusen, og vi avtalte time for å få det reparert.

dagen før rep var ferdig sa de mye mer var galt, bærearm, støttestag, nedre støttestag, øvre støttestag, endeledd og drivaksel mansjett. Totalt 14733,- kom dette på, alt for en ulyd når jeg svingte, og ulyden er der fortsatt om ikke værre enn før!

 

Spørsmålet mitt er da: Har jeg noen rettigheter her? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg hadde en VW Passat på verkstedet for en sjekk da det var ulyder når jeg svingte til høyre og noen ganger venstre, 500,- senere sa de bærekulene var dårlige og kom til å koste 6-8 tusen, og vi avtalte time for å få det reparert.

dagen før rep var ferdig sa de mye mer var galt, bærearm, støttestag, nedre støttestag, øvre støttestag, endeledd og drivaksel mansjett. Totalt 14733,- kom dette på, alt for en ulyd når jeg svingte, og ulyden er der fortsatt om ikke værre enn før!

 

Spørsmålet mitt er da: Har jeg noen rettigheter her? 

 

Dette er faktisk litt typisk. Skjer oftere enn du tror, også på merkeverksted. Først ville jeg har kjørt ned til verkstedet, snakket med verksmester eller daglig leder. Vist ham kvittering for hva som er gjort, og vist ham lyden som er der enda. Stort sett tar dem da inn bilen og fikser det som lager lyd. Men det spørs om de tar regningen på sin kappe. For det er her det begynner å bli litt innviklet. 

 

De så over bilen din, og fant først ut at bærekulene dine var dårlige, og regnet med at lyden kom grunnet det. Underveis i demonteringen finner de flere slitte deler. Slik som støttestag endeledd mansjett etc. Dette ringer de om til deg, og gir deg et tilbud slik at de kan fikse dette samtidig. hvis jeg ikke husker helt feil, så er det enklere i ca samme pris å bytte armene med foringer i, enn løse foringer da dem må presses etc.

 

Når de da er ferdig å skifte slitedeler de har sett vært slitt, er lyden der enda. Man skulle da tro at enten har du en annen del som fortsatt er slitt eller ødelagt, eller så er det en feilmontering fra verkstedet. 

 

hvis det er en annen del som også er ødelagt regner jeg med de vil ha betalt for minimum delen, selv om det er skiftet andre deler, og selv om du i utgangspunktet leverte bilen inn for en ulyd som enda er der. 

 

Jeg håper at når de mente de fant lyden, at de ikke sa det garantert var bærekulene ( selv om det er vanlig ) men at de mente det var dem, kjent feil etc, men at de ikke kunne garantere at lyden kom derfra. Det beste er å skifte det vi ser er dårlig, så tar vi det derfra. 

 

Hvis ikke de har tatt forbehold om noe av dette så har du en fin sak å diskutere med dem, men stort sett står det litt tekst på kvitteringen din om dette. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde en VW Passat på verkstedet for en sjekk da det var ulyder når jeg svingte til høyre og noen ganger venstre, 500,- senere sa de bærekulene var dårlige og kom til å koste 6-8 tusen, og vi avtalte time for å få det reparert.

dagen før rep var ferdig sa de mye mer var galt, bærearm, støttestag, nedre støttestag, øvre støttestag, endeledd og drivaksel mansjett. Totalt 14733,- kom dette på, alt for en ulyd når jeg svingte, og ulyden er der fortsatt om ikke værre enn før!

 

Spørsmålet mitt er da: Har jeg noen rettigheter her? 

Ja. Jeg ville holdt igjen pengene, men du har vel allerede betalt. I utgangspunktet kan ikke verkstedet ta betalt for ting som ikke er avtalt. Når feilen heller ikke er fikset kan du reklamere og kreve prisavslag/retting.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg hadde en VW Passat på verkstedet for en sjekk da det var ulyder når jeg svingte til høyre og noen ganger venstre, 500,- senere sa de bærekulene var dårlige og kom til å koste 6-8 tusen, og vi avtalte time for å få det reparert.

dagen før rep var ferdig sa de mye mer var galt, bærearm, støttestag, nedre støttestag, øvre støttestag, endeledd og drivaksel mansjett. Totalt 14733,- kom dette på, alt for en ulyd når jeg svingte, og ulyden er der fortsatt om ikke værre enn før!

 

Spørsmålet mitt er da: Har jeg noen rettigheter her? 

 

 

Jeg håper at når de mente de fant lyden, at de ikke sa det garantert var bærekulene ( selv om det er vanlig ) men at de mente det var dem, kjent feil etc, men at de ikke kunne garantere at lyden kom derfra. Det beste er å skifte det vi ser er dårlig, så tar vi det derfra. 

 

Nei, den setningen ble ikke uttalt, de sa ikke at de garanterte det var feilen men heller ikke at det ikke var garantert, men det kan da ikke være slik det fungerer? Er jo ufattelig feil at de skal prøve seg fram til feilen på min regning? Da kan de jo "tro" i evigheter frem til de finner feilen etter de har tømt hele konto'n min :s

 

Det er greit at bilen begynner å bli gammel og det er på håret null vits i å koste på mer reparasjoner, men AVTALEN var jo at de bare skulle fikse ulyden, ikke bytte en hel flokk andre deler selv om de begynner å bli rustne.

 

Tilbake da jeg fikk bilen tilbake fra sjekk og de fant ut (det de trodde var feilen) Så spurte jeg dem om de tilfeldigvis fikk øye på ABS sensor'n da jeg vurderer å bytte den selv, men da sa han "Nei, det var ikke en del av avtalen" Men de klarte fint å skrive at de syntes understell dekselet var litt løst :hrm: Har på følelsen at denne sjefen er en sta kverulant, så ville spørre her før jeg ga dem et besøk og klaga

Lenke til kommentar

Man må jo spesifisere hva slags ulyder det er. Ble ikke det gjort er det fort å tro at han kanskje mente dunkelyder eller rallelyder. Og det kan være tegn på nettopp kulebolter, oppheng, drivaksler og lignende.

 

Og det er jo også ikke unormalt på eldre biler å oppdage flere ting når en allerede holder på å bytte ting. Ofte vil det da lønne seg å ta disse tingene i samme slengen i stedet for å måtte ha ny time når den omsider skal i EU-kontroll.

 

Uansett burde du fått prisoverslag før de gjorde noe som helst. Jeg ber alltid om å få et prisoverslag før de gjør noe som helst. Evt. at de kan sette i gang hvis det er noe som koster under f.eks. 5000kr. men over det skal jeg ha beskjed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo spesifisere hva slags ulyder det er. Ble ikke det gjort er det fort å tro at han kanskje mente dunkelyder eller rallelyder. Og det kan være tegn på nettopp kulebolter, oppheng, drivaksler og lignende.

 

Og det er jo også ikke unormalt på eldre biler å oppdage flere ting når en allerede holder på å bytte ting. Ofte vil det da lønne seg å ta disse tingene i samme slengen i stedet for å måtte ha ny time når den omsider skal i EU-kontroll.

 

Uansett burde du fått prisoverslag før de gjorde noe som helst. Jeg ber alltid om å få et prisoverslag før de gjør noe som helst. Evt. at de kan sette i gang hvis det er noe som koster under f.eks. 5000kr. men over det skal jeg ha beskjed.

Spesifisere ulyden? Hvordan kan man spesifisere en ulyd? Om de brydde seg om jobben de gjorde så hadde de kjørt seg en liten runde og hørt selv som hadde tatt dem 2 min. Ja, sant nok at det kan være greit, men i mitt tilfelle ville jeg ikke at de skulle det (Volkswagen er ikke kjent for å være de stødigste bilene  :p Så dette hadde jeg tenkt skulle være siste rep før jeg kjører til den kneler og kjøper ny) Jeg er ingen bilguru, men når de sier de må bytte deler så forventer jeg at det er det som MÅ til for å fikse problemet som skulle løses, ikke bare fordi de så ille ut, de kan ikke ta betalt for noe vi ikke har avtalt.

Lenke til kommentar

Du har en bil som er full av slitasje, etter det du beskriver var det slakke i det aller meste av bevegelige deler i forstillinga, og så klager du på at verkstedet har reparert?? Om du har slakke i 8 bærekuler og kanskje et par styrekuler er det UMULIG å si sikkert hvem av dem som lager lyden du klager på, alle slike feil må uansett utbedres, ulyd eller ikke. Her er det bare å fortsette å reparere til alle feil er eliminert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan de jo "tro" i evigheter frem til de finner feilen etter de har tømt hele konto'n min :s

 

Gratulerer med tilværelsen som eier av en gammel bil. Det er grisedyrt. Som det sies her, det er umulig å si på forhånd hva som er årsaken til én av myriader av feil på en gammel bil, og så fikse bare den feilen. Man begynner et sted man tror årsaken kan ligge, og så fikser man de feil man tror det kan være.

 

Det sagt er ordlyden viktig her. Dersom de har gitt deg inntrykk av at de har stålkontroll og at de garantert har fikset feilen så har du muligens en sak. Ellers er det implisitt, spesielt på en gammel bil, at feilretting er en iterativ prosess som det er vanskelig å gi noe sikkert overslag på på forhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har en bil som er full av slitasje, etter det du beskriver var det slakke i det aller meste av bevegelige deler i forstillinga, og så klager du på at verkstedet har reparert?? Om du har slakke i 8 bærekuler og kanskje et par styrekuler er det UMULIG å si sikkert hvem av dem som lager lyden du klager på, alle slike feil må uansett utbedres, ulyd eller ikke. Her er det bare å fortsette å reparere til alle feil er eliminert.

Etter det jeg beskriver? Hvor har jeg sagt at det aller meste i forstillinga var slakk? Ja, jeg klager på at verkstedet har reparert noe som foreløpig ikke trengte å fikses, hva er galt med det? Tror du også hadde klaget litt om du satt fyr på 14 lapper uten å bli kvitt problemet? Det var ingenting galt med bilen annet enn ulyd i krappe svinger, da MÅ ikke ALT som ikke ser veldig bra ut byttes, må da selv få bestemme hva som skal repareres.

Lenke til kommentar

Sikkert den Passaten som var rundt 98-2004 dette. Multiknirk forstilling har kostet mange bileiere dyrt, like greit å bytte hele settet når man først holder på. Ellers er jo kvaliteten så som så på disse og veldig mange av disse har blitt vraket de senere årene pga skyhøye verkstedregninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du har en bil som er full av slitasje, etter det du beskriver var det slakke i det aller meste av bevegelige deler i forstillinga, og så klager du på at verkstedet har reparert?? Om du har slakke i 8 bærekuler og kanskje et par styrekuler er det UMULIG å si sikkert hvem av dem som lager lyden du klager på, alle slike feil må uansett utbedres, ulyd eller ikke. Her er det bare å fortsette å reparere til alle feil er eliminert.

Etter det jeg beskriver? Hvor har jeg sagt at det aller meste i forstillinga var slakk? Ja, jeg klager på at verkstedet har reparert noe som foreløpig ikke trengte å fikses, hva er galt med det? Tror du også hadde klaget litt om du satt fyr på 14 lapper uten å bli kvitt problemet? Det var ingenting galt med bilen annet enn ulyd i krappe svinger, da MÅ ikke ALT som ikke ser veldig bra ut byttes, må da selv få bestemme hva som skal repareres.

 

Slitte foringer og dårlig geometri i forstillingen fører til økt slitasje på alle andre deler. Om du bare bytter bærekule og resten er søppel kan bilen spise bærekuler. Samtidig, om du synes det er dyrt med verksted kan du gjøre to ting:

- Kjøpe ny bil med garanti.

- Lære deg å skru selv.

 

Så lenge de ringte deg og du ga klarsignal for å bytte dette samt at prisen var OK er det ikke noe å si på dette. Men, dersom de bare har byttet deler og ikke ringt deg å opplyse om prisen kan de ikke gå mer enn 15% over det tilbudet du fikk.

 

Du skal etter loven opplyses om, og godta, alle endringer i pris som går over det de har gitt tilbud på. Om de ikke gjør det kan de ikke kreve at du betaler for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...