Gå til innhold

Minnepinne/CD - finnes det metode for å fastslå hvilken distro/versjon?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en håndfull USB-pinner liggende med forskjellige live-cd distroer. Problemet er at jeg ikke har skrevet noe tekst på disse for å huske hvilken linux-distro (vet at det er Mint, men ikke versjon eller om det er 32 eller 64 bit).

 

Spørsmålet er: Med full tilgang til filsystemet på USB-pinnen eller CD-rommen - er det mulig for meg å fastslå hvilken versjon som ligger lagret på enheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne kanskje ha lagt med eventuelle løsninger... :)

 

Når jeg setter inn en minnepinne med Ubuntu, så kommer den rett og slett opp med navnet "Ubuntu-Studio 16.04.1 LTS amd64" i filbehandleren. amd64 = 64-bit.

 

Inne på filsystemet ligger en fil ved navn README.diskdefines. Inne i denne er det også oppgitt hva som ligger på disken, inkludert amd64.

 

Jeg ser nå at mesteparten av filsystemet ligger inni en fil ved navn filesystem.squashfs. Slik tror jeg ikke det var før. Da kunne man bare bla rett inn i filsystemet og kikke seg rundt.

 

Beklager hvis det ikke er sånn på Linux Mint.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle sitter jeg på en Windows-maskin, og det er kun Mint (forskjellige utgaver da) på de aktuelle minnepinnene. Etter litt mer søking på nettet fant jeg ut at det er en fil med bane "\dists\trusty\Release" der det finnes en beskrivelse av hvilken LM versjon og om det er 64 eller 32 bit. Det fremgår dog ikke hvilket skrivebordsmiljø av denne fila.

(Ser ut til at denne fila ikke eksisterer på LM 18.1 64 bit)

 

Jeg finner stringen i den fila du vmlinuz - dvs jeg finner "x86-64". Resten av teksten gir ingen svar.

 

Til det første forslaget ditt: Har prøvd litt forskjelllige programmer for å lage usb-pinne med boot, men ikke alle setter en label på stasjonen som forteller om hvilken distro/versjon som ligger på den. Noen av mine minnpinner er kun merket UUE.

Lenke til kommentar

På linux kunne du ha kjørt md5sum /dev/sr0 (dev/sdb eller hvor usb sticken din dukker opp) og googlet etter denne. Tar selvsagt en del tid. Vet ikke hvordan man gjør tilsvarende i Windows.

Her er et eksempel:

Først finne ut hvor stor ISO delen er:
 

# isosize /dev/sdf
869269504

Deretter deler jeg det på 4k for at det skal gå litt fortere siden ISO har 4k block size:

# dd if=/dev/sdf bs=4k count=212224 | md5sum -
212224+0 records in
212224+0 records out
2bce60d18248df9980612619ff0b34e6  -

Så googler jeg etter 2bce60d18248df9980612619ff0b34e6 og får treff på ubuntu-16.04.2-server-amd64.iso

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar svar folkens.

 

Har forøvrig funnet ut hvorfor dette ble et problem i første omgang. Det viser seg at når jeg brenner ut en fysisk disk (cd eller dvd), så beholdes opprinnelig label (liste over tilgjengelige stasjoner i windows utforsker). Denne labelen gir grunnleggende informasjon om hvilken distro det er og om det er 32 eller 64 bit. Dette tror jeg gjelder for de fleste distroer.

 

Ved bruk av programvare som lager bootable usb-minnepinner, så gjelder helt andre regler. Der er det gjerne programmene selv som setter en label som enten er tom eller gjenspeiler hvilket program som er brukt. Dette var jeg selvsagt ikke klar over da jeg postet første posten.

 

Derfor kan jeg forstå at enkelte ikke forstår problemstillinga ved lesing av første post - det skulle jo normalt være sånn at label på usb-volum er identisk med label på fysisk disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...