Gå til innhold

Har iPhone 7, blir far, trenger jeg et ekstra kamera?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Blir far nå i juni og vurderer å kjøpe meg et kamera. Har en iPhone 7 jeg tar bilder med nå, men tenker at et dedikert kamera kanskje kunne foreviget noen minner bedre. 

 

Lurer derfor på om noen har noen tips til eventuelle kamera som kan passe fint når jeg har en iPhone 7 fra før. Merker at iPhone tar gode nok bilder i gode lysforhold, men inne i litt mørkere omgivelser så blir bildene fort uklare og kornete. 

 

Det er viktig at kameraet er lett å ta med seg, og bør få plass i jakkelomma for at jeg skal ta det med. 

Endret av Markus1802
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Blir far nå i juni og vurderer å kjøpe meg et kamera. Har en iPhone 7 jeg tar bilder med nå, men tenker at et dedikert kamera kanskje kunne foreviget noen minner bedre. 

 

Lurer derfor på om noen har noen tips til eventuelle kamera som kan passe fint når jeg har en iPhone 7 fra før. Merker at iPhone tar gode nok bilder i gode lysforhold, men inne i litt mørkere omgivelser så blir bildene fort uklare og kornete. 

 

Det er viktig at kameraet er lett å ta med seg, og bør få plass i jakkelomma for at jeg skal ta det med. 

Det er litt vanskelig å svare på et så pass subjektivt spørsmål.

 

Min personlige mening er at ja det er kanskje en god ide.

 

Du er ute etter et lommevennlig kamera som er relativt lyssterkt, så det bunner egentlig på hva du er villig til å betale.

Hvis du er ute etter et "veldig" billig kamera så er kanskje mobilen likevel et godt alternativ. Er du villig til å legge litt penger i potten så er et dedikert kamera så absolutt en god ide.

 

Siden du vil ha lommevennlig så ville jeg gått for et bra kompaktkamera. Systemkameraer, uansett størrelse, er ikke så alt for lommevennlige,

Selv om jeg selv ikke har brukt det, så ville jeg vurdert Sony RX100. Denne er i flere varianter og prisklasser. Den nyeste (versjon V (5)) ligger rundt kr 10.000 og er dyrt. Det  jeg ville vurdert den første versjonen som koster rundt kr 3000. 

 

Det er noen år siden dette kom i salg, men slik jeg ser det så er det faktum at "seriøse" fotobutikker fremdeles har det i sitt sortement noe som tilsier at det fremdeles er salgbart fem år etter at det ble lansert.

 

PS!! RX100-serien får generelt sett gode skussmål i tester.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger. Sony RX100 virker som et godt kamera, men kanskje mer rettet mot entusiaster? Jeg har litt lite erfaring med fotografering, så hadde vært fint med et kamera som tar gode bilder på AUTO-modus. Er villig til å legge i noen tusenlapper hvis det er verdt det.

Lenke til kommentar

Fordelen med entusiastkompaktkameraer er at sensoren er relativ stor og derfor slipper inn mere lys så man kan ta bilder i noe mørkere omgivelser, problemet er at de er relativ trege på fokusering så til actionfotografering fungerer de dårlig, får du også tak på et entusiastkompaktkamera som har mulighet til ekstern blits istedenfor å bruke den interne blitsen kan du ta bilder i ganske mørke omgivelser og få gode resultater. Entusiastkompaktkameraer har samme autofunksjoner som de billigere kameraene kanskje bedre også siden de har flere funksjoner.

 

Du kan foreksempel søke på flickr etter spesifikke kameraer og spesifikke motiver for å se hvordan type bilder du burde klare og ta.

 

Her har du foreksempel bilder tatt mer RX100 serien.

 

Et annet kamera som er bra er Canon G7x mkII, eventuell G9x mkII som er endel rimeligere.

 

Som alt annet så får man bedre utbytte av et kamera ved og lære seg det grunnleggende, men disse kameraene har ferdiginnstilte scener som kan kan bruke for og få bedre resultater.

 

Jeg anbefaler ikke speilrefleks/systemkamera til personer som bare vil bruke autofunksjoner siden denne type kamera fordrer mer forståelse for å få bedre resultater.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De beste minnene husker man uten kamera. Jeg har aldri tatt bilder for å "spare minner" eller hva man vil kalle det og jeg har tonnevis av gode minner i hodet. De viktigste og beste minnene krever ikke bilder og de viktigste og beste minnene er de som er verdt å ta vare på :)

Lenke til kommentar

De beste minnene husker man uten kamera. Jeg har aldri tatt bilder for å "spare minner" eller hva man vil kalle det og jeg har tonnevis av gode minner i hodet. De viktigste og beste minnene krever ikke bilder og de viktigste og beste minnene er de som er verdt å ta vare på :)

Det var da en egoistisk tankegang du har, synes du ikke familie, venner, besteforeldre, etc. skal få ta del minnene/øyeblikkene ? og hva når du blir gammel, alene og hukommelsen begynner å svikte, fotografier er en fin terapi da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ellers så vil jeg bare si meg enig med Nautica. Hvis du vil ha noe som gir merkbart bedre ytelse i dårlig lys, men ikke vil gå for systemkamera, så er det de lyssterke entusiastkompaktene som gjelder.

 

Du kan jo ta en titt på denne guiden som et startpunkt.

 

Husk at det ikke bare er sensorstørrelsen som bestemmer hvor bra ytelse du får i svakere lys. Lysåpningen på optikken har minst like mye å si, så vær obs på grafene på første siden av artikkelen (funker ikke på mobiltelefon, ser det ut til -i hvert fall ikke min).

 

RX-100-serien samt Canon G9x er vel kanskje de som pakker mest ytelse inn i den minste pakken. Panasonic lx100 er det som er generelt best i svakere lys, spesielt på lengre brennvidde. Men det er også markant større enn de andre.

 

De fleste av disse kameraene gjør en god jobb på motiver som ikke beveger seg for fort i typisk innendørsbelysning. Men skal du fange unger i fullt firsprang og trenger enda kortere lukkertid av den grunn, da kommer du nok ikke unna å gå opp i størrelse på både kamera og optikk.

Lenke til kommentar

........virker som et godt kamera, men kanskje mer rettet mot entusiaster? Jeg har litt lite erfaring med fotografering, så hadde vært fint med et kamera som tar gode bilder på AUTO-modus. Er villig til å legge i noen tusenlapper hvis det er verdt det.

 

Man skal ikke legge for mye i at et kamera betegnes som et "entusiast-kamera".

Akkurat som med et "nybegynner-kamera" så kan et litt mer avansert kamera også kjøre i full Auto-modus. Et litt mer avansert kamera har som regel også den fordelen at det sannsynligvis har en bedre sensor, bedre optikk m.m. som gjør at et bilde i auto fra et slikt kamera sannsynligvis vil skape et bedre resultat enn et tilsvarende bilde i auto fra et nybegynnerkamera.

 

Men hvis du ønsker et "enklere" kamera enn de som er nevnt så langt i tråden (RX100 og  Canon G7/G9) så er det mange alternative rimeligere/enklere kameraer og det finnes helt sikkert noen som er absolutt brukbare blant disse. 

 

Kjøp av kamera er uansett ett kompromiss, uansett om det er et kamera av type "entusiast" eller "nybegynner" (eller noe midt i mellom), og det store spørsmålet er hvor kompromissgrensen ligger når det gjelder mobilkamera v vanlig kamera. Her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, men forslaget til Nautica (i post over) om å sjekke på nettet (f.eks. flickr) for å se bilder tatt med aktuelle kameraer kan sikkert vært til god hjelp.

 

Min erfaring med "point and shoot"-kompakte var større tidligere og da helst når det gjelder IXUS-kameraer fra Canon. De er særdeles lommevennlige og tar absolutt akseptable bilder, men igjen er det et kompromiss.

Men når det gjelder minner så er det tross alt bedre med et bilde som ikke oppfyller de kvalitetskravene som noen av oss har lett for å henge oss opp i enn å ikke ha noe bilde som minne i det hele tatt.

 

Mitt råd er rett og slett at du går for "magefølelsen", ikke vær redd for å bruke mobilen hvis det er ditt eneste alternativ, og hvis du kjøper et kamera så kjøp et som er av et slikt format (og kvalitet) at det passer din bruk. Det er dessverre alt for mange i din situasjon som har kjøpt for store/dyre kamera som etter en kort periode kun blir liggende i en skuff (hylle) og knapt nok blir brukt.

 

Som Sutekh nevner så blir det nok flere momenter som kommer inn etterhvert som barnet (barnene?) blir større, slik at du etterhvert kanskje vil føle et behov for å oppgradere kameraet. Men den tid den sorg, det viktigste er at du bruker det du har uansett hva det er.

 

Lykke til med den nyfødte og eventuelt nytt kamera.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og innholdsrike svar. Tror vi lander på den avgjørelsen at vi bruker mobilen, men bruker mine foreldres speilreflekskamera, et Canon ett-eller-annet-D som ble kjøpt i 2008, til spesielle anledninger som høytider og bursdager :-) I hvert fall intill et annet behov dukker opp.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Blir far nå i juni og vurderer å kjøpe meg et kamera. 

 

Forresten, en ting til. 

 

Du blir far nå i juni. Gratulerer. :) 

 

Med fare for å være en party pooper, har jeg et råd til deg. Hvis du ikke allerede har det på plass, ordne med forsikring til avkommet før han eller hun eller dem snarest, helst før de blir født. Forhåpentligvis får du ikke bruk for det, men det er et ekstra sikkerhetsnett dersom det viser seg at barnet skulle få noen ekstra utfordringer. Det vanlige norske sikkerhetsnettet er sårbart for politiske svingninger. 

 

Jeg skulle ønske jeg hadde fått det rådet, derfor gir jeg det selv nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ref innspill på forsikring; gjør dette umiddelbart - når folk har kommet litt oppi årene så har alle feil og mangler dukket opp og man sitter igjen med en ribbet forsikring om man prøver å tegne den da. Jeg ville prioritert dette foran kamera, men for å komme tilbake til hovedspørsmålet - jeg ville tatt bilder med noe annet enn mobiltelefon - du vil angre om du ikke gjør det. Har du ingen planer om å lære alt rundt foto, kjøp et fornuftig kompaktkamera etter budsjett. Canon har en del fornuftig her - lønner seg å betale litt mer enn du opprinnelig hadde tenkt. Du kan selvsagt også gå for speilrefleks, men det krever at du bruker tid på å lære kunsten å ta bilder med alle innstillinger. Bruker du kun auto på speilrefleks kan du like greit gå for kompakt eller et speilløst system-kamera. Det aller viktigste er at kamera som ikke tas med er bortkastet (tenk på det når du kjøper relatert vekt og størrelse). Suppler gjerne med iphone7-bilder i tillegg; så bør du være dekket.

 

Se gjerne også etter et kamera som tar fornuftig video; det er minst like gøy å se tilbake på (husk backup av bilder/video!).

 

Edit:

Sony RX100 III ser fornuftig ut, det går i lomma også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ellers så vil jeg bare si meg enig med Nautica. Hvis du vil ha noe som gir merkbart bedre ytelse i dårlig lys, men ikke vil gå for systemkamera, så er det de lyssterke entusiastkompaktene som gjelder.

 

Du kan jo ta en titt på denne guiden som et startpunkt.

 

Husk at det ikke bare er sensorstørrelsen som bestemmer hvor bra ytelse du får i svakere lys. Lysåpningen på optikken har minst like mye å si, så vær obs på grafene på første siden av artikkelen (funker ikke på mobiltelefon, ser det ut til -i hvert fall ikke min).

 

RX-100-serien samt Canon G9x er vel kanskje de som pakker mest ytelse inn i den minste pakken. Panasonic lx100 er det som er generelt best i svakere lys, spesielt på lengre brennvidde. Men det er også markant større enn de andre.

 

De fleste av disse kameraene gjør en god jobb på motiver som ikke beveger seg for fort i typisk innendørsbelysning. Men skal du fange unger i fullt firsprang og trenger enda kortere lukkertid av den grunn, da kommer du nok ikke unna å gå opp i størrelse på både kamera og optikk.

 

I daglig bruk, når du skal holde kameraet og betjene med en hånd eks. så er LX100, 100ggr. bedre enn RX100(I/II/III/IV/V).

 

Det var et lett valg for min del som reisekamera når jeg også så på prisen. Holder ganske lenge på en lading også. Digger også muligheten til å legge inn fokallenge steg (24,28,35,50,70 og 75mm) på objektivringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...