Gå til innhold

Info, tips & triks


Cuneax

Anbefalte innlegg

Info, tips & triks

- din guide til musikkforumet

 

Har du noen tips til forbedringer eller ønsker om forandringer, enten til tråden eller selve musikkforumet? Spør her! Vi er åpne for alle forslag.

 

Liste over viktige tråder

 

Diskuter fremtiden for kategorien "Musikk"

Hardware-nettverkets kulturside trenger skribenter

Hvilken sjanger liker du best?

 

Hjelpsomme

 

Forhandlerliste for DRM-frie nedlastninger

Guide til kjøp av musikk på nett

Handle musikkrelaterte klær online

Lovlig gratis musikk på nett

Lurer du på hva sangen eller artisten heter?

Lurer du på hva teksten er?

Samletråd for nettradio

Sjangertråden - spør om og diskuter sjangre her

 

Anbefaling

 

Diskuter og anbefal musikk i trådene som er listet opp her. Finner du ikke din sjanger eller emne, kan du gjerne opprett en ny samletråd med et godt gjennomarbeidet førsteinnlegg.

 

Anbefal et album!

Anbefal ukjente band og artister

Den store musikkanbefalingstråden

Dine Urørte tips

Funnet noe bra? Post det her

Musikkafeen | Diskuter allslags musikk!

Musikkvideotråden - del og anbefal dine favoritter

 

Sjanger

 

90-tallsdance

Avantgarde-musikk

Black metal

Blues

Country

Dance: Eurodance

Dance: Hands up og hard dance

Dancehall

Dangsta

Danseband

Doom/Stoner-musikk

Drum'n'Bass

Elektronika/Electronica

Folk- og viking-metal

Folkemusikk

Folkerock

Hair metal/Puddelrock

Hardcore, elektronisk

Hardstyle

Hip Hop

House

Indierock

Industrial

Jazz

Klassisk musikk

Klassisk rock og metal

Metal

Metal: Norske band

New Rave

Pop

Powerballader

Progressiv Rock

Psykedelisk musikk

Punk

Reggae

R&B

Rock/Alternativ Rock

Rock - norskspråklig

Ska

Screamo/Hardcore/Emo

Soul og funk

Stoner rock & psykedelisk

Thrash metal

Trance

Zeuhl

 

Tema

 

80-tallsmusikk

Akustisk

Begravelse

Coverlåter

Deilig, avslappende musikk

Fest

Heis

Instrumentaler/symfonier som rører ved sjelen

Jul

Kjærlighet

Piano

Russ

Kjøre-, råne- og bilmusikk

Sex

Ski og snowboard

Sommer

Søvn

Trening

Triste sanger

Østlig musikk

 

Om musikkforumet

 

Velkommen til forumet for musikk! Her tillates det meste innenfor rimelighetens grenser, men det er noen særregler for opprettelse av tråder. Først og fremst, benytt dere av søking! Forumet inneholder masse informasjon og tips, derfor ber vi dere om å søke så langt det lar seg gjøre i første omgang. Søketips finner dere litt lenger ned.

 

Det må understrekes at de normene som nevnes her på ingen måte er absolutt veiledende. Man skal få lov til å prate om så mye som mulig, men en viss kontroll må vi ha for å ta vare på den overordnede kvaliteten.

 

Viktig å vite ved opprettelse av tråder

 

Du kan stille deg selv følgende spørsmål ved opprettelse av en tråd:

  1. Kunne du like gjerne ha uttrykt det samme i en eksisterende tråd?
  2. Har den noe potensial bortsett fra en telletråd?
  3. Har tråden grobunn for interessant og meningsfull diskusjon og anbefaling?
  4. Har den god og tilstrekkelig informasjon om emnet den handler om?
  5. Inneholder den f.eks. kilder til påstander, emnet o.l?

Om telletråder og hvorfor de ikke er ønskelige

 

Vi ser at det sammensatte ordet telletråd dukker opp her. Vi ønsker ikke telletråder fordi de bidrar til å gjøre forumet kvantitativt. Et kvantitativt forum består som oftest av en rekke oppramsinger og katalogliknende oppføringer i emner som er så smaksmessig individuelle at de ikke gagner flesteparten av de som leser. Et forum hvis ti øverste og mest "populære" tråder består av "Hva hører du på nå?", "Hva er din favorittartist?", "Hva er din favorittsang?", "List opp gode låter" osv gir ikke leseren tilstrekkelig grad av kvalitativ informasjon, som nettopp et forum bestående av sjangerdiskusjon og -anbefalinger, artistdiskusjon, filosofering rundt musikk osv gjør.

 

Mange spør seg hvorfor vi ikke tillater det som angivelig er populært. En telletråd er kun populær i den forstand at det ikke krever noe som helst av den som poster annet enn kunnskap om sin egen smak. Å liste opp sin egen smak i favorittsammenheng plasserer ikke brukerens kunnskap i en mer emnespesifikk sammenheng og gir derfor lite mening til flertallet av leserne. Dette gir kvantitativt og essensløst innhold, noe vi ikke ønsker.

 

Søketips i forumet

 

Det er viktig å søke før man oppretter en tråd. Benytt dere også av kommandoen ctrl+f og søkeord i denne tråden, for å se om din sjanger eller liknende er ført opp. Først og fremst kan dere benytte dere av følgende søkemotorer:

 

Forumets avanserte søkemotor

 

Mange mener at forumets avanserte søkemotor er dårlig, men her er jeg sterkt uenig. Med unntak av at det ikke går an å søke på ord som består av tre tegn eller mindre, er søkemotoren ganske bra. Under har jeg en illustrasjon av hvilke alternativer du burde ha før du skriver inn søkeord øverst til venstre. Benytt dere ofte av * før og etter søkeord, da får dere som regel fram flere alternativer. F.eks: *metal* gir både "metal", "metalband" og "thrashmetal".

 

 

musikkforum01pf6.jpg

 

 

Søking i tråder

 

Det er mange som ikke vet at det er mulig å søke inne i tråder. På bildet under vises det hvordan dette kan gjøres:

 

 

musikkforum02copyzd6.jpg

 

 

Google

 

Skriv inn deres søkeord etter site:diskusjon.no, så får dere forhåpentligvis fram flere tråder som handler om samme emne dere hadde tenkt til å opprette en tråd om. Fortsett heller diskusjonen i tråden om samme emne, men det er også lov til å bruke skjønn når det gjelder dette.

 

Liste over andre nyttige tråder

 

Diskusjon

 

Musikkafeen | Diskuter allslags musikk!

 

Backstage - pensjonert diskusjonstråd

Blir metal diskriminert?

Den feteste vokalisten. Finale!

Er rocken død?

Hvilken gruppe/artist formet din musikksmak?

Hvordan blir musikken i fremtiden?

Hvorfor misliker så mange (black)metal?

Piracy Kills Music

Piracy kills music. Gjør det virkelig det?

Rockens Mestere - hvem er best?

Store band med den mest irriterende vokalen?

Verdens beste band. Finale

 

Brukernes bidrag

 

Anmeld et hiphop-album

Bilde av din musikksamling

Bilde av de beste albumomslagene

Dine bilder fra konserter

HWRadio - DJs og musikk

Elektronica: Sjanger-ID (Guide)

Elektronisk musikk - En liten oppklaringstråd

Glint sin anbefalingstråd

Husker du din første CD?

Hva syns du om DETTE bandet?

Hvilke musikkrelaterte klær har du?

Hvilken plate kjøpte du sist?

Hvor variert musikksmak har du?

LP-plater til et litt greiere format

Samletråd for anbefalinger av bandnavn

 

Underholdning

 

Anbefal-en-artist/band-leken

Bildequiz - gjett musikkvideoen!

Bildequiz - gjetter du riktig band/artist?

Dani California-video - kjenner du igjen artistene?

Den store hiphop-quiztråden

Gjett hvilken sang setningen kommer fra!

Gjett navnet på bandet til bandmedlemmet!

Guitarquiz: Hvilken sang spilles?

Lydquiz - Gjett sangen!

Plystrequiz: Hvilken sang plystres, nynnes, brummes?

Rare ting du ikke visste innen musikk

Rebusleken - post bilder, gjett navn

Sanger du har misforstått?

Spesielle band anyone?

Verdens styggeste platecover, kom med dine skrekkeksempler

 

Listen strakk seg mye lenger før, men siden du oppmuntres til å søke, bør det ikke være noe problem å finne tråder for dine favorittartister og liknende.

 

Takk til alle bidragsytere!

Endret av Cuneax
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har alltid sett det optimalt med maks fire tråder blant annonseringene, men i en såpass stor kategori som musikk, har jeg latt det gå med fem (nå er det seks stykker, men det er provisorisk). I begynnelsen fjernet jeg samletråden for albumguider, men jeg syns det er en såpass god oversikt over noe av det ypperste dette forumet har å tilby av brukerbidrag, så jeg velger å la den stå der videre.

 

Men diskuter gjerne dette. Hvis flertallet vil det annerledes, kan det jo hende at det kan gjøres et par grep ;)

Lenke til kommentar
Bra tråd!

 

Men hvorfor er "Handle musikk-CDer online: Hvilke butikker?" fortsatt sticky når den står her?

8253868[/snapback]

Takk!

 

Hva mener du med det siste? Den står oppført i lista. Hvis du mener flytte trådens innhold hit, så tror jeg det er best å la det være i en egen tråd. Jeg har planer om å lage en utvidet netthandeltråd snart, shø :)

 

EDIT: Jeg svarte på det du skrev før du redigerte ^^

 

Jeg kan fjerne den inntil videre.

 

Synest at fretex kunne ha oppdatert samletråden sin for musikkhandelsbutikker online. Den er litt uoversiktelig, visst du ser etter...

8253886[/snapback]

Jeg husker jeg rapporterte den tråden mange ganger før jeg ble moderator grunnet dårlig oppdatering av førsteposten. Men som sagt, jeg har store planer ;)

Lenke til kommentar
Takk!

 

Hva mener du med det siste? Den står oppført i lista. Hvis du mener flytte trådens innhold hit, så tror jeg det er best å la det være i en egen tråd. Jeg har planer om å lage en utvidet netthandeltråd snart, shø :)

 

EDIT: Jeg svarte på det du skrev før du redigerte ^^

 

Jeg kan fjerne den inntil videre.

Det jeg lurte på var egentlig hvorfor akkurat den tråden er sticky, i motsetning til de fleste andre trådene under "hjelpsomme tråder". Trådens tema er sentralt for brukerne, men jeg synes tråden er litt for uoversiktlig og lite informativ til å forsvare at den er sticky. Men hvis dette skal revideres er det i grunnen ikke noe problem..

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Den er fjernet fra annonsering nå :)

 

Men da stiller følgende spørsmål seg: Hvis det ikke er ønskelig med mer enn fire annonseringer, er det da noen vits i å lage en ny netthandeltråd som hadde passet bedre til annonsering, når det allerede finnes en som ikke passer like bra?

Lenke til kommentar

Da har jeg opprettet en ny tråd om kjøp av musikk på nett. Link. Jeg satte den blant annonseringene. Nå for tiden ser det ut som det er for mange annonseringer, men jeg syns det hovedsaklig skyldes tråden som linker til diskusjonen rundt framtida av musikkforumet. Den skal ikke være der lenge, så det får gå inntil videre.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...