Gå til innhold

GUIDE: Nettleserguiden – august (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Kraken (JavaScript)

Etter at Microsoft gravla sin hullete og trege Internet Explorer ved Windows 10-lanseringen og ga liv til sin nye Edge-nettleser, har de gått fra å være 48 prosent tregere enn den raskeste nettleseren til å nå ligge nesten oppe på siden – knappe 5 prosent bak teten. I praksis betyr dette at du vil merke null forskjell mellom Chrome og den – endog fortsatt tregeste – Edge når du surfer rundt på «webben».

 

 

Hvordan kommer dere fram til konklusjonen at Edge fortsatt er den tregeste, når grafikken deres viser at den er nest raskest, ca 1,7% tregere enn Chrome?

Ca 5% tregere, det er jo Firefox.

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Den utskjelte nettleseren blir nemlig ikke med over i Windows 10

 

Joda, det ble den. 

Edge er satt til standardnettleser, men Explorer er fortsatt å finne i Windows 10. Men er ikke engang lagt til startskjerm eller skrivebord som standard, så tipper den blir helt borte snart.

 

 

Her tar du nok helt feil, kommer nok til å eksitere så lenge W10 lever.  

Lenke til kommentar

Lurer på hva du legger i "Internet Explorer ligger endelig i jorda"?  Jeg har søkt under tester på tek.no og fant ingen ting om Internet Explorer der. Hva er grunnlaget Tek.no har for å komme med en slik uttalelse? Nå har ikke jeg utviklet Internet Explorer, så jeg blir ikke såret, men syns uttalelsen er veldig rar.​

 

Det er en allmenn akseptert sannhet at Microsoft med Internet Explorer 6 holdt tilbake den naturlige utviklingen av internett i mange år. Denne meningen er stort sett delt av alle som jobber med web. 

 

Mange av de som jobber med web mener likevel at når Microsoft først satte i gang med radig utvikling av IE7 til 11, så rettet de opp mye av dette. Noen foretrekker sågar IE, har jeg hørt. Men bindingen mellom IE-versjon og operativsystemversjon har definitivt ført til at mange har måtte utviklet kode for svært gamle versjoner av Internet Explorer i mange år. 

 

Edge skal ikke være slik. Uavhengig av kvaliteten på Internet Explorer, så er løsrivningen fra operativsystem-versjon en stor fordel på sikt for oss som lever av og på web. Det hadde vært fint om de gjorde Edge bakoverkompatibel, slik at f.eks. Windows 7-brukere kan løsrive seg fra Internet Explorer selv om de måtte foretrekke Microsoft-programvare. 

Lenke til kommentar

For å snu det på hodet betyr det også at Google er opptatt av at nettlesere - alle nettlesere - skal bli bedre og raskere. Forøvrig hadde vel Microsoft også utviklet noen tester, men der tror jeg nesten det var i samarbeid med PR-avdelinga :g

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

For å snu det på hodet betyr det også at Google er opptatt av at nettlesere - alle nettlesere - skal bli bedre og raskere. Forøvrig hadde vel Microsoft også utviklet noen tester, men der tror jeg nesten det var i samarbeid med PR-avdelinga :g

 

 

 

Lurer på hva du legger i "Internet Explorer ligger endelig i jorda"?  Jeg har søkt under tester på tek.no og fant ingen ting om Internet Explorer der. Hva er grunnlaget Tek.no har for å komme med en slik uttalelse? Nå har ikke jeg utviklet Internet Explorer, så jeg blir ikke såret, men syns uttalelsen er veldig rar.​

 

Det er en allmenn akseptert sannhet at Microsoft med Internet Explorer 6 holdt tilbake den naturlige utviklingen av internett i mange år. Denne meningen er stort sett delt av alle som jobber med web. 

 

Mange av de som jobber med web mener likevel at når Microsoft først satte i gang med radig utvikling av IE7 til 11, så rettet de opp mye av dette. Noen foretrekker sågar IE, har jeg hørt. Men bindingen mellom IE-versjon og operativsystemversjon har definitivt ført til at mange har måtte utviklet kode for svært gamle versjoner av Internet Explorer i mange år. 

 

Edge skal ikke være slik. Uavhengig av kvaliteten på Internet Explorer, så er løsrivningen fra operativsystem-versjon en stor fordel på sikt for oss som lever av og på web. Det hadde vært fint om de gjorde Edge bakoverkompatibel, slik at f.eks. Windows 7-brukere kan løsrive seg fra Internet Explorer selv om de måtte foretrekke Microsoft-programvare. 

 

 

Det er ikke riktig å si at Microsoft holdt tilbake utviklingen. Problemet er at mange store bedrifter og corporations har bygget mange av sine systemer rundt IE, og er ufattelig trege når det gjelder "nye ting." Dette er forståelig på flere måter, - blant annet relatert til for eksempel sikkerhet og kostnader i forbindelse med systemutvikling. Dette er også grunnen til at IE fremdeles lever skjult i dybdene i Windows 10...

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig å si at Microsoft holdt tilbake utviklingen. Problemet er at mange store bedrifter og corporations har bygget mange av sine systemer rundt IE, og er ufattelig trege når det gjelder "nye ting." Dette er forståelig på flere måter, - blant annet relatert til for eksempel sikkerhet og kostnader i forbindelse med systemutvikling. Dette er også grunnen til at IE fremdeles lever skjult i dybdene i Windows 10...

 

 

 

Jo, det er riktig. Da Netscape brakk ryggen, sluttet Microsoft å videreutvikle Internet Explorer og ble stående med versjon 6 uten å jobbe videre. Om Internet Explorer 7 står det følgende på Wikipedia: 

 

"Internet Explorer 7 (...) was the first major update to the browser in more than 5 years.

Og dette var 5 viktige år i nettets vekstfase. Hadde de hatt samme utviklingshastighet som man nå er vant til, hadde nettet vært et helt annet sted i dag. 

 

Det var først etter de 5 årene at man oppdaget problemene med at bedriftene hadde bygget opp systemene sine rundt Internet Explorer 6, og det var mest pisk til egen bak. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...