Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

joda, ser den, men synes det er synd om dette også blir en skryte-tråd hvor de med feitest controller og flest SSD'r i raid naturligvis listes høyest på alle lister.

 

jeg og mange med meg synes sikkert det hadde vært både gøy og nyttig med en liste på hvilke SSD'r(og antall (2 og 3 stk) som yter best i raid0.

 

Som resultat for man da også i en viss grad en "anbefaling" på beste kjøp, som grunnet trådens natur vil oppdateres kontinuerlig.

 

Synes det er rasende festlig jeg :)

 

5 på topp av raid0 - 2 stk og 3 stk SSD'r

 

bring it on !

 

edit: BRA Ourasi !!!

Nå kjenner ikke jeg igjen deg fra tidligere, men generelle anbefalinger av SSD skjer i SSD-tråden (sticky). Denne tråden ble hovedsaklig laget for å få en egen plass hvor vi kan sammenligne diverse SSDer og RAID oppsett, og i tillegg ha en plass de med fetest oppsett kan brife litt :p

Nå er situasjonen slik at om type A SSD yter bedre enn type B SSD i både singel disk og 2 disker i RAID-0, så vil den også yte bedre i RAID-0 uansett hvor mange enheter man bruker. Det som utgjør forskjellen når man begynner å ha fler SSDer i RAID er RAID kontrolleren. En god kontroller med mange dårligere SSDer kan slå en dårlig kontroller med gode SSDer, men om forskjellen mellom SSDene er stor nokk kan 2-3 gode SSDer på en kontroller med lav båndbredde slå 8+ SSDer på en kontroller med massiv båndbredde i real life ytelse grunnet IOPS.

For å ta et kjapt eksempel vil 2-3 stk x25-M gen2 på ICH10R slå 8+ Apex på en hardware RAID kontroller selv om den gir fullt headroom. Dette er da i situasjoner hvor kontrollerens cache ikke kan holde unna all random write...

 

Jeg støtter forslaget om 3 kategorier, Singeldisk, 2 i RAID-0, og ektreme RAID.

Jeg synes også det må nevnes hvilken kontroller som brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ourasi,

 

Tester litt på iometer på ich10r, 8KB stripe size funket ikke for å slå deg.

Er i ferd med å kjøre HDDerase snart ;-)

 

Nåh, så lenge jeg fikk være i fred da :innocent: Jaja, du må ta meg med to disker da, for å komme på den lista, men det er vel bare å kjøre 2 G2 disker uten OS det, jeg testet med OS og G1 og er det travfolket kaller "favoritt i fare" :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg støtter forslaget om 3 kategorier, Singeldisk, 2 i RAID-0, og ektreme RAID.

Jeg synes også det må nevnes hvilken kontroller som brukes.

 

Jau, singel og raid0 med 2 disker skal få sine egne lister, for det er sikker flott for de som skal handle SSD at de bare kan ta en liten titt på førsteposten under benchene de prioritere for å finne oppsettet de vil ha. Vi kan la disse benchene av singel og raid0 2 disker veie opp for allt det rare der ute av ymse reviewers... Ekstrem oppsett synes jeg 3xSSD i raid faller inn under og vil hevde seg veldig godt der også, så jeg forsøker det slik inntil videre.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Pokker, du slår meg enda, må nok kjøre HDDerase.

 

iometer 2 stk i raid-0 64kb stripe size

Intel 160GB G2 (godt brukt) på ICH10R

 

Random read : 75179.34

Random write: 29782.22

Workstation : 26533.17

 

Hvordan skal vi legge opp screendumps av iometer?

 

Slik?

post-137664-1252280811_thumb.png

 

Jau, den er god, skal legge deg inn på 2. plass jeg :innocent: .... Et godt tips er en reboot mellom hver IOMeter test, og la Workstation testen være den første du kjører.. :thumbup:

 

PS: Tror IOMeter heller ikke liker 64kb stripe, allt under 128kb stripe på disse småfilene ser ut til å ligge litt bak, som var erfaringen min med Bootup config selv om det var ganske liten forskjell.. Kan lage et config med større filer til IOMeter, slik at man kan få et godt svar på hvordan IOPS skalerer når man får splittet filen på begge diskene.. Om du fremdeles har 64kb stripe, så kan jeg lage et config med 128kb filstørrelse, så kan vi sammenligne... Hyl ut om du vil teste...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jau, den er god, skal legge deg inn på 2. plass jeg :innocent: .... Et godt tips er en reboot mellom hver IOMeter test, og la Workstation testen være den første du kjører.. :thumbup:

 

PS: Tror IOMeter heller ikke liker 64kb stripe, allt under 128kb stripe på disse småfilene ser ut til å ligge litt bak, som var erfaringen min med Bootup config selv om det var ganske liten forskjell.. skal lage et config med større filer til IOMeter, slik at man kan få et godt svar på hvordan IOPS skalerer når man får splittet filen på begge diskene.. Om du fremdeles har 64kb stripe, så kan jeg lage et config med 128kb filstørrelse, så kan vi sammenligne...

 

Jeg har kjørt igjennom 128KB nå, litt høyere på read men de andre var litt dårligere.

(ytelsen steg jevnt og trutt fra 8KB og oppover men 64KB og 128KB er nesten like)

 

Skal prøve og reboote mellom hver test.

Hadde du bare visst hvor lang tid det tar å boote med 2 SAS kontrollere ;-)

 

edit:

 

Kjører HDDerase på alle SSD'ene så det tar litt tid.

Tror ikke det blir noe mer iometer før senere i dag.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jau, den er god, skal legge deg inn på 2. plass jeg :innocent: .... Et godt tips er en reboot mellom hver IOMeter test, og la Workstation testen være den første du kjører.. :thumbup:

 

PS: Tror IOMeter heller ikke liker 64kb stripe, allt under 128kb stripe på disse småfilene ser ut til å ligge litt bak, som var erfaringen min med Bootup config selv om det var ganske liten forskjell.. skal lage et config med større filer til IOMeter, slik at man kan få et godt svar på hvordan IOPS skalerer når man får splittet filen på begge diskene.. Om du fremdeles har 64kb stripe, så kan jeg lage et config med 128kb filstørrelse, så kan vi sammenligne...

 

Jeg har kjørt igjennom 128KB nå, litt høyere på read men de andre var litt dårligere.

(ytelsen steg jevnt og trutt fra 8KB og oppover men 64KB og 128KB er nesten like)

 

Skal prøve og reboote mellom hver test.

Hadde du bare visst hvor lang tid det tar å boote med 2 SAS kontrollere ;-)

 

edit:

 

Kjører HDDerase på alle SSD'ene så det tar litt tid.

Tror ikke det blir noe mer iometer før senere i dag.

 

 

 

Snodig at det var så vrient, men jeg merker jo at resultatene ikke er like lett å oppnå etter en del testing, så IOMeter setter nok sine spor... HDDErase og tom disk skulle nok være det beste ja..

Lenke til kommentar

Ourasi,

 

Tror det må være drivere eller MB som stopper i forhold til ditt.

 

Her er en single X25-M 160GB G2 iometer

 

Random Read: 40913.66

Random Write: 15528.17

Workstation: 16868.84

 

Random Read

post-137664-1252288136_thumb.png

 

Random Write

post-137664-1252288169_thumb.png

 

Workstation

post-137664-1252288196_thumb.png

 

Skal sjekke på en annen PC hvordan de funker men resultatet ditt er meget bra uansett ;-)

Lenke til kommentar

Tok en runde til, sikkert ikke bra med alle disse IOMeter testene, og ser det er litt Workstation tap på ~1000 IOPS. Ikke værre enn at en må regne med det dessverre. Men G1 X25-M "henter" seg litt inn igjen, istad tok jeg 3 workstation på rappen, og fikk 29000-27000-26000 IOPS, så steg et par tusen etter litt Atto :hrm: Slette IOMeter temp fila etter hver run og restarte IOMeter ser ut til å være et must... For raskest mulig bootid og best bencheresultater, ser det ut som om min favorittdriver IATA v8.7 er kongen på haugen....

 

Meeen, fikk jo ~200 IOPS mer på Random Write, så der må det justeres litt på lista :innocent:

Smekker inn Singeldisk resultatene dine, og der er du jo kongen nå da :new_woot:

 

Random Read

483055.jpeg

 

Random Write

483056.jpeg

 

Workstation

483057.jpeg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Et tips til dere som bruker IOmeter med speedometer, sett "range" til noe mer realistisk enn 100 total IO's per second...

Kanskje vi skal få i stand en konvensjon på dette for de som vil legge med speedometeret?

Mitt forslag:

Singeldisk: 50.000 IO's / 200MB/s

RAID-0 2-disk: 100.000 IO's / 400 MB/s

Større RAID: tja... skal vi inntil videre si 100.000 IO's og 400 MB/s her og til noen går over det?

 

30k IOPS på workstation config er forresten helt villt. Det er i samme område som ioDrive ligger ved full kapasitet. Med halvert kapasitet hopper den noe høyere.

Det ser faktisk ut som 3 x25-M gen2 på en LSI 9260-8i kan slå en ioDrive på alt annet enn sustained random write.

Lenke til kommentar
30k IOPS på workstation config er forresten helt villt. Det er i samme område som ioDrive ligger ved full kapasitet. Med halvert kapasitet hopper den noe høyere.

Det ser faktisk ut som 3 x25-M gen2 på en LSI 9260-8i kan slå en ioDrive på alt annet enn sustained random write.

 

Jau, det setter Tom's Hardwares AMD/NV/ICH review i perspektiv vil jeg si..... Undres hvilken QD han har testet med...

 

Anvil: Lider du kanskje litt av det samme som dukket opp på XS angående lavere ytelse på X58 mon tro? Test med IATA v8.7, den er best så langt for meg i allefall, også på Win7 64bit...

Lenke til kommentar
30k IOPS på workstation config er forresten helt villt. Det er i samme område som ioDrive ligger ved full kapasitet. Med halvert kapasitet hopper den noe høyere.

Det ser faktisk ut som 3 x25-M gen2 på en LSI 9260-8i kan slå en ioDrive på alt annet enn sustained random write.

 

Jau, det setter Tom's Hardwares AMD/NV/ICH review i perspektiv vil jeg si..... Undres hvilken QD han har testet med...

 

Anvil: Lider du kanskje litt av det samme som dukket opp på XS angående lavere ytelse på X58 mon tro? Test med IATA v8.7, den er best så langt for meg i allefall, også på Win7 64bit...

 

Bare for å presisere, jeg har ikke brukt LSI'en på noen av testene enda.

Så langt ser det ikke ut til at den blir blant de beste på IOPS vel og merke.

Den er ikke dårlig men IMSM er i særklasse.

Jeg oppnådde ofte bedre resultat på LSI'en ved å kjøre flere Workers, dvs 2-3.

 

Jeg skal prøve å finne v8.7, men mener jeg hadde bedre ytelse før, GB har oppdatert option rom på de siste biosene og det kan også være et problem.

Lenke til kommentar

Ny runde med 3 x 160GB Gen2 på ICH10R

 

Random read

Random write (oppdatert)

Workstation (oppdatert)

 

edit:

Installerte IATA89, writes gikk betydelig opp, workstation litt opp.

 

Ourasi

Workstation skal ha 8KB blokk størrelse eller?

 

edit2:

Fjernet vedlegg, var ikke til å stole på ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Ourasi

Workstation skal ha 8KB blokk størrelse eller?

 

Jau, det er nok riktig det serru, ligger endel utregninger bak denne configen av StorageReview og er "Manualen" alle bruker til reviews og kan ikke kalles "Workstation" med mindre spesifikasjonene er fulgt.. QD valget i configen vi bruker her er helt og holdent i StorageReviews "ånd". At enkelte fortsatt kun bruker QD 1-4 er en gåte :thumbup:

Lenke til kommentar
edit:

Installerte IATA89, writes gikk betydelig opp, workstation litt opp.

 

Ourasi

Workstation skal ha 8KB blokk størrelse eller?

 

Er du helt sikker på den Random Write IOPS? I så fall har du 550% ytelsesforbedring sammenlignet med singeldisk, på et oppsett i Raid0 3xG2 160gb som i teorien kan skalere til 300%, og høyere mb/s enn på sekvensiell skriv (?)... For du er vel på ICH ennå vel?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er du helt sikker på den Random Write IOPS? I så fall har du 550% ytelsesforbedring sammenlignet med singeldisk, på et oppsett i Raid0 3xG2 160gb som i teorien kan skalere til 300%, og høyere mb/s enn på sekvensiell skriv (?)... For du er vel på ICH ennå vel?

 

Enda på ICH ja.

Ja jeg er sikker men kan ikke gjenskape den så det er noen ugler i mosen her, se bort fra hele benchmarken, jeg lager en ny fra et P5Q snart.

Skal finne ut av hva som ev. er galt med X58 kortet senere, kanskje en reinstallering er på tur, med W7 RTM eller W2008R2. (har ikke orket å oppgradere fra W7 RC enda)

 

Sjekket med CDM og 4KB ytelsen var lav der også ca 20/60, AS SSD Benchmark var ikke så aller værst ved QD64.

Ytelsen på AS SSD var 998, legger den ut når jeg får startet pc'n.

 

post-137664-1252342046_thumb.png

post-137664-1252342080_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Anvil: Random Read og Write oppsettene til IOMeter i denne tråden kan etterprøves i AS SSD QD#64 da den gir ~samme resultat +/- noen ytterst få %. Du kan switche mellom IOPS og mb/s når du har kjørt testen for å enklere sammenligne med IOMeter. De ~51k IOPS du fikk i AS er vel helt på linje med hva du skal ha mtp at du har G2x3 selv om ikke allt er ser like bra ut. Tror du gjør lurt i å teste ICH på et 775 kort, det kan gi noen svar..

 

Når det gjelder CDM, så er ~60mb/s riktig, Raid0 skalerer ikke på 4kb filer og QD#1 med mindre de blir fysisk splittet mellom diskene, og det blir vrient med 4kb. Men det skal sies at du ligger 10-15% bak mine i samme test i CDM enten det er singel eller raid0, så også der vil nok 775 ICH hjelpe..

 

Skal få satt opp AS SSD listen ikveld....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...