Gå til innhold

Traumatiserende kjørelærer


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå fullført den praktiske opplæringen til klasse AM146 (moped). Jeg fikk en kjørelærer som virket som en snill, humoristisk kar, men etterhvert som vi skulle ut i trafikken ble det annerledes.

Det startet med at headsettet som skal i hjelmen ble så dårlig plassert som overhodet mulig, som gjorde at få av kommandoene hans var overhodet gjennomførbare. Hjelp fikk jeg heller ikke med dette. Vi starter med å kjøre i rushtiden i sentrum av byen, og jeg får kommando av å følge skilt til (x). Jeg måtte be han om å repetere flere ganger pga lav lyd i headsettet og jeg havnet opp midt i et lyskryss hvor jeg hører kjørelæreren rope for all sin pust at (x) er til høyre, så jeg svinger til høyre i både feil veiplassering og på rødt. Jeg sier ikke mye, fordi jeg er bestemt på at det ikke er mitt problem at han ikke ønsket å hjelpe meg med headsettet så jeg OVERHODET HØRER HAN. Det jeg får med meg gjennom den lave lyden er noe i nærheten av ``Herregud, er det mulig, idiot, faen hva i helvete slags kjøring er det du holder på med`` på sin vanskelige svensk-nordlandske dialekt. På dette tidspunktet er jeg rimelig sliten, lei og vil for det meste hjem, og bort ifra det Jæ*** headsettet. Han tar meg så med inn i en tunnel hvor jeg får beskjed om å svinge imot (x), noe jeg er fortrolig med så fort jeg får sett skiltet som viser retningen jeg skal til for å komme meg til (x). Kjørerlæreren derrimot forventet at jeg skulle vite at (x) var til venstre i den rundkjøringen etter tunnelen og at jeg da skulle ha lagt meg i venstre kjørefelt i starten av tunnelen (men jeg viste jo fa*n ikke hvor vi var engang). Dette ble da etterfulgt av en rekke nedtrykkende ord over det elendige blåtannsheadsettet. På grunn av den ``fantastiske`` kvaliteten på headsettet får jeg ikke til å repetere hva han sa, men det jeg vet er at det var utskjelling av meg, og konstruktiv tilbakemelding som jeg faktisk hadde sittet igjen med som en god opplevelse og ny kunnskap. Istedet velger han å totalt utskjelle meg til jeg sitter naken og redd på mopeden på vei tilbake til kjøreskolen.

 

Det jeg nå ønsker tips til er rett og slett hvordan jeg skal komme meg ut i trafikken igjen. Han har traumatisert meg til den grad at jeg ikke tørr å kjøre i trafikken, selv om jeg vet jeg har kunnskapen. Alle tips blir mottat, og jeg håper ingen føler at det er jeg som er hårsår, da kjeftingen jeg fikk, hadde jeg ikke sendt til min verste fiende.

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med hvor viktig kommunikasjon mellom kjørelærer og elev er synes jeg dere burde testet sambandet FØR dere begynte å kjøre. Dette vil jeg påstå er både ditt og kjørelærers ansvar, men mest kjørelærer. Du burde i det minste informert kjørelærer underveis om at du hører han dårlig, hvordan kan han ellers vite det? Det er jo klart at han blir oppgitt når han gir klarer beskjeder som du gang på gang ikke oppfatter eller feiltolker når han ikke vet at det er fordi du ikke kan høre han. Men i stedet for å si det han sa burde han stoppet kjøringen umiddelbart og tatt en skikkelig samtale med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg tok lappen så var det første vi sjekket om headsettet fungerte bra. Skjedde flere ganger at elevene byttet headsett før vi kjørte avgårde.

 

Er det muligheter for å bytte kjøreskole? Om du føler deg relativt trygg i trafikken ellers så må du huske at det var/er kjørelæreren sin skyld at det gikk dritt, ikke din.

Lenke til kommentar

Bytt kjørelærer og kom deg ut i trafikken igjen. Du kan ikke la en slik opplevelse stoppe deg. Om jeg skal være brutalt ærlig så fremstår du ikke som hårsår, men du overreagerer kanskje litt. Å få kjeft på den måten er ikke noe jeg vil beskrive som et traume. Det er ikke veldig gøy og ikke noe du burde ha blitt utsatt for, men ikke noe du ikke kan håndtere.

 

 

aklla: Hva er det du ønsker å oppnå med din kommentar? Den er totalt verdiløs. Det er utrolig lett for deg å være etterpå klok. Har du aldri gjort noe på en måte som ikke var helt optimal? 

Lenke til kommentar

"Jeg sier ikke mye, fordi jeg er bestemt på at det ikke er mitt problem at han ikke ønsket å hjelpe meg med headsettet så jeg OVERHODET HØRER HAN."

 

Denne tankegangen vitner om umodenhet. Det blir fort ditt problem dersom dere krasjer fordi du ikke kunne høre ham. Du skrev jo selv at du kjørte på rødt av nettopp denne grunn. Kjip situasjon, men du får ta litt ansvar selv slik at situasjonen ikke blir enda verre og potensielt fører til at både du og kjørelærer bli drept! Jeg forstår at det kan være vanskelig å si i en slik situasjon, men du er i din fulle rett, og for så vidt plikt, til å si i fra om at du ikke synes det er forsvarlig å kjøre uten at sambandet fungerer. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vet ikke om det kom fram i posten, men det som var tilfellet var at jeg sa godt ifra før vi kjørte at jeg ikke hørte han, noe han ga blaffen i å kjørte av gårde. Jeg forsøkte å rette opp i headsettet, samt å si at vi måtte stoppe for å få fikset dette, men dette nektet han. Da var vi kommet helt i midten av byen i et lyskryss, og det var ingen plass å stoppe, i tillegg hadde jeg ingen anelse om hvor han ville at jeg skulle kjøre. Selv mener jeg at jeg gjorde absolutt alt jeg kunne da jeg så og si kommanderte han til å stoppe, noe han ikke så råd for.

Lenke til kommentar

Bytt kjørelærer og kom deg ut i trafikken igjen. Du kan ikke la en slik opplevelse stoppe deg. Om jeg skal være brutalt ærlig så fremstår du ikke som hårsår, men du overreagerer kanskje litt. Å få kjeft på den måten er ikke noe jeg vil beskrive som et traume. Det er ikke veldig gøy og ikke noe du burde ha blitt utsatt for, men ikke noe du ikke kan håndtere.

 

Hei ja. Forstår at det kan være vanskelig å forstå denne situasjonen, men her ble jeg da skjelt ut midt i et lyskryss med flere titalls biler som står tutende. Kjørelærer velger ikke å hjelpe meg ut. Da blir jeg stående der med alle de tutende bilene, samt en nordlending som kaller meg en helvetes idiot, og flere andre saker få ønsker å høre.

 

aklla: Hva er det du ønsker å oppnå med din kommentar? Den er totalt verdiløs. Det er utrolig lett for deg å være etterpå klok. Har du aldri gjort noe på en måte som ikke var helt optimal?

 

Lenke til kommentar

Når jeg tok lappen så var det første vi sjekket om headsettet fungerte bra. Skjedde flere ganger at elevene byttet headsett før vi kjørte avgårde.

 

Er det muligheter for å bytte kjøreskole? Om du føler deg relativt trygg i trafikken ellers så må du huske at det var/er kjørelæreren sin skyld at det gikk dritt, ikke din.

Nå har jeg faktisk fullført opplæringen, så annen kjøreskole trengs ikke. Takk for støtte, vil også nevne at jeg kommanderte kjørelæreren om at vi måtte stoppe fordi jeg ikke mottok kommandoene hans, noe han nektet.

Lenke til kommentar

I og med hvor viktig kommunikasjon mellom kjørelærer og elev er synes jeg dere burde testet sambandet FØR dere begynte å kjøre. Dette vil jeg påstå er både ditt og kjørelærers ansvar, men mest kjørelærer. Du burde i det minste informert kjørelærer underveis om at du hører han dårlig, hvordan kan han ellers vite det? Det er jo klart at han blir oppgitt når han gir klarer beskjeder som du gang på gang ikke oppfatter eller feiltolker når han ikke vet at det er fordi du ikke kan høre han. Men i stedet for å si det han sa burde han stoppet kjøringen umiddelbart og tatt en skikkelig samtale med deg.

 

Kanskje det ikke kom frem i posten, men jeg kommanderte han flere ganger om å stoppe så vi fikk fikset headsettet så jeg kunne høre kommandoene hans, noe han nektet uansett hvor mange ganger jeg nevnte det. Er helt enig i at det er begges ansvar, men jeg sa ifra før og i kjøringen at jeg ikke hørte han, men han nektet å hjelpe med det.

Lenke til kommentar

 

I og med hvor viktig kommunikasjon mellom kjørelærer og elev er synes jeg dere burde testet sambandet FØR dere begynte å kjøre. Dette vil jeg påstå er både ditt og kjørelærers ansvar, men mest kjørelærer. Du burde i det minste informert kjørelærer underveis om at du hører han dårlig, hvordan kan han ellers vite det? Det er jo klart at han blir oppgitt når han gir klarer beskjeder som du gang på gang ikke oppfatter eller feiltolker når han ikke vet at det er fordi du ikke kan høre han. Men i stedet for å si det han sa burde han stoppet kjøringen umiddelbart og tatt en skikkelig samtale med deg.

Kanskje det ikke kom frem i posten, men jeg kommanderte han flere ganger om å stoppe så vi fikk fikset headsettet så jeg kunne høre kommandoene hans, noe han nektet uansett hvor mange ganger jeg nevnte det. Er helt enig i at det er begges ansvar, men jeg sa ifra før og i kjøringen at jeg ikke hørte han, men han nektet å hjelpe med det.

 

Var vel du som kjørte først? bare kjør inn til siden hvor det egner seg så må han nesten følge etter..

Lenke til kommentar

 

 

I og med hvor viktig kommunikasjon mellom kjørelærer og elev er synes jeg dere burde testet sambandet FØR dere begynte å kjøre. Dette vil jeg påstå er både ditt og kjørelærers ansvar, men mest kjørelærer. Du burde i det minste informert kjørelærer underveis om at du hører han dårlig, hvordan kan han ellers vite det? Det er jo klart at han blir oppgitt når han gir klarer beskjeder som du gang på gang ikke oppfatter eller feiltolker når han ikke vet at det er fordi du ikke kan høre han. Men i stedet for å si det han sa burde han stoppet kjøringen umiddelbart og tatt en skikkelig samtale med deg.

 

Kanskje det ikke kom frem i posten, men jeg kommanderte han flere ganger om å stoppe så vi fikk fikset headsettet så jeg kunne høre kommandoene hans, noe han nektet uansett hvor mange ganger jeg nevnte det. Er helt enig i at det er begges ansvar, men jeg sa ifra før og i kjøringen at jeg ikke hørte han, men han nektet å hjelpe med det.

Var vel du som kjørte først? bare kjør inn til siden hvor det egner seg så må han nesten følge etter..

Vi kjørte rett i et lyskryss i sentrum, var altså det jeg vil kalle en ``motorvei``i midten av byen, og selvfølgelig ikke lov å kjøre ut noen plasser.

Lenke til kommentar

Svært uprofesjonelt av han. Det er jo ikke å forvente at unge som kommer til kjøreskoler skal ta kontroll over situasjoner og være like erfarne som kjørelærerne. Her skulle kjørelæreren hørt på deg, du sa i fra.

 

Du skriver han nektet å stoppe, eller kjøre inn til siden. På hvilken måte nektet han? Sa han bare "nei, det går ikke", eller ignorerte han deg? Hvis han ignorerte, kan det jo hende til og med -han- ikke hørte -deg-. I så fall er han i hvert fall uegnet som kjørelærer. Noe jeg mener han er uansett.

 

Det bidrar ikke til økt læring med sånn oppførsel (kjefting og mobbing). Kan ikke skjønne hvorfor det ikke er standard praksis å ta med nye elever på en parkéringsplass eller et sted uten særlig trafikk, og kjøre noen runder der først, bare for å være klar over at alt det fundamentále er på plass.

 

Som skrevet, det vitner om sterk inkompetanse. Finn deg en annen kjøreskole. Du kan også skrive et brev og sende inn, og advare alle du kjenner. Henge opp anonym lapp et sted, eller sende inn anonym melding til lokalavisa.

Lenke til kommentar

Svært uprofesjonelt av han. Det er jo ikke å forvente at unge som kommer til kjøreskoler skal ta kontroll over situasjoner og være like erfarne som kjørelærerne. Her skulle kjørelæreren hørt på deg, du sa i fra.

 

Du skriver han nektet å stoppe, eller kjøre inn til siden. På hvilken måte nektet han? Sa han bare "nei, det går ikke", eller ignorerte han deg? Hvis han ignorerte, kan det jo hende til og med -han- ikke hørte -deg-. I så fall er han i hvert fall uegnet som kjørelærer. Noe jeg mener han er uansett.

 

Det bidrar ikke til økt læring med sånn oppførsel (kjefting og mobbing). Kan ikke skjønne hvorfor det ikke er standard praksis å ta med nye elever på en parkéringsplass eller et sted uten særlig trafikk, og kjøre noen runder der først, bare for å være klar over at alt det fundamentále er på plass.

 

Som skrevet, det vitner om sterk inkompetanse. Finn deg en annen kjøreskole. Du kan også skrive et brev og sende inn, og advare alle du kjenner. Henge opp anonym lapp et sted, eller sende inn anonym melding til lokalavisa.

Helt enig! Han sa rett og slett at vi ikke kan gjøre noe med dette nå, eller noe i den duren, hørte ikke stort. Vurderer å varsle om dette ja. Takk

Lenke til kommentar

Vi starter med å kjøre i rushtiden i sentrum av byen, og jeg får kommando av å følge skilt til (x). Jeg måtte be han om å repetere flere ganger pga lav lyd i headsettet og jeg havnet opp midt i et lyskryss hvor jeg hører kjørelæreren rope for all sin pust at (x) er til høyre, så jeg svinger til høyre i både feil veiplassering og på rødt. 

 

Fyrst og fremst så bør du bytte kjøyrelærar og prøve igjen.

 

MEN, du må også gjere eit eller anna med holdninga di. Husk at du er ansvarlig for eiga kjøyring, og dersom det er behov for det så stopper du i staden for å lage farlige situasjonar.

 

Kjøyrelæraren gir deg kjøyreinstuksjonar, men han gir deg ikkje kommandoar. Uansett kva kjøyrelæraren seier så skal ikkje du kjøyre ulovleg for å komme deg dit kjøyrelæraren vil du skal kjøyre. Kjøyrer du feil så snur du på fyrste mulige snuplass og prøver igjen.

 

Det å hive seg til høgre mot raudt lys er 100% ditt ansvar å unngå. Nøyaktig på samme måte som at du ikkje vrenger styret rundt og kjøyrer rett i tunneleveggen fordi kjøyrelæraren ber deg svinge til høgre. Han meiner sjølvsagt at du skal svinge til høgre på fyrste mulige og trygge avkjørsel.

 

Får du problemer så svinger du til sides og kjøyrer ikkje vidare før du har fått ordna opp. Det speler ingen rolle om problema skyldes headsettet, nervane dine, punktering eller motorhavari, du må ta ansvar for eiga kjøyring og ikkje berre stole blindt på at kjøyrelæraren sitter på alle opplysningar, han ser tross alt ikkje det samme som du gjer frå sin posisjon lenger bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

aklla: Hva er det du ønsker å oppnå med din kommentar? Den er totalt verdiløs. Det er utrolig lett for deg å være etterpå klok. Har du aldri gjort noe på en måte som ikke var helt optimal?

Det var nå bare ett spørsmål, om jeg tar på ett hodesett som ikke passer er det jo natturlig for meg å justere det så det passer :)

TS svarte jo på hvorfor det ikke gikk.

Du må ikke ta helt av.

 

 

Men vil egentlig anbefalle TS å ta det opp med kjøreskolen, dette er noe absolutt ikke bør være slik TS beskriver. Samtidig få en ny lærer.

Tror kjøreskolen setter pris på å få høre hvordan han er også, slik at de kan ta det opp med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi starter med å kjøre i rushtiden i sentrum av byen, og jeg får kommando av å følge skilt til (x). Jeg måtte be han om å repetere flere ganger pga lav lyd i headsettet og jeg havnet opp midt i et lyskryss hvor jeg hører kjørelæreren rope for all sin pust at (x) er til høyre, så jeg svinger til høyre i både feil veiplassering og på rødt.

 

 

Fyrst og fremst så bør du bytte kjøyrelærar og prøve igjen.

 

MEN, du må også gjere eit eller anna med holdninga di. Husk at du er ansvarlig for eiga kjøyring, og dersom det er behov for det så stopper du i staden for å lage farlige situasjonar.

 

Kjøyrelæraren gir deg kjøyreinstuksjonar, men han gir deg ikkje kommandoar. Uansett kva kjøyrelæraren seier så skal ikkje du kjøyre ulovleg for å komme deg dit kjøyrelæraren vil du skal kjøyre. Kjøyrer du feil så snur du på fyrste mulige snuplass og prøver igjen.

 

Det å hive seg til høgre mot raudt lys er 100% ditt ansvar å unngå. Nøyaktig på samme måte som at du ikkje vrenger styret rundt og kjøyrer rett i tunneleveggen fordi kjøyrelæraren ber deg svinge til høgre. Han meiner sjølvsagt at du skal svinge til høgre på fyrste mulige og trygge avkjørsel.

 

Får du problemer så svinger du til sides og kjøyrer ikkje vidare før du har fått ordna opp. Det speler ingen rolle om problema skyldes headsettet, nervane dine, punktering eller motorhavari, du må ta ansvar for eiga kjøyring og ikkje berre stole blindt på at kjøyrelæraren sitter på alle opplysningar, han ser tross alt ikkje det samme som du gjer frå sin posisjon lenger bak.

Du har helt rett i det ja. Jeg oppfattet det kjørelæreren sa som ``kjør da for fa*n``, men han var veldig sint i stemmen så det var svært vanskelig å høre hva han sa, derfor gjorde jeg det jeg trodde jeg hørte, noe som selvfølgelig var veldig feil av meg.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det kom fram i posten, men det som var tilfellet var at jeg sa godt ifra før vi kjørte at jeg ikke hørte han, noe han ga blaffen i å kjørte av gårde. Jeg forsøkte å rette opp i headsettet, samt å si at vi måtte stoppe for å få fikset dette, men dette nektet han. Da var vi kommet helt i midten av byen i et lyskryss, og det var ingen plass å stoppe, i tillegg hadde jeg ingen anelse om hvor han ville at jeg skulle kjøre. Selv mener jeg at jeg gjorde absolutt alt jeg kunne da jeg så og si kommanderte han til å stoppe, noe han ikke så råd for.

 

Er det slik å forstå at du satt bakpå, for det kan nesten høres slik ut? Dersom du føler deg ubekvem og ikke skikket til å kjøre videre kjører du rolig inn til siden og stopper, med mindre det var midt i et kryss eller tunnel. Når det er sagt er jeg helt enig i at kjørelæreren håndterte situasjonen dårlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...