Gå til innhold

Ting var ikke bare bedre i gamle dager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forrige gang jeg prøvde med film brukte jeg mitt gamle Pentax ME, det er vel 2-3 år siden. To ruller med 36 bilder. Jeg hadde det kjempegøy med å bruke manuell fokus og et veldig fint 50mm objektiv. Leverte filmene og ventet en uke og gikk spent ned for å hente de. Hun i kassa hadde et lett nervøst blikk og fortalte at ingen av rullene var eksponert, antageligvis noe galt med lukkermekanismen eller fremtrekk. 72 blinkskudd borte. Etter det har det vært digitalt hele veien. 

Lenke til kommentar

Joda,jeg kjøper film av og til. Og koser meg stort med en Canon A1. Manuell fokus sitter nesten alltid,og jeg er som regel veldig fornøyd med fotograferingen.

Når jeg så, etter langt og lenge, har vært på posten å hentet og studert resultatet er det ikke til å komme bort ifra at begeistringen daler ganske fort. Noen få "blinkskudd", men ellers er det fint lite som ble sånn man hadde sett for seg..og så vidt jeg kan huske var det sånn det var i "gamle dager"også :hmm:

Sist jeg sendte inn film forsvant  3ruller sporløst i posten. Tidligere tok det 3dager å få sendt en pakke fra Oslo. Nå tar det 10 dager hit til langtutihutaheitaveien 13. I tillegg er det slutt på å få pakker levert,så det blir en times kjøring...så når det gjelder posten,vil jeg si at alt var bedre i gamle dager  :roll: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det virker kanskje i dagens digitale verden romantisk med film, og for noen få entusiaster så er det kanskje en reell glede å fremdeles kunne bruke film.

 

I mine unge år så brukte jeg nok mye film, og mitt første speilrefleks kjøpte jeg som sekstenåring. Selv om jeg aldri noen gang har vært noe bedre en en amatør på fotofronten så hadde jeg glede av å eksperimentere med fargefilm med forskjellige ASA-verdier, jeg hadde også en svart/hvitt periode og en dias periode. Men etterhvert som jeg kom i de voksnes rekker så registrerte jeg at det egentlig ble mye "bortkastet" film etterhvert der jeg på en 36-bilders filmrull var heldig som fikk ett ensifret antall bilder som jeg var fornøyd med. Fotointeressen fikk ett vådeskudd og lå nede noen år til jeg fikk mitt første digitale apparat. Joda, det er kanskje en bakdel for kreativiteten at man tar for mange bilder for å få ett blinkskudd i motsetning til i filmtiden da man gjerne måtte tenke seg om for å spare på de stakkars filmene man hadde. Men jeg lengter på ingen måte tilbake til den tiden.

 

Siden posten også ble nevnt, så var vel ikke postgangen noe særlig raskere da jeg var i min filmbaserte ungdom. jeg bor nok ikke i langtutihutaheitaveien 13, men jeg bor heller ikke direkte sentralt og det var faktisk først denne uken at vi fikk tildelt gate-/veiadresse her i provinsen. Jeg er enig i at dagens postgang har fått et tilbakeslag sett ut fra hvordan den var på sitt beste pluss minus år 2000.

I min ungdom så var vårt lokale postkontor åpent noen få timer på formiddagen og så noen få timer på ettermiddagen, så det var ikke lett for arbeidsfolk å komme seg på posten. Nå har vi de siste 8-10 årene hatt post i butikk og jeg kan med glede si at det ikke noen gang har vært så greit å komme seg på posten for å hente en pakke som det er nå.

 

Det er helt sikkert ting som var bedre før, men mange av de tingene som man anser bedre før skyldes ofte en overromantisk og litt glemsom husk fra mange av oss.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Folk som har sinnslidelsen nostalgi, mener alltid at ting var bedre før og drømmer tilbake til en tid som engang var.

 

Litt som å se igjen Falcon Crest, er ikke så bra som man husker det.

 

Husker vi kjøpte "Mot alle vindar" på DVD, og ble sittende og le rått etter den første episoden, flere episoder så vi ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 2 DVD filmer hvor ene er 3 beste episodene av Night Rider med sjølvaste, samt 3 beste episodene fra Airwolf.

TV serier har tatt ett par skritt videre siden dengang. Etter å ha sett Legion så er jeg litt usikker på hvorfor jeg drar på kino lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+5132

Kult at dere har tatt dere tid til å gjøre en test på dette, det var ganske morsom lesning! Jeg er ellers skeptisk til at analogfoto gir noe utenom en notalgisk følelse, flere hipsterpoeng og en ekstra utfordring.

 

Det nevnes at man får tatt færre bilder per filmrull og at man må vente på å få resultatet, og at man dermed blir " bedre fotograf når man ikke har muligheten til utallige sjanser til å ta et bilde på nytt".

 

Jeg tror ikke helt på dette. Om noe, må da den umiddelbare tilbakemeldingen du får fra et digitalkamera være mye bedre når du skla finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Min hypotese er at analogkamera gjør deg til en mye mer konservativ fotograf -- du kommer kun til å ta 100% sikre blinkskudd uten noen forsøk på å eksperimentere.

 

Du ville aldri lært en ny sportsart ved at treneren ga deg tilbakemelding på teknikken en måned etter, ville du vel? Hvis du ikke fører detaljert loggbok blir det vel også noe vanskelig å se tilbake på nøyaktig hva du gjorde feil under billedtakningen. 

 

Dessuten kan man legge inn billedbegrensning på et digitalkamera ganske lett. Kjøp eller let opp et billig 128mb (eller 1GB,...) kort, da har du plutselig sammenliknbart antall bilder på digitalkameraet også. Rett nok kan du slette bilder du ikke er fornøyd med, men det vil vel presse deg til å ta standpunkt til om bildet er godt der og da. Jeg er forøvrig også skeptisk til denne formen for begrensninger, siden jeg tross alt mener man da blir mer konservativ i billedtakningen, men hver sin smak.

 

Hvis jeg skulle foreslå et liknende eksperiment, måtte det være å kjøre optikk med fastbrennvidde og kanskje manuell fokus for en period. Hva med å ha en måned med kun 50mm, en med 100mm, og så kanskje ta noe ekstremt som en måned med 14mm fisheye eller deromkring? :)

 

Hvis man vil inn på nostalgitoget, kunne man kanskje også sett på gamle objektiver kjøpt bruk på finn eller ebay. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...