Gå til innhold

Hvorfor dyr kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser det er flere her som mener at en dyr kabel er bedre enn en billig kabel.

 

Kan noen bevise dette eller motbevise det ??

 

Jeg lurer fælt på hvordan kobber kan være bedre enn kobber som er pakket inn litt forskjellig og koster mer enn det dobbelte

 

Kommer helt ann på bruksområde og hvilken type kabel det er snakk om.. lampe kabel, svakstrømskabel.Analogt eller digitalt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sant nok at studio ikke alltid er snille med lyden, men har den oppfattningen at man trenger ikke ødelegge lyden enda mere hjemme. Dårlig kabel + enda mere dårlig kabel = elendig lyd. Dårlig kabel + god kabel = dårlig lyd.

 

Jeg pleier å følge regelen om at kabler skal stå for ca 10% av budsjettet ved oppsett av anlegg. Da pleier kvaliteten på kablene å henge med resten ganske bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jeg må bare nevne at digitalkabler leverer absolutt det samme resultatet om det er en dritbillig eller en dyr kabel. Enten signal, eller ikke signal. Et par fantastiske eksempler på dyre digitalkabler:

 

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...l_1,5_meter.htm

 

En NETTVERKSKABEL! Haha! 10 spenn på Clas = akkurat samme resultat whatsoever.

 

Og det fortsetter med HDMI:

 

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...bel_1_meter.htm

 

Haha! 130 spenn på Clas for 1 meter HDMI = aaaaakkurat samme resultat.

 

Fantastisk!

Lenke til kommentar

Jeg kan vel gi et forslag som ikke er helt på jordet...

 

En dyr kabel kontra en billig en vil gi nøyaktig samme bilde/lyd, så lenge det er samme type kabel, over ikke så lange avstander (hvor lang en lang og en kort avstand er opp til deg selv å bestemme). Over lengre avstander stilles det større krav til demping og lekkasjestrøm enn på kortere. På en dyr kabel er nok dempingen lavere og samme med lekkasjestrøm.

Men jeg tror ikke dette er det som skiller mellom en dyr og en billig, det er nok hvor mye den tåler og kontakten.

 

En kabel skal ha en viss impedans (samme som tilkoblet utstyr) for å forhindre refleksjoner. Dersom impedansen i kabelen ikke er lik impedansen i et apparat vil ikke lyden/bildet bli av topp kvalitet. Det som påvirker impedansen er hvor mye kabelen blir misbrukt, som i å bli klemt, knekt og utsatt for varme. Dette blir nok ikke like mye påvirket på en dyr kabel som på en billig en.

 

Kontaktene på kablene er enten av gull eller kobber, gull på den dyre og kobber på den billige. Etter en tid vil kobberet bli "utslitt" og få et belegg som gjør at kontakten mellom apparatet og kabelen blir dårlig og påvirker lyden/bildet. Gull har ikke denne effekten, gull er et edelmetall og holder nesten i det uendelige.

 

Konklusjon: Det er bedre å investere i en dyr kabel når det er snakk om lange avstander og like godt med en billig en når det gjelder korte avstander.

Lenke til kommentar

På expert i horten, så prøvde folka å prakke på meg en optisk kabel til 400kr (1.5meter). Da spurte jeg hva som var forrkjellen på den og den andre de hadde til 100kr. Og da fikk jeg til svar at det var mye mer støy på den billige kabelen.

 

Da gikk jeg hjem med den billige, og lo resten av dagen! Hvordan skal man få støy på et signal som enten er 0 eller 1? Er det sånn at plutselig jeg får uønskede 0'er og 1'ere da? At det kommer lys inn i kabelen som ikke skulle vært der? I think not!

Lenke til kommentar
På expert i horten, så prøvde folka å prakke på meg en optisk kabel til 400kr (1.5meter). Da spurte jeg hva som var forrkjellen på den og den andre de hadde til 100kr. Og da fikk jeg til svar at det var mye mer støy på den billige kabelen.

 

Da gikk jeg hjem med den billige, og lo resten av dagen! Hvordan skal man få støy på et signal som enten er 0 eller 1? Er det sånn at plutselig jeg får uønskede 0'er og 1'ere da? At det kommer lys inn i kabelen som ikke skulle vært der? I think not!

 

Samme har eg vært borti. Sto å krangla med selgeren om hvorvidt det var verdt 300-400 ekstra for en digital signalkabel på 50cm. Da de ikke hadde billigere spurte eg om de kunne bestille den de var tomme for(de var tomme for billigkablene, men hylla stod der fortsatt med priser). Selgeren nektet faktisk å gjøre dette, til tross for at de pleier å ha de og at han ikke kunne forklare meg hvorfor eg burde kjøpe en dyr kabel.

 

Håpløst.

 

Som eg og nevnte til selgeren, hadde dette vært snakk om en kabel på utallige meter eller analog kabel så forstår eg poenget med å legge mer penger i den. Men eg skulle ha 40-50 cm lang optisk kabel til et pc-anlegg som skulle stå fast montert konstant. Å betale 449 elns for kabelen når Clas Ohlson solgte samme til rundt 100 lappen fikk eg meg virkelig ikke til å gjøre.

 

Eg har faktisk en coax-kabel på 15 meter som kostet meg nærmere 2k. Uovertruffen kvalitet på nyere tv apparater kontra "billige" kabler på kortere lengder. I tillegg er det ikke slitasje på selve kontaktene heller, noe eg har fått på de andre etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jeg skal hvertfall ta meg en tur til HiFi-Klubben med en standard nettverkskabel og en HDMI-kabel fra Clas og be dem vise meg forskjellen på dem og de eh noe dyrere versjonene. Kanskje man skulle tatt med en buddy med skjult kamera og poste resultatet.

Lenke til kommentar
Jeg kan vel gi et forslag som ikke er helt på jordet...

 

En dyr kabel kontra en billig en vil gi nøyaktig samme bilde/lyd, så lenge det er samme type kabel, over ikke så lange avstander (hvor lang en lang og en kort avstand er opp til deg selv å bestemme).

Det stemmer ikke, jeg har Monster M350i RCA kabel og Kimber Tonik, begge er 0,5m og koster ca det samme, men låter ganske forskjellig....

Det har vært testet på samme oppsett og selv faren min som ikke er så veldig hifiinteressert hørte det.

 

Jeg kan ikke si at den enne er best, men de låter ikke likt!

Så jeg har valgt å bruke penger på ekstra kabler til anlegget mitt.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg skal hvertfall ta meg en tur til HiFi-Klubben med en standard nettverkskabel og en HDMI-kabel fra Clas og be dem vise meg forskjellen på dem og de eh noe dyrere versjonene. Kanskje man skulle tatt med en buddy med skjult kamera og poste resultatet.

 

Haha, dere skulle ha vært med meg på Spaceworld i helga, i toppetasjen der jobber en av de største fjolsene jeg noensinne har vært borti. Han er utrolig lett å lure med på en diskusjon i alle fall. Jeg prøvde så godt jeg kunne å ignorere han, men han begynte å skrike og bære seg, helt uprovosert, om at jeg burde lære meg om elektronikk, og at han hadde så jævlig peil, og «hadde vært tekniker», og det var ikke måte på. Jeg ble helt satt ut av fyren. Helt genialt og fått han på film, prakteksempel på idiot-selger som ikke vet en dritt om det han snakker om.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jeg må bare nevne at digitalkabler leverer absolutt det samme resultatet om det er en dritbillig eller en dyr kabel. Enten signal, eller ikke signal. Et par fantastiske eksempler på dyre digitalkabler:

 

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...l_1,5_meter.htm

 

En NETTVERKSKABEL! Haha! 10 spenn på Clas = akkurat samme resultat whatsoever.

 

Og det fortsetter med HDMI:

 

http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...bel_1_meter.htm

 

Haha! 130 spenn på Clas for 1 meter HDMI = aaaaakkurat samme resultat.

 

Fantastisk!

 

Jeg ler og jeg ler :D

1.5 meter standard nettverkskabel (som de påstår er retningsbestemt?), skjermet med Fluoropolymer-plast. Ja, jeg kan tenke meg at syre og varme-bestandig plast brukt i kjernekraftverk virkelig er nødvendig bak tv'en? Og prisen :D 4500 kroner... Kan tenke meg de har noe lignende 45 000 % profitt på den kabelen, sett mot en 10 kroners kabel du mekker selv.

Lenke til kommentar
Jeg pleier å følge regelen om at kabler skal stå for ca 10% av budsjettet ved oppsett av anlegg. Da pleier kvaliteten på kablene å henge med resten ganske bra.

Hvorfor det?? kan du forklare meg hvorfor?? det er jo galskap rett og slett...

 

Hva er galskap med det? Kjøper jeg forsterker, cdspiller og høytalere til 90 000 er vel ikke 10 000 til kabler akkurat så mye. Og kjøper du anlegg for totalt 10 000 er vel ikke en tusenlapp så mye å legge av til kabler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For mange så har nok også utseende på kablene en del og si. Hvis man har kjøpt et anlegg til 150.000 er det klart man ikke vil ha stygge biltema kabler hengene bak høytalerene. Og uansett om det er placebo som gir et inntrykk av bedre lyd med dyre kabler, så er fortsatt opplevelsen av økt lydkvalitet reell for lytteren. Folk blir jo faktisk kurert for sykdommer ved bruk av piller kun bestående av vann ene alene fordi de faktisk tror pillene hjelper.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kabler. Jeg og en kamerat prøvde for noen år siden mine Synergestic Research høyttalerkabler mot hans som jeg ikke husker navnet på flere ganger frem og tilbake. De kosta omtrent det samme. Ca. 2k for 2x2 meter.

Synergistic kablene hadde strammere bass og litt mer dynamic, mens hans hadde mer bass, men mer buldrene og ukontrollert.

Så jeg vet det er forskjell på kabler, ihvertfall høyttalerkabler. Har ikke prøvd frem og tilbake med signalkabler.

Derimot legger du 50.000 i kabler bør du være riimelig interessert samt ha en del penger til overs.

Anlegget forøvrig bestod av Klipsch RF5 høyttalere og Harman Kardon forsterker og cd-spiller.

 

Noen som har testa og vet at det blir bedre med be-wiring?

Lenke til kommentar
Det er forskjell på kabler. Jeg og en kamerat prøvde for noen år siden mine Synergestic Research høyttalerkabler mot hans som jeg ikke husker navnet på flere ganger frem og tilbake. De kosta omtrent det samme. Ca. 2k for 2x2 meter.

Synergistic kablene hadde strammere bass og litt mer dynamic, mens hans hadde mer bass, men mer buldrene og ukontrollert.

Så jeg vet det er forskjell på kabler, ihvertfall høyttalerkabler. Har ikke prøvd frem og tilbake med signalkabler.

Derimot legger du 50.000 i kabler bør du være riimelig interessert samt ha en del penger til overs.

Anlegget forøvrig bestod av Klipsch RF5 høyttalere og Harman Kardon forsterker og cd-spiller.

 

Noen som har testa og vet at det blir bedre med be-wiring?

 

Få en upartisk tredjeperson til å utføre en blindtest på dere på 10 forsøk, og få han til å blande inn en biltema-kabel som kontroll. Du kommer til å bli overrasket.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på kabler. Jeg og en kamerat prøvde for noen år siden mine Synergestic Research høyttalerkabler mot hans som jeg ikke husker navnet på flere ganger frem og tilbake. De kosta omtrent det samme. Ca. 2k for 2x2 meter.

Synergistic kablene hadde strammere bass og litt mer dynamic, mens hans hadde mer bass, men mer buldrene og ukontrollert.

Så jeg vet det er forskjell på kabler, ihvertfall høyttalerkabler. Har ikke prøvd frem og tilbake med signalkabler.

Derimot legger du 50.000 i kabler bør du være riimelig interessert samt ha en del penger til overs.

Anlegget forøvrig bestod av Klipsch RF5 høyttalere og Harman Kardon forsterker og cd-spiller.

 

Noen som har testa og vet at det blir bedre med be-wiring?

 

Få en upartisk tredjeperson til å utføre en blindtest på dere på 10 forsøk, og få han til å blande inn en biltema-kabel som kontroll. Du kommer til å bli overrasket.

Det er ikke nødvendig. Jeg vet det er forskjell, men den er ikke så stor at den er verdt titalls tusen kroner.

Onkel kjøpte også nye høyttalerkabler. Også fra synergistic research. Gikk ikke opp i kvadrat, da han hadde 2,5 kvadrat fra før med billig kabel. Han kunne spille høyere før det vrengte. Må være noe i det

Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig. Jeg vet det er forskjell, men den er ikke så stor at den er verdt titalls tusen kroner.

Som likferd skrev, du *ville* blitt overrasket hvis du hadde tatt en ekte blindtest, men har man bestemt seg for å bli med i en religion ønsker man selvsagt ikke å gjøre noe som kan avsløre at det bare er tull. Det er ikke tilfeldig at hifiblader med mange annonser for dyre høyttalerkabler aldri har ekte blindtester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...