Gå til innhold

Noe jeg ikke forstår med briller for langsynte


Anbefalte innlegg

Jeg er nærsynt, altså ser jeg dårlig på langt hold. Da jeg fikk briller så jeg godt på alle hold med dem på. Men når langsynte får briller fordi de sliter med å lese avisen, så ser de ikke godt med dem på langt hold. Hvorfor fungerer ikke brillene på alle hold for dem slik de gjør for meg...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skilles mellom vanlige briller og lesebriller, så uten at jeg vet spesielt mye om temaet, vil jeg tro lesebriller har en litt annerledes bue i glassene eller noe, som gjør at de fungerer veldig bra til å lese med, men ikke ellers.

 

Bestemoren min bruker briller og hennes briller har et eget felt i nedre halvdel av glassene som fungerer som lesebriller. Jeg vet som sagt ikke hva forskjellen er, men tipper forskjell i glassbuen eller noe som utgjør forskjellen på briller og lesebriller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Grunnen til at du og jeg, som er nærsynte, ser godt på alle hold er denne: brillene gjør at vi ser skarpt på lang avstand når øyet er avslappet. Når vi skal se på kortere hold brukes en muskel som øker krumningen på linsen i øyet. Denne muskelen blir svekket med alderen, noe som gjør at eldre nærsynte personer ofte bøyer hodet og ser over brillene når de skal se på kort hold.

 

En langsynt person har et øye som ikke ser skarpt på noe hold når øyet er avslappet. Årsaken er at øyelinsa ikke er krum nok. De får en brille som gir litt ekstra krumning og da ser de OK på langt hold. Hvis de skal se på nært hold må de enten bruke den tidligere omtalte musklen, eller få seg enda et par brille, med mer krumning.

 

Og for å forvirre totalt, jeg er nærsynt med to par briller, ett for langt hold og ett for PC-bruk.

Lenke til kommentar

Jeg er nærsynt, altså ser jeg dårlig på langt hold. Da jeg fikk briller så jeg godt på alle hold med dem på. Men når langsynte får briller fordi de sliter med å lese avisen, så ser de ikke godt med dem på langt hold. Hvorfor fungerer ikke brillene på alle hold for dem slik de gjør for meg...?

Jeg er også nærsynt (myopia), og ser ikke en tøddel på nært hold med avstandsbrillene.

 

Det du refererer til er nok heller ikke langsynthet (hyperopia), men alderslangsynthet (presbyopia).

 

Alderslangsynthet kan oppstå sammen med vanlig langsynthet, men hvis de ikke bruker briller på avstand, har de nok bare alderslangsynthet. Alderslangsynthet er egentlig ikke en langsynthet i det hele tatt, men en stivhet i linsen. Denne linsen må bøyes for at personen skal kunne se på nært hold - eller man må sette på en brille.

 

 

 

Det skilles mellom vanlige briller og lesebriller, så uten at jeg vet spesielt mye om temaet, vil jeg tro lesebriller har en litt annerledes bue i glassene eller noe, som gjør at de fungerer veldig bra til å lese med, men ikke ellers.

Nei, det er bare styrken som er forskjellig.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...