Gå til innhold

Filmtråd - hvert år fra 1887 til i dag


Morromann

Anbefalte innlegg

Gompemann: nå bestod vel strengt talt videoen din fra 1925 kun av fotografier, ikke av film. Altså levende bilder. Ikke det at det er noe galt med det, men nå var jo dette en filmtråd da. :)

 

1926:

 

Stumfilmens tid går mot slutten. Selv om nesten alle filmer fortsatt er stumfilmer ekspreminteres det dette året for fullt med lydfilm og det vil gå ganske fort tid til innspilt lyd inntar kinosalene. Her er fra en slik testfilm dette året som viser den siste trenden, Charleston-dansing. Fra A Night in Dixie.

 

 

Takk for beskjed. Skal finne noe bedre fra 1927.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

1930:

 

Marlene Dietrich som kabaretsangerinne i Der Blaue Engel(Den blå engel). Også tyskerne markerte seg som pionerer inne film i mellomkrigsårene før Hitler kom til makten i 1933 da propagandafilmene tok over. Da flyktet Marlene til USA for aldri å returnere til Tyskland.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1934:

 

Før fjernsynet hadde sitt gjennombrudd ble det laget korte filmserier for kinoene, altså filmer med episoder som gikk på kinoene og som kan sees på som forløperne til TV-seriene. De forsvant ihvertfall da TV-en fikk sitt gjennombrudd i USA. En del husker nok Our Gang/The Little Rascals, på norsk kjent som Rakkerungene. NRK viste faktisk disse eldgamle Rakkerungene-filmene sporadisk helt frem til 1990-tallet, noe jeg husker godt. Og her er en episode av denne velkjente kinoserien fra 1934.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2uSuBb9UWzk

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1940:

 

En av de store kinosuksessene i USA dette året er  The Great Dictator, Charlie Chaplins satire over Hitler og nazismen. Her er scenen hvor diktatoren Adenpid Hynkel(en parodi på Hitler) danser med en globus.

 

 

Jeg har en veldig sterk mistanke om at denne filmen ble totalforbudt i Nazi-Tyskland og i alle land som var okkupert av tyskerne. Den var det, var den ikke?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1940:

 

En av de store kinosuksessene i USA dette året er  The Great Dictator, Charlie Chaplins satire over Hitler og nazismen. Her er scenen hvor diktatoren Adenpid Hynkel(en parodi på Hitler) danser med en globus.

 

 

Jeg har en veldig sterk mistanke om at denne filmen ble totalforbudt i Nazi-Tyskland og i alle land som var okkupert av tyskerne. Den var det, var den ikke?

 

Det vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...