Gå til innhold

Obsidian vil bekjempe bruktmarkedet (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper noen stikker enn kniv i Bethesdas hjerte.

Ånei, vent. Med uttalelser som dette betyr det at Bethesda ikke har noe hjerte.

De har vel en myntteller plassert der hjerte skulle være.

 

Vanlig sykdom i spillbransjen nå til dags...

 

Seriøst, de kan bare legge ned. Jeg har ikke noe behov for å gi penger til folk som det der, uasnett hvor gode spill de måtte lage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de tar knekken på bruktmarkedet er vel det ett skritt i riktig retning mot "pirat kopiering".

På den andre siden vil dette føre til kraftigere monopol for pris setting fra utgiveren sin side.

Jeg har med viten og vilje ikke kjøpt mange AAA titler i det siste pga den vanvittige prisen de ser for seg at spillet er verdt i nedlastbar form.

Når de slipper å produsere fysisk media for så å sende det til butikker - da burde dette være noe som gir en eller annen form for minskning i prisen på den nedlastbare versjonen av produktet.

I stedet har man butikker som f.eks Origin der en ny AAA tittel koster rundt 450kr, mens man kan få kjøpt den fysisk i en butikk for 300-350kr.

 

Heldigvis finnes det fortsatt butikker i England som selger digitalt nedlastbare versjoner av spill til en fornuftig pris - i hvertfall så lenge DRM holdes nogenlunde i sjakk.

Lenke til kommentar

Spillbransjen er en bransje som alle andre og handler kun om penger. Om du dropper Obsidian fordi de vil tjene penger, dropper du andre ting som matbutikker og bensinstasjoner fordi de vil tjene penger?

 

Mat/bensin -> Primærbehov

Spill -> Luksusvare

 

Den brukthandeldiskusjonen begynner å bli gammel nå, og hvis ikke spillere selv bryr seg om at de blir tatt i rævva av utgiverne, så får det vel heller bare gå til helvete.

Ingen har rett til å eie bruktmarkedet, slik stadig fler utgivere ønsker. Med mindre de går inn som en seriøs aktør og betaler for brukte spill.

 

Alle bør skjønne hvor dette ender om noen år. Digital distribusjon regjerer, alle utgivere har sin egen plattform der man betaler samme pris -eller dyrere- som for en fysisk kopi. Selv om det da er fjernet 3-4 ledd (transport-distributør-transport-retail), noe som burde senke pris ned mot det halve.

 

 

Om de tar knekken på bruktmarkedet er vel det ett skritt i riktig retning mot "pirat kopiering".

 

Jeg er enig med resten du sier, men mener du her at du støtter en stopp av brukthandel på spill ?

Endret av StorPeder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bethesda er kapitalister som resten av denne pengeinfiserte jordkloden vi lever på . Selvfølgelig vil de ta knekken på bruktmarkedet for at de selv skal kunne suge ut enda mer av sin spillportefølje.

 

Bethesda og Obsidian er jo allerede i seng med Steam , så om alle parter klarer å samarbeide her, er heldigital lansering av spill helt ok for min del, så lenge alt skjer via Steam.

 

Jeg gidder ikke ha 7 kontoer med spill spredt rundt på 7 forskjellige platformer. Steam gjorde saken klar for meg , jeg stoppet HELT med cracking av spill . Isodiskene som ligger i skapet er snart 7 år gamle . Titler som GTA:SA , DOOM3 , F.E.A.R 1 og Battlefield 2 er noe av det siste jeg lastet ned :)

 

Første disken jeg har med cracka spill er fra 1998-99 , HL1 og Diablo lå på den

 

Føler i det minste jeg nå hvertfall bidrar med penger i kassen til de som lager spill

Lenke til kommentar

Barnslig å skuffende uttalelse.

 

De selger nok og burde holde seg for god til slike uttalelser.

 

Det er ikke spesielt "i tiden" heller da vintage og second hand bare blir viktigere og bedre og bedre. Se bare på møbelbransjen, klær osv.

 

Det Obsidian taper på "bruktspill" må jo bare være en dråpe i havet.

Skulle ønske Obisidian kunne se det større bildet her.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg er enig med resten du sier, men mener du her at du støtter en stopp av brukthandel på spill ?

Jeg er mot pris settingen til utgivere som føler produktet deres er verdt mere i digitalt format enn i fysisk format.

Jeg er for piratkopiering og brukt handel av spill til utgivere som presser bruker gjennom prøvelser bare for å få spillet til å virke på lovlig vis.

Jeg er mot piratkopiering og bruktsalg av indie spill eller spill der utvikleren(ikke utgiveren) har tatt skritt for å gjøre bruker opplevelsen så smertefri som mulig.

 

Ja, min mening er motstridende men jeg har mitt eget "bilde" over hvem jeg vil støtte og hvem jeg helst vil se gå konkurs - en slags akkumulerende goodwill om du vil kalle det for det.

 

På enden av dagen er det opp til hver enkelt person å bedømme om de vil støtte en utvikler/utgiver eller ikke.

 

Obsidian og Bethesda har så langt jeg har erfart ikke mye smuss på fatet sitt(jo, jeg vet de har gjort en del ufine ting, men disse tingene falmer i skyggen av det man får tilbake fra dem), og jeg vil derfor støtte dem så langt det går.

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig med resten du sier, men mener du her at du støtter en stopp av brukthandel på spill ?

 

Jeg er mot pris settingen til utgivere som føler produktet deres er verdt mere i digitalt format enn i fysisk format.

Jeg er for piratkopiering og brukt handel av spill til utgivere som presser bruker gjennom prøvelser bare for å få spillet til å virke på lovlig vis.

Jeg er mot piratkopiering og bruktsalg av indie spill eller spill der utvikleren(ikke utgiveren) har tatt skritt for å gjøre bruker opplevelsen så smertefri som mulig.

 

 

 

Ja, min mening er motstridende men jeg har mitt eget "bilde" over hvem jeg vil støtte og hvem jeg helst vil se gå konkurs - en slags akkumulerende goodwill om du vil kalle det for det.

 

På enden av dagen er det opp til hver enkelt person å bedømme om de vil støtte en utvikler/utgiver eller ikke.

 

Obsidian og Bethesda har så langt jeg har erfart ikke mye smuss på fatet sitt(jo, jeg vet de har gjort en del ufine ting, men disse tingene falmer i skyggen av det man får tilbake fra dem), og jeg vil derfor støtte dem så langt det går.

 

 

Ok. Da skjønner jeg.

Jeg er forsåvidt enig i tankegangen din der også.

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke spillprodusentene at bruktmarkedet gir nyspillkjøperne flere penger å kjøpe nye spill for? Bilprodusentene lager faktisk reklame for å stimulere bruktbilsalget nettopp av denne årsaken :D Litt kjipt å sitte med 30,000,- i spill når man heller kunne fått nye 10,000,- å kjøpe nye spill for ;-)

 

Jeg tipper mange av bruktspillkjøperne er kunder som i utgangspunktet ikke kjøper spillet til nypris uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har et Kjøpsmønster :

 

*Jeg bruker som regel å kjøpe spill til ca 200kr.

*Jeg kjøper som regel Blu-ray til 149 - 199Kr.

*Jeg kjøper enkeltsanger eller streamer via Spotify til en lav penge.

 

Av og til når det kommer spill som jeg er spesielt interessert i (og ikke har brukt opp månedens budsjett) så kan jeg kjøpe en tittel som koster opp mot 499Kr og der går grensen.

 

Jeg kjøper faktisk fortsatt hovedsakelig via butikk, men dette har litt med begrensningene på nettet jeg sitter på fremfor noe annet , jeg er kunde hos Steam men bruker tjenesten mindre nå enn før ( eier dog en del spill der).

 

Problemet med Obsidian (og mange andre slike selskap) er at de ser på kundene som kjøper bruktspill som fiender siden de ikke putter pengene rett i lomma til dem , her burde man egentlig se litt på problemet med bruktmarkedet og kanskje vurdere flere tiltak for å sørge for at forbrukeren ikke selger spillet med en gang han har fullført det eller går lei :

 

La eierne av spillene få gradvis tilgang til ekstramaterialet på spillet. Feks når du har eid spillet i seks måneder får du en del ekstra DLC gratis og på et vist tidspunkt vil du få mesteparten av dlc som er tilgjengelig (med mindre selskapet tjener gode penger på spillet enda).

 

Kule soundtracks , egendefinerte avatarer og ekstra stasj bør man få også over tid og ikke minst jo flere spill man eier fra et spillselskap over tid jo mer vil man få tilgang på (feks beta tilgang , ekstra innhold ved lansering etc etc).

 

Man må rett og slett revurdere litt om man kan sørge for å holde på kundene lenger, dette vil nok gjøre at færre vil selge spillene på bruktmarkedet ( og dermed går nok prisene på bruktspillene også opp) noe som vil igjen forbedre verdien til nylig utgitte spill.

 

Jeg tror også at de som kjøpere et gammelt spill som "nytt" bør premieres litt , alle tiltak man kan ta som sørger for at spillene har en lengre markedsverdi og ikke blir "klar for søppla" etter noen måneder er positivt for industrien.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Spillbransjen er en bransje som alle andre og handler kun om penger. Om du dropper Obsidian fordi de vil tjene penger, dropper du andre ting som matbutikker og bensinstasjoner fordi de vil tjene penger?

 

Dersom SPAR tvingar meg til å kjøpe ein Electrolux komfyrovn (og eg har berre ein Husquarna frå før) og i tillegg seier at eg ikkje får lov til å selje maten eg lagar vidare, so vil eg boikotte SPAR ja.

Lenke til kommentar
Problemet med Obsidian (og mange andre slike selskap) er at de ser på kundene som kjøper bruktspill som fiender siden de ikke putter pengene rett i lomma til dem , her burde man egentlig se litt på problemet med bruktmarkedet og kanskje vurdere flere tiltak for å sørge for at forbrukeren ikke selger spillet med en gang han har fullført det eller går lei :
Ja, det er litt kjedelig at spill blir behandlet som eingongs-produkt, mens din fysiske kopi er i full stand til å holde seg frisk og rask i mange år framover.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...