Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Få omsorgsrett over halv-søster


Gjest FortviltBror

Anbefalte innlegg

Gjest FortviltBror

Min familie er et godt eksempel på godt og ondt. Ondt på morsiden, godt på farsiden.

 

Jeg begynner rett på. Jeg(den eldste, snart 20 år) har 3 "full-søsken" og en halv-søster som min mor har fått med en ny mann.

Når min far og mor skiltes, så ble all omsorgsrett overført til moren min. Men iløpet av årene, så har en etter en(jeg først) rømt til min far og min far har fått omsorgsrett over alle oss 4. Han gjort allt i hans makt til å hjelpe oss 4 unger til å få et bedre liv.

Vi har blitt utsatt for vold, både fysisk og psykisk vold. Ekstrem fysisk og psykisk vold. Dette har min far reddet meg og mine søsken utav. Jeg vet når jeg var i 6. klasse, så ble jeg utbrent slik som en mann på 40 år kan bli hvis han jobber hardt hele livet. Jeg ville ikke leve, og hvis det ikke hadde vært for min far så hadde jeg vært død den dag idag, jeg hadde tatt selvmord. Dette var når jeg levde hos min mor. Flere ganger har det vært hendelser der jeg har rømt fra min mor og far har kommet for å støtte meg. Husker også etter veldig mange helger/dager der jeg fikk besøke min far, at jeg gruet og gruet meg ekstremt mye for å gå tilbake til mor. Satt gjerne i 30 min til 1 time i bilen utenfor mors hus og bare var redd, gren og gruet meg.

Dette var lenge siden. Dette har skjedd med meg, min bror og mine to søstre. Etterhvert traff min mor en ny mann, kall ham Per. Per ble min mors vaktbikkje. Hun brukte han til å utøve vold mot oss. Jeg husker når vi først traff han. Han hadde hunder og var virkelig glad i dem. Han hadde 2 hunder når han ble sammen med min mor. Iløpet av 2 år ble hundene "dårligere og dårligere", han begynte å misshandle hundene(slå dem med spade og slikt). Til slutt ble hundene så dårlige at de ble avlivet. Per kan vi se på som et vondt menneske som blir brukt av min mor. Ingen av oss 4 vil ærkjenne han som vår stefar.

 

Håper du har fått litt inntrykk over hvordan det har vært opp igjennom årene. Dette er bare en tusendels brøkdel av hvordan det egentlig har vært.

Det har seg slik at etterhvert fikk min mor og Per et barn sammen, min halv-søster, kall henne Silje. Nå som min minste søster(nr. 4 i "flokken") har rømt til vår far så er min halv-søster alene der ute, med min mor og Per.

Jeg husker når jeg var på besøk hos min mor, så ble Silje behandlet veldig dårlig. Min mor brukte(og bruker) Per som vaktbikkje ovenfor Silje. Hun er redd ham, hun er redd sin egen far. Husker der var en episode der hun var ute med min søster og min bror på et jorde. Så så hun at Per kom hjem fra jobb og begynte å grine. Min bror og min søster spurte hva som var galt og hun sa hun var redd Per. Hun spurte hvorfor min bror ikke kunne vært hennes far istedet...!

Det er veldig lenge siden, har ikke vært på besøk hos min mor på flere år, og sett bort ifra konfirmasjon(så henne i kirken), så er det vell og godt over 1 år eller 2 siden jeg har i det hele tatt sett moren min. Og det er jeg glad for, hun er ett farlig menneske.

 

Tilbake til den røde tråden.

Min minste søster har rømt(15 år, lov til å bestemme hvor hun vil bo selv, Jfr. norske lover). Silje er 4, snart 5 år gammel og er nå alene der ute. På grunn av at vi hadde vår far på vår side, så endte vi opp ganske bra, vi ble ikke "skadd". Det er det jeg frykter for min søster Silje, hun kommer til å bli skadd for livet hvis ikke noe dramatisk skjer der ute.

Jeg skal også innrømme at jeg frykter for hennes liv, familie-(selv)mord har krysset tankene mine(mor/far tar liv av søster, så dem selv).

Min mor og Per er eier av et slags type firma, som har gått ganske godt, de har tjent en god del penger. Men i det siste har det kommet frem mystiske og grove detaljer(underslag etc) fra fortiden. Skal ikke fordype meg i det, men enkelt og greit... Per's skatteliste var listet til 680 000 kr + tjent inn i år og 500 000 kr+ tjent inn i fjor. Etter disse detaljene kom opp, var han skrevet opp på 120 000 kr tjent i år, og 0 kr i andre år. Samme med min mor, bare forskjellige tall.

 

Fra mitt synspunkt går alt "rett vest" for dem.

- Barn rømmer og slutter kontakt med mor og familien på mors side.

- Grove detaljer blir oppdaget, personlig økonomi går konkurs.

- Grove økonomiske kriminelle forbrytelser, god bedrift går "a-dun-das"(må selges).

- Lån og gjeld på mangfoldige millioner.

 

For meg ser det ut som grunnen til å leve blir mindre og mindre. Derfor er jeg glad for at min minste søster har rømt nå men frykter for livet for min halvsøster Silje.

 

 

Med tanke på at jeg er den eneste myndige personen i søsken-flokken, så lurer jeg på HVA jeg kan gjøre? Min største drøm hadde vært å fått omsorgsretten for min søster Silje. Da kan hun bo hos oss og leve trygt og godt, få en god oppvekst. Er dette mulig? Hvilke midler kan jeg bruke for å få til dette?

Jeg ønsker ikke å ha henne plassert i en fosterfamilie, tro meg, de kommer til å bli snudd om(hjernevasket om du vil kalle det det) av moren min. Jeg trenger omsorgsretten for min søster for å vite at hun får et trygt og godt liv!

 

Å ringe barnevernet kommer til å hjelpe ekstremt lite, mest sannsynlig bare forverre situasjonen på min mors side. Barnevernet har vært i kontakt og kontaktet utallige ganger, uten hjelp! Det var litt over ett år siden, hvor min minste søster rømte til min far. Hun stod fast på at hun ville bo her hos min far. Barnevernet ble kontaktet, de kom på besøk og bokstavelig talt dro henne ut til min mor igjen. Ikke fysisk, men neste morgen ble hun kjørt ut til min mor, til tross for hennes sterke ønske om å bo hos far.

Min far har vært oppi 7 rettsaker med min mor. Min mor har jukset og løyet seg gjennom hver eneste rettsak, og vunnet. Min far har tilogmed mistet "farsretten" over min minste søster. Min far har stått frem og fortalt sannheten, fortalt hvor forferdelig det har vært hos min mor, men aldri blitt trodd. Min mor har hatt(og har) det norske rettvesen og barnevernet rundt lillefingeren hennes.

 

Så jeg trenger hjelp. Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ha omsorgsretten for Silje, hva kan jeg gjøre for å få til dette?

Må nevne at jeg har jobb(tjener mer enn godt nok til å forsørge for Silje) og fullført videregående skole.

 

 

Takker ekstremt mye for hjelpsomme svar. Jeg har gått raskt gjennom årene, fortalt bittelitt av hva som har skjedd, håper det kan hjelpe til med å danne ett inntrykk over hvordan det har vært og hvordan det er.

Forhåpentligvis får jeg omsorgsretten for Silje.. hvis det skjer, så hjelper dere meg med å redde et lite barn, jeg tror ikke hun kommer til å bli mer enn 10 år hvis hun blir boende hos min mor.

Som du sikkert har merket, så bruker jeg selvsagt falske navn, jeg vil holde meg anonym.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si det er en meget sterk historie du forteller. Det er veldig trist det du og din familie har gått igjennom. Jeg har dessverre ingen råd å gi, vil bare gi deg min støtte. Stå på. Ikke la din åpenbare psykopatiske mor ødelegge et liv. Jeg kjenner jeg blir skikkelig sint, er redd jeg ikke hadde vært like sindig som du fremstår. Hadde garantert gjort noe dumt. Jeg har to små nieser som jeg ville drept for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lest igjennom hele, ingen burde gå igjennom noe sånt.

 

Jeg har hørt mange historier om barnevernet som ikke gjør jobben sin, og det er også en ting om hvordan retten med én gang gir mor omsorgsretten til barna ved skilsmisse. Jeg er ingen advokat(ingen planer å bli en heller), men om det du sier er sant, og du skaffer bevis, har du loven på din side.

 

Men jeg kan heller ikke hjelpe deg, ved mindre du bestemmer deg for å "samle underskrifter".

Lenke til kommentar
Gjest FortviltBror

Takker for svar og støtte. Skal forsikre deg/dere at det ikke er noe tull jeg finner på, det går en grense på hva en kan spøke om.

Som du nevner, barnevernet gjør ikke jobben sin nei. Vi forteller sannheten, hvordan det har vært men både barnevernet/jurister/dommere/psykologer vipper det av skulderen som om det skulle vært støv og fremmer min mors "sannhet".

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert, men det må da være mulig å vinne frem i en rettsak. Hvis du og dine søsken vitner om hvordan ting har artet seg så må det være mulig å få omsorgsrett. Det er helt klart omsorgssvikt fra din mors side.

 

Problemet blir å navigere seg gjennom det juridiske. Hvis du ikke finner en advoktat som er vilig til å hjelpe deg, som du har rå til, så kan det være vansklig.

 

Mit råd hadde vært å prøve å finne en form for juridisk hjelp. Trenger nødvendigvis ikke å koste noe heller, i alle fall ikke for noen råd om hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Som sagt over her så tror jeg nok at saken vil stille seg annerledes hvis dere "barn" vitner mot deres mor og forteller, rolig og strukturert, hvordan ting har vært.

 

Forøvrig så er jeg ingen jurist, så det jeg sier er bare egne meninger.

 

Kan forøvrig anbefale å flytte denne posten over til "Juss"-delen av forumet. Der kan du få mer konkrete svar på dine muligheter mtp. lov og rett. Ta kontakt med en moderator og be om å få flyttet denne tråden til Juss.

Lenke til kommentar

Kan forøvrig anbefale å flytte denne posten over til "Juss"-delen av forumet. Der kan du få mer konkrete svar på dine muligheter mtp. lov og rett. Ta kontakt med en moderator og be om å få flyttet denne tråden til Juss.

 

Ikke gjør dette uten videre. TS er en gjesteposter og vil slik miste tilgang til tråden sin da gjesteposting ikke er tillatt i Juss-delen

Lenke til kommentar

HVA FAEN?!??!?! Hva er galt med dette "Barnevernet" som vi kaller det? Burde heller blitt kallt "Vi forguder psykopatiske mødre, gi dem alle barn og la barna LIDE!".

 

Mor har vært i kontakt med tingretten, vist frem dokumenter og fått politiet til å hente min miste søster. Politiet tok henne til Barnevernet først etter at Far hadde fortalt hvordan det er der ute. Pga. det virket veldig alvorlig ble hun levert til Barnevernet. Der kom de frem til en løsning hvor min minste søster kunne bo hos Farmor/onkel/tante på vår side... 1.5t senere stikker barnevernet henne i ryggen IGJEN og forteller at hun skal ut til Mor.

Barnevernet tar livet av søstera mi for faen!! Far var på telefon med henne og måtte si rett ut at hun måtte ikke finne på å ta livet av seg selv!

 

Barnevernet er noe OPPSKRYTT drit! Jeg hadde inntrykk av de skulle hjelpe til og ordne problemer i familien, ikke ødelegge og drepe!

Lenke til kommentar

Kan forøvrig anbefale å flytte denne posten over til "Juss"-delen av forumet. Der kan du få mer konkrete svar på dine muligheter mtp. lov og rett. Ta kontakt med en moderator og be om å få flyttet denne tråden til Juss.

 

Ikke gjør dette uten videre. TS er en gjesteposter og vil slik miste tilgang til tråden sin da gjesteposting ikke er tillatt i Juss-delen

 

Vi jobber med saken for å få til gjesteposting i juss-forumet.

 

Admin.

Lenke til kommentar

1) Underskriftsinnsamling fungerer dårlig i barnesaker da det kan slå begge veier. Samme gjelder bruk av media for øvrig.

 

2) Dette er et partsinnlegg, ikke den hele og fulle sannheten i saken.

 

Så, til saken. For å få foreldreansvar for noen andres barn har man i utgangspunktet bare adopsjon som alternativ, men for å adoptere må man være fylt 25 år (i unntakstilfelle 20 - snevert unntak) og ha bevilling. I tillegg må det foreligge samtykke.

 

Samtykke må gis av foreldrene (adopsjonsloven § 7), men hvis omsorgen og foreldreansvaret er fratatt foreldrene er det Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker som samtykker.

 

For å få omsorg for annen persons barn uten samtykke må man gå om barnevernet. Det er ingen annen omvei. Barnevernet er en offentlig etat, og de har derfor visse saksbehandlingsregler de må følge, blant annet må ting kunne dokumenteres. Jeg regner med at flere har lest helsidesannonsen i Aftenposten med "Dette vet læreren", "Dette vet vaktmesteren", og "Dette vet barnevernet"? Den handler ikke bare om at folk ikke forteller barnevernet ting, den handler også om at informasjon må bekreftes av flere kilder slik at man får et helhetlig bilde.

 

Dokumenter ting. En barnevernsprosess tar tid. Start med å samle dokumentasjon på at mor utgir seg for å være noe annet enn det hun er.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...