Gå til innhold

Noen som har prøvd SolydK distro?


Anbefalte innlegg

Linux Mint har begynt å hangle nå, antar det er fordi jeg har lagt inn noen repositories den ikke har hatt godt av. Så på tide å vurdere en fresh install siden jeg uansett ikke liker cinnamon særlig og vil prøve meg på KDE igjen, da KDE har endel stjerneapps jeg liker (kdenlive, krita etc) og GTK kjører jo uansett fint der.

 

Manjaro likte ikke pc'en min særlig godt når jeg testet i fjor så det er uaktuelt, min maskin har tradisjonelt trives best med debian-distroer. Så da har jeg sett meg ut solydk som en distro som ser ut som passer meg, rolling release, basert på linux mint debian og skal være identisk men med KDE oppsett. Har noen prøvd denne? Jeg kommer til å wipe SSD-disken helt og legge inn kun 1 operativsystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha en rolling release med KDE så kan du jo bruke Debian Sid, eller Debian Testing om du vil være litt mindre modig. Jeg ser ikke helt hva SolydK tilbyr til en erfaren Linuxbruker, som vanilla Debian ikke gjør.

 

Mye raskere tid å sette opp enn vanlig debian, med propertiær programvare/codecer inkludert er hva det tilbyr ... på papiret ser det ut som akkuratt det jeg er ute etter.

 

Jeg er et sted imellom "noob" og "nerd", men nærmere "noob" enn "nerd", så jeg har ikke særlig lyst på å gi meg i kast med debian. Sist jeg prøvde debian vanilla, så var det så mye der jeg savnet fra linux mint at jeg slettet det. Det virket rett og slett veldig røft og upolert i forhold til linux mint eller ubuntu, ting jeg er vant til å ta som en selvfølge i mint måtte etterinstalleres eller fantes ikke der. Jeg hadde riktignok ingen problemer der utover det.

 

Det er jo linux mint teamet som står for oppdateringene og det meste utenom brukergrensesnittet, jeg er såpass fornøyd med hvordan de gjør ting men kunne tenkt meg en KDE utgave. Men jeg spør meg hvorfor så få bruker solydxk når det på papiret ser så bra ut og av de som tester solydxk på youtube og andre steder virker så fornøyd. Av en eller annen grunn så kjører disse testerne likevel linux mint (standard), opensuse, manjaro eller ubuntu, og jeg lurer på hvorfor.

 

Jeg skal uansett bli ferdig med en brosjyre jeg lager før jeg sletter alt på denne pc'en (pga fonter jeg har installert osv), men før jeg gjør det vil jeg være sikker på å finne en solid og god distro. Hadde vært interessant å høre fra noen om de faktisk har prøvd den. For av alt jeg har sett på så virker solydk (på papiret) som den mest aktuelle.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Linux Mint KDE hvis du allerede er fornøyd med Linux Mint?

 

har lekt med tanken men solydk er rolling release pluss jeg kan kanskje unngå det problemet jeg har hatt her nå med noen filer som har slått seg vrange... misstenker en bug, hvis det ikke er pga repositoriene jeg har lagt til.

Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du i det hele tatt rolling? Du får vanligvis flere bugs ved å velge rolling release.

Og hvis du faktisk finner en bug, så setter utviklerene stor pris på at du undersøker og rapporterer bugen denne skikkelig. Hvis du i stedet bytter distro for hver eneste bug du oppdager, så ender du opp med å bytte distro heeele tiden. Spesielt når du går til små amatør-distroer som SolydK.

Lenke til kommentar

Hvorfor ønsker du i det hele tatt rolling? Du får vanligvis flere bugs ved å velge rolling release.

Og hvis du faktisk finner en bug, så setter utviklerene stor pris på at du undersøker og rapporterer bugen denne skikkelig. Hvis du i stedet bytter distro for hver eneste bug du oppdager, så ender du opp med å bytte distro heeele tiden. Spesielt når du går til små amatør-distroer som SolydK.

 

så jeg får nyeste programvare og forhåpentligvis slipper å installere det mer enn 1 gang uten disse stadige oppgraderingene... jeg vet det er problemer på manjaro, men solydk sies det er langt bedre, det er basert på mint debian, ergo ikke helt uerfarne folk.

 

jeg har nevnt før her at det ikke bare er det problemet som gjør at jeg vil bytte, jeg vil også ha KDE, og tenkte jeg skulle prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

så jeg får nyeste programvare og forhåpentligvis slipper å installere det mer enn 1 gang uten disse stadige oppgraderingene...

På rolling får du oppgraderinger heeeeeeele tiden. Enhver "oppdatering" er en oppgradering, og du kan aldri vite om ting brekker eller ikke. Dette gjelder alle rolling releases, og gjelder spesielt når du bruker 3.parts repo (PPA/AUR/etc.).

Og hvis du ønsker noe som ikke er "røft i kantene", så er rolling definitivt ikke veien å gå.

Jeg har forøvrig ikke reinstallert Fedora siden 2015, og alle oppgraderingene fra Fedora 21 til Fedora 25 har gått fint. Så store oppgraderinger er ikke nødvendigvis en uting.

 

jeg vet det er problemer på manjaro, men solydk sies det er langt bedre, det er basert på mint debian, ergo ikke helt uerfarne folk.

Såvidt jeg kan se, har ikke Linux Mint noen rolling distroer lenger. LMDE 1 var semi-rolling, mens dagens LMDE 2 er basert på stable Debian Jessie (ifølge Wikipedia). Så jeg ser ikke helt hvordan SolydK kan tilby en rolling distro uten å enten bruke utdatert LMDE 1, eller å gjøre alt på egenhånd uten Mint. Og SolydK-teamet er kun _fire_ personer.

 

jeg har nevnt før her at det ikke bare er det problemet som gjør at jeg vil bytte, jeg vil også ha KDE, og tenkte jeg skulle prøve noe nytt.

De beste KDE-implementasjonene finner du i OpenSUSE, KDE Neon og Kubuntu. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

 

så jeg får nyeste programvare og forhåpentligvis slipper å installere det mer enn 1 gang uten disse stadige oppgraderingene...

På rolling får du oppgraderinger heeeeeeele tiden. Enhver "oppdatering" er en oppgradering, og du kan aldri vite om ting brekker eller ikke. Dette gjelder alle rolling releases, og gjelder spesielt når du bruker 3.parts repo (PPA/AUR/etc.).

Og hvis du ønsker noe som ikke er "røft i kantene", så er rolling definitivt ikke veien å gå.

Jeg har forøvrig ikke reinstallert Fedora siden 2015, og alle oppgraderingene fra Fedora 21 til Fedora 25 har gått fint. Så store oppgraderinger er ikke nødvendigvis en uting.

 

jeg vet det er problemer på manjaro, men solydk sies det er langt bedre, det er basert på mint debian, ergo ikke helt uerfarne folk.

Såvidt jeg kan se, har ikke Linux Mint noen rolling distroer lenger. LMDE 1 var semi-rolling, mens dagens LMDE 2 er basert på stable Debian Jessie (ifølge Wikipedia). Så jeg ser ikke helt hvordan SolydK kan tilby en rolling distro uten å enten bruke utdatert LMDE 1, eller å gjøre alt på egenhånd uten Mint. Og SolydK-teamet er kun _fire_ personer.

 

jeg har nevnt før her at det ikke bare er det problemet som gjør at jeg vil bytte, jeg vil også ha KDE, og tenkte jeg skulle prøve noe nytt.

De beste KDE-implementasjonene finner du i OpenSUSE, KDE Neon og Kubuntu.

 

 

solydk skal være rolling release og der kommer oppgraderingene periodevis i "pakker" omtrent som windows (om jeg husker rett), det er ikke sånn at du har 1 oppgradering hver dag..

Endret av marius77
Lenke til kommentar

På en ordentlig rolling release kommer pakken når det slippes en ny pakke fra upstream utvikler. F.eks når Firefox eller LibreOffice slipper en ny versjon, så blir en ny versjon av Firefox eller LibreOffice ganske umiddelbart tilgjengelig i pakkesystemet i f.eks Arch. Så jo, du kan fint ende opp med 1 oppgradering hver dag.

 

Edit: Når det kommer til SolydK aner jeg ikke, siden hele organisasjonen der virker litt halvveis.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

På en ordentlig rolling release kommer pakken når det slippes en ny pakke fra upstream utvikler. F.eks når Firefox eller LibreOffice slipper en ny versjon, så blir en ny versjon av Firefox eller LibreOffice ganske umiddelbart tilgjengelig i pakkesystemet i f.eks Arch. Så jo, du kan fint ende opp med 1 oppgradering hver dag.

 

Edit: Når det kommer til SolydK aner jeg ikke, siden hele organisasjonen der virker litt halvveis.

 

det var en som utviklet linux mint som gikk til solydk ... .men ja, jeg stiller og litt samme spørsmål... men jeg har såvidt testet det og det virket solid, pluss de som tester distroen roser den opp i skyene, det eneste som er litt rart er at de har få brukere. 

Lenke til kommentar

 

det eneste som er litt rart er at de har få brukere.

Det er ikke rart i det hele tatt. Folk ønsker noe de kan stole på, og da trengs det mer enn fire hobbyutviklere i kjerneteamet.

 

 

nå er det 9 i manjaro ... vet ikke om det nødvendigvis har så mye å si

Lenke til kommentar

Feil:

... rolling release, basert på linux mint debian ...


og feil:

solydk skal være rolling release og der kommer oppgraderingene periodevis i "pakker" omtrent som windows (om jeg husker rett), det er ikke sånn at du har 1 oppgradering hver dag..

 

SolydXK følger Debian Stable og har aldri vært rolling. Sant nok var starten en form for semi-rolling basert på Debian testing, men det er historie for lenge siden.

Knytningen til Linux Mint er ikke noe annet enn at SolydXK ble skapt som et alternativ da Linux Mint droppet LMDE KDE, og at tilsvarende tankegang med proprietære drivere, codecs osv er fulgt.

 

Forunderlig at det er mulig å starte en diskusjon om misforståelser som er så lett å rydde unna ved et søk på nettet...

 

Uansett, jeg har brukt SolydK siden starten for 4-5 år siden, og har det fortsatt på hovedmaskinene mine.

Til å begynne med var jeg veldig fornøyd, spesielt med SolydK BE, og den maskinen har gått stabilt med jevnlige oppdateringer siden 2013.

Men etter hvert har de rotet det til med for mye sammensurium med XFCE og sært oppsett, så jeg kommer ikke til å installere SolydK igjen neste gang det blir aktuelt. Da blir det Debian. Jeg ser ikke helt hva jeg kan få med SolydK som jeg ikke får med Debian.

 

Gå for Debian Stable og les deg opp på hvordan du installerer ekstra pakker. De har en omfangsrik dokumentasjon.

Endret av dagd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil:

... rolling release, basert på linux mint debian ...

og feil:

solydk skal være rolling release og der kommer oppgraderingene periodevis i "pakker" omtrent som windows (om jeg husker rett), det er ikke sånn at du har 1 oppgradering hver dag..

 

SolydXK følger Debian Stable og har aldri vært rolling. Sant nok var starten en form for semi-rolling basert på Debian testing, men det er historie for lenge siden.

Knytningen til Linux Mint er ikke noe annet enn at SolydXK ble skapt som et alternativ da Linux Mint droppet LMDE KDE, og at tilsvarende tankegang med proprietære drivere, codecs osv er fulgt.

 

Forunderlig at det er mulig å starte en diskusjon om misforståelser som er så lett å rydde unna ved et søk på nettet...

 

Uansett, jeg har brukt SolydK siden starten for 4-5 år siden, og har det fortsatt på hovedmaskinene mine.

Til å begynne med var jeg veldig fornøyd, spesielt med SolydK BE, og den maskinen har gått stabilt med jevnlige oppdateringer siden 2013.

Men etter hvert har de rotet det til med for mye sammensurium med XFCE og sært oppsett, så jeg kommer ikke til å installere SolydK igjen neste gang det blir aktuelt. Da blir det Debian. Jeg ser ikke helt hva jeg kan få med SolydK som jeg ikke får med Debian.

 

Gå for Debian Stable og les deg opp på hvordan du installerer ekstra pakker. De har en omfangsrik dokumentasjon.

 

siste videoene jeg så på youtube hevdet at det var rolling release og de var 2016 mener jeg huske og jeg husker dette her fra før av...

 

uansett, takk for svar.. da stryker jeg de av lista og prøver antageligvis opensuse igjen

Lenke til kommentar

Gå for Debian Stable og les deg opp på hvordan du installerer ekstra pakker. De har en omfangsrik dokumentasjon.

Jeg er også en stor fan av Debian, men i akkurat dette tilfellet tror jeg det blir litt feil å anbefale trådstarter Debian Stable. I dag er Debian Stable (8, Jessie) på KDE 4, som er en ganske annen opplevelse enn dagens Plasma 5. KDE 4 er stabilt og fint, men ikke i nærheten så lekkert og intelligent som Plasma 5.

Riktignok blir Debian 9 (Stretch) sannsynligvis sluppet seinere i år, og kommer da med Plasma 5. Den kan gjøre det veldig interessant å bruke KDE på Debian Stable, men frem til da ville jeg gått for en av de store KDE-pusherene jeg nevnte tidligere.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg er også en stor fan av Debian, men i akkurat dette tilfellet tror jeg det blir litt feil å anbefale trådstarter Debian Stable. ...

Vel, trådstarter spurte jo om SolydK, som har KDE4 og ellers i bunn og grunn er Debian Stable med noen ekstra pakker og justeringer. Så kan ikke være enig i at det blir feil å anbefale det nærmeste alternativet her.

Og uansett kan han jo oppgradere når Stretch blir sluppet.

 

Er ellers enig i at det er andre gode distroer med KDE. Men jeg svarte bare på spørsmålet om min erfaring med SolydK, og siden TS nevnte han ville ha noe Debian-basert ville jeg ikke trekke inn flere alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...