Gå til innhold

Guide: Hvordan lage en bootbar minnepenn med Ghost


ilpostino

Anbefalte innlegg

I denne delen av forumet har det vært endel spørsmål om hvordan en kan lage bootbare USB minnepinner og bruke Norton Ghost på disse. Jeg legger her ut en løsning på hvordan dette kan gjøres sammen med hvordan man lager bootbare minnepinner på generelt basis. Det hender man trenger å lage en USB-installasjon fra oppstartbare ISOer (Windows, Linux, UEFI, og lignende), man må jobbe på et system som ikke har et operativsystem installert, man må flashe en BIOS eller annen firmware fra DOS eller vil kjøre et lav-nivå verktøy. 

Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) er programvare som ligger mellom hardware og dets firmware og operativsystem og erstatter Basic Input-Output System (BIOS). UEFI har en del tekniske fordeler ovenfor BIOS men det skal jeg ikke gå nærmere inn på her. For å boote med UEFI må harddisken / SSD'en være partisjonert som GUID Partition Table (GPT) i stedet for Master boot record (MBR). Den sisntnevnte er fremdeles mest vanlig. For å kunne ta i bruk secure boot må GPT være brukt på maskinen og det er mye av grunnen til at jeg nevner dette her. Er systemdisken partisjonert med MBR må du reinstallere operativsystemet for å bytte over til GPT.

To av de mest vanlige programmene for å lage bootbare minnepinner er Rufus og Windows USB/DVD Download Tool. Når du bruker disse må du ha en ISO-fil med operativsystemet / programmene du vil bruke etter at maskinen har bootet fra minnepinnen. Begge reformaterer mediet du arbeider med før innholdet på ISO-filen kopieres over så det er viktig du ikke har noe viktig på minnepinnen.

 

Når du bruker Rufus kan du velge om minnepinnen du gjør klar skal formateres med GPT eller MBR. På det andre programmet er det MBR som gjelder. Setter du BIOSen i UEFI-mode før du setter i gang installasjonen skal Windows 10 dedektere dette under installasjonen og formatere partisjonene riktig men dette har jeg ikke testet selv. 

Så over til hvordan du lager en bootbar minnepinne med Norton Ghost. Husk å vis skjulte filer på maskinen mens du holder på da du skal redigere to skjulte filer i denne prosessen. Her er oppskriften på hvordan du kan lage en bootbar minepinne med Norton Ghost:

1) last ned og kjør HP USB Boot Utility. Dette programmet formaterer USB-sticken (eller den eksterne disken) og gjør den bootbar. HP USB Boot Utility trenger diverse systemfiler for å gjøre minnepinnen bootbar. den enkleste måten å skaffe dette på er å laste ned filene på denne side.
2) kopier over ghost32.exe til minnesticken.
3) finn DOS-drivere til nettverkskortene og legg disse på minnepinnen.
4) endre config.sys-filen legg til følgende:

[common]
DEVICE=<sti_til_driver>

5) endre protocol.ini. for hver enkelt driverfil du legger til legg til følgende linjer:
[nic]
drivername=<navn_på_fil>$

jeg har alle driverne liggende i en egen mappe på minnepinnen. Denne løsningen fungerer med Ghost 8 og Ghost 12.

legger du inn støtte for flere nettverkskort vil du få feilmelding på de kortene som ikke er i maskinen du kjører det på. det er bare å trykke ok og gå videre.

 

 

edit: fikset død link.

edit 2: Lagt inn flere programmer for å lage bootbar minnepinne. 

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
I denne delen av forumet har det vært endel spørsmål om hvordan en kan lage bootbare USB minnepinner og bruke Ghost på disse. Jeg legger her ut en løsning på hvordan dette kan gjøres slik at godtfolket i denne delen av forumet kan skreddersy slikt etter behov. Husk å vis skjulte filer på maskinen mens du holder på da du skal redigere to skjulte filer i denne prosessen.

 

her er oppskriften på hvordan dette gjøres:

 

1) *snip* HP USB Boot Utility trenger diverse systemfiler for å gjøre minnepinnen bootbar. den enkleste måten å skaffe dette på er å laste ned filene boot98.

 

boo98.exe vil ikke pakkes ut og kun kjøres mot floppy ser det ut til. Må man lage en bootbar floppy (evt CD/DVD) for å få de bootfilene som trengs, eller ville det gått fint å bare pakket ut filene?

 

Skal se om jeg får tak i en bootbar CD med Win98 filer på og teste.

 

PS, fin guide som blir nyttig!

Lenke til kommentar

IT avdelingen her på jobben hadde en orgiginal Win98 SE floppy bootdisk liggende som vi fikk brent på CD som jeg brukte til å mekke en bootbar USB minnepinne med Ghost på.

 

Dette funket optimalt. :)

 

Takker også for linker selv om jeg ikke trengte dem, men andre kanskje trenger dem, evt jeg i fremtiden. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 8 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...