Gå til innhold

Søke om forlenget nedbetalingstid


Anbefalte innlegg

Jeg betaler ned på et boliglån. Det var i utgangspunktet 25 år, nå er det 21, og jeg har 2,4 millioner igjen å betale ned. Men siden renten er så lav ønsker å jeg å forlenge nedbetalingstiden og heller putte pengene i fond. Tror dere banken vil si ja hvis jeg spør om dette? Kanskje hvis jeg lover å kjøpe fond i deres bank? 

 

Jeg ønsker så lang nedbetalingstid som mulig. 30 år er kanskje blitt vanlig nå?



Anonymous poster hash: 21b54...626
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør betale ned så mye som mulig nå som renten er såpass lav. For en tid tilbake fikk vi forlengelse av nedbetaling på et av boliglånene men jeg kan ikke huske at de spurte om hvorfor.

Det spørs jo hva man bruker pengene på.

Selv kunne jeg sikkert betalt dobbelt så mye som jeg gjør på boliglånet, men jeg sparer heller i fond da det gir bedre avkastning. Om renten øker til mer enn det jeg kan forvente å få fra fondet så er det jo bare å flytte det :)

Om man derimot roter det bort bør man betale på lån ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg sikkert betalt dobbelt så mye som jeg gjør på boliglånet, men jeg sparer heller i fond da det gir bedre avkastning. 

 

Ja, det er slik jeg også tenker. Derfor vil jeg søke om utvidet nedbetalingstid slik at jeg kan kjøpe mer fond hver måned. 

 

Hvor lang utvidelse tror du det er realistisk at jeg kan få? Økonomien min er jo god, så banken bør ikke si noe på det. Vil de kreve en slags forklaring? Eller driter de i hvor lang tid man bruker bare man betaler? 

 

Anonymous poster hash: 21b54...626

Lenke til kommentar

 

Du bør betale ned så mye som mulig nå som renten er såpass lav. For en tid tilbake fikk vi forlengelse av nedbetaling på et av boliglånene men jeg kan ikke huske at de spurte om hvorfor.

Det spørs jo hva man bruker pengene på.

Selv kunne jeg sikkert betalt dobbelt så mye som jeg gjør på boliglånet, men jeg sparer heller i fond da det gir bedre avkastning. Om renten øker til mer enn det jeg kan forvente å få fra fondet så er det jo bare å flytte det :)

Om man derimot roter det bort bør man betale på lån ja.

 

Fond gir bra avkasting nå, men ingen vet om det er bra om 5-10år.

Så min menig, betal ned mye på lånet mens renten er lav.

Lånte 400k i 92, hadde ikke 2% på det nei.

Lenke til kommentar

Ja, det er slik jeg også tenker. Derfor vil jeg søke om utvidet nedbetalingstid slik at jeg kan kjøpe mer fond hver måned. 

 

Hvor lang utvidelse tror du det er realistisk at jeg kan få? Økonomien min er jo god, så banken bør ikke si noe på det. Vil de kreve en slags forklaring? Eller driter de i hvor lang tid man bruker bare man betaler? 

 

 

Anonymous poster hash: 21b54...626

Hva med å ta kontakt med banken å spørre?

Det er jo mulig, om banken godtar det. For min del lot banken min i stor grad styre både nedbetalingsplan, evt. avdragsfrihet(som jeg ikke tok) og annet, de ga meg generellt stor frihet til å gjøre det jeg mente var best for meg. Om jeg kontakter banken og sier jeg vil ha avdragsfrihet er jeg sikker på at de godtar det uten problemer, men det er jo så klart mulig de spør, men hva er problemet med det?

 

Ellers har jeg selv satset på en lang nedbetalingstid på lånet og heller sette inn penger som blir igjen i fond. Dette avtalte jeg jo med rådgiveren når jeg tok lånet, hun syntes det var en god idè og det gir meg jo stor frihet eller også.

 

Ta kontakt med banken å spør, de er de eneste som kan gi svar, men det burde ikke være noe stort problem om du har god økonomi og det i det minste ser ut som at du har kontroll :)

Lenke til kommentar

Banken er normalt ikkje vanskeleg med å forlenge eit lån. Det gjev jo berre fleire rentekroner i kassen deira, gitt at du ikkje betalar ned lånet tidlegare uansett. Det kan heller vere banken som prøver å selje lengre nedbetalingstid.

 

Eg har sjølv 30 år på mitt lån og sparar heller i fond. Eit alternativ er å ta opp lån med lang betalingstid å legge inn faste ekstrainbetalingar. Då har du eit lån som på papiret er 30 år, men i praksis kanskje 20-25 år. Skulle du då plutseleg ha behov for dei ekstra kronene i nokre månader så berre stoppar du ekstrainnbetalingane ein periode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...