Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Eg skal på konserten. Steven leverer alltid bra, og Raven-konserten er ein av dei beste eg har vore med på. To The Bone er ikkje favorittalbumet mitt av SW, men eg likar det godt. Dei har skrytt mykje av showet, så det blir spanande å sjå kva dei har fått til.

 

Tidlegare har han spela på Sentrum Scene, der det er litt meir avgrensa moglegheiter. Eg har ikkje vore på konserthuset før, men det er jo eit flott anlegg, så eg vonar det blir ein bra konsert.

 

Ein dag håpar eg å få sett han i London, der dei beste showene blir sett opp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Under en uke til Steven Wilson-konsert...

Flere som skal?

Har forresten en ekstra kopi (classic edition) av biografien om Porcupine Tree, hadde glemt at jeg allerede hadde bestilt den.. Var veldig bra!

http://porcupinetreebook.com/

Selges for 250kr + evt frakt hvis du ikke kan hente i Oslo/Sandvika, eller konserten!

 

Jeg er også stor fan av Steven Wilson, både solo og Porcupine Tree. I tillegg til Blackfield, No-Man osv. Kanskje mest for hans arbeid med multikanals musikk.

 

Skriv gjerne om din opplevelse av konserten her etterhvert?

 

Jo takk, det var et meget bra show det der! Jeg fikk forhåndskjøpt fan-billetter, så vi havnet midt på første rad. Da blir det jo ikke optimal lyd, og vanskelig å få oversikt, men morsomt når han står rett foran og leverer heftige gitarsoloer, og jeg omtrent kan bøye meg frem å ta på tåfisene hans. (han spilte som vanlig barbent, og det var ingen vakter eller gjerder i mellom)

Var veldig spent på Craig, ettersom jeg er stor fan av Harrison og Minneman, men han leverte ganske bra. Ikke i samme klasse så klart, men helt ok. Alex kjente jeg til fra før, og er dyktig nok, med god feeling. De spilte jo begge de fantastiske låtene fra HCE med utrolige Govan-soloer (Ancestral og Home Invasion/Regret #9) Og Vermillioncore.. (sukk)

 

Men først: brukte det gamle gjennonsiktige gardin-trikset foran scenen (som på den første solokonserten hans jeg var på, Grace for Drowning). Artig intro med uttrykk som skulle være tema for konserten, med passende bilder. (Eks. love, hate, truth, lie etc) Etter hvert gikk bildene fortere og utrykkene ble blandet, svært effektfullt.

Gardinen ble også brukt til å projisere Ninet og Sophie på duettene, fungerte veldig bra. Ellers ble den trukket til side.

 

Steven var i godt slag og tullet mye med Fitbit-klokken gjennom hele showet, og ville ha skikkelig feedback for å kunne gi energisk show. (vi var direkte ansvarlig for helsen hans..) Han røk en gitarstreng akkurat i det han skulle dra i gang en solo også, som han taklet på vanlig perfekt måte, med god humor..

 

Jeg var utrolig fornøyd med set-listen, bare kongelåter for min del, med mange gode Porcupine sanger, som ble veldig godt mottatt. Heartattack ble nydelig fremført... Overraskende mye heavy-deler (min partner er ikke så glad i det), but I like it...

Ellers proft og flott show, men klønete med bare én person i salgsbodene, så det ble litt kø. Men fikk sikret meg en fin t-skjorte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var eit bra show!

 

Lokalet var ikkje veldig imponerande. Det vart mykje gjenklang og dårleg lydkvalitet, i alle fall for oss på balkongen. Gitarane drukna tidvis fullstendig i dei andre instrumenta. At gitarane forsvinn opplev ein andre stader og, men eg synest Sentrum Scene er betre på lyd. Konserthuset fungerer kanskje betre til orkestermusikk enn eit rockeband. Lokalet ser veldig bra ut og har større volum enn Sentrum Scene, men sidan det er sitjeplassar er kapasiteten faktisk mindre. Dersom dei vil ha eit større lokale så finnes det kanskje betre alternativ enn Konserthuset, og dersom dei ikkje ser for seg konsertar større enn ca. 1500-2000 personar, så synest eg Sentrum Scene er betre. Wilson sa sjølv på konserten at han ikkje var så begeistra over sitjeplassane, det er jo tross alt ein rockekonsert. No hadde dei riktig nok kun sitjeplassar på...Raven eller Grace for Drowning då turneen var på Sentrum Scene sidan det var sett ut stolar på golvet. Sånn sett kan ein undre seg over kvifor det vart valgt over Sentrum Scene. Kanskje dei ville ha ein større sal for showet, men dei har brukt både nett og projektor på SS tidlegare. Det blir interessant å sjå kvar dei hamnar neste gong. Det vart litt snodig etter Permeanating der han ba alle om å reisa seg. Etterpå vart enkelte ståande, og heilt framme, ved midtgangen, sto det 8-10 stykk resten av konserten. Kor glad dei som sat bak desse var veit eg ikkje.

 

Showet var meir rocka enn eg hadde sett føre meg sidan To The Bone er eit litt rolegare album enn me har høyrt av Wilson tidlegare. Ei overraskande stor mengde Porcupine Tree-låter fekk derimot fart på sakene. Sleep Together gav gode minner frå Fear of a Blank Planet-konserten i 2007, som var fabelaktig. The Raven-låta glei fort inn som ei av favorittlåtene mine til Wilson, og den er knallbra live (dog litt skuffa over lydkvaliteten), noko som er tydeleg sidan den også vart brukt som encore på Hand Cannot Erase-turneen. Eg har derimot ikkje noko imot om dei fasar den litt ut neste runde. Det er mange andre gode låter som eg gjerne skulle sett mot slutten av ein konsert.

 

Nettet med grafikk var tilbake og fungerte ganske bra, utan at det vart brukt for mykje. Projektoren i bakgrunnen gjev for så vidt meir gjennom konserten enn nettet.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt "ny" med Marillion og nyter daglig en dose med eldre album. Har brukt litt tid på Fish perioden og er nå i gang med album med Steve Hogarth, meget bra saker, nyter akkurat nå Seasons End (1989):

 

AgGHJCe.jpg

 

Siden vi er inne på Steven Wilson - så slippes en Deluxe utgave av Brave (1994), nå i mars, nymixet i både stereo og 5.1 av supermixeren S. Wilson:

 

http://marillion.com/shop/albums/brave2018cd.htm

 

Jeg har selvsagt bestilt og gleder meg vilt  :dribble:

 

Steven Wilson & Marillion komboen har vist seg å være en "match made in heaven" etter fjorårets magiske Deluxe utgave av Misplaced Childhod. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det nye Tool-albumet kjem etter sigande ut 30. august, berre 11 år sidan 10 000 days.

 

Opeth har nytt album på vei, kanskje i september.

 

Jordsjø slapp nyleg Nattfiolen, som eg likar godt.

 

Cheeto's Magazine er eit band eg oppdaga med albumet Amazingous. Til ein forandring ganske lystbetont musikk.

Lenke til kommentar

Eg likte Sympathetic Resonance, men gjekk litt fort lei. Arch har ei stor stemme, men blir litt slitsom i lengden for min del.

 

Det albumet var ganske nådeløst. Winter Ethereal er mer variert. Det er bare litt synd at disse utgivelsene går "under radaren".

Endret av Tanke
Lenke til kommentar

Ikke noe galt med takt og tone, men det krever at man har utviklet hørselen for virkelig å kunne nyte det John Arch gjør. Han er unik, og uten tvil den beste vokalisten innenfor såkalt "prog metal" (som han forresten var med på å skape på begynnelsen av 1980-tallet). 

 

Endret av Tanke
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nytt album fra Opeth kommer. Jeg liker at de (eller han) tar steget til å synge på morsmålet!

 

 

Selvfølgelig bestilt denne!

 

Men jeg lurer på hvorfor de er så inkosistente på mixen/produksjonen mellom de siste platene? På Pale Communion var den veldig bra, Sorceress var under gjenomsnittet og så langt er In Cauda Venenum et sted mellom de to, men heldigvis mye bedre enn Sorceress..

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...