Gå til innhold

Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til


Anbefalte innlegg

Hvordan sammenligner man blenderåpning mellom et crop kamera fra Canon og olympus. Jeg tenker på et objektiv fra olympus 14-42mm f3,5-5,6 vs canon m15-45mm f3,5-6,3 og olympus 17mm f1,7 og canon m22mm f2. Det er greia å se at 22mm blir 35,2mm i FF, men blender mellom to crop faktorer.

Blander du med dybdeskarphet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et objektiv med blender f2 vil på en FF brikke gir jo mer lys på brikken enn et olympusobjektiv som har 1/4 av arealel. Må man ikke gjøre noe her som man gjorde om 25mm til 50mm med crop på 2.

For å få tilsvarende dybdeskarphet må en omregne både brennvidde og blenderåpning. For å få tilsvarende eksponering må en ikke gjøre noe som helst...med mindre en skal være så nøye på det at en tar T-stop og kameraprodusentenes ISO-løgn med i beregningen.

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt behovet for disse omregningene. 17mm f/1.7 er 17mm f/1.7, og du har en µ4/3-sensor.

Lenke til kommentar

For å få tilsvarende dybdeskarphet må en omregne både brennvidde og blenderåpning. For å få tilsvarende eksponering må en ikke gjøre noe som helst...med mindre en skal være så nøye på det at en tar T-stop og kameraprodusentenes ISO-løgn med i beregningen.

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt behovet for disse omregningene. 17mm f/1.7 er 17mm f/1.7, og du har en µ4/3-sensor.

Poenget å regne om 17 mm til 34 mm er for å få en følelse på billedvinklen man får gjennom objektivet. Har man 17mm på olympus tenker jeg nesten normalobjektiv, mens 17mm på FF er helt klart en vidvinkel

 

Jeg tenker fortsatt på blenderen. Hvis jeg har et FF kamera og bruker 200iso og en blender på f3,5. La oss anta at lukkertiden blir 1/250 sek. Så tar jeg et olympus kamera med crop på 2 og benytter 200iso, men ønsker en lukkertid på 1/250 sek. Slik du sier det blir det da en blender på f3,5, noe jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar

MicroFourThirds har en cropfaktor på ca. 1.2 fra Canon APS-C, så det er egentlig bare å regne ut ekvivalenter utfra det.

Hvis canon sitt objektiv har en blender på f3,5-6,3 måtte man hatt et objektiv på f2,92-5,25 på mitt olympus. Da har jeg delt på 1,2. Hvis det stemmer så gir det meg en indikasjon på hvor bra/dårlig lysstyrken til canon er forhold til mitt olympus f3,5-5,6. Jeg syntes jo f6,3 på canon hørtes dårlig ut, men det er jo bedre enn f5,6 på olympus. Nå er det jo lyssvake objektiver begge. Benytter fastoptikk med 17mm f1,7 og 45mm f1,8

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Hvis canon sitt objektiv har en blender på f3,5-6,3 måtte man hatt et objektiv på f2,92-5,25 på mitt olympus. Da har jeg delt på 1,2.

Ja, men du vil ikke få samme eksponering.

 

Tok en rask, og høyst uhøytidelig, test.

post-196087-0-88176600-1553417105_thumb.jpg 

1.5 crop, 47mm, ISO 500, f/4, 1/10 sek

 

post-196087-0-31623900-1553417236_thumb.jpg

FF, 70mm, ISO 800, f/5.6, 1/10 sek

 

Som du ser så blir det ganske likt resultat, men når blenderåpningen endres må ISO eller lukkertid også endres for å få samme eksponering, selv om sensorstørrelsen har endret seg.

Lenke til kommentar

 

Ja her ser jeg at jeg har noe å lære. Føler jeg er litt på vei. Jeg ble veldig frist til å gå tilbake til Canon fra Olympus. Jeg har både Canon 70-200mm f4 uten is og Sigma 150 makro samt 50mm f1,8 som jeg syntes er gode objektiver, selv om de ikke er i toppsjiktet. Derfor frister Canon sin R serie med FF brikke. Men grunnen til at jeg gikk over til Olympus var at det var et lett kamera og ikke minst lett fastoptikk. Derfor er det vanskelig. Det kan hende at når gleden av å få et nytt kamera har lagt seg blir kamera liggende hjemme og mobilen blir alltid med.

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...