Gå til innhold

Har du vært i Auschwitz ?


En Gedi

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Ondskapen ligger der latent i oss alle ja, men ikke på den måten som hos SS nazistene, de var de verste psykopatene av alle, ja det gjaldt de aller fleste av de, som meldte seg frivillig og dyrket det. Det er ikke alle som har dette i seg nei!

 

Så kan man lese og studere, men å se dette i praksis hvordan det var organisert, i et kompleks som var 1,6 kvadratkilometer stort, ekstremt godt organisert, sikret og skjult! Dette kan man bare ikke forestille seg utifra vitnemål og bilder. Når man ser dette her får det faktisk et helt annet innhold! Jeg hadde med flyfoto fra leiren fra 1944, og det stemmer dønn korrekt med alle ruinene og området!

 

Dette er det enkelte fornekter idag! De sier " man kan ikke drepe så mange mennesker over så kort tid" Bare tullprat selvfølgelig, potensialet til leirene var enda større! Nesten ubegrenset faktisk, det var da snakk om metodene for å bli kvitt likene som var "problemet" Noe som nazistene lett fant løsninger på, der ofrene måtte løse det rent praktisk.

 

Se dette! Og ikke bare se dette som en museum  som man bare raser igjennom er et must , om det er kunnskap man vil ha ut av dette, og ikke "jeg har vært der". Det jeg har merket når jeg diskuterer dette med  personer som "har vært der" at de faktisk ikke har forstått et fnugg av det.

Folk vil mye mer forstå hva som skjedde med å se en dokumentar enn å reise dit. 

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk vil mye mer forstå hva som skjedde med å se en dokumentar enn å reise dit. 

Nei, du mener vel dette fordi du ikke gidder. Gjøre seg kjent, undersøke, se dokumentarer så reise dit! Da får du visualisert dette i virkeligheten også.

Du får da en historisk reise med på kjøpet, så uendelig mer givende en en storbyferie! Og billigere også :) 

Endret av Gunners68
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Nei, du mener vel dette fordi du ikke gidder. Gjøre seg kjent, undersøke, se dokumentarer så reise dit! Da får du visualisert dette i virkeligheten også.

Du får da en historisk reise med på kjøpet, så uendelig mer givende en en storbyferie! Og billigere også :)

Har besøkt museum og vært på historiske plasser. Det ga meg ingenting, men for all del hvis du skal reise en plass så er det sikkert bedre å gå på museum enn å ligge hele dagen på stranden og slikke sol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har besøkt museum og vært på historiske plasser. Det ga meg ingenting, men for all del hvis du skal reise en plass så er det sikkert bedre å gå på museum enn å ligge hele dagen på stranden og slikke sol.

Det bunner vel litt i at du egentlig ikke er så veldig interessert i historie? Jeg er ekstremt interessert i det, og får veldig mye ut av å besøke historiske steder, da nesten alltid uten guide, slik at man tar seg den tiden man trenger! Og kan reflektere over dette, ikke bare rase igjennom det. Det betinger at man faktisk leser seg opp, ellers får man jo ikke med seg de historiske fakta, som gir deg anledning til å reflektere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Det bunner vel litt i at du egentlig ikke er så veldig interessert i historie? Jeg er ekstremt interessert i det, og får veldig mye ut av å besøke historiske steder, da nesten alltid uten guide, slik at man tar seg den tiden man trenger! Og kan reflektere over dette, ikke bare rase igjennom det. Det betinger at man faktisk leser seg opp, ellers får man jo ikke med seg de historiske fakta, som gir deg anledning til å reflektere.

Det er faktisk veldig viktig å lese før en eventuelt ønsker å besøke et museum eller en plass som du sier. Jeg kan si at jeg er interessert 2 verdenskrig og har sett en del dokumentarer, men jeg må si at kanskje det taktiske aspekte ved krigen er det som interesserer meg mest. Veldig sterkt når overlevende forteller om Auschwitz i hvertfall. Tragisk dekker ikke nok ordet. Er enig i det du skriver.

Endret av Slettet-YsznKkZxt0
Lenke til kommentar

Ja jeg har vært der som skoleungdom, og jeg fikk en nærhet til det som faktisk hadde skjedd, det slo meg faktisk litt bakken.

"Vi -klassen" og jeg som individ hadde sett mange dokumentarer og filmer om dette fra før, samt lest noen bøker, men inntil jeg så kloremerkene på flisene osv i rommene var alt dette mer fiksjon enn virkelighet for meg. Så jeg er glad vi ble "tvunget" på denne turen da jeg var ung.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er faktisk veldig viktig å lese før en eventuelt ønsker å besøke et museum eller en plass som du sier. Jeg kan si at jeg er interessert 2 verdenskrig og har sett en del dokumentarer, men jeg må si at kanskje det taktiske aspekte ved krigen er det som interesserer meg mest. Veldig sterkt når overlevende forteller om Auschwitz i hvertfall. Tragisk dekker ikke nok ordet. Er enig i det du skriver.

 Vi er nok hel enige! Men for å presisere dette litt for andre som vil lese tråden over tid. Når du står i trappen, ja den eksisterer faktisk der 100.000 av mennesker gikk ned i avkledningsrommet til gasskammeret, det er da du virkelig begynner å tenke alvorlig over at dette ikke bare er teori/ noe du leser om. Det er stedet det skjedde! Det vekket noe helt vesentlig i meg iallefall. Når dus er stedene der asken er dumpet for 100.000 av mennesker, der det ligger fragmenter av bein igjen idag! over 70 år etterpå det levendegjør hele historien på en måte man faktisk ikke fatter før man er der.

Det samme i Normandie! Man fatter faktisk ikke hva det er snakk om , før man er der på stranden, ser terrenget hvor åpent det er og hvor ekstremt lite det var å skjule seg bak, dette møtte soldatene når de gikk i land under tung maskingevær ild!

 

Det er dette som levendegjør historiene man har lest om, på en helt ufattelig måte som ikke kan forklares før man har prøvd det.

Slik kan jeg forsette på mange av de historiske stedene jeg har vært, det levendegjør hendelsene man leser om på en måte man nesten ikke kan forklare. 

Endret av En Gedi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...