Gå til innhold

– Ingen Blu-ray til 360 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen vits i å satse på Blu-Ray, det er HD-DVD som er framtida. :p

 

Ellers må eg seie at å få 1080p-filmar direkte overførte over Internett er noko eg ser på med ein viss skepsis. Om dei skal overføre dette med noko som liknar på BD-kvalitet, vil det kreve temmeleg heftige Internett-linjer (og sjølvsagt tilsvarande infrastruktur på den andre sida).

 

Med ein BD får eg den beste kvaliteten, og eg er ikkje avhengig av hverken Internett- eller innhaldsleverandørar når eg finn ut at eg vil sjå ein film. I tillegg trur eg dei som hevdar at fysisk distribusjon er på veg ut, ofte undervurderar mange menneske sitt ønske om å ha ei samling av noko. Folk som meg, til dømes.

 

Kanskje vil det bli meir og meir digital distribusjon etter kvart, men eg trur vi vil ha fysiske media ei lang stund framover enno. Eg trur òg at utviklinga i retning av at ting skal direkteoverførast, er driven meir av bedriftene sine ønsker om å kontrollere innhaldet og kunne ta seg betalt fleire gonger, enn av kundane sine interesser.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

playstation har nå hatt streaming av filmer i evigheter..? nå påpeker de vel at det er 1080p, men blir for dumt når de prøver å få det til å fremstå som om de var først med streaming generellt.

Det gjør de jo ikke heller? Uansett synes jeg det høres litt vilt ut med 1080p streaming... Nettlinja mi vil i alle fall ikke takle det, forhåpentligvis 720p.
Lenke til kommentar

Joda det er koselig å ha et fysisk produkt i hylla for de som liker denslags, og det markedet blir nok neppe å dø ut med det første. Folk kjøper jo for eksempel enda LP-plater... BluRay blir nok neppe en klassiker, men neppe noen LaserDisc heller, antagelig noe imellom.

 

Ang. streaming og games on demand så er det helt klart framtiden. For folk (inkludert meg) som er litt eldre og har god økonomi så er det helt klart mer aktuelt å trykke på noen få knapper på Xboxen, betale en slant og få se filmen i 1080p med 5,1 surround øyeblikkelig framfor å få en plastskive i posten eller å kjøre et sted for å kjøpe eller leie produktet. Samme er tilfelle for spill. Nytt kult spill ute? Noen kjappe trykk og det er på harddisken en halvtime senere. Mye kjappere enn å forlate huset eller bestille online. Faktisk er streaming og movies on demand så mye enklere at om de priser seg rett vil det kunne erstatte en stor del av det behovet torrents og annen p2p ulovlig deling utgjør. Jeg har ofte tenkt at jeg gledelig hadde betalt HBO noen slanter for å se siste Entourage-episode online i HD istedet for å sitte i timesvis etter at episoden har gått på lufta og vente på at den skal bli tilgjengelig. Instant entertainment er verd noen kroner og jeg betaler gledelig.

 

Ang den spesifikke tjenesten til MS for 1080p streaming av filmer "On demand" så kreves det en accesshastighet på 5 Mbps for 1080p med 5,1 surround. Neppe et problem i Norge, selv modern har mer enn 5 Mbps inn i heimen.

 

Fra en kar hos BusinessOfVideo.com som har testet tjenesten (han er med i XBox Live Preview-gruppen):

 

"Of course, the new 1080p streaming functionality is really the one I have been waiting to get hands on with and after watching a bunch of movies this morning, all I can say is that the quality it truly incredible. ... they have stated that it only takes about 4MB of bandwidth to be able to get 1080p streaming. You really have to see it to believe it as it really is that good."

 

 

Vil du prøve det selv? Sett igang, her: Microsoft Smooth 1080p streaming

 

 

Ser ut til at fysisk medie endelig har møtt sin overmann og glad er jeg for det. Digital distribusjon er framtiden, så BluRay eller ikke til 360en? Spiller liten rolle i praksis, selv om noen fra SDF sikkert kommer innom her snart og vil påstå det motsatte...

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Det største problemet med digital distribusjon er jo at man ikke umiddelbart har muligheten for gjensalg.. Jeg kommer ikke til å kjøpe retailspill via Games on Demand med mindre jeg MÅ ha akkurat det spillet akkurat den dagen og alle butikker er utsolgt.

 

Jeg tar aldri vare på spill jeg er ferdig med, dermed blir det svært ulønnsomt å ikke kunne selge de videre.

Lenke til kommentar

Det som er horribelt er at games on demand-spilla er 100kr dyrere enn på platekompaniet. Om det samme skjer med filmene, er det jo dømt til å floppe.

 

Jeg har uansett trua på en fremtid uten bruk av fysisk distribusjon og ser på denne nyheten som det naturlige steget til Microsoft. Å innføre blu-ray ville jo være å innrømme nederlaget etter HD-krigen og et såpass stort tap vil neppe noe stort selskap ønske å fremheve ytterligere, og i alle fall ikke velge "å gå over til fienden".

Lenke til kommentar

playstation har nå hatt streaming av filmer i evigheter..? nå påpeker de vel at det er 1080p, men blir for dumt når de prøver å få det til å fremstå som om de var først med streaming generellt.

 

Jeg har ikke helt klart å finne noe informasjon at Sony har et eget filmtilbud med direkte streaming på PS3, selv om jeg prøvde å finne noe brukbar informasjon via Sony sine egne sider. Det er ikke snakk om det å støtte generell streaming hjemme fra mediaservere eller fra USB-medie - som er noe som både PS3 og Xbox 360 har støttet fra slippdatoen (og som begge har fått oppgradert i forhold til formater underveis).

Lenke til kommentar

Har vel egentlig ingen formening om en blåstrålespiller til Xbox 360, eller PC for den saks skyld, men når det blir aktuelt vil jeg ha en ekstern en - slik at den kan brukes med laptoper uten BR-drev. Å ha den kompatibel med Xbox 360 ville ikke vært en dum ting. Skulle bare ønske de kunne bestemme seg.

 

Forøvrig gleder jeg meg til HD-streaming. Har testet teknologien på PC, og den funket finfint. Regner med å se 1080p i mer enn akseptabel kvalitet! :)

Lenke til kommentar

Ang. streaming og games on demand så er det helt klart framtiden. For folk (inkludert meg) som er litt eldre og har god økonomi så er det helt klart mer aktuelt å trykke på noen få knapper på Xboxen, betale en slant og få se filmen i 1080p med 5,1 surround øyeblikkelig framfor å få en plastskive i posten eller å kjøre et sted for å kjøpe eller leie produktet.

Eh...kor mykje eldre er du og kor mykje betre økonomi trur du at du har i forhold til meg? :p

 

For å seie det sånn, når Ringenes Herre-filmane blir lanserte på HD, og folk skal sjå dei på flatskjermane sine, so trur eg mange i nemnde målgruppe vil foretrekke den der plata. Å ha eska i hylla er sjølvsagt fint, men viktigare grunnar er kvalitet og pålitelegheit. Ein BD har ein maksimal bitrate på rundt 50Mbit/s, og sjansen for forsinkelsar og kommunikasjonsbrot undervegs er vel omtrent null. Eg seier ikkje at der ikkje er nokon marknad, eller at direkteoverføring over nettet nødvendigvis ikkje er bra nok for ein del ting, men når det gjeld filmoppleving, tvilar eg på at det vil kunne måle seg med Blu-Ray heilt med det første.

 

Når det gjeld korvidt det er fornuftig for MS å lage ein BD-dings for XBox 360, er det ei anna sak. Eg vil tru interessa for dette har blitt gradvis mindre etter kvart som frittståande BD-spelarar har gått ned i pris.

 

Ellers såg no den teknologidemonstrasjonen du lenka til bra ut, i alle fall i eit lite vindauge på PC-skjermen min. No skal det seiast at denne typen animert film generelt brukar å sjå veldig fin og skarp ut, sjølv i SD. Noko Planet Earth-liknande på ein TV på 40 tommar eller meir ville sikkert ha vore ein betre test. Eg opplevde litt hakking her og der, men det kan vere at Internett-tilkoplinga eg sit på akkurat no ikkje er den beste.

 

Kay

Lenke til kommentar

Om dei skal overføre dette med noko som liknar på BD-kvalitet, vil det kreve temmeleg heftige Internett-linjer (og sjølvsagt tilsvarande infrastruktur på den andre sida).

 

Microsoft har anbefalt 8-10Mbps til streaming. Du kan også laste ned alle filmene, er ikke noe minimumskrav der.

 

For the full instant on 1080p streaming and 5.1 surround sound experience, Microsoft recommends at least an 8 Mbps broadband connection. The beauty of the technology however, is that movies and TV shows on Zune video will automatically scale to the best possible resolution based on the speed of the users connection. So if a consumer has a 6 Mbps connection, they will still get 1080p and a great audio experience, but may not get 5.1. And as a back-up, Microsoft says anyone can have a 1080p/5.1 experience, but they may be required to download the content instead of streaming it if they don’t have an 8 - 10 Mbps broadband connection.
Lenke til kommentar

Ang. streaming og games on demand så er det helt klart framtiden. For folk (inkludert meg) som er litt eldre og har god økonomi så er det helt klart mer aktuelt å trykke på noen få knapper på Xboxen, betale en slant og få se filmen i 1080p med 5,1 surround øyeblikkelig framfor å få en plastskive i posten eller å kjøre et sted for å kjøpe eller leie produktet.

Eh...kor mykje eldre er du og kor mykje betre økonomi trur du at du har i forhold til meg? :p

 

 

Mente ikke noe negativt ovenfor noen i denne tråden. Poenget var at der den yngre generasjonen gjerne må forsere en rekke hindre som tilgjengelighet av produkter "gratis" online, ventetid med nedlasting og for spill på PC ofte intrikate operasjoner for å omgå kopisperrer, med videre, så spiller det ikke så stor rolle for meg å betale for produktene. Det går på tilgjengelighet og enkelhet og her passer det bra å dra fram NRK Beta-doktrinen: "Den eneste måten å kontrollere ditt innhold på er å være den beste tilbyderen av det."

Jeg har de tekniske kunnskapene som skal til for å hverken betale for spill eller filmer, men tilgjengelighet har mye mer å si og enkle løsninger er verd å betale for. Digital distribusjon med priser over butikkpris er naturligvis uaktuelt. Se også artikkel hos Dagbladet i dag, har jeg inspirert Snorre Bryne til en artikkel?

 

Rent teknisk så er det pr idag bedre kvalitet på en BluRay enn MS streaming-tjeneste. MS har høyere komprimering på bildet og leverer ikke eksempelvis lydsporet i TrueHD. Men med raskere linjer og bedre teknologi er det bare snakk om tid før Digital Distribusjon tar igjen og går langt forbi BluRay.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe plastikk helt til pikslene faktisk fyller ut det de skal i de nedlastbare og streamede søsterversjonene sine. Det å streame eller å laste ned har jo helt klart sine fordeler i at man kan enkelt sette på en film i rimelig god kvalitet på kort varsel om vennegjengen skulle ønske å se en film. Det er det som tiltrekker meg ved det hele, og det er jo det samme som jeg setter pris på ved kjøp av musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...