Gå til innhold

Advarsel: Ikke akseptér «erstatningsenhet» fra Apple etter reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Min relativt nye iPhone 6 sviktet, og jeg fikk en «erstatningsenhet» på garantien. Det skulle vise seg å bli starten på ett år med PROBLEMER.

Konklusjon: Ikke akseptér «erstatningsenhet», men krev ny telefon.

 

Hva er en «erstatningsenhet»? I følge mitt verksted Eplehuset service Trondheim: "Erstatningsenheten er en ubrukt iPhone av samme modell og farge som leveres uten salgsforpakning og tilbehør."

Flott tenkte jeg, ubrukt tolket jeg som ny, og jeg var fornøyd med det. Men så startet sirkuset. Uten synlige tegn på at noe er galt, slutter telefonen å virke for perioder. Virker/virker ikke, sånn fortsetter det. Jeg oppdager det først når flere sier de har ringt meg og kommet til "abonnenten har slått av ...". Det er mange slike episoder, noe er galt.

Jeg reklamerer og får telefonen tilbake «reparert». Samme problem oppstår igjen etter kort tid. Reparert liksom??? Virker/ virker ikke, vet aldri om jeg har kontakt med omverden eller ikke.

Reklamerer for andre gang og får telefonen ureparert tilbake fordi verkstedet ikke kunne finne feil. Jeg føler da at de (Eplehuset service Trondheim) antyder jeg lyver om problemene med telefonen. Tre dager senere begynner telefonen å fuske igjen.

 

Nå er jeg f..b..... og begynner å lure på hva en «erstatningsenhet», også kalt SWAP, egentlig er. Hos eplehuset.no finner jeg en annen beskrivelse enn service Trondheim ga meg:

"En erstatningsenhet er en tilnærmet ny iPhone. Forskjellen er at den kan inneholde mindre komponenter som tidligere har vært i bruk. Slike deler er grundig testet og utvendige komponenter som for eksempel skjerm og batteri vil alltid være helt nytt. En erstatningsenhet er derfor i bedre stand enn den enheten som leveres inn, hvilket betyr at alt av bruksslitasje vil være borte. Batterikapasiteten vil også fungere som på en ny iPhone."

 

Javel, den er altså ikke ubrukt. Jeg har fått en kosmetisk fikset brukt telefon med nytt batteri.

I mitt tilfelle har det vært feil med erstatningsenheten fra første dag.

Jeg reklamerer enda en gang og nå finner verkstedet feilen og tilbyr meg en «erstatningsenhet» for erstatningsenheten jeg har reklamert på tre ganger. Det var dråpen som fikk begeret til å flyte over. Jeg krever ny telefon og bestemmer meg for å dele mine erfaringer på nettet.

 

Jeg fikk ny telefon på timen.

Til alle dere andre som ikke når frem, klag til forbrukerrådet. De er interessert i denne type saker. Forbrukerrådet svarte meg i epost «Etter lovteksten (forbrukerkjøpsloven) har du krav på «tilsvarende ting». …… Hva som utgjør tilsvarende vare må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Om SWAP-enheter oppfyller lovens krav, er noe usikkert. Det finnes, så vidt jeg vet, ingen avklarende praksis på området. Jeg vil derfor anbefale at du klager denne saken inn til Forbrukerrådet dersom du ikke kommer til enighet med selger, slik at både du og vi kan få en avklaring.»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med swap når det fungerer er god. Du som kunde får en telefon som fungerer raskt og slipper å vente på reparasjon og du får en som er temmlig lik den som den du leverte inn. Problemet er når den har vaklefeil som er vanskelig å avdekke av verksted. Dette skjer fra tid til annen og er uheldig for både kunde og verksted, og da burde man få ny telefon. Du har bare vært uheldig. Tror ikke det er mulig å overstyre systemet med swap slik at du får tilbake din egen telefon, selv om mange hadde foretrukket det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min relativt nye iPhone 6 sviktet, og jeg fikk en «erstatningsenhet» på garantien. Det skulle vise seg å bli starten på ett år med PROBLEMER.

Konklusjon: Ikke akseptér «erstatningsenhet», men krev ny telefon.

Du har jo ikke fått med hva som egentlig er poenget. En swap-enhet er Apple sin form for reparasjon da de er temmelig sære på hvordan og hvem som får reparere produktene. En swap-enhet er altså ikke ombytte av telefonen, da hadde du fått en ny salgspakke. Hvis man sender inn f.eks. en Samsung-telefon på garanti/reklamasjon så blir den normalt reparert, men for iPhone så får man en swap-enhet istedenfor en tradisjonell reparasjon.

 

 

 

 

Jeg har fått en kosmetisk fikset brukt telefon med nytt batteri.

Nei, du skriver jo selv at den "kan inneholde mindre komponenter som tidligere har vært i bruk". Det er en smule forskjell på en brukt telefon og en ny telefon hvor noen mindre komponenter kan vært brukte/resirkulerte.

 

 

Feilen som oppsto på swap-enheten kan kanskje skyldes et ustabilt hovedkort. En slik feil kan også dukke opp på en fabrikkny telefon i salgspakke. Om dette hovekortet ble montert i en swap-enhet eller salgs-enhet er tilfeldig. Hadde det vært noe bedre hvis samme feilen hadde oppstått i en telefon som ikke var swap?

Lenke til kommentar

Jeg merket min iphone med en en merkepenn fra forsikringsselskap mens ekspeditøren så på, og viste ham merkingen i UV-lys (filmet alt med en annen telefon), og sa klart og tydelig fra om at jeg hadde et personlig forhold til min telefon, og kom ikke til å akseptere noe annet enn at min telefon ble reparert! (som er min rett som forbruker) Jeg kom ikke til å akseptere en "swap" enhet!

 

Enten det er fabrikasjonsfeil, som dekkes av garanti/kjøpslov, eller min egen feil som jeg selv må dekke, har Apple ingen rett til å bare beholde min telefon, og så gi meg enn annen persons telefon som har blitt reparert tidligere!

 

Du vet aldri hvordan en slik swap telefon har blitt behandlet av den/de forrige eierne! Så selv om den har ny case og skjerm, kan den ha indre skader av å ha blitt brukt som hammer, for alt jeg vet. Noe trådstarters historie jo viser.

 

Min telefon klarte de ikke å reparere, og jeg fikk helt ny telefon med eske og tilbehør, og den gamle tilbake også! (uten hovedkort)  ;)

Lenke til kommentar

Etter loven har du ikke krav på ny telefon. Du har krav på en tilsvarende telefon. Hvis du skal insistere på noe så er det eventuelt å vente på at din telefon blir reparert. Men det tar mye lengre tid enn å gi deg en swap. Swap har en funksjon.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Poenget med swap når det fungerer er god. Du som kunde får en telefon som fungerer raskt og slipper å vente på reparasjon og du får en som er temmlig lik den som den du leverte inn. Problemet er når den har vaklefeil som er vanskelig å avdekke av verksted. Dette skjer fra tid til annen og er uheldig for både kunde og verksted, og da burde man få ny telefon. Du har bare vært uheldig. Tror ikke det er mulig å overstyre systemet med swap slik at du får tilbake din egen telefon, selv om mange hadde foretrukket det.

Jeg venter heller på at min blir reparert enn å få en SWAPtelefon. Ja jeg var uheldig og da burde verkstedet skjønt at det kunne være en problemtelefon de hadde gitt meg, og allerede ved første reklamasjon gitt meg en ny.

I tillegg sier forbrukerrådet at det er usikkert om SWAP tilfredstiller loves krav, derfor oppfordrer jeg andre til å klage til forbrukerrådet. Det vil gi svar på om Apple kan fortsette med gi ut SWAPtelefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...