Gå til innhold

Hvordan sette opp nettverk når man har fått fiber - Inteno XG6846


Anbefalte innlegg

Hei

 

Før hadde jeg en alt-i-en boks fra GET for Wifi og router. Der plugget jeg inn en PC, printer, NAS og IKEA Trådfri hub. Alt dukket opp i nettverket og jeg kunne printe, ta backup osv osv.

 

Nå har vi fått fiber der jeg bor og i veggen har jeg en INTENO XG6846 Broadband Switch. Den har 4 LAN porter som alle er aktive.

 

Plan A var og plugg i den min PC, Printer, NAS og en WiFi Mesh enhet. I Wifi Mesh enheten er det også en ekstra LAN til IKEA Trådfri. Så da tok den av seg alt av fysiske enheter plugget inn, og Wifi Mesh enheten tok seg av wifi.

 

MEN

 

Jeg har nå plugget NAS i den switchen, og kan ikke se den dukker opp noe sted på mitt nettverk. Så nå er jeg usikker på min plan.

 

Gjør jeg noe feil? Bør jeg isteden kjøpe en 5 porters Switch ala TP-Link SG105S 5-ports gigabit-switch og plugge alt i den? Og bare ha en kabel fra den til den Inteno boksen. Nå står det jo at Inteno er en switch også, så jeg er usikker.

 

Jeg ønsker meg ikke en tradisjonell wifi router med 4 - 5 porter bak (Som er ganske lik GET boksen jeg hadde) for jeg vil heller prøve Wifi Mesh. Er det noe annet produkt jeg skal se på enn en switch for å samle alle fysiske enheter ett sted og få ett hjemmenettverk som funker?

 

Takk for hjelp!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du plugger i rett port trenger du muligens å konfigurere alt på samme vlan. Sjekk i manualen.

Takk for svar.

 

Det er ikke så veldig brukervennlige manualer for denne for en som ikke jobber med nettverk. Det jeg fant som nevner noe om det er her og det skjønte jeg særdeles lite av. Ikke har jeg funnet noe måte å koble meg på boksen heller. Via IP adresse altså.

 

Jeg stusser bare litt på om og unngå hodepinen av å prøve å forstå den boksen, og flytte hele hjemmenettverket over på en mer brukervennlig enhet...Og bare bruke den som rent tilgangpunkt til Internett og ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Jeg finner det tvilsomt at du får noe mer enn en IP, så du må nok ha en router.

 

Sidden du ikke vil ha en wifi router så nevner jeg ubiquity edgerouter x som et forslag.

Ser på en video om den nå, den virker lovende! Så bare så jeg har det klart i hode mitt, da er plugges enheter slike:

 

Fiber Switch til Edgerouter til PC/NAS/Printer/WIFI Mesh (Via de 4 portene), og IKEA Trådfri HUB i wifi mesh enheten. 

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...