Gå til innhold

Star Wars 1, 2 og 3 (og resten også for den del)


DukeRichelieu

Anbefalte innlegg

Hvis man ser de tre eldste Star Wars filmene først, tror jeg alle de andre Star Wars filmene blir en skuffelse etterpå, for de tre eldste filmene er kanonbra. Star Wars filmene 1, 2 og 3 er vel ikke så verst hvis man bare legger godviljen til, men de utmerker seg ikke på noen måte fra andre filmer som er laget i samme sjanger. Walt Disney filmene ble ikke noe å juble for, men det visste man på forhånd, for det finnes ikke lenger noen i Hollywood som er i stand til å lage gode filmer. Den tid er forbi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser de tre eldste Star Wars filmene først, tror jeg alle de andre Star Wars filmene blir en skuffelse etterpå, for de tre eldste filmene er kanonbra. Star Wars filmene 1, 2 og 3 er vel ikke så verst hvis man bare legger godviljen til, men de utmerker seg ikke på noen måte fra andre filmer som er laget i samme sjanger. Walt Disney filmene ble ikke noe å juble for, men det visste man på forhånd, for det finnes ikke lenger noen i Hollywood som er i stand til å lage gode filmer. Den tid er forbi.

 

 

L O L

Lenke til kommentar

Hvis man ser de tre eldste Star Wars filmene først, tror jeg alle de andre Star Wars filmene blir en skuffelse etterpå, for de tre eldste filmene er kanonbra. Star Wars filmene 1, 2 og 3 er vel ikke så verst hvis man bare legger godviljen til, men de utmerker seg ikke på noen måte fra andre filmer som er laget i samme sjanger. Walt Disney filmene ble ikke noe å juble for, men det visste man på forhånd, for det finnes ikke lenger noen i Hollywood som er i stand til å lage gode filmer. Den tid er forbi.

 

Enig. Allikevel er det mange jeg snakker med som sier at 1-3 var elendig, mens magien og SW er tilbake i de nyeste filmene. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Kjedelig plott og mange usannsynlige hendelsesforløp. George Lucas skapte SW. Hvor er han i de nye filmene...?

 

Så ferdig Revenge of The Sith i går og synes denne var meget bra. Engasjerende historie. Spennende. Mørk. Gode kampscener. 

 

Av de tre første vil jeg si at episode 2 er den klart svakeste, men synes alle er verdige filmer i SW universet og langt fra elendige. Nå gler jeg meg til å se de gamle igjen. :) 

Lenke til kommentar

Har vært stor fan av Star Wars siden 1980-tallet, og selv den dag i dag synes jeg Episode 4 - 6 er blandt de beste filmtrilogiene noensinne. De hadde ikke mye å jobbe med på den tiden, så de måtte fokusere på historien og karakterene. Det gjør at filmene gjør seg like bra som tegneserier eller bøker. Å lese Episode 1 - 3 som tegneserie ville nok ikke gått spesielt bra. Det er alt for mye fokus på CGI, og for lite på historien og karakterene.

 

Jar-Jar trenger vi ikke nevne engang. Han ble i hovedsak introdusert som funny sidekick for å gi filmene mer humor for yngre folk (dvs barn). Vi hadde noe av det samme med ewokene i den originale trilogien, og ikke uventet var det mange som klagde på det. Men de er ikke i nærheten av like idiotiske som Jar-Jar.

 

Likte Episode 7 ganske bra, men Episode 8 var en ren flause. Måtte faktisk minne meg på at det var Star Wars jeg satt og så mange ganger. Eneste grunnen til hvorfor jeg fortsatt kaller meg fan av Star Wars er fordi jeg ser potensialet i franchisen som spill osv, og elsket de tre første sesongene av Star Wars: Rebels. Det er en ren CGI tv-serie satt mellom Episode 3 og 4, og klarer å fange magien og følelsen av Star Wars langt bedre enn de nyere filmene har gjort. Synes nå jeg, da. Det er bare to jedier, og Sabine er en mandalorian (komplett med jetpack i senere sesonger), så vi har en "ny" Bobba Fett her. Det er også en god blanding av action på bakken og romkamper, samt en god blandning av nytt og gammelt. Som en mini-spoiler har vi noen av robotene fra Episode 1 - 3 her i noen episoder, men også TIE Fighters, X-Wings og alt det der.

 

Anyway, magien i Star Wars er i aller høyeste grad til stede for meg, men ikke i filmene, dessverre. Mulig jeg bare er for gammel for sånne filmer, men synes det blir for mye tøv og fjas, og for lite av det som gjorde Star Wars bra i første omgang. Jeg vil ha en mer "seriøs" film, ikke en slapstick komedie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært stor fan av Star Wars siden 1980-tallet, og selv den dag i dag synes jeg Episode 4 - 6 er blandt de beste filmtrilogiene noensinne. De hadde ikke mye å jobbe med på den tiden, så de måtte fokusere på historien og karakterene. Det gjør at filmene gjør seg like bra som tegneserier eller bøker. Å lese Episode 1 - 3 som tegneserie ville nok ikke gått spesielt bra. Det er alt for mye fokus på CGI, og for lite på historien og karakterene.

 

 

Er nå ferdig med episode 4 og 5. Fantastisk. 

 

Siden det er en stund siden sist fryktet jeg at dette var noe som kun var bra i oppveksten, men dette er seriøst bra i absolutt forstand. Det er ganske tydelig nå at episode 4, 5 og sikkert også 6 er et nivå over episode 1-3.

 

Allikevel synes jeg 1-3 er gode filmer. :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Personlig liker jeg alle Star Wars filmene

 

Ja IV-VI er de beste. Men de andre filmene er langt i fra så dårlige som mange skal ha det til. Det at de ikke er så bra som de originale gjør dem ikke dårlige. Er nok av filmer som er langt dårligere en dem. Og omtale dem som blant de dårligste filmer som er laget er en sterk overdrivelse synes jeg.

 

 

Men det er jo mulig at jeg har den meningen siden jeg så I, II og III før jeg så IV, V og VI

Endret av Feologild
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, episode to er helt hinsides ræva. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg ikke har sett ferdig filmer jeg har begynt på, men det er en av dem. De femten minuttene jeg fikk med meg er det mest pompøse, oppstyltede og infantile miget jeg har rettet mine himmelblå imot, og jeg har gått på folkehøgskole med både kunst- og teaterlinje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, episode to er helt hinsides ræva. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg ikke har sett ferdig filmer jeg har begynt på, men det er en av dem. De femten minuttene jeg fikk med meg er det mest pompøse, oppstyltede og infantile miget jeg har rettet mine himmelblå imot, og jeg har gått på folkehøgskole med både kunst- og teaterlinje.

Liker denne her. Folkehøgskole med BÅDE teater og kunstlinje. Ja, da tror jeg på deg når du sier at du har sett mye dårlig.

Så dårlig kan vel ikke Star Wars være?

 

Selv synes jeg den siste Star Wars filmen var den dårligste. Lucas filmene er de eneste virkelig gode.

Lenke til kommentar

Empire-rogue-hope-return-awakens-last-phantom er min rangering, har som sagt bare sett et kvarter av episode to og nada av episode tre.

 

Jo, så dårlig kan det faktisk bli når en stormannsgal, ufortjent geniforklart fyr uten nei-mennesker rundt seg skal realisere sin visjon. Første trilogiens suksess er mye av en lagseier, selv om Lucas fikk mesteparten av æren. Faktum er at han hadde en del folk i crewet som turte å si ham imot, siden han ikke var en superstjerne enda.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Empire-rogue-hope-return-awakens-last-phantom er min rangering, har som sagt bare sett et kvarter av episode to og nada av episode tre.

 

Jo, så dårlig kan det faktisk bli når en stormannsgal, ufortjent geniforklart fyr uten nei-mennesker rundt seg skal realisere sin visjon. Første trilogiens suksess er mye av en lagseier, selv om Lucas fikk mesteparten av æren. Faktum er at han hadde en del folk i crewet som turte å si ham imot, siden han ikke var en superstjerne enda.

Kan nok stemme det. Med Lucas-filmene mente jeg de tre første Star Wars-filmene. Men han var jo med på de tre neste og, det kom jeg på nå.

 

Kan hende er regissørenes part i filmsuksesser i det hele tatt oppskrytt. Hvis vi ser på regisører som laget gode filmer på 80, 90 og begynnelsen av 2000-tallet, så lager de dårlige filmer nå. Det kan selvfølgelig ha med alder å gjøre, men det kan også skyldes at noen perioder i Hollywood er bedre enn andre. I gode perioder lages det gode filmer, og i dårlige perioder dårlige filmer. Filmregissørene i Hollywood har nok stukket av med æren og pengene, mens de som virkelig har skapt suksessene står i skyggen. Spielberg, Scott, Jackson, -uten dyktige manusforfattere, filmfotografer, koreografer og komponister, er det ingenting tilbake. Regissørene er bare som Trollmannen fra Oz. En bløff.

George Lucas skrev i det minste manus til de tre første Star Wars filmene. Så Lucas har helt klart et fortellertalent.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Mye dårlig skuespill, dårlige replikker, dårlige spesialeffekter, latterlig og kleine romantiske scener mellom Anakin og Padmé stappfulle av klisjeer.

 

(fra ca. 1min 55sek)

 

Samtidig er det en hel del andre irritasjonsmomenter og "plot holes". Husker spesielt jeg irriterte meg over scenen hvor Yoda sier han føler "pain, hate, suffering" i Anakin når mora til Anakin dør uten at det blir nevnt eller tatt opp i det hele tatt senere i filmen. Samtidig burde også Padmé skjønne at det å oppføre seg som den drittungen Anakin gjør ikke er greit for en jedi.

Episode 2 er i mine øyne den verste filmen av de alle. Langkjedelig og full av piss. Men alt er selvfølgelig ikke søppel i episode 1, 2 og 3 heller. 

 

Anakin er jo omtrent like sutrete som Luke er originaltrilogien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...