Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg går i vg2 nå og har sosiologi som et av programfagene mine. Jeg skal fordype meg i det i vg3, dvs. at jeg må velge mellom enten sosialkunnskap eller politikk og menneskerettigheter (POM).

 

Det jeg lurer på er hva dere som har/har hatt POM eller sosialkunnskap syns om disse fagene? er det mye tungt stoff som man må lære seg?

Målet mitt er å få 5 eller 6 i alle programfag, og for at det skal bli mindre kjedelig vil jeg velge noe jeg interesserer meg for - som for meg da blir politikk.

 

Men jeg ser for meg nå at det er veldig lurt å følge med på nyhetene hver dag, både innenriks og utenriks. Betyr det at eksamen i POM blir vanskelig å oppnå høye karakterer i dersom jeg f.eks. skipper 1-2 uker uten å følge med på nyhetene og liksom "absorbere" all info? For jeg tipper at eksamen tar opp dagsaktuelle temaer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt begge, selv om det begynner å bli noen år siden. Sosialkunnskap er kanskje hakket lettere. Men ingen av fagene byr på konsepter som er spesielt vanskelig å forstå for et normalt oppegående menneske. Boken var vel ~400 sider lang i POM, altså skal du ved å lese 4-5 sider om dagen (~20 min), klare å ligge godt frempå i det faget.

 

Angående det å følge med på nyheter. Hører du på dagsnytt 18 (f.eks. på vei til skolen i stedet for musikk), og kanskje morgenbladet sin ukentlige podcast, så er det mer enn nok til å hele tiden sørge for å henge med på dagsaktuelle saker i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går i vg2 nå og har sosiologi som et av programfagene mine. Jeg skal fordype meg i det i vg3, dvs. at jeg må velge mellom enten sosialkunnskap eller politikk og menneskerettigheter (POM).

 

Det jeg lurer på er hva dere som har/har hatt POM eller sosialkunnskap syns om disse fagene? er det mye tungt stoff som man må lære seg?

Målet mitt er å få 5 eller 6 i alle programfag, og for at det skal bli mindre kjedelig vil jeg velge noe jeg interesserer meg for - som for meg da blir politikk.

 

Men jeg ser for meg nå at det er veldig lurt å følge med på nyhetene hver dag, både innenriks og utenriks. Betyr det at eksamen i POM blir vanskelig å oppnå høye karakterer i dersom jeg f.eks. skipper 1-2 uker uten å følge med på nyhetene og liksom "absorbere" all info? For jeg tipper at eksamen tar opp dagsaktuelle temaer?

Jeg tok sosialkunnskap som privatist siste året(vg3), selv om jeg hadde valgt realfag. Det skal dog sies at jeg hadde flaks mtp på at forbedringdelen kom på en fredag, slik at jeg fikk øvd hele tre dager.  Faget i seg selv er ganske lett om man er oppegående og har en fin struktur når man skriver. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg går i vg2 nå og har sosiologi som et av programfagene mine. Jeg skal fordype meg i det i vg3, dvs. at jeg må velge mellom enten sosialkunnskap eller politikk og menneskerettigheter (POM).

 

Det jeg lurer på er hva dere som har/har hatt POM eller sosialkunnskap syns om disse fagene? er det mye tungt stoff som man må lære seg?

Målet mitt er å få 5 eller 6 i alle programfag, og for at det skal bli mindre kjedelig vil jeg velge noe jeg interesserer meg for - som for meg da blir politikk.

 

Men jeg ser for meg nå at det er veldig lurt å følge med på nyhetene hver dag, både innenriks og utenriks. Betyr det at eksamen i POM blir vanskelig å oppnå høye karakterer i dersom jeg f.eks. skipper 1-2 uker uten å følge med på nyhetene og liksom "absorbere" all info? For jeg tipper at eksamen tar opp dagsaktuelle temaer?

Jeg tok sosialkunnskap som privatist siste året(vg3), selv om jeg hadde valgt realfag. Det skal dog sies at jeg hadde flaks mtp på at forbedringdelen kom på en fredag, slik at jeg fikk øvd hele tre dager.  Faget i seg selv er ganske lett om man er oppegående og har en fin struktur når man skriver. 

 

Hva snakket du om i eksamen?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...