Gå til innhold

IKT/IT/Data-jobber


wergz

Anbefalte innlegg

men når våres generasjon blir eldre så kan absolutt alle den datakunnskapen som trengs for å fikse og dermed er det ikke brukt for pc`fiksere lengre

Det er antagelig de som er flinkest til å ødelegge.

De kan nok til å ødelegge noe, men ikke nok til å fikse.

 

De værste brukerene er de som kan en del.

De som kan lite kunnskap vet ikke hva som er mulig å få til, heller ikke noen kunnskap om hvordan de evt. kan få til det de ønsker.

 

De med mye kunnskap vet både hva og hvordan.

 

De med middels kunnskap vet kanskje hva som er mulig, men ikke hvordan, så de prøver ett eller annet. Det er hovedsakeliog her dagens generasjon ligger.

At noen klarer å installere både Steam, MSN og bruker Mozilla gjør ikke at de har mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dårlig tid, så får ikke lest alle svarene. Men gå IKT!! Det du lærer på data og elektronikk linjen (går ut i fra det er gamle serviceelektronikk) har du trolig lært deg allerede hjemme. IKT lærer du mye mer om drift som er vanskelig å få kunnskap om fra gutterommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke fått svar på det allerede? :p

 

Ja.. :p

 

Litt dårlig tid, så får ikke lest alle svarene. Men gå IKT!! Det du lærer på data og elektronikk linjen (går ut i fra det er gamle serviceelektronikk) har du trolig lært deg allerede hjemme. IKT lærer du mye mer om drift som er vanskelig å få kunnskap om fra gutterommet.

 

Har du noe mer kunnskap angående Data&Elektronikk?

Hvorfor er IKT bedre? Hva er likhetene/forskjellene, om du kan nevne noen :)

Lenke til kommentar

Litt dårlig tid, så får ikke lest alle svarene. Men gå IKT!! Det du lærer på data og elektronikk linjen (går ut i fra det er gamle serviceelektronikk) har du trolig lært deg allerede hjemme. IKT lærer du mye mer om drift som er vanskelig å få kunnskap om fra gutterommet.

Bullshit :)

Det kommer selfølgelig an på skolen, men jeg gikk Dataelektronikerfaget og lærte mye mer om data/server/nettverksdrift enn de på naboskolen med IKT.

 

Som Dataelektroniker har du tre år med faget, IKT har du ett.

 

Fordelen med dataelektronikerfaget er at du er kvalifisert til å ta de samme jobbene som de som har gått IKT. Gjerne enda mer kvalifisert enn de også, i mange tilfeller.

 

Om du skulle gå lei av data/nettverk/server har du noe å falle tilbake på, ettersom du har utdanning innenfor elektronikk, alarmsystemer, telefoni, GPS, satelitt og alt annet innenfor elektronikkverdenen.

 

Som dataelektroniker skal du kunne så mye:

---------------------------------------------------

Men du i jobben din kun kommer til å jobbe med så mye av det: (som oftest)

--

 

Med IKT skal du kunne så mye:

--

Og jobber med så mye:

--

Lenke til kommentar

Har du noe mer kunnskap angående Data&Elektronikk?

Hvorfor er IKT bedre? Hva er likhetene/forskjellene, om du kan nevne noen :)

 

Hvis data og elektronikk er det som het serviceelektronikk når jeg gikk linjen, så ja. Jeg har erfaring derfra, samt fagbrev. Selv om det sikkert er STORE forskjeller mellom skolene og mulig innholdet i linjen trolig har forandret seg, så angrer jeg på at jeg ikke gikk IKT. Vi lærte veldig lite, det vi lærte fant vi ut av selv og resten av tiden spilte vi Battlefield: Vietnam :)

 

Bullshit :)

Det kommer selfølgelig an på skolen, men jeg gikk Dataelektronikerfaget og lærte mye mer om data/server/nettverksdrift enn de på naboskolen med IKT.

 

Som Dataelektroniker har du tre år med faget, IKT har du ett.

 

Fordelen med dataelektronikerfaget er at du er kvalifisert til å ta de samme jobbene som de som har gått IKT. Gjerne enda mer kvalifisert enn de også, i mange tilfeller.

 

Om du skulle gå lei av data/nettverk/server har du noe å falle tilbake på, ettersom du har utdanning innenfor elektronikk, alarmsystemer, telefoni, GPS, satelitt og alt annet innenfor elektronikkverdenen.

 

Som dataelektroniker skal du kunne så mye:

---------------------------------------------------

Men du i jobben din kun kommer til å jobbe med så mye av det: (som oftest)

--

 

Med IKT skal du kunne så mye:

--

Og jobber med så mye:

--

 

Server og nettverksdrift var ikke på læreplanen når jeg gikk der, der i mot de jeg kjenner som gikk IKT lærte om slikt.

 

Eneste grunnen til at dataelektronikk har et tredje år er at ingen vil ha en lærling i 2,5 år (som egentlig var læretiden for faget), derfor har tredje året oppstått og blitt.

 

Og nei, IKT er DRIFTSFAG. Dvs du kan få jobb hvor du drifter server/nettverk osv. Jobber hvor det er mye større felt og muligheten for å komme seg oppover er tilstede. Data elektronikk (Som jeg trodde het data og kontorfag) er rettet mot support-jobber hvor du enten hjelper folk eller er sjefen for de som hjelper folk (satt på spissen og overdrevet veldig!)

 

Det er tilfellet at dataelektronikkere jobber med å reparerer alarmsystemer, telefoni, GPS, satelitt og alt annet innenfor elektronikkverdenen, men da må du ha drevet med dette. Veldig få vil ta inn en person kun på bakgrunn av den utdanningen.

 

 

Virker som dere glemmer en ting.

 

Uansett hvilken jobb du skaffer deg, vil du uansett gå igjennom en opplæringsfase på noen uker til noen måneder, avhengig av hvor dypt systemet er og din stilling.

 

Helt sant, men man må få jobben først! ;)

Lenke til kommentar

Yrkene hadde visst ulikheter alikevel! Vilbli.no og andre yrkessider på internett har nesten de samme beskrivelsene. Jeg ble veldig usikker nå..

Har noen tid (og gidder.. :S) til å skrive en "likhet/forskjell" post under her, sånn at jeg kan mer tydelig se hva jeg vil drive med?

Lenke til kommentar

Hvis data og elektronikk er det som het serviceelektronikk når jeg gikk linjen, så ja. Jeg har erfaring derfra, samt fagbrev. Selv om det sikkert er STORE forskjeller mellom skolene og mulig innholdet i linjen trolig har forandret seg, så angrer jeg på at jeg ikke gikk IKT. Vi lærte veldig lite, det vi lærte fant vi ut av selv og resten av tiden spilte vi Battlefield: Vietnam :)

 

Server og nettverksdrift var ikke på læreplanen når jeg gikk der, der i mot de jeg kjenner som gikk IKT lærte om slikt.

 

Eneste grunnen til at dataelektronikk har et tredje år er at ingen vil ha en lærling i 2,5 år (som egentlig var læretiden for faget), derfor har tredje året oppstått og blitt.

 

Og nei, IKT er DRIFTSFAG. Dvs du kan få jobb hvor du drifter server/nettverk osv. Jobber hvor det er mye større felt og muligheten for å komme seg oppover er tilstede. Data elektronikk (Som jeg trodde het data og kontorfag) er rettet mot support-jobber hvor du enten hjelper folk eller er sjefen for de som hjelper folk (satt på spissen og overdrevet veldig!)

 

Det er tilfellet at dataelektronikkere jobber med å reparerer alarmsystemer, telefoni, GPS, satelitt og alt annet innenfor elektronikkverdenen, men da må du ha drevet med dette. Veldig få vil ta inn en person kun på bakgrunn av den utdanningen.

Etter hva jeg har hørt, så var læreplanen ganske vag når det het serviceelektronikk. Dette har begynt å bli et par år siden, og nå har faget fått nytt navn, ny læreplan, og nye fagområder. Som vi er enige om, så er opplæringen andereledes fra skole til skole. På den skolen jeg gikk ut fra, så har de holdt på med undervisning i server/nettverksdrift ihvertfall de fire siste årene. Det samme har de på to naboskoler i samme faget. Sammenlignet med de jeg kjenner fra IKT, så lærte vi minst like mye som dem.

 

Nå er det derimot ikke noe som heter IKT Driftsfag lenger, nå er det kun IKT Servicefag. Etter hva jeg har forstått, er det mest hovedvekt på kundebehandling og office-pakken.

 

Hvis vi ser på læreplanen til dataelektronikerfaget nå:

# planleggje, montere, setje i drift, gjere funksjonstestar på, søkje etter feil i og dokumentere system som tilhøyrer forretningsområdet til data- og elektronikkbedrifter

# planleggje, montere, konfigurere, setje i drift, søkje etter feil på og dokumentere tenar- og klientbaserte datasystem og nettverk

Som du ser, står det ingenting om at man skal drive support, selv om dataelektronikere selfølgelig kan gjøre det også.

 

Ser man i læreplanen til IKT Servicefag, er den fylt opp mer med brukerstøtte/service.

 

La oss si det sånn (satt på spissen)

Dataelektroniker er den som planlegger, monterer, konfigurerer og setter i drift et datasystem og nettverk. IKT-Servicearbeideren er den som sitter og har support for brukerne i dette datasystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.noroff.no/nettstudier/studier/nettverks-systemadministrasjon

enkelt og greit, bedre enn både IKT og data&elektronikk ;)

 

kamerat av meg har starta på det og han har begynt med programmering før han søkte studiet og han sier det er dritbra studiet og mye lærerikt og avanserte greier.

 

seff det er en hardere kostnad men det er så mye bedre au.

jeg har selv gått 1 år studie på noroff som grafisk designer og har ingenting anna enn positivt å si om webstudent noroff ;)

 

 

off topic:

ja kan være enig i at de "flinke" brukerne vet mer men det er nettopp det som er at de vet mer og derfor somregel ikke gidder å betale flere hundre kroner for å fikse noe de kan klare selv med å forske elelr vite hva de gjør, det er her de uvitende kommer inn i bildet for de sender pc`en inn til reperasjon bare de har gått over til firefox med et uhell eller hva det måtte være av småting som egentlig er å le av. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

 

Jeg har også gått serviceelektronikk, og det kan ikke sammenlignes med dataelektronikk som er nå. Serviceelektronikk var på min skole hovedsaklig todelt: Radio og TV. Jeg har kun hatt ett fag i forhold til data, og det faget var hardware rettet. Men du vet like lite om hvordan linjen er nå som meg. Og da blir det tullete å komme med en slik uttalelse, når du vet nada om den nye fagplanen.

 

Jeg har altså bakgrunn fra 3 år med elektro/elektronikk fra videregående, og er nå litt over halveis i en bachelorgrad som dataingeniør. Med denne bakgrunnen stiller jeg på mange måter sterkere enn de som kommer fra 3 årig almennfag.

 

For øvrig har jeg hørt mye negativt om Noroff. Dog vet jeg ikke om noe av det stemmer, siden jeg ikke har gått der selv. Men jeg ser egentlig ingen grunn til å betale flere titalls tusen for å gå på en privat skole når du kan ta en like god utdannelse på en offentlig skole gratis.

Endret av vebbiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk IKT servicefag på Sjøvegan for noen år siden. Nivået var satt ganske lavt , så med litt over middels forhånds kunnskaper lærer man ikke noe særlig nytt. Sikkert veldig greit for de som kom dit uten den helt store interessen og blanke ark. Vet ikke hvor du ligger i løypa da. Anyways, husker vi bla gjennomgikk:

  • Binærsystemet
  • DNS
  • LDAP (Microsoft Active Directory)
  • Office-pakken(1 mnd...)
  • Trådløst utstyr
  • Brannmur
  • DHCP
  • Sette opp en standard PC
  • Nettverk

 

Mesteparten var veldig overfladisk.

Lenke til kommentar

Gikk IKT servicefag på Sjøvegan for noen år siden. Nivået var satt ganske lavt , så med litt over middels forhånds kunnskaper lærer man ikke noe særlig nytt. Sikkert veldig greit for de som kom dit uten den helt store interessen og blanke ark. Vet ikke hvor du ligger i løypa da. Anyways, husker vi bla gjennomgikk:

  • Binærsystemet
  • DNS
  • LDAP (Microsoft Active Directory)
  • Office-pakken(1 mnd...)
  • Trådløst utstyr
  • Brannmur
  • DHCP
  • Sette opp en standard PC
  • Nettverk

 

Mesteparten var veldig overfladisk.

 

My point exacly. TS, dersom du har tenkt å gå på høyskole eller universitet, vil jeg råde deg til å gå på dataelektronikk. Grunnen til det er at du får en variert og ettertraktet utdanning som dekker flere felt, og jeg har faktisk lest på flere jobbannonser at det er et pluss om du har kunnskap om elektronikk. Det vil du ikke få fra IKT. Men dersom du kun har tenkt å bli konsulent kan du sikkert gå IKT.

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg takke alle sammen for informative inspill :)

 

Det vipper fremdeles veldig mye mellom IKT-service-linja (VGS 2) og Data&Elektronikk.

Er det noen her som er IT-konsulenter som kan fortelle om jobben sin? På utdanning.no (tror jeg) sto det kun ett eksempel på hvordan man kunne utdanne seg fram til IT-konsulent - Og det var ved å bli først IKT-servicemedarbeider, og deretter bli IT-konsulent. Hvilke andre veier finnes det?

 

VIKTIG: Jeg har valgt ELEKTRO VGS 1, så jeg lurer på om mine fremtidsplaner er mer begrenset ved dette valget?

Min begrunnelse for dette er vel at jeg både vil utføre tekniske ting, like mye som jeg vil drive med programvare, assistanse for andre (bedrift eller reise rundt for å hjelpe privatpersoner).

 

Jeg håper på å ikke bruke så ekstremt lang tid på utdannelse.

 

VG1 - ELEKTRO

VG2 - "Data&Elektronikk" ELLER "IKT-servicefag"

VG3 - Kommer an på 2.året.

 

Herfra blir det forhåpentligvis en lærling-plass + Fagprøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...